Detailforskrifter for køretøjer ? Skidt at~
Fra : Unlimited

Dato : 18-12-03 17:15

Hejsa

Jeg har fået et bødeforlæg fra politiet..

§673 - Ulovlige lygter
§673 - Intet horn

Den sidste den hverken kan eller vil jeg løbe fra. Det virkede ikke, sådan
er det.
Men at få en bøde for at køre med ulovlige positionspærer, når man har købt
philips blue vision pærer, der er e-mærkede.. Men det var betjenten ligeglad
med.

Hvor finder jeg §673 ? Går ud fra det er noget i forbindelse med
detailforskrifter for køretøjer... Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget...

Mvh Flemming

Fra : Mark Sandberg

Dato : 18-12-03 17:21

"Unlimited" <-unlimited-@klub-striben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
købt
> philips blue vision pærer, der er e-mærkede.. Men det var betjenten

Hvis pærene er e-mærkede, kan du køre en tur ud forbi SBI og få en snak med
dem. De må kunne give dig et dokument eller andet på dine lovlige
positionslys.

> Hvor finder jeg §673 ? Går ud fra det er noget i forbindelse med
> detailforskrifter for køretøjer... Synes ikke rigtigt jeg kan finde
noget...

Jeg ved det ikke lige på stående fod.......

/Mark.

Fra : Rasmus

Dato : 18-12-03 17:44

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message

> [...]
med
> dem. De må kunne give dig et dokument eller andet på dine lovlige

....ja, men hvis de f.eks lyser for kraftigt så er det vel i princippet
ligemeget om de er e-mærkede?

mvh
Rasmus

Fra : Møller

Dato : 18-12-03 19:53

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> med
>
> ...ja, men hvis de f.eks lyser for kraftigt så er det vel i princippet

Jep.
Det er også ulovligt at køre med 4- punktseler, selvom de er (E4) mærkede:
I detailforskrifter for biler står der at køretøjet skal være forsynet med
seler af 3.punkttypen
--
Møller

Fra : Leonard

Dato : 18-12-03 20:05

"Møller" <eamhvem@hvad.dk> wrote:

>Det er også ulovligt at køre med 4- punktseler, selvom de er (E4) mærkede:
>I detailforskrifter for biler står der at køretøjet skal være forsynet med
>seler af 3.punkttypen

Det kan der dog dispenseres fra, hvis begrundelsen er god nok.
Der kan ikke dispenseres fra farven på lygterne.

Det kan undre at det ikke er en god grund at 4-punktsseler er sikrere
end 3-punkt

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Møller

Dato : 18-12-03 20:36

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> Der kan ikke dispenseres fra farven på lygterne.
>
> Det kan undre at det ikke er en god grund at 4-punktsseler er sikrere

Hej Leonard.
Det fik jeg også og det var jeg glad for, da jeg rystede kogler ned af
et fyrretræ med bilen
--
Møller

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-12-03 08:44

"Møller" <mailto:eamhvem@hvad.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Detailforskrifter for køretøjer ? Skidt at få en bøde :)"

> Det fik jeg også og det var jeg glad for, da jeg rystede kogler ned af
> et fyrretræ med bilen

Skete der ellers noget med træet?

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-12-03 17:25

Unlimited wrote:
> [...]
> Men at få en bøde for at køre med ulovlige positionspærer, når man
> har købt philips blue vision pærer, der er e-mærkede.. Men det var

Phillips Blue Vision er da ikke positions pærer, eller ... ?

> Hvor finder jeg §673 ? Går ud fra det er noget i forbindelse med
> detailforskrifter for køretøjer... Synes ikke rigtigt jeg kan finde
> noget...

Måske du kan finde noget her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011189505REGL

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk / http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 17:36
Fra : Leonard

Dato : 18-12-03 17:31

"Unlimited" <-unlimited-@klub-striben.dk> wrote:

>§673 - Ulovlige lygter
>§673 - Intet horn

Hvilken lov?
- der er ikke så mange paragraffer i færdselsloven og
Detailforskrifterne er inddelt i kapitler og afsnit, men har heller
ikke tal der ligner.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-12-03 17:32

> [...]

>philips blue vision pærer, der er e-mærkede.. Men det var betjenten ligeglad

Var de blå ?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 18-12-03 17:50

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Var de blå ?

http://www.trafiksiderne.dk/div/lygter.html

POSITIONSLYS
Påbudt er to positionslys foran (baglygterne er positionslys bagpå bilen)
der kan ses på 300 meters afstand(bilsyn). Det anvendes til standsning og
parkering. Positionslys skal have samme farve som nærlyset, hvidt og i
sjældne tilfælde gult.
Det må vel også gælde de blå..........såfremt både fjernlys, nærlys og
positionslys er af samme Phillips Blue Vission serie.

/Mark.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-12-03 19:36

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev :

>Det må vel også gælde de blå..........såfremt både fjernlys, nærlys og
>positionslys er af samme Phillips Blue Vission serie.

No comprende .... lygterne skal lyse hvidt eller gult

(jeg spurgte om han havde blå lygter)

Åbenbart er det en dille hist og pist at lægge blå kraftige lysdioder
ind i positionslygterne - måske det var det der var tilfældet ?

Fra : Claus Fabritius

Dato : 19-12-03 08:14

> (jeg spurgte om han havde blå lygter)
>
> Åbenbart er det en dille hist og pist at lægge blå kraftige lysdioder
> ind i positionslygterne - måske det var det der var tilfældet ?

Han kørte ikke med blå lygter da han blev stoppet. Det har han nemlig fået
en bøde for i sin gamle bil og derefter blev det droppet :)
--
/Claus

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 19-12-03 10:47

> No comprende .... lygterne skal lyse hvidt eller gult

Det -blå- der kan være i lyset er vel fordi det er så hvidt at det -ser-
blåt ud...(mener jeg at min kørelærer forklarede mig)

> Åbenbart er det en dille hist og pist at lægge blå kraftige lysdioder
> ind i positionslygterne - måske det var det der var tilfældet ?

Hvis det var tilfældet ville det jo være blåt lys

/Max

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-12-03 00:03

Unlimited skrev:

> Jeg har fået et bødeforlæg fra politiet..
>
> §673 - Ulovlige lygter
> §673 - Intet horn
>
> Hvor finder jeg §673 ?

Den finder du næppe, men du kan jo prøve at kigge i færdselsloven efter §
67, stk. 3...

--
Reino

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-12-03 20:25

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev :

>Den finder du næppe, men du kan jo prøve at kigge i færdselsloven efter §
>67, stk. 3...

Hehe - selvfølgelig ;) 67 + 3

Fra : Hit

Dato : 19-12-03 01:08

>Hvor finder jeg §673 ? Går ud fra det er noget i forbindelse med
>detailforskrifter for køretøjer... Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget...
>
>Mvh Flemming

6.03.002 POSITIONSLYGTER

(1) Positionslygte:

a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er
indbygget i en fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig
(selektiv gul) farve, kan positionslys dog have denne farve.

b) Skal være anbragt foran på køretøjet.

c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran
køretøjet.

d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra.
Bestemmelsen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har
et effektforbrug på 4 watt og er anbragt foran en parabol.

e) Skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste kant. På
køretøj med to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse
være mindst 600 mm.

f) Skal være anbragt mindst 350 mm og højst 1500 mm over vejbanen.
Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan positionslygte dog
anbringes i en højde af indtil 2100 mm over vejbanen.

g) Skal være synlig mindst 45 ° indad og 80 ° udad samt mindst 15 °
over og under vandret.

Vinklen under vandret kan dog være 5 ° , såfremt lygtens højde over
vejbanen er mindre end 750 mm.

(2) På køretøj med en positionslygte skal denne være synlig mindst 80
° til hver side.

Niels