helium mix helium analysator
Fra : engholmp@mailcity.co~

Dato : 13-12-03 15:18

I forbindelse med et forskningsprojekt (hyperbar oxygen behandling) er jeg
muligvis faldet over en ny billig helium konsentration analyseteknik.
Hvis jeg skal vurdere de kommercielle muligheder må jeg have et estimat på
hvor mange mulige brugere der er på verdensplan.
Er der nogle bud ????

Fra : Michael Holm

Dato : 15-12-03 14:42

Hej Mr. Engholm

For at kunne komme med et gæt ville
det være rart med en pris indikering.

Hermed siger jeg at jo mere seriøs Tech/Trimix dykker man er
des mindre betyder prisen.

Jeg har kendskab til folk der syntes det er dyrt at give
1200 kr. for en O2 analysator, selv om de har 30+ EANX dyk om året.

Personligt syntes jeg det lyder spændene.

MVH Holm
(En sindsyg sportsdykker)

Fra : engholmp@mailcity.co~

Dato : 16-12-03 13:38

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-12-03 22:28

Michael Holm skrev i Message-ID:
> [...]

> Jeg har kendskab til folk der syntes det er dyrt at give
> 1200 kr. for en O2 analysator, selv om de har 30+ EANX dyk om året.

Personligt kender jeg ingen trimixdykkere der kunne drømme om at at købe
en helium-analysator.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Claus

Dato : 16-12-03 01:01

Du kommer måske ikke så meget ud??

Fra : Henrik

Dato : 16-12-03 17:41

> Du kommer måske ikke så meget ud??

Touche ! ;)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-12-03 22:46

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
Personligt kender jeg ingen trimixdykkere der kunne drømme om at at købe
en helium-analysator.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP)

Det siger måske mere omkring hvor meget du dykker og syntes at det er sjovt
at smide kostbart helium væk efter den 3-4 genblanding.
Men du er måske så velstillet at du kan tillade dig at blæse på genblanding
ud af logistik og økonomiske hensyn.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-12-03 15:07

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <brla0a$nue$1@sunsite.dk>:

> Det siger måske mere omkring hvor meget du dykker og syntes at det er
> sjovt at smide kostbart helium væk efter den 3-4 genblanding.

Det siger ikke en skid om dette. Der tager både du og peanut-galleriet
fejl!

Hvad det siger noget om er at jeg altid blander således jeg har
_rigeligt_ helium i mine blandinger - og derfor ikke behøver at "måle
efter" for at sikre mig at altid er i orden.

Hvis man bruger denne fremgangsmåde, er O2 % den eneste interessante
parameter ved genblanding.

> Men du er måske så velstillet at du kan tillade dig at blæse på
> genblanding ud af logistik og økonomiske hensyn.

Som regel dykker jeg jo stages der tømmes helt.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-12-03 10:34

Hej Peter (og glædelig bagjul o.s.v. o.s.v.)

Som du selv siger dykker du stages, hvor du suger dem helt tomme. Derfor har
du ikke samme problemer med genblanding af bundsættet. Vi andre der dykker
vrag (og ikke prøver at bruge en alt-for-stor-og-udstyrs-unødvendig _hule_
strategi til det) vil gerne vide hvad heliumsmængden kunne tænkes at være
efter 4. gang hvor vi blander ovenpå en gammel blanding.

Vi blander skam også med rund hånd af helium, men i en begrænset kassevogn
som min kan jeg kun have 9 stk 50L flasker med.

JZC
(og nu til noget dykkervand)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-03 14:11

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <bsm806$1oj$1@sunsite.dk>:
> Som du selv siger dykker du stages, hvor du suger dem helt tomme.
> Derfor har du ikke samme problemer med genblanding af bundsættet.

Nu bruger vi faktisk også til bundsættet: wing-fyldning, ved gasskift,
osv.

Mine bliver "aldrig" tømt, men genmikset og genmikset. Hvis man hele
tiden har mere helium i end man skriver på mikssedlen, så vil der hele
tiden være "ekstra" helium i.

> [...]
> alt-for-stor-og-udstyrs-unødvendig _hule_ strategi til det) vil gerne
> vide hvad heliumsmængden kunne tænkes at være efter 4. gang hvor vi

Hvorfor skulle det ikke være muligt uden en He analysator? Ændrer
helium-andelen sig i dine flasker mellem fyldninger?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-01-04 17:59

>Nu bruger vi faktisk også til bundsættet: wing-fyldning, ved gasskift,
>osv.

Som betyder et forbrug på det rene ingenting. Wing fyldning og den korte tid
gasskifte proceduren foregår, laver ikke en større dræning af din gas. I
særdeleshed hvis man anvender f.eks. 2x18L som jeg husker er blevet trendy i
din lejr ?

Vær lidt realistisk når man skal evaluere om der kunne være fornuft i at
bruge penge på en He analysator.

>Hvorfor skulle det ikke være muligt uden en He analysator? Ændrer
>helium-andelen sig i dine flasker mellem fyldninger?

Under fyldning er der en mængde faktore der kan skubbe resultatet i en
mindre præsis retning. Enhver der fylder gas regelmæssigt under
"field-blending" forhold har oplevet dette.
Jeg bruger digital manometer på min dekanteringsslange, men kender ikke
altid min nøjagtige afkølingsfaktor eller sluttrykket på kompressoren. Sådan
er livet nu engang. Hvis jeg altid stod og kunne forberede gassen på min
egen kompressor var der ingen skrubler. Der har jeg samme arbejdsforhold
hele tiden.

Nu kan jeg f.eks. sige "hvad rager det mig, det koster nul og nix at dumpe
en 3 L flaske" Jeg bruger jo rb nu, så må jeg jo svare ud fra dette forhold.
Men det er jo ikke _der_ at en Heliums analysator kommer til sin økonomiske
berettigelse. Det ville være at bruge den samme argumentationslogik som du
mestre til fulde. Tag tingene ud af deres rette sammenhæng og forsøg på at
miskreditere dem.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-01-04 17:28

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <bt47vc$bd1$1@sunsite.dk>:

> Det ville være at bruge den samme argumentationslogik som du mestre
> til fulde. Tag tingene ud af deres rette sammenhæng og forsøg på at
> miskreditere dem.

gaab!