Aircon-problemer
Fra : Towli

Dato : 21-12-03 16:05

Hej alle

Nu har jeg jo så kigget lidt på de problemer der angiveligt skulle være med
at aircon's danner grundlag for dannelse af bakterier og svampe.
Det skyldes angiveligt at når luften køles ned danner der sig små pytter af
(stillestående) vand i aircon-anlæget.
Kold luft kan indeholde meget mindre fugt end varm luft og derfor samler den
overskydende fugt sig åbenbart i anlægets kanaler.

Mit spørgsmål er nu om man ikke bare kan lade være med at slå aircondition
til det meste af året og så kun benytte det om sommeren på de rigtig varme
dage? ? ?
(Og så sørge for at lufte godt igennem med varm luft når man er færdig med
at bruge det?)

/T

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 19:06

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage? ? ?
> (Og så sørge for at lufte godt igennem med varm luft når man er færdig med

Eller bruge det rigtigt, de fleste instruktionsbøger anbefaler at man
stopper anlægget ca, 15 min inden turen afsluttes.
Derved giver man anlægget tid til at dampe af, selv praktisere jeg at give
fuld knald på varmen de sidat par minutter inden jeg stopper bilen.
Det har virket fint nu i tre sæsoner uden at få svamp i anlægget.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Towli

Dato : 21-12-03 20:39

Tak for svaret, imidlertid er jeg ikke helt klar over om det betyder at man
ikke kan nøjes med at have aircon slået til på de varmeste dage og så lade
det være slukket resten af året?

/T

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 21:03

> [...]
man
> ikke kan nøjes med at have aircon slået til på de varmeste dage og så lade

Det er en god ide at motionere kompressoren i dit A/C jævnligt, så den ikke
irrer sammen.
Derudover er det en super dug fjerner når der er fugtigt vejr.
Så nej, A/C er "helårs" udstyr. Bare husk at slukke det i godt tid inden
turen afsluttes.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Michael Olesen

Dato : 22-12-03 12:36

> [...]
man
> ikke kan nøjes med at have aircon slået til på de varmeste dage og så lade

<ironi>Jowwww det vil være en rigtig god ide...</ironi>

A/C'ere skal bruges ofte... i kølemidlet til A/C er der iblandet
smørremidler som sørger for at bevæglige dele i A/C-systemet bliver smurt og
samtidigt holder samtlige pakninger og o-ringer i samlingerne friske og
smidige... Så hvis man ikke benytter sit anlæg med jævne mellemrum,
risikerer man at disse pakninnger tørrer ud - og anlægget bliver utæt...

en tommelfinger regel er at anlægget skal køre minimum mellem 5 - 15 min pr.
md. for at anlægget ikke skal tage skade...

/mic

Fra : kenn

Dato : 21-12-03 20:42

[KLIP]

> [...]
> dage? ? ?
> (Og så sørge for at lufte godt igennem med varm luft når man er færdig med

Værksteder og forhandlere anbefaler jo, at man også om vinteren mindst 1
gang om måneden slår klima eller aircon anlæget til for at holde anlæget
funktionsdygtigt.