Skivelås til cbr600
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 20-12-03 15:55

Hejsa folkens

Sidder her i vinterkulden og tænker på at jeg lige så godt kan se af få købt
noget låseværk til dyret (har tænkt mig at køre ned til frankrig til sommer
og den kommer jo til at stå en del skumle steder på vejen).
Anyways, jeg synes en skivelås lyder meget tiltalende, da den er forholdsvis
let og ikke fylder for meget. I er yderst velkomne til at foreslå andre
låse... hmmm man kunne kanske have en ordenligt moppedreng af en kæde
liggende under sædet?
Anyways, er der nogen der bruger skivelåse til deres cbr og ved hvilke jeg
kan bruge? Mine skiver er originale (kan ikke selv gå ned og måle
millimeter, da cyklen står staldet op hos en ven, et godt stykke væk).
Cyklen er en cbr600 f4 fra '99.

På forhånd mange tak!

Fra : m.grewy

Dato : 20-12-03 16:08

Mikkel Hansen wrote:

> Anyways, er der nogen der bruger skivelåse til deres cbr og ved
> hvilke jeg kan bruge? Mine skiver er originale

Jeg bruger en abus granit til min cbr og den passer fint til den, også under
sædet.

Michael

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-12-03 18:11

Mikkel Hansen wrote:
> [...]
> og måle millimeter, da cyklen står staldet op hos en ven, et godt
> stykke væk). Cyklen er en cbr600 f4 fra '99.

En skivebremselås har sin berettigelse når man går ind hos købmanden.. Den
er alt for hurtig at afmontere (eller ganske enkelt ødelægge!) så det er
nærmest sådan en du kun bruger når du ikke holder opsyn med cyklen i mindre
end 5 minutter.. Over 5 minutter så skal du have en bedre lås på.
Vil du alligevel kun have en skivebremselås ville jeg nok vælge denne:
http://www.mcpoolen.se/images/tillbehor/las/abus/skivbromslas-hanglas.gif ,
men selvom den er så hård at den ikke kan ødelægges, så kan cyklen alligevel
hurtigt stjæles.. Enten ved "fjernelse af problemet" eller ved at din MC
bliver smidt på ladet af en lastbil/trailer.

Wire låse er heller ikke særlig gode, de kan klippes op med en skævbider,
det tager bare lidt tid... men på den anden side, så er der også masser af
tid hvis tyven går i gang 1 time efter du har lagt dig til at sove..

Den bedste lås jeg kender, er enten bøjlelåse (f.eks. Abus Granit:
http://www.basovic.de/ebay/prod.jpg ) eller kædelåse (feks
http://www.mcpoolen.se/images/tillbehor-las-abus-victorykedjakomplett.gif)
Det gode ved en kædelås er hvis den benyttes rigtigt. Er den bare smidt
gennem bagdækket og lagt på jorden kan der slåes på kæden med en hammer, til
sidst må metallet blive "blødt". Bedre er det hvis en kædelås monteres ved
at trække den gennem baghjulet, rundt om stellet og op om sædet, sådan at
den ikke ligger på jorden. Du kan ikke rigtig slå på en kæde som hænger i
luften.. Og med kæden kan du fastankre din kværn til landskabet, f.eks.
lygtepæle, skilte eller lign..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : m.grewy

Dato : 20-12-03 18:22

Anders Houmark wrote:

..
> Vil du alligevel kun have en skivebremselås ville jeg nok vælge denne:
> http://www.mcpoolen.se/images/tillbehor/las/abus/skivbromslas-hanglas.gif

Det er lige nøjagtig sådan en jeg har

Michael

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 20-12-03 19:02

> Anders Houmark wrote:
> "m.grewy" <grewy@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

Mange tak for de hurtige svar. Jeg vil kigge på sagerne.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-12-03 07:33

> Sidder her i vinterkulden og tænker på at jeg lige så godt kan se af
> få købt noget låseværk til dyret., jeg synes en skivelås lyder meget
> tiltalende

Hej Mikkel

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver en
sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro hos
Louis samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro også hos Louis.
Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang
stiger betragteligt. En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil
beskrive her, da alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være
med at skrive det her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en
skivebremselås som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør
du husker du har skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de
sidder så tæt på kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt
før du opdager du har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod
noget så du er nød til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du
har glemt skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.00rpm foran 1.G
pigerne er også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet end tåbelige knallerttyve
kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind i.
Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en
vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro igen hos Louis).Grunden til jeg synes den er fed er at
normale kæder er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget.
Bliver kæden lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig.
Man lægger kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store
ring. Man har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden
som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
som trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den
til en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt,
men det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med. Tyve er ikke dumme. De gode tyve forbereder sig i forvejen, og har det
værktøj med der skal til for at bryde netop dine låse op. Derfor er det en
god ide at stille cyklen af vejen, så man ikke kan se den fra vejen. Rigtig
gode tyve bruger "agenter" som f.eks. postbude eller skraldemænd til at
lokalisere emner oplagte til at stjæle.

En god alarm og startspærre er også en fin ting. De koster ca. 1000kr hos
Louis.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 21-12-03 19:15

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:j8bFb.1022$os1.717@news.get2net.dk...

> Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
> besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".
[snip]

Hej Bager

Tak for tipsene. Jeg har bestilt en MasterLock Titanium Boron Chain
(anbefalet i en meget gammel thread i denne gruppe) til at lænke dyret fast
til diverse ting. Jeg håber der er plads til den under sædet, men nu må vi
se. Så snart jeg kan overkomme den indre J. Von And køber jeg også en af de
anbefalede skivelåse.

Og for nu igen af udstille min newbie status: Du taler om alarm og
startspærre - er det noget jeg selv kan installere (undertegnede er mekanisk
udfordret... men det lykkedes dog at skifte olie + filter) eller skal cyklen
til et værksted? Det er muligt at biler også indeholder en startspærre og
jeg derfor burde kende den derfra, men denne mc er det første motoriserede
jeg kører i mit liv og den slags ting har aldrig interesseret mig før

Og et sidste spørgsmål: en eller anden påstod at min model havde en chip
indbygget i nøglen (eller noget elektronisk gejl) som gjorde at tændingen
kun ville starte med denne nøgle. Det lyder temmeligt meget som crap i mine
ører, men det kunne være rart at få det (be/af)kræftet her.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 21-12-03 20:03

Den Sun, 21 Dec 2003 19:14:38 +0100. skrev Mikkel Hansen:

> [...]
> kun ville starte med denne nøgle. Det lyder temmeligt meget som crap i mine
> ører, men det kunne være rart at få det (be/af)kræftet her.

Hej Mikkel,

Honda har deres Honda Ignition Security System, kaldet HISS som vidst
sidder på CBR600 modellerne fra 1999. Det er netop noget elektronisk gejl
i nøgle og tændingslås.

Om det er kommer med på din skal jeg ikke kunne sige.

Mvh,

Brian Lund Larsen

// 1975 Honda CB400 Four, uden HISS.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 21-12-03 20:33

"Brian Lund Larsen" <brianFJERNMIG@cze.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i nøgle og tændingslås.
>
> Om det er kommer med på din skal jeg ikke kunne sige.

Hvasatan Brian, så fik du numsen herind. Velkommen til og tak for svaret. Vi
må håbe din venerable cb400 når at blive shinet helt op inden sæsonstart

Fra : Brian Laursen

Dato : 22-12-03 13:28

Mikkel Hansen wrote:
> [...]
> sædet, men nu må vi se. Så snart jeg kan overkomme den indre J. Von
> And køber jeg også en af de anbefalede skivelåse.

Godt at høre at folk lytte til andres erfaring.
http://www.wiggle.co.uk/v2_product_detail.asp?ProdID=5300003377 mother of
all locks?? Jeg er ihvetfald glad for min

Iøvrigt velkommen til gruppen.
--
Virtually Yours

Life of Brian aka Brian Wendelbo Laursen feat. yzf thunderace with a
Masterlock titanium Boron Chain.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 22-12-03 19:16

"Brian Laursen" <Thundeace_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Godt at høre at folk lytte til andres erfaring.
> http://www.wiggle.co.uk/v2_product_detail.asp?ProdID=5300003377 mother of
> all locks?? Jeg er ihvetfald glad for min

Sæføli gør vi det Jeps, det den kæde. Desværre har wiggle lige skrevet
til mig og meddelt at de ikke sender til fastlandet. Kender du en shop
(online eller i kbh) der sælger den kæde?

> Iøvrigt velkommen til gruppen.

Spank you. Har dog haft min store velkomstråd for et par måneder siden =)

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 21-12-03 17:26

"Mikkel Hansen" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan bruge? Mine skiver er originale (kan ikke selv gå ned og måle
> millimeter, da cyklen står staldet op hos en ven, et godt stykke væk).

Fix en god alarm med start spærre også en Abus granitlås (tog mig 1½ time
at skære min gamle op med en hobby vinkelsliber da jeg havde tabt nøglen)

Den bedste ville nok være en 90kgs rottweiler til at passe på kværnen

Erik Elbarto

Fra : Jan

Dato : 22-12-03 12:40

"Elbarto Simsoniac" <ElbartoFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message

> Den bedste ville nok være en 90kgs rottweiler til at passe på kværnen

Findes der mon et monterbart hundegitter til brug mellem forsæde og bagsæde
på en CBR 600 ?... og kan du anbefale en hundeopdrøtter, som kan lære
rottweileren ikke at rejse sig op under wheelies ? (sorry.. kunne ikke lade
være *griner*

Mvh. Jan