Hjælp og luftnøgle søges - Omkring Århus
Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 17:34

Jeg havde egentlig planlagt af skifte skiver og klodser på min Golf III her
i eftermiddag, men efter en halv time med en 17mm gaffelnøgle og en hammer
stoppede jeg festen.

Jeg kan %#"¤&% ikke løsne de to bolte som holder bremsesadlen (hedder den
vist, den bøjle som kaliberen er monteret på) fast.

Så hvis der skulle være én med el veludstyret hjemmeværksted (læs luftnøgle)
som vil hjælpe mig, vil det redde juleferien.

Det jeg håber at finde hjælp til er at løsne de fire bolte (to i hver side)
og så spænde dem igen. Så regner jeg med at det bliver muligt for mig at
skille skidtet ad når jeg komer hjem igen.

Jeg bor i Århus men kører gerne efter hjælpen.

Mvh
Claus

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-12-03 17:38

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan %#"¤&% ikke løsne de to bolte som holder bremsesadlen (hedder den
> vist, den bøjle som kaliberen er monteret på) fast.

Hvorfor vil du have kaliberen af? Kan man ikke luske skiven af uden at
fjerne kaliberen?

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 17:47

"SmaRTrxxv" <thore_entotre@firefemseksget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil du have kaliberen af? Kan man ikke luske skiven af uden at
> fjerne kaliberen?

Selv om jeg afmonterer kaliberen kan skiven ikke komme fri ud over hjulnavet
pga.bremsesadlen.

Mvh
Claus

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 22-12-03 20:22

> "SmaRTrxxv" <thore_entotre@firefemseksget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Selv om jeg afmonterer kaliberen kan skiven ikke komme fri ud over
hjulnavet
> pga.bremsesadlen.

hmmm.. nogen der har billeder af golf III bremserne? for jeg har aldrig hørt
om en bil hvor det er nødvendigt at tage mere end kaliberen af for at skifte
skiven..

/Bo (2. års mekaniker lærling.. har lavet bremser alt for mange gange :p )
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 23:12

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hørt
> om en bil hvor det er nødvendigt at tage mere end kaliberen af for at

Jeg tror det skyldes at den samme kaliber bruges til en massiv skive med
relativt tykke bremsekoldser og så den jeg har en ventileret skive med tynde
klodser.

Faktisk er det sådan at bremseklodserne ikke kan fjernes uden at afmontere
bremsekaliberen. Dette gøres nemmest ved simpelthen at skrue kaliberen af
gliderne. Dette er nemt og varer under ét minut for skruerne er pakket fint
i kobberfedt som ikke skylles bort.

For at få selve skiven af navet er det nødvendigt at afmontere den del som
bremsekaliberens glidere glider i. Ellers kan den ventilerede skive
simpelthen ikke kantes ud over navet.

Mvh
Claus

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 25-12-03 01:29

> [...]
>
> For at få selve skiven af navet er det nødvendigt at afmontere den del som
> bremsekaliberens glidere glider i. Ellers kan den ventilerede skive

må se om jeg kan fange en golf 3 på værkstedet en dag.. for det er mig
ubegribeligt at noget andet end kaliberen skulle sidde ud over skiven...
samtlige biler jeg har lavet bremser på, har skiven siddet helt fri når
kaliberen er væk, lige til at trække af navet.

/Bo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 18:36

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse
> må se om jeg kan fange en golf 3 på værkstedet en dag.. for det er mig
> ubegribeligt at noget andet end kaliberen skulle sidde ud over skiven...

Den er god nok...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-12-03 23:19

Morten Fruergaard wrote:
> Den er god nok...

Hvis der spørges pænt kan man liste nogen til
at offentliggør et billede? Tjaa, nu hvor vi har sådan
en fin gruppe til samme

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 23:39

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Hvis der spørges pænt kan man liste nogen til
> at offentliggør et billede? Tjaa, nu hvor vi har sådan
> en fin gruppe til samme

Ja nu fik Morten set skidtet in-natura da vi løsnede boltene.

I morgen når jeg skifter skiver skiverne skal jeg nok prøve at huske
kameraet.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 17:24

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Hvis der spørges pænt kan man liste nogen til
> at offentliggør et billede? Tjaa, nu hvor vi har sådan
> en fin gruppe til samme

Her finder du et par billeder henning:

Først bremsen inden inden jeg begyndte at skille den ad
http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/Bremse-1.jpg

Dernæst med kaliberen afmonteret
http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/Bremse-2.jpg

Så røg klodserne og så af http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/Bremse-3.jpg

Så forsøgte jeg at lirke skiven af uden af afmontere bremsesadlen
http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/Bremse-4.jpg

Til sidst skruede jeg bremsesadlen af så intet var i vejen for at få skiven
af også http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/Bremse-5.jpg

Er det tydeligt nok på billede 4 at skiven ikke kan lirkes af?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 17:33

> Her finder du et par billeder henning:
>
> Først bremsen inden inden jeg begyndte at skille den ad
> [...]

hmm ikke fordi at bilen er klodset særlig godt op
(at dømme ud fra billederne)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 19:05

> hmm ikke fordi at bilen er klodset særlig godt op
> (at dømme ud fra billederne)

Nu er donkraften faktisk mere solid end den umiddelbart ser ud til at være!

Desuden bevæger jeg mig ikke ind under bilen for at ordne bremser - Så ingen
personfare her!

Mvh
Claus

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 28-12-03 19:22

> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Her finder du et par billeder henning:
>

> Er det tydeligt nok på billede 4 at skiven ikke kan lirkes af?

Puha.. utrolig så meget man kan glemme på et par måneder... 5 uger på skole
og 1½måneds arbejde kun med dæk har smadret min hukommelse.. det der er jo
meget normalt nu jeg ser det..
men har dog aldrig haft en luftnøgle i brug for at få det skilt ad.. hvor
tit får du lavet bremser?

/Bo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-12-03 20:27

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse
> men har dog aldrig haft en luftnøgle i brug for at få det skilt ad..

Det var ikke en luftnøgle, men en top med godt moment, der løsnede bolten...

I fremtiden bliver det rarere at lave bremser.
I går blev der hentet 1 stk. 4 søjlet Stenhøj lift, som bliver sat op i
morgen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 10:46

> Hvor tit får du lavet bremser?

Skiver og klodser blev sidst skiftet den 27 april 2001. Denne gang blev
skiftet fordi den ene var skæv. De havde kun kørt 62572 km.

Nye skiver er 20 mm tykke. Den ene skive var kørt ned til 18,5 mm og den
anden til 19,0 mm. Den ekstra slidtage skyldes en hængende kaliber som blev
skiftet den 18 august 2001, 12723 km efter sidste skift.

Hele historien er her: http://home20.inet.tele.dk/cnp/golf/sv.htm

Mvh
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-12-03 17:45

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
her
> i eftermiddag, men efter en halv time med en 17mm gaffelnøgle og en hammer

Har du prøvet med en gaffelnøgle i røven på gaffelnøglen?
Dermed får du ca. dobbelt så mange krafter, og der er normalt nok...

> Så hvis der skulle være én med el veludstyret hjemmeværksted (læs
luftnøgle)
> som vil hjælpe mig, vil det redde juleferien.

Jeg har både værksted, luftnøgle og det ligger i Skovby...
Men jeg bor selv i Herning...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 17:49

meddelelse news:bs1ub1$bjf$1@sunsite.dk...

> Jeg har både værksted, luftnøgle og det ligger i Skovby...
> Men jeg bor selv i Herning...

Er du på værkstedet i Skovby i løbet af ugen?

Mvh
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-12-03 17:54

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er du på værkstedet i Skovby i løbet af ugen?

Nej, men jeg skal derned for at holde jul.
Så jeg kan komme derud enten den 24 om eftermiddagen, den 25, 26 eller 27 om
formiddagen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 17:58

meddelelse news:bs1uqt$132$1@sunsite.dk...

> Nej, men jeg skal derned for at holde jul.
> Så jeg kan komme derud enten den 24 om eftermiddagen, den 25, 26 eller 27
om
> formiddagen...

Den 25 og 27 ville passe mig perfekt?

Hvis du bor i Museumsgade 44F eller Tietgensgade 4 i Herning har jeg fundet
dit mobilnr. på krak. Kan jeg ringe til dig der?

Mvh
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-12-03 18:06

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Den 25 og 27 ville passe mig perfekt?

Jeg er ligeglad...
Det kommer nok til at passe mig bedst mellem 11 og 12...

> Hvis du bor i Museumsgade 44F eller Tietgensgade 4 i Herning har jeg
fundet
> dit mobilnr. på krak. Kan jeg ringe til dig der?

Ja...
De to adresser ligger ca. 200 m fra hinanden...

Hvis du fortsætter dit detektiv arbejde, kan du nok finde ud af, hvilken det
er...

--
Mvh. Morten Fruergaard