Ridser i lak
Fra : Chriz

Dato : 20-12-03 18:06

Hej

Nogle små juleterrorister har i nattens løb lavet en ridse med en nøgle
eller lign. hele vejen rundt om min bil. Fedest !!!!

Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak og hvor dan
gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.

mvh

Christian.

(Peogeot 306)

Fra : Olesen

Dato : 20-12-03 18:31

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak og hvor dan
> gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.

Hør lakererierne, de burde vide.
Hør også special firmaerne.
Vil tro, alt efter farve, det kan repareres
og poleres så overgangen blir så godt som
usynlig. Du bearer dermed den originale
grunder + lak mv., og sparer en djævels
masse penge, og med tiden vil du nok
komme til at elske din bil igen *S*

Fra : Leonard

Dato : 20-12-03 19:59

Chriz <write_chriz@excite.com> wrote:

>Kan man evt lukke ridsen med en smule lak og hvor dan
>gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.

Brug en god kontrastfarve på spray, lad være med at dække noget af,
bare gå en tur rundt og sprøjt på ridsen, så ses den tydeligt resten
af bilens levetid

Undskyld kunne ikke lade være, men du skrev altså "... ses mest
muligt"

Nej, jeg ved ikke hvad der er bedst, men profferne gør og dem ville
jeg spørge, og så føler jeg med dig, en køreskade er da til at leve
med, men hærværk kan jeg ikke forstå og gerningsmanden skulle have
skåret hænderne af ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 20:00

> [...]
> vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak og hvor dan
> gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.

samme stunt var der også nogen der lavede med yaris'en for en måned siden.
Der var dog "kun" den ene side så det kostede 6.000 Kr at få omlakeret.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : LR

Dato : 20-12-03 20:41

> Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det. Skal hele bilen larkeres om og hvad
> vil dette koste. Kan man evt lukke ridsen med en smule lak og hvor dan
> gøres dette så bedst således at skaden ses mest muligt.

Jeg prøvede selv at lakere små områder engang og har da lidt ydmyg
erfaringer.

Hvis ridsen ikke er så dyb at den når ned til metallet, så undlad grunder
helt.

Hvis den når ned til metallet, så påfør et *ultratyndt* lag grunder, men
hold dig inden for ridsens kanter. Bliver grunderlaget for tykt, så skal
farvelakken jo være tilsvarende tyndere (for at det hele passer i højden),
og man kommer meget let til at slibe igennem når man sliber og polerer til
sidst, så man kan begynde helt forfra.

Når klarlakken er helt tør efter nogle dage, så vandslib med korn 600 eller
finere. Overfladen bliver mat, men et lag klarlak gør det blankt. Dette
slibes også og til slut poleres området blankt med polermiddel, voks med
polermiddel eller hvad man nu har liggende.

Jeg har selv med stort held lappet noget rust, og det kan overhovedet ikke
ses, heller ikke selv om lakkens nuance faktisk ikke var helt prævis.

Mvh,

Lasse

Fra : Chriz

Dato : 20-12-03 21:07

Hej Lasse

Tak for info. , -er det rigtigt forsået at det du kalder klarlak er den med
bilens farve?
Den bil du fiksede, hvilken farve var det i øvrigt.

Der er ikke ridset ned til metallet men til den hvide "underlak". Så det
skulle altså være ok at 1) slibe 2) lakare med farvet lak og 3 polere. Er det
mon rigtigt forstået ? Hvordan påførste du laken?

mvh

Christian

Fra : LR

Dato : 20-12-03 22:52

> Tak for info. , -er det rigtigt forsået at det du kalder klarlak er den
med
> bilens farve?

Hov, jeg kom til at kalde farvelak for klarlak en enkelt gang! Klarlak er
gennemsigtigt.

> Den bil du fiksede, hvilken farve var det i øvrigt.

Pensionist-koksgrå.

> Der er ikke ridset ned til metallet men til den hvide "underlak".

Så er du virkelig heldigt, og det er let at udbedre!

1) Fyld lak (farvet) i ridsen med en lille pensel. Hold dig så vidt som
muligt inden for ridsens kanter. Lad det tørre et par dage.

2) Gentag punkt 1 hvis der er områder, hvis højde ligger under den originale
lak.

3) Vandslib med korn 600 ind til alt er glat.

4) Påfør klarlak (gennemsigtig) med en lille pensel på alt hvad der er mat.

5) Vandslib med korn 600

6) Poler blankt med et vilkårligt polermiddel.

Hvis du i øvrigt kan få fingre i korn 1200 slibepapir, er det aller bedst!

Mvh,

Lasse

Fra : ak

Dato : 20-12-03 23:35

> [...]
det
> mon rigtigt forstået ? Hvordan påførste du laken?

Er du sikker på der er ridset gennem klarlakken, for når du sliber eller
ridser i klarlak bliver det hvidt, hvis du ikke kan mærke ridsen er dyb med
en negl, ville jeg prøve at polere ridsen først, for at se om det hvide
forsvinder.