hvad ville du købe?
Fra : soren

Dato : 20-12-03 06:43

Vi er en familie på 5. Vi kører 20-25000 pr år. Inc en tur til
Italien. I dagligdag kun korte ture.

-----------------
Benzin nyere:
VW Passat 1,8 4d - 1999 - 76.000 - 179.900 (nypris: 261.533)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=264300428

Citroen Xsara Picasso 1,8i 16V SX 5d - 2000 - 89.000 - 174.900
(nypris: 235.999)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=291600632&page=1

Renault Megane Scenic 2,0 Rxi 5d - 2000   - 85.000 - 189.900 (nypris:
254.998)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=257703364&page=1

Toyota Avensis 1,8 VVTI Linea Terra 4d - 2001 - 40.000 - 189.900
(nypris: 230.992)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=298700522&page=1

-----------------
Diesel nyere:
Skoda Octavia 1,9 TDi SLX 5d - 2000 - 73.000 - 189.000- (nypris
249.998)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=51600683&page=1

Peugeot 406 - 2,0 SR HDi 4d - 1999 - 91.000 - 171.900- (nypris
251.989)
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=274900504&page=1

-----------------
Til sammenligning koster en ny :
Skoda Octavia 2.0 115 5d Elegance    2003   0   237000,-
Xsara Picasso 1.6i Prestige    2003   0   231.788,-

-----------------

Hvad ville du købe??

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-12-03 07:42

> Vi er en familie på 5. Vi kører 20-25000 pr år. Inc en tur til
> Italien. I dagligdag kun korte ture.
>
> Hvad ville du købe??

Der ingen fordele ved at købe en dieselbil når I kun kører korte ture
dagligt. Den kommer kun til sin ret til Italiensturen.

Så er der kun de brugte benzinbiler tilbage, og såfremt I alle 5 kører i bil
ofte, ville jeg vælge Citroen Xsara Picasso eller Renault Megane Scenic.
Renaulten er med større motor og flere hestekræfter, måske en god idé når
der skal sidde fem personer i bilen, specielt til Italien med masser af
bagage.
Desuden ser det ud som om at Renaulten har lidt mere udstyr, såsom soltag,
køleboks. De to ting er især dejligt i Italien!

Mvh

Emil

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 20-12-03 08:30

Emil Jensen wrote:

> [...]
>
> Så er der kun de brugte benzinbiler tilbage, og såfremt I alle 5
> kører i bil ofte, ville jeg vælge Citroen Xsara Picasso eller Renault

Hej.

Jeg holder med Emil , de to franske er nok mere sagen når man tit er fem
der skal af sted.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : phk

Dato : 20-12-03 09:16

"soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi er en familie på 5. Vi kører 20-25000 pr år. Inc en tur til
> Italien. I dagligdag kun korte ture.

Hvad kalder du korte ture? Hvis de er over 20 km ville jeg satse på diesel.

Mit eget eksempel:

Brændstofudgifter:
Kørt Mondeo 1,8 i mange år. 500 kr. bragte mig 700 km omkring.
Kører nu 1,9 TDI. 300 kr. giver mig 1.000 km

Go figure ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-12-03 10:12

"soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi er en familie på 5. Vi kører 20-25000 pr år. Inc en tur til
> Italien. I dagligdag kun korte ture.

Jeg ville helt klart vælge Toyotaen ud af de nævnte benzin biler, og af de
nævnte diesel biler ville jeg vælge Skodaen.

Kim

Fra : p.jarnbak

Dato : 20-12-03 10:58

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> wrote in message

> "soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ville helt klart vælge Toyotaen ud af de nævnte benzin biler, og af de
> nævnte diesel biler ville jeg vælge Skodaen.

Ifølge www.mandagsbil.dk er en 1,8 vvt-i avensus lige den toyota jeg ikke
turde købe på
grund af de motor problemer der er med den.
Hej Palle.

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-12-03 13:56

p.jarnbak wrote:

> Ifølge www.mandagsbil.dk er en 1,8 vvt-i avensus lige den toyota jeg
> ikke turde købe på
> grund af de motor problemer der er med den.
> Hej Palle.

Istedet for en Avansis ville jeg købe en Carina E, de er lidt større inden
i, det kan vist godt have sin berettigelse når der skal være 5 personer i
bilen..
Derudover kan man få dem med 2 liters motor til langt billigere penge end
den 1,8 avensis :)

Og så er sådan en Carina jo utrolig slidstærk, en af mine venners mor kører
dagligt omkring 80-100 KM i en Carina E 1,6 (benzin) og bilen bliver absolut
ikke vedligeholdt! Synsmanden troede ikke på at den havde kørt over 450.000
KM.. Den gik direkte gennem syn, men fik en anmærkning: forruden skulle
renses, den var for snavset af nikotin

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 20-12-03 18:08

p.jarnbak wrote:
::: Jeg ville helt klart vælge Toyotaen ud af de nævnte benzin biler,
::: og af de nævnte diesel biler ville jeg vælge Skodaen.
::
::
:: Ifølge www.mandagsbil.dk er en 1,8 vvt-i avensus lige den toyota
:: jeg ikke turde købe på
:: grund af de motor problemer der er med den.

Der er ingen generelle problemer med Toyota's 1,8 VVT-I motor.

M.v.h.

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-12-03 21:41

> Ifølge www.mandagsbil.dk er en 1,8 vvt-i avensus lige den toyota jeg ikke
> turde købe på
> grund af de motor problemer der er med den.
> Hej Palle.

Jeg mener ikke www.mandagsbil.dk kan bruges til stort andet end blød
underholdning når man skal drille en Peugeot ejer eller en ejer af et andet
"ramt" mærker, efter min mening er det et "poppet" forum hvor mere eller
mindre uheldsramte bilejere (med rimelig internet forstand) kan sidde og
brokke sig over deres bil eller værksted. Jeg stoler langt mere på f.eks.
TÜV's og det tyske autohjælp's (som jeg ikke lige kan huske navnet på)
statistiker, da de bygger på et meget større grundlag og ikke er begrænset
af om bilejeren har adgang til internettet og om han gider gå ind og skrive
om sin bils fejl.

Kim

Fra : Chr. L.

Dato : 20-12-03 11:31

> -----------------
>

> Hvad ville du købe??

Sådanne noget her:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=215700036&page=4

Den går nok mere istykker end en Toyota...men efter en af mine kollegaer
havde en avensis og skiftede (godt nok tøvende) til Alfa,-så var han
solgt...

hellere en dags ærgelse over den skal på værksted, end 4-5 års ærgelse over
at den er røv kedelig at køre i... .

Chr.

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-12-03 12:18

> [...]
>
> Den går nok mere istykker end en Toyota...men efter en af mine kollegaer
> havde en avensis og skiftede (godt nok tøvende) til Alfa,-så var han

En Alfa Romeo er ikke god mod bagsædepassagererne, især ikke hvis der skal
sidde tre bagi.

Mvh

Emil

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 12:20

On Sat, 20 Dec 2003 12:18:14 +0100, "Emil Jensen" <lime@jensen73.dk>
wrote:

>En Alfa Romeo er ikke god mod bagsædepassagererne

WHAT!
www.transpotech.dk/grafik/salg/alfa.romeo.164.q4/alfa.romeo.164.q4%20-%201.jpg

/Mogens

Fra : Brian

Dato : 20-12-03 12:33

Hejsa

Mogens Knudsen wrote:

> WHAT!

www.transpotech.dk/grafik/salg/alfa.romeo.164.q4/alfa.romeo.164.q4%20-%201.j
pg

Nu slettede du meget belejligt den del hvor der stod "især ikke hvis der
skal
sidde tre bagi."

Men jo... det ser dælme mere indbydende ud, end forsæderne i min gamle
escort :)

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 12:41

On Sat, 20 Dec 2003 12:33:16 +0100, "Brian" <brian@Nospam.dk> wrote:

>Nu slettede du meget belejligt den del hvor der stod "især ikke hvis der
>skal sidde tre bagi."

Fordi manden skriver det om Alfa Romeo generelt og tilføjer dét, jeg
slettede, som en sidebemærkning. I min Alfa kan man kun sidde 2 bagi,
men som foto'et angiver, er der jo en god forklaring på det

>Men jo... det ser dælme mere indbydende ud, end forsæderne i min gamle
>escort :)

Du skulle have valgt en Ford Escort RS 2000 - dén havde skålformede
forsæder abfabrik... :)

/Mogens

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-12-03 12:45

> [...]
> skal
> sidde tre bagi."
>
> Men jo... det ser dælme mere indbydende ud, end forsæderne i min gamle

Nu er billedet jo nok fra en af de større Alfa'er, den som Chr L henviste
var en "lille" Alfa 156. Derudover formulerede jeg mig dårligt, for
naturligvis er store Alfa'er gode mod bagsædepassagererne (uanset om de er 2
eller 3

Mvh Emil

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-12-03 13:12

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>WHAT!
>www.transpotech.dk/grafik/salg/alfa.romeo.164.q4/alfa.romeo.164.q4%20-%201.jpg

Midterpersonen bagi skal sgu' være noget spidsrøvet, for at klemme
måsen derind ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-12-03 13:15

On Sat, 20 Dec 2003 13:12:03 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Midterpersonen bagi skal sgu' være noget spidsrøvet, for at klemme
>måsen derind ;)

Man kan ikke være der - til nød et barn, idet der ér seler til 3

/Mogens

Fra : Chr. L.

Dato : 20-12-03 15:03

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> En Alfa Romeo er ikke god mod bagsædepassagererne, især ikke hvis der skal
> sidde tre bagi.

Lige netop dette spurgte jeg min kollega om, da han har to børn...han mente
at der var mere plads i Alfa'en end i Avensisen,-han havde ihvertfald intet
problem med det!.

Chr.

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-12-03 21:55

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> solgt...
>
> hellere en dags ærgelse over den skal på værksted, end 4-5 års ærgelse

Heldigvis er vi alle ikke ens og skal jeg vælge så vil hellere kører
"kedeligt" og så kun bruge tid og penge på værkstedet når bilen skal til
planlagt service.

Nu skal man ikke ta' dette som en kritik af Alfa Romeo, da jeg ikke har
nogen erfaringer med mærket (og 100% sikkert heller aldrig får det )

Kim

Fra : Mogens Haugaard

Dato : 20-12-03 22:38

http://home19.inet.tele.dk/netm/minmultipla/

mvh

Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 23-12-03 13:13

"soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Vi er en familie på 5. Vi kører 20-25000 pr år. Inc en tur til
> Italien. I dagligdag kun korte ture.

[klip]

> Renault Megane Scenic 2,0 Rxi 5d - 2000 - 85.000 - 189.900 (nypris:
> [...]

Renault'en. Mest plads til en familie på 5. Den er rimelig sikker og en
eftersigende ok motor.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-03 14:11

Peter G C wrote:
[...]
:::
::: Hvad ville du købe??
::
:: Renault'en. Mest plads til en familie på 5. Den er rimelig sikker og
:: en eftersigende ok motor.

Du kan ikke seriøst mene at der er mere plads i en Renault Megane Scenic,
end der er i en Passat eller Avensis??

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 23-12-03 16:04

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du kan ikke seriøst mene at der er mere plads i en Renault Megane Scenic,
> end der er i en Passat eller Avensis??

Ta'r jeg fejl? Har du nogle data vi kan sammenligne?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:10

On Tue, 23 Dec 2003 16:03:38 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Ta'r jeg fejl?

Jeg vil tro, Henrik B mener en ganske almindelig Megane st. car og
ikke "MPV-udgaven" Scenic...

>Har du nogle data vi kan sammenligne?

Måske på norsk...
www.motor.no

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-03 22:03

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Nej. men jeg definerer plads som albue- og benplads - ikke højden over
hovedet. Og da en Megane ligger en klasse "under" de to øvrige, sætter jeg
spørgsmålstegn ved den smule ekstra hovedhøjde.

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 24-12-03 10:33

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> Nej. men jeg definerer plads som albue- og benplads - ikke højden over
> hovedet. Og da en Megane ligger en klasse "under" de to øvrige, sætter jeg
> spørgsmålstegn ved den smule ekstra hovedhøjde.

Lidt højere sæder betyder nu temmeligt meget for benpladsen.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 11:39

On Wed, 24 Dec 2003 10:32:55 +0100, "Peter Weis"

>Lidt højere sæder betyder nu temmeligt meget for benpladsen.

?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 24-12-03 14:06

Mogens Knudsen wrote:
:: On Wed, 24 Dec 2003 10:32:55 +0100, "Peter Weis"
:: <p.weis@email.dk.slet> wrote:
::
::: Lidt højere sæder betyder nu temmeligt meget for benpladsen.
::
:: ?

Tilslutter mig: ?

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 24-12-03 14:11

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
> On Wed, 24 Dec 2003 10:32:55 +0100, "Peter Weis"

> ?

Lidt som forskellen på en havestol og en liggestol. I liggestolen kræves der
megen plads i længden for at man kan få plads til benene da man sidder
lavere.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 14:29

On Wed, 24 Dec 2003 14:11:29 +0100, "Peter Weis"

>Lidt som forskellen på en havestol og en liggestol. I liggestolen kræves der
>megen plads i længden for at man kan få plads til benene da man sidder
>lavere.

OK - men den slags "Maybach-optioner" oplever/finder man vel ikke i de
nævnte biler?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 24-12-03 17:26

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Nej, uanset hvor oprejst jeg sidder, så bli'r mine lårben sgutte
kortere.....

I f.eks. en Opel Meriva, sidder jeg stadig med knæene langt inde i førerens
ryg.....men okay, jeg bibeholder mit lækre hår perfekt.

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 25-12-03 10:19

> [...]

førerens
> ryg.....men okay, jeg bibeholder mit lækre hår perfekt.

Men selv om dine lårben ikke bliver kortere, så kan underbenet placeres mere
lodret på både for- og bagsæde, og det giver alt andet lige en mindre klemt
fornemmelse.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 25-12-03 10:16

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> OK - men den slags "Maybach-optioner" oplever/finder man vel ikke i de
> nævnte biler?

Du får vist lige vendt sammenligningen i forhold til hvad jeg mente

Min oplevelse af at sidde på bagsædet i en Avensis og en Picasso (altså ikke
en Scenic) er at man reelt har bedre benplads fordi sædet er lidt højere. Så
selv om bilerne er bygget på korte platforme, så "føles de længere" end
tilsvarende biler i "normal højde".
Det er ikke kun et spørgsmål om lidt ekstra hovedhøjde, sådan som Henrik
skrev.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 11:39

On Thu, 25 Dec 2003 10:15:55 +0100, "Peter Weis"

>Du får vist lige vendt sammenligningen i forhold til hvad jeg mente

Næh...

>...fordi sædet er lidt højere...

Din liggestolssammenligning var meget god, men ovenstående er jo ikke
et udtryk for dén, IMO...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 25-12-03 11:46

Mogens Knudsen wrote:
> Din liggestolssammenligning var meget god, men ovenstående er jo ikke
> et udtryk for dén, IMO...

Jeg må jo så indrømme at Peters beskrivelse gik rent ind på
tavlen her, helt uden problemer. Jeg kan sagtens se hvad han
mener og han er altså ikke helt ved siden af.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 11:48

On Thu, 25 Dec 2003 11:46:17 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg må jo så indrømme at Peters beskrivelse gik rent ind på
>tavlen her, helt uden problemer. Jeg kan sagtens se hvad han
>mener og han er altså ikke helt ved siden af.

Enig, men "høj ryg" gør det jo ikke. Det er den tilbagelænende "rolle"
som har indvirkning

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 25-12-03 11:54

Mogens Knudsen wrote:
> Enig, men "høj ryg" gør det jo ikke. Det er den tilbagelænende "rolle"
> som har indvirkning

Det er sædernes øgede højde der gør tricket, ikke den
høje ryg.

Gør forsøget med din kontorstol, den kan sikkert hæves
og sænkes

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 11:59

On Thu, 25 Dec 2003 11:54:08 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Det er sædernes øgede højde der gør tricket, ikke den
>høje ryg.
>
>Gør forsøget med din kontorstol, den kan sikkert hæves
>og sænkes

JAmen jeg er helt med på idé'en - det har bare ikke voldsomt meget med
RYGGENS størrelse at gøre

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 25-12-03 12:07

Mogens Knudsen wrote:
> Jamen jeg er helt med på idé'en - det har bare ikke voldsomt meget med
> RYGGENS størrelse at gøre

Hvem har skrevet noget om ryggens størrrelse?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 12:55

On Thu, 25 Dec 2003 12:07:28 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Hvem har skrevet noget om ryggens størrrelse?

Dét er der flere, der har gjort. De mener selvfølgelig højde ift.
gulvet...

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 25-12-03 17:31

> Dét er der flere, der har gjort. De mener selvfølgelig højde ift.
> gulvet...

Jeg skrev nu fra start af sædehøjde og ikke ryghøjde. Med sædehøjden mener
jeg højden af siddefladen.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 25-12-03 11:53

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Din liggestolssammenligning var meget god, men ovenstående er jo ikke
> et udtryk for dén, IMO...

Men i eftertankens lys, så betyder liggestolen både lavere sædehøjde og
lavere hældning af ryglænet, så den kan bringe os lidt bort fra min pointe.
Fordelen ved den højere karosse for bagsædepladsen illustreres vel ved
sammenligning af en Xsara med en Picasso, en Megane med en Scenic, en Meriva
med en Corsa etc. Så Henriks vurdering af benpladsen (og albuepladsen) på
baggrund af platformens størrelse er for forsimplet..

mvh
Peter