/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
støttebukke, Opkørselsrampe eller rigtig l~
Fra : pgbahle


Dato : 15-12-03 19:39

Hej NG,

Hvad bruger I ?

Jeg er ved at være træt af at køre 40 km for at komme til det nærmeste
GDS-værksted, men ved ikke om jeg tør lægge min ind under Volvoen hvis
den kun står på nogle støttebukke. Er det sikkert nok ?

.... ja om får man ex. tømt motoren helt for olie (når man skifter
sidstnævnte) hvis bilen kun har hævet forenden med to støtte bukke og
dermed står skrå ????

På forhånd tak, Søren

 
 
Ukendt (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-03 19:47



> Hvad bruger I ?

Lift og grav hvis jeg selv fedter rundt men mondeo'en,


> Jeg er ved at være træt af at køre 40 km for at komme til det nærmeste
> GDS-værksted, men ved ikke om jeg tør lægge min ind under Volvoen hvis
> den kun står på nogle støttebukke. Er det sikkert nok ?

NEJ!!!
Det er livsfarligt hvis den falder ned så lad værre med det.


> ... ja om får man ex. tømt motoren helt for olie (når man skifter
> sidstnævnte) hvis bilen kun har hævet forenden med to støtte bukke og
> dermed står skrå ????

Gør dig selv den tjeneste at køre de 40 Km, HVIS det skulle gå galt hjemme
så har det ALLLLLT for høje omkostninger.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Rene´ (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 15-12-03 20:04

Jeg bruger ramper fra biltema og så en donkraft på anhængertrækket så bilen
står vandret.
hvis der er tale om en baghjulstrukket bil kan den godt være lidt besværlig
at køre og, men dette løses ved at gøre ramperne fast så de ikke skrider
frem.



Leonard (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-03 20:16

"Rene´" <virker@ikke.dk> wrote:

>Jeg bruger ramper fra biltema og så en donkraft på anhængertrækket så bilen
>står vandret.

Og det lægger du dig så ind under?
- ikke noget under at hjemmet er det farligste sted at være ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Klaus G. (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 15-12-03 20:44

> - ikke noget under at hjemmet er det farligste sted at være ...
> --
Kun hvis man har en kone med en kagerulle, eller anden svingbar stum
genstand ;)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)



Leonard (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-03 21:09

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

>Kun hvis man har en kone med en kagerulle, eller anden svingbar stum
>genstand ;)

Jeg vil nu mene at en bil der står på en donkraft under
anhængertrækket er ligeså uligevægtig som en svigermor med stress
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Thomas Strandtoft (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 15-12-03 21:15

Tom wrote:

> > GDS-værksted, men ved ikke om jeg tør lægge min ind under Volvoen hvis
> > den kun står på nogle støttebukke. Er det sikkert nok ?
>
> NEJ!!!
> Det er livsfarligt hvis den falder ned så lad værre med det.

Øh, det er da helt alm. værkstedspraksis at bruge støttebukke og
det er standardudstyr på de værksteder jeg har haft adgang til.
Først donkraften til at løfte bilen op, et par støttebukke under
og væk med donkraften igen så der bliver plads til at arbejde. Det
forudsætter naturligvis bukke af en ordentlig kvalitet, men ellers
kan jeg ikke se risikoen.

Hvad bruger du af udstyr når du skal under en bil, når nu du
fraråder bukke?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-03 21:30



> > NEJ!!!
> > Det er livsfarligt hvis den falder ned så lad værre med det.
>
> Øh, det er da helt alm. værkstedspraksis at bruge støttebukke og
> det er standardudstyr på de værksteder jeg har haft adgang til.

Hmm så må det godt nok være nogle "skumle" værksteder, jeg har i over 20 år
ikke set andet end lifte og grave på de værksteder jeg har frekventeret med
sjældne mellemrum.


> Først donkraften til at løfte bilen op, et par støttebukke under
> og væk med donkraften igen så der bliver plads til at arbejde. Det
> forudsætter naturligvis bukke af en ordentlig kvalitet, men ellers
> kan jeg ikke se risikoen.

Jeg tvivler faktisk på at arbejdstilsynet overhovedet vil tillade arbejde
under en bil kun støttet af bukke. Privat arbejde er også omfattet af AT.
Ikke fordi det rager mig hvad folk alligevel gør, men ligefrem at anbefale
det.....
Husker for nogle år siden hvor en kollega i byen arbejdede under bilen og
den faldt ned over ham, han døde.
Kan vitterlig ikke se idéen med at man ikke kan køre de 40 Km de 2 gange pr.
år hvor man skifter olie.



> Hvad bruger du af udstyr når du skal under en bil, når nu du
> fraråder bukke?

Som jeg skrev så bruger jeg lift eller grav. Hvis jeg arbejder hjemme så er
det ALDRIG under bilen........bilen er faktisk een gang faldet ned af
donkraften

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas Strandtoft (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 15-12-03 23:10

Tom wrote:

> Hmm så må det godt nok være nogle "skumle" værksteder, jeg har i over 20 år
> ikke set andet end lifte og grave på de værksteder jeg har frekventeret med
> sjældne mellemrum.

Du har aldrig set en bil være klodset op på 4 bukke under en
igangværende renovering?? Hvad med sådan et program som "A car is
born", han er måske også skingrende skør fordi han kun bruger
bukke?

> Jeg tvivler faktisk på at arbejdstilsynet overhovedet vil tillade arbejde
> under en bil kun støttet af bukke. Privat arbejde er også omfattet af AT.

Hvis det har noget på sig, må der vel stå noget om det på deres
hjemmeside..

> Husker for nogle år siden hvor en kollega i byen arbejdede under bilen og
> den faldt ned over ham, han døde.

Hvordan havde han klodset bilen op??

> Kan vitterlig ikke se idéen med at man ikke kan køre de 40 Km de 2 gange pr.
> år hvor man skifter olie.

Et olieskift ville jeg også lave på den måde, men det er mest pga.
magelighed. Jeg har prøvet den der med at ligge under bilen med en
balje i stedet for at stå under bilen med en spand, det ender
altid med at strålen rammer kanten af baljen og sjasker på mig og
jeg skal igang med oprydning bagefter. Det er meget lettere at
styre stående..

> Som jeg skrev så bruger jeg lift eller grav. Hvis jeg arbejder hjemme så er
> det ALDRIG under bilen........bilen er faktisk een gang faldet ned af
> donkraften

Jeg giver ikke en skid for at have bilen stående på donkraften,
der ryger altid bukke under..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-12-03 08:19



> Du har aldrig set en bil være klodset op på 4 bukke under en
> igangværende renovering?? Hvad med sådan et program som "A car is
> born", han er måske også skingrende skør fordi han kun bruger
> bukke?

Jeg har set programmet. England tager vist generelt lettere på tingene, da
en sådan bil vel ikke engang vil kunne godkendes i danmark.
Jeg siger ikke han er skør (selv om hans udbrud tyder på andet men
spørgsmålet er om det er forsvarligt.


> > Jeg tvivler faktisk på at arbejdstilsynet overhovedet vil tillade
arbejde
> > under en bil kun støttet af bukke. Privat arbejde er også omfattet af
AT.
>
> Hvis det har noget på sig, må der vel stå noget om det på deres
> hjemmeside..

Næh meget beror på deres skøn, man kan jo ikke beskrive alle situationer i
en bog eller på en hjemmeside. De har dog en MEEEEGET tyk bog som man kan
abbonere på.
I deres skøn tages der også højde for om reparatøren er faguddannet eller
ikke. Det er jo ikke uvæsentlig om der er tale om en person der har LÆRT/"er
instrueret i" hvorledes en bil skal klodses op eller om det er en
autodedakt.


> > Husker for nogle år siden hvor en kollega i byen arbejdede under bilen
og
> > den faldt ned over ham, han døde.
>
> Hvordan havde han klodset bilen op??

Donkraft og "en" buk, men bilen stod i en skrå grusbelagt indkørsel.


> > Kan vitterlig ikke se idéen med at man ikke kan køre de 40 Km de 2 gange
pr.
> > år hvor man skifter olie.
>
> Et olieskift ville jeg også lave på den måde, men det er mest pga.
> magelighed. Jeg har prøvet den der med at ligge under bilen med en
> balje i stedet for at stå under bilen med en spand, det ender
> altid med at strålen rammer kanten af baljen og sjasker på mig og
> jeg skal igang med oprydning bagefter. Det er meget lettere at
> styre stående..

Jo,

> > Som jeg skrev så bruger jeg lift eller grav. Hvis jeg arbejder hjemme så
er
> > det ALDRIG under bilen........bilen er faktisk een gang faldet ned af
> > donkraften
>
> Jeg giver ikke en skid for at have bilen stående på donkraften,
> der ryger altid bukke under..

Jeg brugte kun donkraft da der skulle skiftes fra alu til vinterdæk men det
er noget bras med sådan en donkraft som følger med til bilen. Jeg bruger
samtidig også en værkstedsdonkraft hvis jeg skal skifte bremseskiver og
lign. men kravle ind under bilen det vil jeg ikke, jeg skulle gerne holde
mange år endnu.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas Strandtoft (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-12-03 15:56

Tom wrote:

> > > den faldt ned over ham, han døde.
> >
> > Hvordan havde han klodset bilen op??
>
> Donkraft og "en" buk, men bilen stod i en skrå grusbelagt indkørsel.

Det kan vel ikke rigtigt bruges som eksempel på at bukke er
farlige? En opsætning som det hører vel mere hjemme i et
oplysningsprogram om hvordan man *ikke* skal gøre det. Jeg snakker
om risikoen forbundet med at bruge bukke på et fladt og jævnt
værkstedsgulv.

> > Jeg giver ikke en skid for at have bilen stående på donkraften,
> > der ryger altid bukke under..
>
> Jeg brugte kun donkraft da der skulle skiftes fra alu til vinterdæk men det
> er noget bras med sådan en donkraft som følger med til bilen.

Ja, det der "blik"-donkrafte der følger med bilerne er ikke mange
potter jord værd.

> Jeg bruger
> samtidig også en værkstedsdonkraft hvis jeg skal skifte bremseskiver og
> lign. men kravle ind under bilen det vil jeg ikke, jeg skulle gerne holde
> mange år endnu.

Jeg har set en værkstedsdonkraft miste tryk, det er derfor jeg
bruger bukke..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@stevns.net (15-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-12-03 20:30

pgbahle@yahoo.co.uk (pgbahle) skrev :

>Hvad bruger I ?

Tro det, eller lad være ;)

http://www.dkfritidbil.dk/foto/havebank/haevebanken.htm


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Voss Schrader (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 15-12-03 20:39

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Tro det, eller lad være ;)
....

Fin idé, hvis man vel og mærker husker nogle bagstoppere på hjulene :)

Skulle du ikke have lavet grav i garagen? Eller har du allerede fået lavet det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

jan@stevns.net (15-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-12-03 21:03

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Fin idé, hvis man vel og mærker husker nogle bagstoppere på hjulene :)

Netop - Claus flikkede nogle kiler, men de er ikke med på billederne

>Skulle du ikke have lavet grav i garagen? Eller har du allerede fået lavet det?

Jo - jeg skal have lavet en grav - eventually , that is ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Voss Schrader (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 15-12-03 22:57

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :
>
> >Fin idé, hvis man vel og mærker husker nogle bagstoppere på hjulene :)
>
> Netop - Claus flikkede nogle kiler, men de er ikke med på billederne

Okay, så er det jo fjong :)

> >Skulle du ikke have lavet grav i garagen? Eller har du allerede fået lavet det?
>
> Jo - jeg skal have lavet en grav - eventually , that is ;)

Hehe.

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Leonard (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-12-03 21:14

jan@stevns.net wrote:

>http://www.dkfritidbil.dk/foto/havebank/haevebanken.htm

Det kan man da kalde perlegrus-mekanikerens rette element

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

[8700] Brian Mark Ma~ (15-12-2003)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 15-12-03 20:49

Jeg kører bilen op på to ramper - hvor hjulene ligesom falder i hap på
toppen... Som en extra sikring sætter jeg gerne 2 støttebukke ind under
forbroen/bagbroen alt efter hvor jeg arbejder... Skulle den glide skulle der
være en chance for at den sætter sig på bukken og ikke min krop... Mens
bilen er på ramperne er der altid klodser bag hjulene (samt trukket
håndbremse).

Havde en arbejdskammerat hvis Opel Omega kørte ned fra et sæt ramper og
klæmte ham op mod porten med forkofangeren - han sad fastklemt sådan i sin
garage i flere timer fordi han var alene hjemme. Han fortalte at han til
sidst var ved at give op. Han slap med et par trykkede ribben....

Mvh.
B. Madsen

"pgbahle" <pgbahle@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:b5acbb15.0312151038.67dd0889@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Hvad bruger I ?
>
> Jeg er ved at være træt af at køre 40 km for at komme til det nærmeste
> GDS-værksted, men ved ikke om jeg tør lægge min ind under Volvoen hvis
> den kun står på nogle støttebukke. Er det sikkert nok ?
>
> ... ja om får man ex. tømt motoren helt for olie (når man skifter
> sidstnævnte) hvis bilen kun har hævet forenden med to støtte bukke og
> dermed står skrå ????
>
> På forhånd tak, Søren



Morten Fruergaard (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-12-03 07:49

"pgbahle" <pgbahle@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> Hvad bruger I ?


I dag: Donkraft og støttebukke.
Snart: 4 søjlet stenhøj lift.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



anders majland (16-12-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 16-12-03 17:51

> Snart: 4 søjlet stenhøj lift.


Hvad koster sådan en (godt brugt) ?



--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Morten Fruergaard (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-12-03 18:15

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse
> > Snart: 4 søjlet stenhøj lift.
>
>
> Hvad koster sådan en (godt brugt) ?


8k.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Mogens Knudsen (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 16-12-03 18:49

On Tue, 16 Dec 2003 18:15:11 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>> > Snart: 4 søjlet stenhøj lift.

>> Hvad koster sådan en (godt brugt) ?

>8k.

OK, det er altså af den slags, hvor man løfter bilen "på hjulene".
Er det optimalt?


/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Thomas Strandtoft (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 16-12-03 19:31

Mogens Knudsen wrote:

> OK, det er altså af den slags, hvor man løfter bilen "på hjulene".
> Er det optimalt?

Det kommer vel an på hvad den skal bruges til..

Jeg er "vokset op" med en 4-søjlet der løfter "på hjulene" og det
synes jeg er temmeligt optimalt til mekanisk arbejde under bilen.
Skal man derimod lave pladearbejde, så er ramperne i vejen for
panelerne.. Siden "mit" værksted med den 4-søjlede lukkede, har
jeg fusket lidt hos en autolakerer jeg kender. Han har 1-søjle
lifte der løfter under midten af bilen, de er ideelle når man skal
slibe og spartle på lakken, for der er ingen stolper man skal gå
udenom, til gengæld er det noget bøvl hvis man skal rode med
håndbremse, udstødning og den slags. De 2-søjlede har jeg ikke
prøvet at arbejde med, jeg har kun set dem hos diverse pladesmede
som sandsynligvis sætter pris på at så meget af bunden er fri..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Morten Fruergaard (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 16-12-03 21:07

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> OK, det er altså af den slags, hvor man løfter bilen "på hjulene".

Ja.

> Er det optimalt?


Som Thomas skriver, så kommer det vel an på, hvad du skal lave på bilen...
1. Jeg ville ikke have en, som skulle ned i jorden.
2. Den skal kunne løfte mindst 3T.
3. Den skal kunne løfte en bil med en længde på 6,2 m.

Vi har en donkraft så bilen kan hæves mens den står på liften. Nogen gange
vil en 2 søjler være en fordel, men den 4 søjlet med kørebaner, kan vi bruge
til fx at spore racerne på.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste