/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Installation af Hydronic motorvarmer - hjæ~
Fra : Jakob


Dato : 20-12-03 21:44

Hej i gruppen

Jeg er ved at installere et Eberspächer Hydronic D4W SC i min Volvo 245
Diesel.
Det sidder fint og er tilsluttet, men det kan ikke suge brændstof til sig.
Jeg har sat et T-stykke i lige før indgangen til dieselfilteret og derfra en
slange (først den lille hårde kunstofslange med den meget tynde hul,
derefter en regulær brændstofslange) over til fyret. Slangen er ca. 2 m.
lang.
Jeg har fyldt slangen med diesel, startet motoren kort for at sørge for, at
den har suget brændstof til sig igen (efter at det jo nok er løbet tilbage i
tanken da jeg havde pillet slangen af for at sætte T-stykket på) og så
startet fyret. Det tænder fint med går ud igen efter et par minutter,
åbenbart når det har tømt slangen.
Det skal siges at slangen hen til fyret går fra T-stykket og op hen over
motoren og så ned til fyret. Er det et problem?

Nogen der har et forslag til hvad der kan være galt? Luft i systemet?
Hvordan undgår jeg det?
Bør den ikke kunne køre med den tilslutning?

Mange spørgsmål, men jeg håber der er en af Jer der har erfaring med de
dimser - måske professionelt?

På forhånd mange tak for hjælpen - det er jo ved at blive koldt...

Hilsen Jakob



 
 
Kent Nielsen (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 20-12-03 21:53

Hej
"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe4b48e$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej i gruppen
SNIP
> Jeg har sat et T-stykke i lige før indgangen til dieselfilteret og derfra
en
> slange (først den lille hårde kunstofslange med den meget tynde hul,
> derefter en regulær brændstofslange) over til fyret. Slangen er ca. 2 m.
> lang.

Der mangler vel ikke en kontraventil mellem filter og t-stykke, således at
der ikke suges "baglæns" gennem filteret ?

Mvh
Kent Nielsen



Jakob (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 20-12-03 22:08

> Der mangler vel ikke en kontraventil mellem filter og t-stykke, således at
> der ikke suges "baglæns" gennem filteret ?

Kan den det? Suger den så på filteret i stedet får på tanken? Eller kan det
være at brændstoffet løber lidt tilbage i røret fra tanken og den derfor
ikke kan få fat på det?
Jeg tror ikke der er en kontraventil, medmindre den didder i filteret, men
det gør den vist ikke på sådan en gammel (1985) bil.

Tror du det kan løse problemet at sætte sådan en i? Er det bare en man
sætter på inden filteret med spændebånd?

Tak for det hurtige svar forresten!

Jakob




Kent Nielsen (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 20-12-03 22:21

Hej,
> Kan den det? Suger den så på filteret i stedet får på tanken? Eller kan
det
> være at brændstoffet løber lidt tilbage i røret fra tanken og den derfor
> ikke kan få fat på det?
> Jeg tror ikke der er en kontraventil, medmindre den didder i filteret, men
> det gør den vist ikke på sådan en gammel (1985) bil.
>
> Tror du det kan løse problemet at sætte sådan en i? Er det bare en man
> sætter på inden filteret med spændebånd?
>
> Tak for det hurtige svar forresten!
>
> Jakob

Jeg kender ikke lige specifikt konstruktionen på din bil, men det ville både
fohindre brændstoffet i at løbe tilbage og fyret i at pumpe gennem filteret.
Jeg har set dem brugt på Golf 2 hvor brændstoffet under stilstand løb fra
motoren, til afhjælpning af dette blev en sådan ventil brugt.

Jeg mener det var " Berner" eller "Würth" der havde dem i sortimentet.

Andre der har gode idéer ?

Mvh
Kent Nielsen



ak (20-12-2003)
Kommentar
Fra : ak


Dato : 20-12-03 23:29


"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe4b48e$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej i gruppen
>
> Jeg er ved at installere et Eberspächer Hydronic D4W SC i min Volvo 245
> Diesel.
> Det sidder fint og er tilsluttet, men det kan ikke suge brændstof til sig.
> Jeg har sat et T-stykke i lige før indgangen til dieselfilteret og derfra
en
> slange (først den lille hårde kunstofslange med den meget tynde hul,
> derefter en regulær brændstofslange) over til fyret. Slangen er ca. 2 m.
> lang.
> Jeg har fyldt slangen med diesel, startet motoren kort for at sørge for,
at
> den har suget brændstof til sig igen (efter at det jo nok er løbet tilbage
i
> tanken da jeg havde pillet slangen af for at sætte T-stykket på) og så
> startet fyret. Det tænder fint med går ud igen efter et par minutter,
> åbenbart når det har tømt slangen.
> Det skal siges at slangen hen til fyret går fra T-stykket og op hen over
> motoren og så ned til fyret. Er det et problem?
>
I min Toyota har jeg sat T stykket på mellem filter og pumpe, så jeg ikke
får skidt fra tanken ind i pumpen i fyret, og det har kørt i et par måneder
uden problemer nu, men hvor højt har du placeret fyret i forhold til motor
og tank, udfra de tegniner der er i monterings vejledningen, skal det sidde
rimelig lavt i forhold til motor.



Jakob (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-12-03 00:02


> men hvor højt har du placeret fyret i forhold til motor
> og tank, udfra de tegniner der er i monterings vejledningen, skal det
sidde
> rimelig lavt i forhold til motor.

Den sidder godtnok ikke så lavt, men hvis den kan suge op fra tanken gennem
et separat sugerør (det kunne mit forhenværende fyr, da jeg havde samme bil
i benzinudgave) så kan den vel osse gennem brændstofrøret, eller hvad?

Der var en der sagde, at jeg absolut SKAL bruge det tynde kunsstofrør med
den lille diameter (som en synål) som brændstoftilførsel til fyret og ikke
en almindelig slange. Jeg har prøvet begge dele uden held, men måske er det
jo den omtalte kontraventil der kan afhjælpe.

Jakob



Nansen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Nansen


Dato : 21-12-03 00:12

> Der var en der sagde, at jeg absolut SKAL bruge det tynde kunsstofrør med
> den lille diameter (som en synål) som brændstoftilførsel til fyret og ikke
> en almindelig slange. Jeg har prøvet begge dele uden held, men måske er
det
> jo den omtalte kontraventil der kan afhjælpe.

Du SKAL bruge det tynde medleverede slange.
Det skulle ikke være nødvendigt med nogen kontraventil.
Jeg har aldrig benyttet en, har vel i tidens løb installeret op mod 100 fyr.

Nansen



Jakob (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-12-03 11:48

> Du SKAL bruge det tynde medleverede slange.

Ok

> Det skulle ikke være nødvendigt med nogen kontraventil.

Godt, så vil jeg ikke spilde penge på sådan en.

> Jeg har aldrig benyttet en, har vel i tidens løb installeret op mod 100
fyr.

Hmm, du bor ikke tilfældigvis i sydjylland et sted...?

Jakob




Nansen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Nansen


Dato : 21-12-03 15:15

> Hmm, du bor ikke tilfældigvis i sydjylland et sted...?
JO
Hvorn ku Do gætte det ?

Nansen

>



Jakob (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-12-03 21:32

> JO
> Hvorn ku Do gætte det ?

Det ved jeg ikke... Men det kunne jo være at jeg kom til at køre forbi i
nærheden af hvor du bor ved lejlighed
If you don't mind!

Jakob



Nansen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Nansen


Dato : 21-12-03 23:06


"> Det ved jeg ikke... Men det kunne jo være at jeg kom til at køre forbi i
> nærheden af hvor du bor ved lejlighed
> If you don't mind!

Jeg har sendt Dig en Mail, tror jeg ......
Eller skriv, Fjern Bilen i Adr.

Nansen
nansenvolvo@altmuligt.dk




Niels Bengaard (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 21-12-03 10:09

> Den sidder godtnok ikke så lavt, men hvis den kan suge op fra tanken
gennem
> et separat sugerør (det kunne mit forhenværende fyr, da jeg havde samme
bil
> i benzinudgave) så kan den vel osse gennem brændstofrøret, eller hvad?
>
> Der var en der sagde, at jeg absolut SKAL bruge det tynde kunsstofrør med
> den lille diameter (som en synål) som brændstoftilførsel til fyret og ikke
> en almindelig slange. Jeg har prøvet begge dele uden held, men måske er
det
> jo den omtalte kontraventil der kan afhjælpe.

Man skal bruge det tynde rør som flere skriver.
Angående kontraventil, så er de unødvendige. Der er normalt indbygget en
sådan i benzinpumpen.

Kan du suge diesel op af tanken med munden, så kan pumpen sikkert også klare
det.
Hvis du har placeret pumpen lidt højt kan den ikke selv suge det frem, så
skal man suge slangen fuld før man sætter den på pumpen.

Niels




Jakob (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-12-03 11:47


"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe56340$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Den sidder godtnok ikke så lavt, men hvis den kan suge op fra tanken
> gennem
> > et separat sugerør (det kunne mit forhenværende fyr, da jeg havde samme
> bil
> > i benzinudgave) så kan den vel osse gennem brændstofrøret, eller hvad?
> >
> > Der var en der sagde, at jeg absolut SKAL bruge det tynde kunsstofrør
med
> > den lille diameter (som en synål) som brændstoftilførsel til fyret og
ikke
> > en almindelig slange. Jeg har prøvet begge dele uden held, men måske er
> det
> > jo den omtalte kontraventil der kan afhjælpe.
>
> Man skal bruge det tynde rør som flere skriver.
> Angående kontraventil, så er de unødvendige. Der er normalt indbygget en
> sådan i benzinpumpen.
>
> Kan du suge diesel op af tanken med munden, så kan pumpen sikkert også
klare
> det.
> Hvis du har placeret pumpen lidt højt kan den ikke selv suge det frem, så
> skal man suge slangen fuld før man sætter den på pumpen.

Ok, jeg vil prøve at sætte munden på slangen og suge som et forsøg...

D4W SC har pumpen indbygget. Fyret sidder temmelig højt, sådan ca. øverst i
motorhøjde.
T-stykket sidder altså under fyr-højde. Det er måske et problem?

Jakob



jan (21-12-2003)
Kommentar
Fra : jan


Dato : 21-12-03 12:42


"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe57a7a$0$30073$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3fe56340$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Den sidder godtnok ikke så lavt, men hvis den kan suge op fra tanken
> > gennem
> > > et separat sugerør (det kunne mit forhenværende fyr, da jeg havde
samme
> > bil
> > > i benzinudgave) så kan den vel osse gennem brændstofrøret, eller hvad?
> > >
> > > Der var en der sagde, at jeg absolut SKAL bruge det tynde kunsstofrør
> med
> > > den lille diameter (som en synål) som brændstoftilførsel til fyret og
> ikke
> > > en almindelig slange. Jeg har prøvet begge dele uden held, men måske
er
> > det
> > > jo den omtalte kontraventil der kan afhjælpe.
> >
> > Man skal bruge det tynde rør som flere skriver.
> > Angående kontraventil, så er de unødvendige. Der er normalt indbygget en
> > sådan i benzinpumpen.
> >
> > Kan du suge diesel op af tanken med munden, så kan pumpen sikkert også
> klare
> > det.
> > Hvis du har placeret pumpen lidt højt kan den ikke selv suge det frem,

> > skal man suge slangen fuld før man sætter den på pumpen.
>
> Ok, jeg vil prøve at sætte munden på slangen og suge som et forsøg...
>
> D4W SC har pumpen indbygget. Fyret sidder temmelig højt, sådan ca. øverst
i
> motorhøjde.
> T-stykket sidder altså under fyr-højde. Det er måske et problem?
>
> Jakob
>
> Hvis du vil være sikker på det virker hver gang så vil et dykrør ned i
tanken være en god ide altså den tynde slange fra fyr og helt ud til tanken
hvor du får et dykrør og sætter ned i tanken så det er næsten helt i bund af
tanken
tager lidt tid at lave men det virker 100%



Morten Fruergaard (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 21-12-03 12:55

"jan" <a@aa.dk> skrev i en meddelelse
> > Hvis du vil være sikker på det virker hver gang så vil et dykrør ned i
> tanken være en god ide altså den tynde slange fra fyr og helt ud til
tanken
> hvor du får et dykrør og sætter ned i tanken så det er næsten helt i bund
af
> tanken
> tager lidt tid at lave men det virker 100%


Og "næsten" er vigtig. Det er lidt træls at man ikke kan kører i sin varme
bilen, fordi der ikke er mere brændstof i tanken...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jakob (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-12-03 14:07

> Og "næsten" er vigtig. Det er lidt træls at man ikke kan kører i sin varme
> bilen, fordi der ikke er mere brændstof i tanken...

Så kan man jo bare lave sugerøret lidt kortere, så fyret går ud inden bilen
løber tør...

Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste