SV650 instrumenter igen
Fra : HardKaare

Dato : 08-12-03 17:48

Hej
Mit problem er stadig at mine instrumenter (trip+speedometer) er helt døde
(alt andet virker). Sidste gang jeg postede var der nogen der foreslog at
tjekke stelforbindelsen, så jeg har pillet kåben af for at kigge på
ledningsværket.

Man kan vist godt sige at det er uoverskueligt. Der går bare en "klump"
ledning ind i instrumenterne, så jeg ved ikke helt hvor jeg skal begynde.

Hvor sidder stelforbindelsen mon?

::HardKaare
SV650 uden instrumenter

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 08-12-03 17:50

> Hvor sidder stelforbindelsen mon?
>
> ::HardKaare
> SV650 uden instrumenter

På min Bandit sidder den på motoren...

--
Regards Rune
www.Bandit600RR.frac.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-12-03 18:41

> Man kan vist godt sige at det er uoverskueligt. Der går bare en
> "klump" ledning ind i instrumenterne, så jeg ved ikke helt hvor jeg
> skal begynde.

Skil stikkene af. Sprøjt kontaktrens ind i dem og saml dem igen. Skal det
være rigtigt fint, så smører du vaseline eller silikonefedt i stikket før du
samler det. Så er det konserveret i årevis.

Hvilken at benene der er stelforbindelsen kan du måle med et multimeter. Mit
gæt er ledningen er sort.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : HardKaare

Dato : 08-12-03 21:59

> [...]
du
> samler det. Så er det konserveret i årevis.

Thanx. Det prøver jeg.

> Hvilken at benene der er stelforbindelsen kan du måle med et multimeter.
Mit
> gæt er ledningen er sort.

OK. Nu spørger jeg rigtigt dumt. Jeg har et mulitimeter, og aner absolut
intet om at bruge det: Hvad skal det vise når jeg måler (på
stelforbindelsen?).

::HardKaare

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-12-03 22:01

> OK. Nu spørger jeg rigtigt dumt. Jeg har et mulitimeter, og aner
> absolut intet om at bruge det: Hvad skal det vise når jeg måler (på
> stelforbindelsen?).

Sluk for tændingen. Sæt multimeteret over på ohm, altså modstand. Sæt den
ene prope på stel. Hvis den måler uendelig modstand i et stik er det ikke en
stelforbindelse. Måler den en modstand (lav) har du fundet en forbindelse
med stel. Tænk dig om, det er ikke ren hokus pokus.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-03 22:04

> OK. Nu spørger jeg rigtigt dumt. Jeg har et mulitimeter, og aner
> absolut intet om at bruge det: Hvad skal det vise når jeg måler (på
> stelforbindelsen?).

Sæt den til at måle Volt og tilslut den sorte til stel (en umalet bolt el.
lign). Når den røde så rører en stel-ledning, vil den vise 0V.

Dit multimeter har muligvis også en gennemgangstester, så den giver lyd fra
sig, når de to prober er i forbindelse med hinanden. Så slipper du for at
kigge ned på multimetret hele tiden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-03 22:09

> Sæt den til at måle Volt og tilslut den sorte til stel (en umalet
> bolt el. lign). Når den røde så rører en stel-ledning, vil den vise
> 0V.

Jens' indlæg fik mig også lige til at tænke mig om, og et voltmeter vil
normalt vise 0V, hvis proberne ikke rører hinanden, så det duer ikke.
Brug ohm-funktionen som han skrev. På den laveste indstilling finder du
normalt den der giver lyd fra sig, hvis den kan det.