Erfaring med Kawa ZX9R søges
Fra : KENNET MARCUSSEN

Dato : 19-04-01 12:31

Hej.
Jeg søger gode og dårlige erfaringer med Kawa ZX9R fra 98?
Er der noget man skal være opmærksom på, som f. eks et motor problem som ved
ZX-10 eller noget andet?

Mvh
Kennet

Fra : Morten Juel

Dato : 19-04-01 13:27

hehe det her er vist Mads Lund's bane )

Mvh
Morten

Fra : Tommy

Dato : 20-04-01 00:47

Mads lund! Hans er jo en Veteran 9R....

Sorry Mads

Tommy

Morten Juel skriver:

Fra : Kenneth

Dato : 19-04-01 15:15

> Jeg søger gode og dårlige erfaringer med Kawa ZX9R fra 98?
> Er der noget man skal være opmærksom på, som f. eks et motor problem som
ved
> ZX-10 eller noget andet?

Mig bekendt kun nedslidt bagdæk & tom benzintank :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Armand

Dato : 19-04-01 19:30

KENNET MARCUSSEN <kennet.markussen@get2net.dk> skrev i en
> Hej.
> Jeg søger gode og dårlige erfaringer med Kawa ZX9R fra 98?
> Er der noget man skal være opmærksom på, som f. eks et motor problem
> som ved ZX-10 eller noget andet?

Der er én her i gruppen der har smeltet et par sæt stempler ned på sin
ZX9'er!

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 20-04-01 01:01

> KENNET MARCUSSEN <kennet.markussen@get2net.dk> skrev i en
>
> Der er én her i gruppen der har smeltet et par sæt stempler ned på sin
> ZX9'er!

Tænker du mon på samme person som rev ophænget til sin baggaffel i stykker,
oversprøjtede et værksted med olie, samt guderne må vide hvad ellers han har
udsat sin omverden for

-
Morten Dahl

Fra : Tommy

Dato : 20-04-01 00:57

Rydbergs rullefelt var malet helt sort!

Desuden har selvsamme person også prøvet at lave tin MC om til dampmaskine ved
Powermeet (Det rigtige) sidste år.

Tommy

Morten Dahl skriver:

Fra : Mads Lund

Dato : 20-04-01 03:51

Hov hov hov hov

Man vender lige ryggen til nogle få sekunder og strags bliver man svinet til
på det groveste

Men drenge - om en 14 dages tid kan i jo komme ud og lege med ur 9'eren og
lad os så se hvad der kan rykke (og styre for den sags skyld) Den nye
bagsvinger korter akselafstanden op med 5 cm og så har cyklen smidt i
omegnen af 10 kg. Indsprøjtningen er der ikke blevet plads til endnu (i
budgettet) men det kommer. Til gengæld har jeg poleret som en åndsvag de
sidste mange weekender, så nu skinner stel og svinger, så jeg regner med at
hive en del pokaler med hjem fra HD træf i år.

Og angående eksplosioner, så har jeg adskildt den gamle motor og pånær den
utætte toppakning fejlede den intet, så det med smeltede stempler er en saga
blot.

Og mon ikke der er andre 9'er motorer der har været tunet på, som lige
skulle åbnet en gang eller 2 efter tuningen (thi hi) som hint til de
uvidende kan det nævnes at Tommy nu kører rundt med en motor jeg hentede i
UK.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Tommy

Dato : 20-04-01 09:39

Mads Lund skriver:

> Hov hov hov hov
>
> Man vender lige ryggen til nogle få sekunder og strags bliver man svinet til
> på det groveste

Verden er ikke nem

> ...del pokaler med hjem fra HD træf i år.

Aha, så du er det nye medlem i Chopperklubben....

> [...]
> skulle åbnet en gang eller 2 efter tuningen (thi hi) som hint til de
> uvidende kan det nævnes at Tommy nu kører rundt med en motor jeg hentede i

Det gør han nemmerlig... Thi hi... Og den går godt... Det var jo den vi kørte
til Bonn for at blive tunet.

Tommy

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-04-01 10:43

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> wrote in message
> bagsvinger korter akselafstanden op med 5 cm og så har cyklen smidt i
5cm??? Hvor lang er akselavstanden så? Er ikke problemet med en (for) kort
svinger, at man reduserer grepet til bakhjulet ytterligere, samt at modellen
blir enda mere tilbøyelig til å gå på bakhjulet?

Kan du ikke skrive litt om dine tanker forut for redusering av svingerens
lengde? Det er tema som ihvertfall jeg finner interessant.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 21-04-01 21:19

<> 5cm??? Hvor lang er akselavstanden så?

Jeg har ikke forgaflen på endnu, men jeg skal da måle den imorgen.

> Er ikke problemet med en (for) kort
> svinger, at man reduserer grepet til bakhjulet ytterligere, samt at
modellen
> blir enda mere tilbøyelig til å gå på bakhjulet?

Tjo, jeg har også overvejet at forlænge den, men det er der ikke tid til
lige nu. Så jeg prøver med den som den er. Den er jo bygget til en ZX7RR som
har samme grund geometri som 9'eren. Og de (hvem end der har bygget den) må
jo mene at de - 5 cm er sagen til RR.

> Kan du ikke skrive litt om dine tanker forut for redusering av svingerens
> lengde? Det er tema som ihvertfall jeg finner interessant.

Jeg har nu ikke spekuleret meget i at den skulle reduceres (nærmest tvært
imod). Jeg har jo rigelige problemer med at holde forenden nede. Problemet
er at jeg dels skal fræse 2 nye "bagender" til svingeren, samt bøvlet med at
lave en opspændings anordning når de skal svejses i svingeren. Så jeg prøver
svingeren som den er.

Så vidt min teori holder, vil de -5 cm gøre cyklen mere hurtigtstyrende,
hvilket jo er en rar opgradering af en gammel 9'er. Spørgsmålet er om det
fører til ustabilitet, men der har jeg jo min elektriske ridehight adjuster,
som gerne skulle kunne kurrere den slags under kørsel. Jeg har selvfølgelig
ikke fået lavet elektronikken, der skal gøre den hastighedsafhængig, så det
bliver med et par knapper på styret i første omgang. Men hvis blot cyklen
kan udvise den normale stabilitet op til 200 med bagenden i høj position, så
må jeg jo trimme den ned, hvis det skal gå stærkere.

Det bliver sku ret spændende at få den prøvet.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 21-04-01 21:40

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> Jeg har ikke forgaflen på endnu, men jeg skal da måle den imorgen.
OK.

> [...]
som
> har samme grund geometri som 9'eren. Og de (hvem end der har bygget den)

Jo, men det er jo en rekke andre forhold som spiller inn, såson svingerens
vinkel, relative plassering i forhold til lengden m.v. Hvor stor forskjell
er det på chassiet på en ZX7 og en ZX9?

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 23-04-01 09:49

> Jo, men det er jo en rekke andre forhold som spiller inn, såson svingerens
> vinkel, relative plassering i forhold til lengden m.v. Hvor stor forskjell
> er det på chassiet på en ZX7 og en ZX9?

Så vidt jeg kan vurdere er der ingen. Motorerne er identiske (minus
boring/slag) og den oprindelige bagsvinger og kronrørsvinkel/efterløb er
også identiske. 7'er gaflen er 3 cm kortere pga håndtagene sidder under
gafelbroen, mens de på 9'eren sidder ovenpå.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Tommy

Dato : 20-04-01 00:46

Uha, uha... Hvor skal vi dog begynde?

Hvis vi skal begynde med svagheder såe.:
*) Koblingen noget svag til de mange HK. Løsning: Ekstra plade + stramme fjedre.
Ellers bruger man koblingen op på 10-15k km hård kørsel.
*) Dækvalg vigtig. Kører som en klud på Michelin Pilot Sport & Dunlop D207 i den
danske kulde.
*) Forbremse tåler ikke meget skidt. Bør tit have nye pakninger og polering af
stempler.
*) Bagsvinger knabt stiv nok.
*) 5-10kg for tung i forhold til de nyeste power-sportsbikes, og det mærkes.

Det gode.:
*) Motoren er noget af en bombe der nærmest er uopslidelig.
*) Bremser extremt effektive og nemt doserbare når de er rene.
*) Relativt nemt kørt for den uerfarne.

Noget af det vigtige at se efter er om MC´en har været skadet så der er skiftet
forgaffel i 99 el. endnu værre 00-01. De nyere forgafler/fjedre er meget ringere
end dem på 98. (Kawasaki skiftede lev. af forgaffel komponenter til 9R primo 99,
disse var meget ringe hvorefter man forsøgte sig ved en 3. lev. i 00 som, om
muligt var endnu ringere.)

Ellers ingen svagheder.

Har selv en 9R som er tunet hos LKM motor i Bonn (D) til ca. 171Hk og monteret
med alt i letvægtsdele. Desuden komplet Öhlins affjedring. Det dur sån´
rimeligt. (De RR kører der har prøvet den påstår ihvertfald at det er den bedste
gade MC de har kørt) Men så skal du også droppe yderligere 60k kr i toppen af
pengebunken.

Ønskes yderligere info så mail.

Tommy

KENNET MARCUSSEN skriver:

Fra : Mads Lund

Dato : 20-04-01 04:13

> *) Forbremse tåler ikke meget skidt. Bør tit have nye pakninger og
polering af
> stempler.

What ?? det er samme bremser som på min B¤, og jeg har ikke haft problemer
overhovedet. Klodserne skal skiftes for hver 10-15 kkm og jeg skifte
rbremsvæske hvert år, ellers kigger jeg da aldrig til dem.

> *) 5-10kg for tung i forhold til de nyeste power-sportsbikes, og det
mærkes.

Så lad være med at køre med mere end 1/2 tank Imho så er vægt "kun" et
issue hvis man køre på bane. På gaden i daglig brug en +/- 10 kg kun noget
der diskuteres i baren fredag aften (sammen med dB heste)

> Det gode.:
> *) Motoren er noget af en bombe der nærmest er uopslidelig.

Det er jo Kawa.

> *) Bremser extremt effektive og nemt doserbare når de er rene.
> *) Relativt nemt kørt for den uerfarne.

Alt er jo relativt ikke (Jeg kan huske et par Mpeg's med folk der lige
skulle køre på bavlehjul på en lånt 9'er ;-(

> [...]
primo 99,
> disse var meget ringe hvorefter man forsøgte sig ved en 3. lev. i 00 som,

Til gengæld er 00' (E modellen) noget stivere i kronrørssektionen ifht C
modellen, hvilket skulle kurrere C modellens lidt voldsomme bøjning under
kraftig nedbremsninger.

> Har selv en 9R som er tunet hos LKM motor i Bonn (D) til ca. 171Hk ...

Ca 171 hk, hvor er det målt ? men hvis det passer, og min lavede 20%
flere hk end din ved powermeet, så må min jo have 205 hk og så er der jo
slet ingen grund til jeg går og tumler med ny intercooler, indsprøjtning og
planer om lidt mere tryk på turboen.

>og monteret med alt i letvægtsdele.

Nu du siger letvægtsdele så dukker min op med en ZX7RR bagsvinger (måske fra
Nico Bakker) (-1 kg), brembo bagbremse (-0,8 kg), alu tandhjul (-0,8 kg),
tømt bagende (- et par kg), mindre batteri(er) (-1 kg), modificeret stel (-2
kg), lettet krumtap (-1,5 kg), og inden længe carbon kåbe (- ca 5 kg).
Desværre er der røget ca 3 kg på til elektrisk ridehight adjustment og den
kommende større intercooler og indsprøjtning giver nok også et par kg. Men
så skulle vi også gerne klokke 180+ hk på hjulet (210 hk på motoren) 210 kg
og 210 MPH på toppen

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Tommy

Dato : 20-04-01 09:48

> What ?? det er samme bremser som på min B¤, og jeg har ikke haft problemer
> overhovedet. Klodserne skal skiftes for hver 10-15 kkm og jeg skifte
> rbremsvæske hvert år, ellers kigger jeg da aldrig til dem.

Det kan hænge sammen med at det som andre kalder MC vask ikke er en kendt term i
Tommy termer. Jeg har lige fået renoveret igen og der kommer en artikel i næste
TN om projektet. Det er faktisk hurtigt lavet.

> Så lad være med at køre med mere end 1/2 tank Imho så er vægt "kun" et
> issue hvis man køre på bane. På gaden i daglig brug en +/- 10 kg kun noget
> der diskuteres i baren fredag aften (sammen med dB heste)

Hvorfor prøver du så at spare gram

> Alt er jo relativt ikke (Jeg kan huske et par Mpeg's med folk der lige
> skulle køre på bavlehjul på en lånt 9'er ;-(

Tjoo, alt kan jo gå galt hvis man ønsker det....

> Til gengæld er 00' (E modellen) noget stivere i kronrørssektionen ifht C
> modellen, hvilket skulle kurrere C modellens lidt voldsomme bøjning under
> kraftig nedbremsninger.

00 er altså nok den mest udskældte MC forende i nyere tid. Men man kan jo bare
skifte til Öhlins....

> [...]
> slet ingen grund til jeg går og tumler med ny intercooler, indsprøjtning og

Efter LKM er det på krumtappen. I den nye Dynojet bænk med kraftigt blæs til
RAMAIR laver den 152 på numsen så det er nok ikke helt ved sidan af... Husk
RAMAIR er jo ret ligegyldig på din med indb. blæser )

> 210 kg

Så kan vi jo sætte dem på vægten en dag ... Jeg vil gi´ en ordentlig vild aften
hvis den kommer i samme vægt som min...

Tommy

Fra : Mads Lund

Dato : 21-04-01 21:24

> Så kan vi jo sætte dem på vægten en dag ... Jeg vil gi´ en ordentlig vild
aften
> hvis den kommer i samme vægt som min..

Ja lad os nu se til powermeet, jeg har lidt planer om at inddrage oves
magnesium hjul. Og så skal den saftsuseme være under 200 (og jeg går da
efter 190)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 21-04-01 21:27

> Hvorfor prøver du så at spare gram

Principper og religion. Udgangspunktet er at alt der ikke har noget at lave
på mc'en skal væk. Og det der er tilbage skal optimeres til grænsen. Desuden
er brug af stål udenfor motoren forbudt (jeg mangler et par stikaksler
ellers er det ved at være done.) Alu er in, men rustfri stål kan tilnød
bruges hvor der er høj krav til styrken.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-04-01 16:33

KENNET MARCUSSEN <kennet.markussen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Y3AD6.1093$Em3.6280@news.get2net.dk...
> [...]
> Jeg søger gode og dårlige erfaringer med Kawa ZX9R fra 98?
> Er der noget man skal være opmærksom på, som f. eks et motor problem som

Hvad er det for et motorproblem der har været ved zx-10??

Jesper
CX500

Fra : Tommy

Dato : 21-04-01 03:21

Aldrig været noget. ZX10 har kun haft et ramme problem, har der været talt om
andet har Armand sikkert været en del af problemet )

TR

Jesper Pedersen skriver:

Fra : Mads Lund

Dato : 21-04-01 21:34

> Hvad er det for et motorproblem der har været ved zx-10??

Der er en designfejl i smøresystemet på ZX10/RX1000/ZZR1100 som medfører at
olieflowet til 4. hovedleje og dermed 3. og 4. plejlstangsleje er lige i
underkanten. På en god del af cyklerne (vel 5-10%) resulterer det i en
overophedning af 3. plejlstangsleje hvilket ofte medfører at lejet brænder
fast, plejlstangen knækker og ... tja gæt på hvor pænt det ser ud.

Løsningen er enten at gøre som kawa har gjort i ZZR1100D6 og i GPZ1100
modellerne, hvor der bruges en større overtryksventil = større olietryk.
Dette tager dog mere effekt, og resulterer i en dårligere smørring af
motoren generelt.

Alt kan man tage bundkarret af og modificere det og et par af olierørene og
på den måde optimere flowet generelt samt sikre at olien til krumptappen
fordelet ligeligt til de forskellige hovedlejer. Af de modificerede cykler
jeg har hørt om, har der aldrig været problemer.

Mads Lund
Ninja9RT