Sporviddeforøgere
Fra : Finn I

Dato : 18-12-03 01:03

I Tyskland er der rigtigt mange som køre med sporviddeforøgere. Jeg påtænker
selv at finde et par sæt og prøve det på min egen men jeg har lige et
spørgsmål.

Vil det gå ud over hjullejerne eller andet at køre med disse "spacere"?

Det skal lige siges at jeg vil forøge med 5 mm foran og 10-15 mm i bag (i
hver side vel at mærke).

Mvh
Finn I
BMW E46
http://hjem.tele2adsl.dk/E46/

Fra : //zigge

Dato : 18-12-03 01:13

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det gå ud over hjullejerne eller andet at køre med disse "spacere"?
>
> Det skal lige siges at jeg vil forøge med 5 mm foran og 10-15 mm i bag (i
> hver side vel at mærke).

Ud fra et rent mekanisk synspunkt - ja.
Det vil belaste såvel lejer som ophæng mere, men hvor meget er svært at
svare på. En anden ting du bør tænke over er hvordan det vil påvirke
undervognens geometri.

Mvh
//zigge

Fra : ThomasS

Dato : 18-12-03 10:19

> [...]
påtænker
> selv at finde et par sæt og prøve det på min egen men jeg har lige et

Ikke for at være en fest-bremse.

Men, er de ikke ulovlige i danmark?
Lige som der er dødsstraf for at dækkene stikke ud over skærmkanten.

/ThomasS

Fra : Finn I

Dato : 18-12-03 18:11

"ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke for at være en fest-bremse.
>
> Men, er de ikke ulovlige i danmark?
Jo det er ikke efter lovens hensigt

> Lige som der er dødsstraf for at dækkene stikke ud over skærmkanten.
Så er det godt at mit projekt ikke sender dækkene udenfor

Mvh
Finn I
BMW E46
http://hjem.tele2adsl.dk/E46/

Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 00:26

> Så er det godt at mit projekt ikke sender dækkene udenfor

Hvad regner du med at opnå ved at gøre det?

Mvh
//zigge

Fra : Finn I

Dato : 19-12-03 16:09

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad regner du med at opnå ved at gøre det?
Kun noget optisk. Specielt baghjulene syntes jeg sidder "godt gemt". Jeg
syntes bare det er lidt voldsomt at købe 255 til bag. Der er mange km endnu
i mine nuværende 225.

Mvh
Finn I
BMW E46
http://hjem.tele2adsl.dk/E46/

Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 17:10

> Kun noget optisk. Specielt baghjulene syntes jeg sidder "godt gemt". Jeg
> syntes bare det er lidt voldsomt at købe 255 til bag. Der er mange km
endnu
> i mine nuværende 225.

Ja hvis valget står imellem sporviddeforøgere og bredere dæk, så giver
forøgerene nok de bedste køreegenskaber. Sliddet vil være næsten det samme,
om end en lille bitte smugle mindre ved de brede dæk. Har du problemer med
at stå fast?

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 19-12-03 23:59

> [...]
påtænker
> selv at finde et par sæt og prøve det på min egen men jeg har lige et

Jeg kom lige forbi spacere med fire eller fem huller hos Thansen - bare hvis
du havde overset det...

Mvh
//zigge

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-03 23:40

Finn I wrote:
> Vil det gå ud over hjullejerne eller andet at køre med disse
> "spacere"?

Hjullejerene kunne ikke holde til det stunt da jeg prøvede.

mvh
Henning

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-12-03 11:14

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Hjullejerene kunne ikke holde til det stunt da jeg prøvede.

Pga. 5 mm i hver side?

Jeg har en Pajero, hvor sporvidden foran er forøget med 100 mm og bagi 160
mm...
Det har ikke ødelagt noget...

--
Mvh. Morten Fruergaard