Tur til San Francisco
Fra : Jesper Christiansen

Dato : 18-12-03 15:48

Hejsa!

Jeg tager afsted fra Kastrup til San Francisco (via amsterdam) den 6.
januar. Det er mit første besøg til USA - og min første flyvetur der varer
mere end 4 timer.. Derfor har jeg selvfølgelig nogle spørgsmål, og vil
forsøge at komme med alle mine spørgsmål i denne post. Men flere vil nok
følge jo nærmere jeg kommer.

Spørgsmål angående flyveturen
---------------------------------
Er der nogle ting i vil anbefale når man skal ud på så lang en flyvetur, jeg
ved at luften i en flyvemaskine er forholdsvis tør - og at noget at drikke
derfor vil være godt. Men er det noget man skal tage med hjemmefra, eller
burde der være rigelige mængder om bord, til overkommelige priser?! Det skal
lige siges at jeg flyver med KLM (muligvis NWA). Og har i andre gode råd,
til en så lang flyvetur som det jo bliver?!

Hvordan og hvorledes med jetlag, er der nogle gode råd med hensyn til det?
Jeg går ikke ud fra det bliver så slemt igen, når jeg flyver fra EU til US -
men på hjemturen kunne jeg godt forestille mig at det kunne gå hen og blive
slemt? eller er jeg helt galt på den?

Spørgsmål ang. ankomst og videre transport (nok mest henvendt til Hr. Lars
Ehlers)
--------------------------
Når jeg lander i San Francisco, som sker kl ca. 13.50 - skal jeg begive mig
på vej mod Sacramento. Jeg har før spurgt om dette, men har fået smidt
info'en væk du gav mig, og kan ikk finde det i NG'en mere (er ikk så vant
til nyhedsgrupper og det at finde gamle posts). Men du sagde at jeg skulle
tage BART fra SFO til et eller andet sted, hvor jeg så skulle skifte til et
tog mod sacramento.. Mit problem er bare, at jeg kan ikke huske hvilken
station det var jeg skulle tage BART til?! :)

Er der noget jeg generelt skal vide om landet, og første-gangs besøg dertil?
Jeg kender ikke amerikanernes way of life.. og om der er specielle
forholdsregler der er gode at tage.. Men er meget interesseret i at vide
hvis der er noget i vil fortælle.. Eller noget i synes jeg skal se i
nærheden af Sacramento/San Francisco (ved endnu ikke om jeg kommer ned i
nærheden af LA området).

Udover det, vil jeg sige på forhånd mange gange tak! og en rigtig glædelig
jul til jer allesammen! :)
Jesper Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 16:02

"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> wrote in message
> [...]
råd,
> til en så lang flyvetur som det jo bliver?!

Alle drikkevarer er med 99% sikkerhed gratis, så drop det. Medbring
læsestof og så en "sleepover" - de der oppustelige hovedpuder til at
sætte om nakken. Walkman kan man også tage med.

Jeg prøvede selv LA - London sidste sommer og det var sgu en lang tur
med blindtarmsbetændelse. Det skal du ikke ønske dig at prøve

hilsen
Uffe

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 18-12-03 17:13

">
> Alle drikkevarer er med 99% sikkerhed gratis, så drop det.

Men husk at bede om det! Før i tiden kom de hele tiden, men sidste år jeg
rejste, var de mere sparsommelige. Det er gratis, men det varierer fra
selskab til selskab, hvor hyppigt de kommer rundt. På Air Canada er spiritus
og øl ikke længere gratis hvilket jeg også tror gælder flere og flere
selskaber.

Mvh

Kennet
-------------------------
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 18-12-03 18:02

Hejsa!

Tusind tak for jeres råd indtil nu! :) og det med blindtarmsbetændelsen har
jeg ikk lige planer om.. men man ved jo aldrig (7-9-13).. Hvad med klimaet,
hvordan er det på denne årstid, og hvad er smart at tage med af tøj? Nogen
ideer til hvor mange dollars jeg skal tage med hjemmefra i rede penge - og
resten kører jeg bare på mit VISA?

Med venlig hilsen
Jesper Christiansen

Fra : Ulrik

Dato : 18-12-03 21:23

http://www.weather.com/

> Nogen
> ideer til hvor mange dollars jeg skal tage med hjemmefra i rede penge

1000 dollars køb enten x-changes eller forex Nørreport/Hovedbanen i København
se kursen på deres hjemmeside, denne gang skal du selv søge

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 18-12-03 23:21

Da jeg landede i Chicago, i sommer, havde jeg 12 dollar i lommen og mit
visa. Det var der ingen problemer i.

Glenn

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 19-12-03 09:53

> [...]
> ideer til hvor mange dollars jeg skal tage med hjemmefra i rede penge - og

RF;
Husk der er begrændsning på dit VISA til kr. 2000,- pr. dag (tror jeg nok
det er nu!)
Så skal du bruge mere (leje af bil, betaling af hotel etc..) så tag PENGE
eller rejse CHECK med....
(Havde selv problemet sidste år jeg var i USA)
RF

Fra : Mcisten

Dato : 19-12-03 10:48

Jep , jeg røg selv i fælden, der er en begrænsning på 2000 kr pr. dag men
endnu være kr.15000 pr. måned.

Jeg stod i USA med et visa jeg ikke kunne hæve på fordi 15.000 kr. grænsen
var overskredet.

Har en anden gang oplevet mit kort blev ædt af maskinen selvom det ikke var
overtrukket.

Så jeg har altid to kort på mig nu. Et visa og et mastercard , så er jeg
dækket ind de fleste steder. Udover dette har jeg altid kontanter på mig til
at nå fremt til nærsmeste større by (til benzin - mad - færge).

Det er surt at holde i Usbekistan uden penge og der er ikke en bankautomat i
nærheden

Mvh MCisten

Fra : Jensb

Dato : 19-12-03 11:04

"Mcisten" <mcisten@fjerndettesenat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu være kr.15000 pr. måned.
>
> Jeg stod i USA med et visa jeg ikke kunne hæve på fordi 15.000 kr. grænsen

Ja tak , den har jo også prøvet. Vi havde 3 dage i New York, 2 personer, for
4 dollar. Heldigvis var hotellet betalt hjemmefra. Den ene af vores dollar
brugte jeg på en netcafé til at sende en mail til min bank. Så mandag morgen
var mit Visa åbnet igen. Heldigvis, for der havde været langt at gå til
Newark Airport med bagage. Jeg var endda klar over det med 15000 kr grænsen,
og havde fået min bank til at nulstille halvvejs på turen. Men desværre
skete der det at en-vejs-lejen på bilen først blev trukket ved afleveringen,
så i løbet af de sidste dage fik jeg pludselig brugt over de 15.000 kr.

> Har en anden gang oplevet mit kort blev ædt af maskinen selvom det ikke
var
> overtrukket.

Jeg har altid været bange for at bruge mit kort i automater, netop af denne
grund. Så derfor har jeg altid kontanter med hjemmefra til meget små køb,
samt steder hvor de ikke tager Visa. Og ellers så betaler jeg med Visa i
butikker, restauranter osv. I år løb jeg så tør for kontanter, og ville
derfor gerne hæve nogle flere, men jeg havde som sagt ikke lyst til at bruge
en automat. Så jeg gik derfor ind i en bank istedet for, men det kunne ikke
lade sig gøre. Jeg prøvede i 3 forskellige banker, men ingen af dem kunne
hæve på mit kort. Er der andre der har oplevet dette? Vi havde 2 forskellige
Visa-kort at forsøge med, men ingen af dem virkede. Til sidst måtte jeg så
hæve i en automat, og det gik heldigvis. Men er der andre der har været ude
for at man ikke kan hæve i en bank på et dansk Visa?

Jens

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 19-12-03 15:36

> Jep , jeg røg selv i fælden, der er en begrænsning på 2000 kr pr. dag men
> endnu være kr.15000 pr. måned.
Normalt ikke noget problem. Snak med din bank inden du tager afsted. Enten
kan DKK 15.000 grænsen sættes helt ud af kraft (den findes kun for din
skyld - ikke bankens) eller også vil banken nulstille den hvis du sender dem
en mail. Dette virker både med Spar Nord og Nykredit Bank.

Henrik

Fra : Jens G

Dato : 19-12-03 17:50

On Thu, 18 Dec 2003 18:02:16 +0100, "Jesper Christiansen"
<raze@ostenfeld.dk> wrote:

> [...]
>ideer til hvor mange dollars jeg skal tage med hjemmefra i rede penge - og

Lige hjemkommet fra en arbejdsrejse til LA, Mobile og
Freeport(Bahamas) kan jeg sige at du skal sørge for at kontanterne
ikke er 100$ sedler. Få fat nogle mindre sedler. I taxi'erne kan man
ikke betale med kort, og de påstår næsten alle at de ikke kan give
tilbage på en 100$ seddel. Godt nok underligt, når man tænker på at
alle kunder betaler kontant, men de håber vel på at få en god ekstra
drikkeskilling?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-12-03 21:13

<raze@ostenfeld.dk> wrote:

> [...]
>ideer til hvor mange dollars jeg skal tage med hjemmefra i rede penge - og

Det er regnsæson lige nu, varer fra november til april/maj. Det
betyder ikke, at det regner konstant, men der kommer en front indover
fra tid til anden.

Med mindre du bliver i flere måneder, så får du næppe bruge for
shorts, men derimod alm. tøj samt en jakke (ikke en tyk dynejakke). En
paraply er heller ikke en dårlig ting.

Vejret i SF Bay Area er behageligt, aldrig rigtigt koldt, selvom det
kan komme ned i nærheden af frysepunktet om natten. I de år jeg har
boet her, har jeg kun oplevet et lag is på bilen en eneste gang!

http://weather.yahoo.com/forecast/USCA0987_c.html?force_units=1

Sacramento ligger i Californiens Central Valley, ekstremt varm om
sommeren, klam tåge om vinteren. Tågen i Central Valley, har endda sit
eget navn "Tule Fog" http://ggweather.com/archive/weacornerdec04.htm

http://weather.yahoo.com/forecast/USCA0967_c.html?force_units=1

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 18-12-03 21:48

> [...]
> lige siges at jeg flyver med KLM (muligvis NWA). Og har i andre gode råd,
> til en så lang flyvetur som det jo bliver?!

Min tandbørste sætter jeg altid stor pris på - der er trods alt tale om en
flyvetur på ca. 11 timer.

Et "survival kit" er endvidere godt - de ting du bare ikke kan undværre, når
din indcheckede bagage er blevet sendt til Santiago i stedet for San
Francisco.

Underholdning til turen - bøger, blade, cd-afspiller / md / mp3.

Sørg for at røre dig lidt undervejs. Der er ikke meget plads at gå på, men
kroppen har godt af at blive holdt lidt i gang. Endvidere modvirker det den
væste stivhed.

> [...]
US -
> men på hjemturen kunne jeg godt forestille mig at det kunne gå hen og

Jet-lag er let nok at undgå. Bare stil uret tilbage når du ankommer og lad
så være med at tænk mere på det. Den første aften går du lidt tidligere i
seng end normalt og så er den omstilling klaret (sådan er det i hvert fald
for mig). Det er for øvrigt heller ikke så slemt når du rejser den anden
vej.

Hvis du lider meget af det kan du købe nogle piller i håndkøb i US som
hjælper herpå - kan ikke huske navnet da jeg ikke selv har brug herfor.

God tur - gid det var mig.

Henrik

Fra : Henrik Hansen

Dato : 18-12-03 22:59

Jesper Christiansen skriver:

> [...]
> mere end 4 timer.. Derfor har jeg selvfølgelig nogle spørgsmål, og vil
> forsøge at komme med alle mine spørgsmål i denne post. Men flere vil nok

Spændende, jeg var selv i San Francisco og Sacramento for et par måneder
siden, dejligt sted - det bliver man aldrig træt af.

> [...]
> lige siges at jeg flyver med KLM (muligvis NWA). Og har i andre gode råd,
> til en så lang flyvetur som det jo bliver?!

Angående flyveturen, så går den faktisk hurtig, jeg fløj med SAS fra
København til Seattle - en tur på 10 timer, men turen gik faktisk meget
hurtigt, hurtigere end jeg huskede fra de forrige gange jeg har været på
de kanter. I SAS's fly var det videoskærm ved hvert sæde med film og
videospil, hvilket nok var med til at forkorte turen noget. Sørg for at
drikke rigeligt - og IKKE alkohol, vand og Juice er bedst, som jeg
husker det, så kom de igennem med nye forsyninger nok ca. 1 gang i
timen. Prøv også om du ikke kan sove, selv om man ikke sover vildt godt,
så får man faktisk sovet mere end man tror - det forkorte også turen.
Det er jo heller ikke forbudt at gå en tur rundt i flyet, for at på lidt
liv i benene...

> [...]
> men på hjemturen kunne jeg godt forestille mig at det kunne gå hen og blive

Jetlag eksisterer begge veje, men værst på hjemturen (rejse mod solen),
prøv at holde dig vågen så længe som muligt den første dag/aften i USA -
men du skal nok regne med at vågne meget tidligt næste morgen, og du
bliver træt ud på dagen, men næste dag skulle de meget gerne være bedre.

Når du kommer hjem igen, vil de sikkert få svært ved at sove om natten,
de første 2-3 nætter.

> [...]
> hvis der er noget i vil fortælle.. Eller noget i synes jeg skal se i
> nærheden af Sacramento/San Francisco (ved endnu ikke om jeg kommer ned i

Du skal være forbedret på at blive udspurgt hos
Immigrationsmyndighederne, men svar blot høflig og ærlig så plejer der
ikke være nogen problemer, du skal sikkert også vise du har en
returbillet - de vil være sikker på de slipper af med dig igen - selv om
de ingen ville se i Seattle.... Du får en grøn seddel i passer - PAS PÅ
DEN - den skal afleveres når du rejse ud igen, hvis den mangler ved
udrejse, kan du få problemer næste gang du vil ind i USA.

Ved tolden er der normalt igen problemer, men du skal være opmærksom på,
at USA er ret restriktive med fødevarer hvis du påtænker at tage sådanne
med ind

> Udover det, vil jeg sige på forhånd mange gange tak! og en rigtig glædelig
> jul til jer allesammen! :)

I lige måde - og en rigtig god tur.

/Henrik

Fra : Lars Ehlers

Dato : 18-12-03 23:53

On Thu, 18 Dec 2003 15:48:20 +0100, "Jesper Christiansen"
<raze@ostenfeld.dk> wrote:

> [...]
>mere end 4 timer.. Derfor har jeg selvfølgelig nogle spørgsmål, og vil
>forsøge at komme med alle mine spørgsmål i denne post. Men flere vil nok

Lyder spændende, jeg havde selv lidt sommerfugle i maven første gang
jeg rejste til USA.

> [...]
>lige siges at jeg flyver med KLM (muligvis NWA). Og har i andre gode råd,
>til en så lang flyvetur som det jo bliver?!

Jeg flyver ofte de lange ture, og der er egentlig kun nogle få ting,
du bør være opmærksom på. Sørg for at drikke rigeligt (vand , da
luften er meget tør. Rør dig lidt, rejs dig op og gå en lille tur. Det
er ikke smart at sidde i den samme stilling i længere tid. Du kan
(hvis du vil) tage nogle milde sovepiller for at få sovet lidt
undervejs. Når du kommer frem er de vigtigt, at du holder dig vågen,
så længe du kan, hvis du kan klare den frem til kl. 22 eller 23 er det
super!

> [...]
>men på hjemturen kunne jeg godt forestille mig at det kunne gå hen og blive

Nej, du har ganske ret. Når du rejser til USA bliver din dag 6-9 timer
længere, og det kan kroppen nemmere vænne sig til. Når du rejser den
anden vej bliver din dag tilsvarende kortere, og det er som regel
noget rod

> [...]
>tog mod sacramento.. Mit problem er bare, at jeg kan ikke huske hvilken
>station det var jeg skulle tage BART til?! :)

No problem, jeg havde også smidt det oprindelige svar væk...

Fra lufthavnen kan du tage BART til San Francisco, Embarcadero
Station. Når du kommer op på gadeniveau, så find Beale Street og gå
den vej. En blok længere nede kommer du til Mission Street, gå til
højre og du kan se busterminalen. Den ligger på hjørnet af Mission
Street og Fremont Street. Hvis du farer vild så spørg efter Transbay
Terminal eller Greyhound.

Her er et kort, der viser BART stationen, du kan også finde Fremont og
Mission.
http://www.bart.gov/stations/stationGuide/localAreaMap_EMBAR.asp

Billetten til Sacramento koster omkring $16-17 og turen tager knap 3
timer. Turen fra SFO til Embarcadero koster omkring $4-5 (begge priser
er for en enkeltbillet)

> [...]
>hvis der er noget i vil fortælle.. Eller noget i synes jeg skal se i
>nærheden af Sacramento/San Francisco (ved endnu ikke om jeg kommer ned i

Der er masser at se på, specielt omkring San Francisco. Prøv evt. at
søge i Google Groups, der er en del gamle indlæg i denne gruppe, som
kan give dig nogle ideer.

>Udover det, vil jeg sige på forhånd mange gange tak! og en rigtig glædelig
>jul til jer allesammen! :)
>Jesper Christiansen

I lige måde, håber du får en god tur!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jens Christiansen

Dato : 21-12-03 00:01

Hejsa

Tusind tak for jeres mange svar! :) Jeg tager ivrigt noter!

Lige et spørgsmål, er det ikke hurtigere at tage med AMTRAK istedet for
Greyhound? og er der en måde at finde ud af, om man kan ramme en station med
BART, hvorfra AMTRAK kører mod Sacramento?

På forhånd tak!
Jesper Christiansen
)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-12-03 21:12

On Sun, 21 Dec 2003 00:01:01 +0100, "Jens Christiansen"
<jhc@bonbon.net> wrote:

> [...]
>Greyhound? og er der en måde at finde ud af, om man kan ramme en station med
>BART, hvorfra AMTRAK kører mod Sacramento?

Det vil jeg lige kigge på. Amtrak kører fra Oakland (ikke San
Francisco), så du skal under alle omstændigheder derover.

PS. Vi har lige haft et 6.5 jordskælv med epicenter i det centrale CA.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jens Christiansen

Dato : 23-12-03 14:47

Hejsa

Tusind tak Lars, det er pænt af dig! Jeg har selv prøvet at kigge på
henholdsvis www.bart.gov og www.amtrak.com - men det er svært at finde ud af
hvad der passer sammen, hvor langt de enkelte stationer ligger fra hinanden
m.m.

Læste godt det med jordskælvet på tekst-tv, det var da ikke så lidt?! Noget
der kunne mærkes i SF?

Med venligste julehilsener
Jesper Christiansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-12-03 21:22

On Tue, 23 Dec 2003 14:47:10 +0100, "Jens Christiansen"
<jhc@bonbon.net> wrote:

> [...]
>hvad der passer sammen, hvor langt de enkelte stationer ligger fra hinanden

Det er ikke nemt at finde ud af, hvad der passer sammen, og BARTs web
side er ikke god til at nævne forbindelser til f.eks. AMTRAK og
Greyhound. Den eneste grund til, at jeg kender busstationen i SF er,
at den bus, jeg plejer at tage downtown, har endestation der.

>Læste godt det med jordskælvet på tekst-tv, det var da ikke så lidt?! Noget
>der kunne mærkes i SF?

Det var sandelig noget der kunne mærkes, selvom epicenteret var et par
hundrede kilometer sydpå. Den kontorbygning jeg arbejder i svajede
frem og tilbage i flere minutter, det er en underlig fornemmelse
Der var ingen skader hjemme, kun et par bøger som havde forskubbet
sig, men jeg har sikret reoler og ting og sager, så selv under et
større jordskælv burde skaderne være minimale