Fiat vs. Fiat
Fra : Bo Dudek

Dato : 15-12-03 20:56

Hej

For et par uger siden var hustruen og jeg på vej til sommerhus for at
holde en forlænget weekend. 35km fra målet begynder vores Fiat Brava
1.6SX at 3-takte lidt og trækker ret dårligt op ad bakker.

Vi beslutter og for at køre videre og når frem uden de store
dikkedarer. Dagen efter ved 10-tiden drøner vi ind til nærmeste by,
hvor jeg får overtalt værkføreren til at kigge på bilen med det samme
- det er fredag, og de holder julefrokost senere, så de er lidt
pressede.

Det tager en del længere tid end beregnet, og omkring klokken 16.00 er
de færdige. De skiftede 2 indsprøjtningsdyser, som tilsyneladende var
rustne og havde i øvrigt et computer på for at checke det hele
igennem. Da vi kører derfra kører bilen fint, og det har kostet os
3500,-

Et par dage senere er den dog gal. Problemet er nu, at den går uroligt
i tomgang og svinger imellem 1000 og 3500 omdr. Da vi er hjemvendt til
vores bopæl, ryger bilen afsted til den lokale Fiat-mekker, som dagen
efter beretter, at der manglede et o-ring ved en af dyserne.

Jeg spørger lidt ind til det hele, og værkføreren forklarer, at sådan
en fætter ikke kan slides op eller bare ryge af. Den kan kun
forsvinde, hvis motoren bliver skilt ad.

Dette fremlægger jeg for mekanikeren, som skiftede dyserne et par dage
tidligere, og han mener bestemt, at bilen slet ikke vil kunne køre,
hvis der mangler en o-ring ved en af dyserne.

Pt. diskuterer de to - autoriserede - Fiat forhandlere om, hvem der
har ret. Der ligger en regning på 1100,-, som jeg selvfølgelig nok
skal - starte med at - betale. Jeg ved, at forhandler 1, der skiftede
dyser, var god ved mig mht. regning, da jeg nærmste kun har betalt for
materialerne og så ½ time oven i, men jeg vil dog alligevel ikke
betale for hans fejltagelser.

Hvad mener I? Hvad kan jeg gøre i yderste instans, hvis forhandler 1
stadig nægter?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Leif pedersen

Dato : 15-12-03 22:02

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale for hans fejltagelser.
>
> Hvad mener I? Hvad kan jeg gøre i yderste instans, hvis forhandler 1

Hej
Har du prøvet at tale med FDM, om hvad deres holdning er.

Må jeg spørge om hvor meget bilen har kørt , nu hvor du har fået skiftet
indsprøjtningsdyser.?
Jeg fik min den 1. skiftet efter 40.000, og den 2. gik på vej hjem fra
ferie, da har bilen nu kørt 125.000 km.
Begge dyserne er gået efter at bilen har holdt stille. Den 2. der gik i
sommer, røg da vi lige havde tanket op

Leif Pedersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 15-12-03 22:06

[...]

>Har du prøvet at tale med FDM, om hvad deres holdning er.

jeg er ikke medlem, så de har vel ingen holdning.. (?)

>Må jeg spørge om hvor meget bilen har kørt , nu hvor du har fået skiftet
>indsprøjtningsdyser.?

155.000 km

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 08:02

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener I?

Jeg vil tror at den godt kan kører et par dage uden o-ring.
Men kostede det 1.100 kr. for at få skiftet en o-ring? Eller har de brugt 2
timer på at finde fejlen...?

> Hvad kan jeg gøre i yderste instans, hvis forhandler 1
> stadig nægter?

Ingenting - udover at betale...
Det koster mere end de 1.100 kr. at prøve på at får Forhandler 1 til at
betale.
Du kan dog prøve selv at skrive nogle breve.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-12-03 08:57

[...]

>Jeg vil tror at den godt kan kører et par dage uden o-ring.
>Men kostede det 1.100 kr. for at få skiftet en o-ring? Eller har de brugt 2
>timer på at finde fejlen...?

2 timer er incl. fejlfinding, eftersom de ikke præcis vidste, hvad der
var galt.. så havde de vist også en computer på den..

det må vi så se, hvad der skal til..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 09:24

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> det må vi så se, hvad der skal til..

Jeg ville personligt ikke lade dem (det første værksted) slippe.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 09:25

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> det må vi så se, hvad der skal til..

Måske det også blot var en o-ring der manglede i 1. omgang... (?)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-12-03 11:59

[...]

>Måske det også blot var en o-ring der manglede i 1. omgang... (?)

det kan jeg hverken sige til er fra på.. ehm.. jeg bliver jo nødt til
at stole blindt på de forskellige mekanikere, eftersom jeg ikke selv
har forstand på biler..

men mekaniker 1 forklarede, at to af dyserne var rustne.. ehm.. og så
kan jeg jo bare sig.. ja..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Chr. L.

Dato : 16-12-03 18:52

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Måske det også blot var en o-ring der manglede i 1. omgang... (?)

så burde mekanikeren vel ikke gentage fejlen....

Chr.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 21:08

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> så burde mekanikeren vel ikke gentage fejlen....

Det kan ske, at han slet ikke har tænkt på o-ringen. Han har tænkt at det
kunne være dysen, som han derfor skiftede. Han har fået sat den sådan på, at
den holder tæt. Bilen starter og kører, som den skal. Derfor tror mekkeren
at han har fundet fejlen...

Jeg siger ikke, at det er sket sådan, blot at det måske kunne være sket
sådan...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bo Dudek

Dato : 28-12-03 10:11

[...]

lige for at lukke historien, så er det endt med, at mekaniker 2 har
besluttet sig for at sende mig en check på beløbet.. enten for at
lukke munden på mig, eller også indrømmer han en - menneskelig -
fejl..

cool nok..

Mvh
Bo Dudek