pris på frikørt taxa
Fra : Kim Bernhart

Dato : 21-12-03 11:25

Hej,
Jeg har overvejet at finde en frikørt taxa og købe den direkte af
vognmanden. Jeg er dog meget i tvivl om hvad jeg skal betale/hvad vognmanden
forventer. Det skulle helst være en fair og god deal for begge parter. Tager
man udgangspunkt i hvad vognamnden har betalt for bilen. Forventer
vognmanden at tjene/tabe lidt ?
Det er ikke mercedes jeg kigger på, men passat 1,9, Peugoet 607 evt. 406.
Skoda octavia eller andre modeller. Umiddelbart er alle passat'er som jeg
har set til salg, ret dyre ift. en 607 købt direkte hos vognmanden.
Håber på nogle retningslinier jeg kan arbejde efter. Den skulle nødigt købes
for dyrt da der skal være plads til en større vedligeholdelse konto en
normalt.

Gerne nogle eksempler + erfaringer som har handlet direkte hos vognmand.

Go' jul til alle

Kim Bernhart

Fra : Christabel & Anders

Dato : 21-12-03 13:20

Praksis var førhen sådan at vognmanden bare byttede nøglen med forhandleren,
altså hvis han ville have den sammen model igen.

Tror at det er sådan stadig!

Anders
Klik ind på: www.vesterhavsrock.dk

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 14:10

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@XXXvip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har overvejet at finde en frikørt taxa og købe den direkte af
>vognmanden.

Hvis du har tid til at vente, så find en vognmand der ikke har
chauffør på bilen, men kun kører den selv, og aftal en handel med ham.
Så kan du få lov at bestemme model, farve og udstyr fra starten og du
har en nogenlunde fornemmelse af hvordan bilen er blevet behandlet.
Det tager nok 3 år at køre den fri, men så har den kun kørt 210.000.

Det vigtige her er at der ikke har været chauffør på, jeg har været
chauffør og selvom alle chauffører tror de er verdensmestre, så er de
altså hårde ved bilerne.
Når der kan køres 500 km på 12 timer med 46 forskellige kunder
indenfor byskiltene i Odense, så er der altså tydelige aftryk af både
speeder og bremsepedal i måtten under dem, dækkene er næsten ligeså
varme som bremseskiverne, men den er helt grå i udstødningen

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-12-03 14:10

> Gerne nogle eksempler + erfaringer som har handlet direkte hos
> vognmand.

Jeg kørte med en vognmand i fredags, som var ved at sælge sin VW Passat 1,9
TDI m. alt udstyr (nypris på dk plader lidt over 500.000 kr.). Han havde
betalt 250.000 kr. for den fra ny og forventede at kunne sælge den for
245.000 kr.... lidt over 2,5 år gammel og over 250.000 km på tælleren. Fra
ny havde han købt en ekstra garanti på drivline, gearkasse, motor, således
VW dækker alle reparation imens den kører som taxi. Denne ekstra garanti
havde han betalt 10.000 kr. for og ved ca. 125.000 km var gearkassen stået
af (et meget kendt problem for Passaterne!!) - man undrer sig over om den
vil stå af igen ved 250.000 km.

Jeg har lige kigget på bilbasen og fundet bilen!
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=339338&page=1

Idet motor og gearkasse er identisk med bl.a. Skoda, har den vel samme
tendens?

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 14:41

> [...]
> af (et meget kendt problem for Passaterne!!) - man undrer sig over om den

Det er vel hovedsagligt et Taxafænomen - mange af bilerne med unge/friske
chauffører bliver kørt temmelig hårdt
Selv MB'erne har svært ved at holde til det.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 14:47

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Det er vel hovedsagligt et Taxafænomen - mange af bilerne med unge/friske
>chauffører bliver kørt temmelig hårdt

Måske, men det er også et problem med automatgear i Transporter og
Caravelle. Disse modeller bruges meget til handicapbiler og der
fortælles ofte om ødelagte gearkasser.
Hvormange det er ud af dem der kører problemfrit ved jeg dog ikke.

Fra : Peter J

Dato : 22-12-03 18:07

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

ALLE hyrevogne bliver kørt hårdt.... Men husk på, at det er med varme
maskiner og ordentlig olie osv. Enhver motor kan holde til det, hvis bare
den bliver vedligeholdt ordentligt. Jeg har lige skiftet en Caravelle ud,
der havde kørt 349 kkm på 27 måneder. Maskinen gik som ny og brugte nærmest
ingen olie (max 1/2 liter pr 30 kkm), og den blev aldrig skånet, når først
den var varm.

> [...]
> fortælles ofte om ødelagte gearkasser.
> Hvormange det er ud af dem der kører problemfrit ved jeg dog ikke.

Autokasserne er generelt svage på Caravellerne. Jeg kender ingen, der har
haft Caraveller som hyrevogne med autokasse,v hvor gearkassen ikke er blevet
repareret mindst 2 gange på en frikørsel. De løber varme, når det er
bykørsel, uanset hvor pænt man kører. Til gengæld har jeg hørt om Caraveller
der har kørt som landtaxa med mange lange ture på landevej, hvor gearkassen
intet har fejlet.

> Leonard
> http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 20:27

> [...]
nærmest
> ingen olie (max 1/2 liter pr 30 kkm), og den blev aldrig skånet, når først

På mandagsbiler.dk læste jeg et indlæg fra en fortørnet taxavognmand, der
mente at han var blevet lovet 50.000 pr olieskift på en Passat.
Men i praksis kørte han kun det halve, da bilen har variabel service
indikator.

De af min kollegaer der kører TDI med Longlife servcie kører mellem 40-45000
km efter den variable serviceindikator.

Så i mine ører lyder det til at bilen er kørt hårdt, meget hårdt.

Så hvis man er på udkig efter en brugt VW kunne det jo være en indikator
for kørselsmønsteret, kig i service bogen hvis den har longlife service, jo
korte interval, jo hårdere kørsel.

Jeg mener nu, t uanset om motoren er varm og vedligehold er i top, at
konstant hårde acceleretioner med høje omdrejningstal er med til at afkorte
motorens liv, tænk på hvilke kræfter der slippes løs inde i en motor når den
får noget pedal.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 20:57

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>at
>konstant hårde acceleretioner

og ligeså hårde opbremsninger og en alt i alt hård kørsel over
kantstene, i sving osv.

Det vil slide mere på en bil, måske kan motoren holde til det, men
resten af bilen slides også op.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 22:27

> og ligeså hårde opbremsninger og en alt i alt hård kørsel over
> kantstene, i sving osv.
>
> Det vil slide mere på en bil, måske kan motoren holde til det, men
> resten af bilen slides også op.

Enig.

/Claus

Fra : Peter J

Dato : 23-12-03 19:35

"Claus Petersen" skrev

Nu fik vi jo en bil med bakgear, så det med kantstenene sprang vi over
Bremserne holdt i snit 35 kkm på klodserne og knap 100 på skiverne. På en
Mercedes holder de ikke længere, når vi snakker hyrebil.

Der er forskel på at køre hårdt og køre råddent......

> Enig.
>
> /Claus

VenHils¨
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 15:51

"Peter J" <peju1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Claus Petersen" skrev

> Nu fik vi jo en bil med bakgear, så det med kantstenene sprang vi over

Det er så ikke alle der gør det,
Jeg ser jævnligt Taxa'er på der liger krænger hjulene op over fortovskanten
når de skal sætte folk af, hvis der ikke er for meget plads, f.eks på
Vesterbro.

> Bremserne holdt i snit 35 kkm på klodserne og knap 100 på skiverne. På en
> Mercedes holder de ikke længere, når vi snakker hyrebil.

Min Bora har nu kørt 64000 km og mine klodser har langt igen.
Bora'en kører meget bykørsel i Aalborg hvor du kører hyrevogn.
Hvad siger det dig. ?

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter J

Dato : 26-12-03 15:56

> [...]

fortovskanten
> når de skal sætte folk af, hvis der ikke er for meget plads, f.eks på

Hvis man går nogenlunde ret på kanstenen og ikke ræser op over, kan dækkene
sagtens holde til det. Naturligvis er det en anden sag, hvis kanstenen
forceres med 30+ km/t.

> Min Bora har nu kørt 64000 km og mine klodser har langt igen.
> Bora'en kører meget bykørsel i Aalborg hvor du kører hyrevogn.
> Hvad siger det dig. ?

At du ikke kører mellem 300 og 500 kilometer i døgnet, stort set alle
indenfor bygrænsen....... Du kan ikke sammenligne en bil der kører privat,
og en decideret erhvervsbil så direkte. Da politiet kørte i de gamle
Mondeo'er, der ikke kunne bremse, var det osse i ekstreme situationer, som
ikke kan sammenlignes med daglig almindelig brug af en bil. De bremsesvigt
ville aldrig forekomme på en bil, der blev brugt almindeligt. Det samme
gælder for en privatbil og en hyrevogn.
Desuden er det heller ikke ligegyldigt at der på den ene side er tale om en
Bora på 12-1300 kg, og på den anden en Caravelle på godt to tons egenvægt.

> Mvh
> Claus Peteresen
> http://vwfanatic.dk

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 16:01

> Hvis man går nogenlunde ret på kanstenen og ikke ræser op over, kan
dækkene
> sagtens holde til det. Naturligvis er det en anden sag, hvis kanstenen
> forceres med 30+ km/t.

Bare ikke hvis bilen har skørter og er sænket

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Peter J

Dato : 26-12-03 16:14

"Tom" skrev

> dækkene
>
> Bare ikke hvis bilen har skørter og er sænket

Man skal lære så længe man lever

> Tom

VenHils
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-12-03 16:19

On Fri, 26 Dec 2003 15:55:32 +0100, "Peter J" <peju1@yahoo.com> wrote:

>Hvis man går nogenlunde ret på kanstenen og ikke ræser op over, kan dækkene
>sagtens holde til det.

Fuldstændigt forkert - et dæk ødelægges relativt nemt ved forcering af
kantstene. Jeg har set det tekniske bevis i tysk TV, hvor man havde
linet hele den tyrkiske musk op ifm. en test af fænomenet:
Dækket ødelægges indvendigt, idet stålet mærkes af kantstenen således,
at det har nemmere ved at sprænges!

/Mogens

Fra : Peter J

Dato : 26-12-03 16:54

> [...]
> linet hele den tyrkiske musk op ifm. en test af fænomenet:
> Dækket ødelægges indvendigt, idet stålet mærkes af kantstenen således,

Jeg afviser ikke dit bevis... Men min egen teori er, at hvis du lister over
en kantsten med en 90 graders vinkel og med meeeeeeeeeget lav fart, må
skaderne blive yderst begrænsede.... Men omvendt har jeg selv vinterdæk
(Ceat Artic-2), hvor 3 ud af 4 har slået sig skæve i karkassen.. Uden at jeg
kører på kansten.... Bakgear i bilen :)

> /Mogens

VenHils
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-12-03 16:58

On Fri, 26 Dec 2003 16:54:15 +0100, "Peter J" <peju1@yahoo.com> wrote:

>Jeg afviser ikke dit bevis... Men min egen teori er, at hvis du lister over
>en kantsten med en 90 graders vinkel og med meeeeeeeeeget lav fart, må
>skaderne blive yderst begrænsede....

I udsendelsen viste man efter hver påkørsel røntgenfotos af dækket.
Efter ganske få påkørsler havde dækket fået dé ar, der gør, at det
nemt sprænger ved større belastning. F.eks. en ganske almindelig tur
på motorvejen med 160 km/t !!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 19:16

> [...]
> linet hele den tyrkiske musk op ifm. en test af fænomenet:
> Dækket ødelægges indvendigt, idet stålet mærkes af kantstenen således,

Jeg kunne aldrig drømme om at forcere en kantsten med mine dæk (med mindre
der er en bakke hehe.)
En af min gode kammerater har i en årræke været ansat som værkfører ved et
stort landsdækkende, landsdækkende sjovt ikk ?
Han har fortalt at de har store problemer med Taxa vognmænd der ikke kan
forstå et deres dæk er gået i karkassen.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 19:29

> [...]
en
> Bora på 12-1300 kg, og på den anden en Caravelle på godt to tons egenvægt.

Det er vel fuldstændig ligegyldigt om man kører 150 km eller op til 500 km i
døgnet, det afgørende er vel kørselsmønsteret.
Nogle dage når jeg op på 5-600 km, men 35000 km er 35000 km uanset hvor lang
tid man er om det.

Men jeg er da enig i at hvis jeg tager en tur fra Aalborg til Esbjerg over
Viborg og diagonalvejen ja så bruger jeg ikke bremsen ret meget.
Men mange Taxa får da også langture.

Men det er også sjældent, det meste af min kørsel foregår i Aalborg området,
og en del i den indre by.
Meget lig den type kørsel der er alm for en by taxa, jeg er dog meget
forudseende i traffiken og holder afstand og tilpasser farten efter
lyskrydsende osv.
Hvilket man nok ikke kan sige om de fleste Taxa'er. Og jeg har iøvrigt fuldt
respekt for at de har et arbejde der skal passes, for min skyld må de kører
lige så friskt de har lyst til, inden for lovens grænser.
Og i kører forhåbentlig ikke som politiet (*LOL), og generelt kan man vil
sige at Ford de sidste mange år har haft problemer med bremserne.

Diskusionen gik jo også på om taxa kørsel er hård ved en bil, og om de ofte
bliver kørt hårdt, det tror jeg stadig er tilfældet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter J

Dato : 27-12-03 14:11

> [...]
> døgnet, det afgørende er vel kørselsmønsteret.
> Nogle dage når jeg op på 5-600 km, men 35000 km er 35000 km uanset hvor

Jeg vil hellere købe en bil, der har kørt 250.000 på 2 år, end en der har
været 15 år om det, når man ser bort fra de andre ting der bliver trætte med
alderen. Alt andet lige har en sådan motor været varm det meste af tiden,
og har et mininum af slid. Jeg kørte i en Omega 2,6 for år tilbage, og
tilfældigt mødte jeg den næste ejer af bilen efter nogle år. Bilen havde da
kørt 360 kkm, og havde været til tjek hos FDM efter et tyveri. Motortesten
viste en så minimalt slid, at testfyren nærmest troede det var løgn...

> Men jeg er da enig i at hvis jeg tager en tur fra Aalborg til Esbjerg over
> Viborg og diagonalvejen ja så bruger jeg ikke bremsen ret meget.
> Men mange Taxa får da også langture.

Ja, men ikke hver dag. Som sagt foregår 90 % af vores kørsel inde i byen med
mange stop og start.

> Diskusionen gik jo også på om taxa kørsel er hård ved en bil, og om de
ofte
> bliver kørt hårdt, det tror jeg stadig er tilfældet.

Det gør de osse, ingen tvivl om det, men jeg holder stadig på, at hvis
ellers de bliver passet ordentligt med olie osv., og ikke bliver decideret
pryglet, har en motor kun godt af at blive brugt. Kører man for forsigtigt,
bliver bilen jo "lullet i søvn", og skal have en frisk længere tur for at
blive vækket igen. Min egen tidligere Caravelle er et glimrende eksempel. Da
den blev afleveret, havde den kørt 349.000, og brugte fornærmende lidt olie
og gik i øvrigt som en drøm. Vi har flere gange kørt knap 30 kkm mellem
eftersynene uden at hælde olie på, og alt andet lige er det IMO imponerende,
når vi taler om en turbodiesel, der bliver kørt friskt med hver dag.

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-03 17:14

> Jeg vil hellere købe en bil, der har kørt 250.000 på 2 år, end en der har
> været 15 år om det,

hehe min nabo hun kører ca. 5-6 gange HVER dag en tur på en 2-3 Km. Ofte
bliver det også til en 10 gange hver dag. F..... godt at JEG ikke skal købe
den bil selv om den ikke har mange Km på klokken )

Fra : Peter J

Dato : 23-12-03 19:31

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> [...]
> mente at han var blevet lovet 50.000 pr olieskift på en Passat.
> Men i praksis kørte han kun det halve, da bilen har variabel service

Jeg har læst om det, men aldrig oplevet det i praksis.

> De af min kollegaer der kører TDI med Longlife servcie kører mellem
40-45000
> km efter den variable serviceindikator.
>
> Så i mine ører lyder det til at bilen er kørt hårdt, meget hårdt.

Både "min" Caravelle og vognmandens anden vogn, en Passat 130 TDI, har
svinget mellem 25 og 30 kkm pr. eftersyn..(indikator) Den forrige Passat
skulle dog afsted med 15 kkm interval pga. et voldsomt olieforbrug. Det
hjalp lidt, men helt godt blev det aldrig.
I Aalborg, hvor jeg kører hyrebil, bliver stort set alle VW'ere sendt til
eftersyn pr. hver ca. 25 - 28 kkm, uanset, hvordan det bliver kørt. Husk på,
at tomgangskørsel og meget bykørsel er hårdt ved olien.

> Så hvis man er på udkig efter en brugt VW kunne det jo være en indikator
> for kørselsmønsteret, kig i service bogen hvis den har longlife service,
jo
> korte interval, jo hårdere kørsel.

Igen, hvis det er en frikørt hyrevogn, vil intervallerne i 99 % af
tilfældene være 25-30 kkm.

> [...]
afkorte
> motorens liv, tænk på hvilke kræfter der slippes løs inde i en motor når

Naturligvis blev CAravellen aldrig brændt af i 1. eller 2. gear, eller med
kold motor, men i det daglige blev den kørt "pænt" hårdt... Og 349 kkm som
hyrevogn uden at få lavet trækaksler og med et(!) koblingsskift ved 230 kkm
siger en del. Nu har jeg en Transit TDCi og er spændt på hvordan den klarer
sig.

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 15:45

> Jeg har læst om det, men aldrig oplevet det i praksis.

????

> [...]
på,
> at tomgangskørsel og meget bykørsel er hårdt ved olien.

En Bora TDI 90 Hk kørte ca. 44.000 km på første stint, er nu udskiftet til
Passat.
En Bora TDI 90 Hk kørte ca. 46.000 km pr. olieskift.
En Passat TDI 115 Hk kørte ca 42.000 km pr olieskift
Min Bora (bensin) kører 24.000 km pr. olieskift (max 30.000).
En sidste kollega kører Golf IV 115 Hk TDI, jeg kender ikke hans service
interval, men jeg er sikker på at jeg havde hørt om det hvis det ligger
væsentligt under de andre kollaegaer.

Vores kørselmønster er rimeligt ens da vi kører i midt/nordjylland
gennemsnitligt 150 km pr. dag med 3 koldstarter.

> jo
>
> Igen, hvis det er en frikørt hyrevogn, vil intervallerne i 99 % af
> tilfældene være 25-30 kkm.

Hvilket bare bekræfter min teori om at Taxa'er for det meste har et hårdt
liv.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter J

Dato : 26-12-03 16:09

> der

> ????

Den vognmand har åbenbart ikke haft megen erfaring med hyrevogne :)

Jeg har osse læst reklamerne hvor man lovpriser VW's fortæffelige
servicesystem... Men de 50 kkm er under perfekte forhold.... Der er sgu
noget andet ved daglig brug af bilen med megen bykørsel og tomgangskørsel.

> [...]
>
> Vores kørselmønster er rimeligt ens da vi kører i midt/nordjylland
> gennemsnitligt 150 km pr. dag med 3 koldstarter.

Og meget landevejskørsel og ingen tomgang i længere tid......

En hyrevogn kører med een koldstart (højst) og mellem 300 og 500 km i
døgnet. Mange af dem indenfor bygrænsen... På en Caravelle sidder der blandt
andet en sensor der registrerer hvor mange gange koblingen bliver trådt ned,
og bruger det tal som en af faktorerne til at regne ud hvornår bilen skal
til eftersyn. Og ved de nævnte antal kilometer indenfor bygrænsen trædes
koblingen ned et sted mellem 4000 og 5000 gange... I døgnet !!

> indikator

> Hvilket bare bekræfter min teori om at Taxa'er for det meste har et hårdt
> liv.

Jeg vil ikke give dig ret..... helt... Nogen taxa'er _har_ et hårdt liv, men
ikke alle. Personligt ville jeg aldrig købe en frikørt taxa fra fx. Århus
eller København, mens jeg ikke ville afvise at kunne springe på en fra en
knap så stor by...
Der er en generel tendens til at male Fanden på væggen, når det gælder
frikørte hyrevogne. Alle biler bliver skåret over een kam og sammenlignet
med udbombede københavner taxa'er med nylonsæder og 400.000 km med ligeså
mange forskellige chauffører..... En provinsbil er et glimrende køb... Med
som sagt Århusbiler som en mulig undtagelse....

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 19:37

> Jeg har osse læst reklamerne hvor man lovpriser VW's fortæffelige
> servicesystem... Men de 50 kkm er under perfekte forhold.... Der er sgu
> noget andet ved daglig brug af bilen med megen bykørsel og tomgangskørsel.

Enig, men 42 - 46000 er dog tæt nok på for menigmand.

> Og meget landevejskørsel og ingen tomgang i længere tid......

Korrekt, vi slukker hellere bilen.

> [...]
> eller København, mens jeg ikke ville afvise at kunne springe på en fra en

Enig. Som jeg også sagde længere oppe i tråden synes jeg at de københavnske
Taxa ofte ser meget brugte ud i forhold til Aalborg Taxa.
(Lige med untagelse af Mini-Cabs årgangs taxa'er - men de har også kørt
langt - jeg kørte for et par år siden med en MB kan ikke huske om det var en
190 eller en 250D, den var ihvertilfælde fem benet, den havde gået over
600.000).

Enig, igen.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter J

Dato : 27-12-03 14:00

"Claus Petersen" skrev

> Enig, men 42 - 46000 er dog tæt nok på for menigmand.

Også mere sandsynligt, når man kører privat. Jeg har personligt ingen
bekendte der kører WV TDI privat, så min viden er udelukkende baseret på
mine erfaringer med hyrevogne. Men min "påstand" om max. 30 kkm mellem
eftersynene (med indikator) stammer fra værkføreren hos WV i Aalestrup, hvor
alle vores TDI'ere er købt og passet. Om de har privatbiler i stalden der
klarer de omtalte 50 kkm, aner jeg ikke.

> Korrekt, vi slukker hellere bilen.

Husk på, at vi sidder i bilen en hel dag, og jeg får ikke "frysetillæg" på
lønsedlen :)
Om sommeren er det noget andet, der står man jo gerne ud af bilen, så der er
der ingen grund til at den står og banker.

> [...]
en
> 190 eller en 250D, den var ihvertilfælde fem benet, den havde gået over

Mini-Cabs biler kører osse med mange forskellige chauffører, da man bruger
mange afløsere der. Mange chauffører og deres forskellige kørselsmønstre er
hård kost for en bil. De gamle 5-benede MB-maskiner (2,5 D) er nærmest
uopslidelige og kan køre ukristeligt mange kilometer. Og er vist temmelig
nemme at reparere på. Derfor bruges de meget af "Saga Auto" i Nørresundby,
der "forpagter" nogle af MiniCab's biler.

En af vognmændene ved Aalborg Taxa har en 190'er, der kørte over en million
som hyrevogn.... Og hun har den privat i dag, svjv med den samme maskine.
Hendes nuværende hyrebil er en C 220, der efterhånden har rundet en halv
mill. Hun overvejer at bytte den næste år, men er ikke sikker....

> Mvh
> Claus Peteresen
> http://vwfanatic.dk

VenHils
Peter

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-12-03 15:52

> Det er vel hovedsagligt et Taxafænomen - mange af bilerne med
> unge/friske chauffører bliver kørt temmelig hårdt

Ovenstående taxa køres kun af vognmanden selv!!! Det er den eneste
taxa-Passat jeg har været ude at køre i som ikke var slidt og ødelagt (de
kan ikke holde til så meget som f.eks. MB). Det eneste der undrede mig ved
den, var at der var vibrationer i bilen når den holdt stille f.eks. ved et
kryds.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 18:54

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> den, var at der var vibrationer i bilen når den holdt stille f.eks. ved et

Nu kender jeg jo ikke vognmanden, men det er jo ingen garanti for at den
ikke bliver kørt friskt, men igen jeg kender jo ikke manden.
Men mange taxe biler bliver altså kørt råddent, uanset om det er vognmanden
selv eller ej.
Der er nok også en årsag til at Taxa'biler koster spidsen af en jetjager at
forsikre f.eks E420 100.000 + om året.

En af mine gode bekendte er Taxa vognmand med flere biler (hovedsagligt MB)
m. faste chauffører, og han fortæller tit om problemerne som han og
kollegaerne har med bilerne, og der er stort set ikke noget der kan holde de
210-240.000 km som de kører i dem, ikke engang MB. Men (MB) har ifølge ham
klart den bedste kulance dækning, derfor er de meget glade for dem. Men en
ødelagt gearkasse er ikke ualmindeligt.
Derudover er der også mange der bare ikke kan finde ud af at behandle en bil
ordentligt, op og ned over kantsten i hurtige u-vendinger, voldsomme
nedgearinger og kickdown. Påkørsel af kantsten når man skal ind og holde i
vejsiden.

Og egentligt er det også lidt naivt at tro at en bil kan kører over 200.000
km uden fejl.

Jeg har ellers ikke indtryk af at de VW Taxa'er jeg har kørt har været slidt
i interiøret.
Jeg ved ikke om det er et Københavner fænomen, men når jeg er i hovedstaden
og kører Taxa, må jeg nok lige sige at Taxaerne generelt er noget mere
"brugte" end dem som kører her i Aalborg området.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 19:05

On Sun, 21 Dec 2003 18:54:23 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>det er jo ingen garanti for at den ikke bliver kørt friskt
<clip af en masse andet halløj om nye gearkasser>

Og de modeller vil min chippe på?

/Mogens

Fra : Peter J

Dato : 22-12-03 17:56

> [...]
> og kører Taxa, må jeg nok lige sige at Taxaerne generelt er noget mere
> "brugte" end dem som kører her i Aalborg området.

Det kommer helt og holdent an på hvor meget der bliver gjort for at holde
bilen nogenlunde pæn ude og inde. Jeg kører taxa i Aalborg, og vores
hyrevogne er temmelig eftertragtede som frikørte, i modsætning til biler fra
Kbh. Det siger sig selv, at hvis der kun er 2 chauffører på en bil, er de
fleste mere påpasselige med hvordan bilen bliver passet, i forhold til hvis
det er en bil, der bliver betjent af mange forskellige chauffører
(afløsere), som man gør meget i Kbh. Afløserne er mange gange bedøvende
ligeglade med at passe bilen, da de4 sandsynligvis ikke skal køre i den i
morgen, hvorimod 2 faste chauffører ved at de skal sidde i rokken dagen
efter osse, og derfor godt gider at ryste måtter og tømme askebægeret osv.
når vagten slutter.
Hovedreglen er IMO : Jo færre chauffører på bilen, jo bedre er den som
frikørt..

VenHils
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 18:36

On Mon, 22 Dec 2003 17:55:48 +0100, "Peter J" <peju1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>bilen nogenlunde pæn ude og inde. Jeg kører taxa i Aalborg, og vores
>hyrevogne er temmelig eftertragtede som frikørte, i modsætning til biler fra

Sikkert.
DK's ubestridte bedste frikørte taxa'er leveres fra Ringkøbing.
Eksempelvis er det fyringsgrund ikke at have aftørre soltaget i kanten
efter hvér vask - indvendigt!

/Mogens

Fra : Peter J

Dato : 23-12-03 19:35

> Sikkert.
> DK's ubestridte bedste frikørte taxa'er leveres fra Ringkøbing.
> Eksempelvis er det fyringsgrund ikke at have aftørre soltaget i kanten
> efter hvér vask - indvendigt!

Er det for meget da ?????? :)

> /Mogens

VenHils
Peter

Fra : Henrik

Dato : 21-12-03 21:24

> Det eneste der undrede mig ved
> den, var at der var vibrationer i bilen når den holdt stille f.eks. ved et
> kryds.

Det er med stor sansynlighed flexrøret mellem kat og turbo som er træt,
holder ca. 150kkm.
koster ca 2K plus arbejdsløn.

Henrik
www.bergs.dk

Fra : Peter J

Dato : 22-12-03 17:59

"Henrik" <www@bergs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er med stor sansynlighed flexrøret mellem kat og turbo som er træt,
> holder ca. 150kkm.
> koster ca 2K plus arbejdsløn.

Nu fremgår det ikke af historien hvilken type TDI-maskine det er, men min
erfaring siger, at specielt 130hk-modellen går meget hårdt, hvilket giver
rystelser, hvis man holder stille og har autokassen i gear. Så det kan være
en medfødt "defekt", der ikke lige kan laves om på.

> Henrik
> www.bergs.dk

VenHils
Peter

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 21-12-03 17:37

> [...]
> chauffører bliver kørt temmelig hårdt
> Selv MB'erne har svært ved at holde til det.

Nu er jeg selv 24 og køre Taxa og ja der bliver kørt hårdt ..OM NATTEN og
det gælder både de unge og gamle (faktisk til tider de gamle der er værst )

og MB holder MEGET bedere til det som passat
Vi har hos min vognmand(dame) 2 styk passat og et styk MB De har alle kørt
ca lige langt og passaterne køre begge på deres 3. gearkasse MBen har stadig
den samme
Det er de samme chaufføre der køre på skift i de 3 biler 1 uge af gange i
hver bil

Erik Elbarto
"Alt under 150HK er for kvinder"

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 14:42

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@XXXvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Tager
> man udgangspunkt i hvad vognamnden har betalt for bilen. Forventer

Generelt om priserne på brugte taxa'er kan man vel sige at vognmanden vil
have den højst mulige pris for bilen, og det er jo et spørgsmål om udbud og
efterspørgsel.

F.eks er der mange frikørte MB taxa på markedet, derfor er der pt. større
indtjeningsmuligheder på en brugt BMW 5/7 serie. Da efterspørgslen på
frikørte BMW pt. er stor.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-03 16:29

De Passat taxier jeg har kørt med som passager i har alle givet fornemmelsen
af at være meget trætte og udslidte når de kommer op i årene - ligeledes er
det min kæphæst at snakke bil med chaufførerne, og jeg har endnu tilgode at
høre fra en tilfreds Passatpilot. Derimod har jeg snakket med mange
tilfredse Peugeot og Volvo taxichauffører.
Ovenstående er min egen komplet uvidenskabelige og farvede
markedsundersøgelse

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Leonard

Dato : 21-12-03 17:23

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

>Ovenstående er min egen komplet uvidenskabelige og farvede
>markedsundersøgelse

Nu er det godt nok 10 år siden jeg var chauffør, men jeg begyndte i en
Honda, skiftede vognmand og kørte så Mercedes. Efter et uheld, hvor
MBen skulle i bænk i 4 mdr. kørte jeg først i Peugeot 605 og da den
blev torpederet af en løbsk BMW blev jeg nedgraderet til at køre
Passat.
Som arbejdsplads er jeg ikke i tvivl om at MBen er den bedste,
derefter Honda, men nok kun fordi den også var med automat, mens både
Peugeot og Passat var med manuel gear. Passaten var med til at mindske
ens arbejdstid, 10 timers bykørsel i den bil og jeg kunne næsten ikke
gå ...

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 21-12-03 17:34

> [...]
> normalt.
>
> Gerne nogle eksempler + erfaringer som har handlet direkte hos vognmand.

Passat ~2001 (mener jeg) med 250.000km på klokken 210.000kr (har vi lige
solgt en til)
MB E 270 CDI 2002 (mener jeg) 250.000km 420.000 kr (har kørt 120.000km PT)

Og så har jeg set denne på centralen MB E 430T 250.000km 325.000

Fra : Kim Bernhart

Dato : 21-12-03 22:04

Tak for alle de fine svar og erfaringer. Høre gerne om mere
Er der nogen som har erfaring fra en Mondeo + C5 ? Jeg syntes jeg ser flere
og flere på gaden af de 2 modeller.

Hilsen
Kim