VInterdæk i 16" - god idé?
Fra : Anders

Dato : 15-12-03 14:41

16", 55, 205 vinterdæk - er det en dålig ide? Jeg synes mest man ser
annoncer for 13-14-15 tommer dæk - men jeg synes nu min peogøj 406 station
car er bedst med 16" dæk.

Hvad mener i?

Anders

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-12-03 15:49

Anders wrote:

> 16", 55, 205 vinterdæk - er det en dålig ide? Jeg synes mest man ser
> annoncer for 13-14-15 tommer dæk - men jeg synes nu min peogøj 406
> station car er bedst med 16" dæk.

Hvis du har behov for et købe vinterdæk, så er det helt fint med de der lidt
brede modeller.

De brede står bedre fast end de smalle vinterdæk, når der ikke er sne og is
på vejen, og det er der jo sjældent.

Selvom deres sne-egenskaber er en anelse dårligere, end hvis du valgte
smalle vinterdæk, står de jo stadig fint fast, hvis du køber nogle gode af
slagsen.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at det gør noget, at de sidder på en 16" stor
fælg.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-12-03 18:19

"Anders" <x@x.com> skrev i en meddelelse
> 16", 55, 205 vinterdæk - er det en dålig ide? Jeg synes mest man ser
> annoncer for 13-14-15 tommer dæk - men jeg synes nu min peogøj 406 station
> car er bedst med 16" dæk.
>
> Hvad mener i?

Størrelsen på fælgen har ingen betydning. Grunden til at der annonceres med
13 tommer op opad, er at der er nogen der mener, at bilen kun skal se godt
ud om sommeren = grimme stålfælge om vinteren.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 21:29

meddelelse news:brkqe2$gt6$1@sunsite.dk...
> [...]
> 13 tommer op opad, er at der er nogen der mener, at bilen kun skal se godt
> ud om sommeren = grimme stålfælge om vinteren.

Hørt - hørt.
Det er mig ubegribeligt at folk der kører med vinterdæk ikke sætter deres
navkapsler på om vinteren.

Og 16" 205/55 virker fint i sne og slud, jeg har kørt med den størrelse
siden 1998. Og aldrig haft problemer.
Har din bil spær og antspin er det endnu bedre.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 16:27

"morten@0x50a12696.hrnxx5.adsl-dhcp.tele.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn .
com> skrev i en meddelelse "Re: VInterdæk i 16" - god idé?"

> Størrelsen på fælgen har ingen betydning. Grunden til at der annonceres med
> 13 tommer op opad, er at der er nogen der mener, at bilen kun skal se godt
> ud om sommeren = grimme stålfælge om vinteren.

Whell det er jo ikke hele forklaringen. det hænger nok sammen med at hovedparten
af alle biler er standard leveret med 13-15" dæk. Så derfor har folk fælgene i
denne størrelse og det er derfor naturligt at montere vinterdæk på dem.

Udover det så ville jeg personligt vælge vinterdæk i standard størrelsen og
sommerdæk et nummer eller 2 større. det vil sige at når jeg får taget mig samme
(læs råd) til at købe Alu'er til min bil så vil jeg nok vælge 17" og så få sat
vinterdæk på i den almindelige 15" størrelse.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 18:14

<Thomas> skrev i en meddelelse

> [...]
fælgene i
> denne størrelse og det er derfor naturligt at montere vinterdæk på dem.

Har jeg sagt at det kun var derfor?
At der er mange, der er ligeglade med deres bils udseende - specielt om
vinteren - viser de mange annoncer, hvor det er inkl. stålfælge i en lille
størrelse.

Dem der kun har ét sæt alufælge har dem til om sommeren. Og så kører de på
de kedelige std. fælge (som du skriver) om vinteren... Det er de færreste
der har to sæt fede alufælge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 18:47

On Tue, 16 Dec 2003 18:14:14 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det er de færreste der har to sæt fede alufælge...

Dét har jeg til min Alfa -> 15" til vinterdæk og 16" til sommerdæk.
Det står faktisk nævnt i instruktionsbogen, Jan W

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-12-03 19:07

Mogens Knudsen wrote:

> Dét har jeg til min Alfa -> 15" til vinterdæk og 16" til sommerdæk.
> Det står faktisk nævnt i instruktionsbogen, Jan W

Hvad har jeg med den at gøre..?

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 19:53

Mogens Knudsen wrote:

> '91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Km? Stand? Evt. billeder?

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 20:03

On Tue, 16 Dec 2003 19:52:54 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<ares@c.dk> wrote:

>Km? Stand? Evt. billeder?

Start med at besøge dit forsikringsselskab :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 20:34

Mogens Knudsen wrote:

> Start med at besøge dit forsikringsselskab :)

Nå, det blev en Opel Kadett 1.3 istedet for

Ja den er nok ikke billig, men for satan hvor min mund løb i vand da Thomas
(?) havde købt sin og vist den frem... mage til fed slæde skal man kigge
længe efter!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-12-03 21:08

"Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse:

> Ja den er nok ikke billig, men for satan hvor min mund løb i vand da
Thomas
> (?) havde købt sin og vist den frem... mage til fed slæde skal man kigge
> længe efter!

Muligheden for det er nøjagtig den samme bil er til stede

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 21:16

On Tue, 16 Dec 2003 21:08:00 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Muligheden for det er nøjagtig den samme bil er til stede

He, he - dét kan man sige. Jeg har iøvrigt aldrig mødt en anden dansk
udgave - der kører ellers en del forskelligt, hér
(Opel DK siger, at fra ny har de solgt en 6-8 stykker)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 21:35

Mogens Knudsen wrote:

> He, he - dét kan man sige. Jeg har iøvrigt aldrig mødt en anden dansk
> udgave - der kører ellers en del forskelligt, hér

Har du købt den af Thomas da?

Fra : Peter Weis

Dato : 16-12-03 21:55

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> wrote:

> Har du købt den af Thomas da?

Stammen faldt ikke langt fra æblet i den sag.

mvh
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 22:14

Peter Weis wrote:

> Stammen faldt ikke langt fra æblet i den sag.

Hmm, hmm, hmm... jeg er ikke helt med.. har ikke været medlem af
kaffeklubben længe, så er lidt bagefter .-)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 22:18

On Tue, 16 Dec 2003 22:14:05 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<ares@c.dk> wrote:

>Hmm, hmm, hmm... jeg er ikke helt med.. har ikke været medlem af
>kaffeklubben længe, så er lidt bagefter .-)

OK - jeg købte den sidste år af ham.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 22:38

Mogens Knudsen wrote:

> OK - jeg købte den sidste år af ham.

Okay ved godt hvilken wuvn det er så

Hvorfor vil du af med den?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 22:39

On Tue, 16 Dec 2003 22:37:53 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<ares@c.dk> wrote:

>Hvorfor vil du af med den?

Det er jo et år siden !!!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 23:05

Mogens Knudsen wrote:

> Det er jo et år siden !!!

Ja og? Kan man ikke have en bil i længere tid end et år?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 23:10

On Tue, 16 Dec 2003 23:04:58 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<ares@c.dk> wrote:

> Kan man ikke have en bil i længere tid end et år?

Næh - Fruergaard og undertegnede mfl. kører efter en model, hvor
bilens afskrivning forsøges minimeret ved at handle tit. Faktisk kan
man ind imellem tjene på det

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 23:43

Mogens Knudsen wrote:

> Næh - Fruergaard og undertegnede mfl. kører efter en model, hvor
> bilens afskrivning forsøges minimeret ved at handle tit. Faktisk kan
> man ind imellem tjene på det

Hmm, det er jo alletiders. Men damn... hvis jeg er glad for en bil, så rager
det mig godt nok en høst blomst hvor meget jeg taber på den ved at beholde
den i længere tid.. det må jeg nok indrømme

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-12-03 23:14

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse news:3fdf818a$0

> Ja og? Kan man ikke have en bil i længere tid end et år?

Du ved græsset er altid grønnere på den anden side af hegnet

/Mark.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-03 23:42

Mark Sandberg wrote:

> Du ved græsset er altid grønnere på den anden side af hegnet

Ja men alligevel Man ved hvad man har og såsandelig ikke hvad man får.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 09:36

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
> Ja men alligevel Man ved hvad man har og såsandelig ikke hvad man får.

Hvis man køber en bil, som man har gået godt igennem, kan man kører 6-12
måneder uden rigtig at skulle lave noget på den. Derefter sælger man den -
mens den stadig er i god stand mht. bremser osv., og køber en anden.

Hvis det skal hænge sammen skal bilerne naturligvis BÅDE købes og sælges til
den rigtige pris.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har lavet noget uforudset på en bil -
udover en tandrem (ikke tandremMEN) på min kones bil. Men det er heller ikke
med i "legen".

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-12-03 18:32

Morten Fruergaard wrote:

> Hvis man køber en bil, som man har gået godt igennem, kan man kører 6-12
> måneder uden rigtig at skulle lave noget på den. Derefter sælger man den -
> mens den stadig er i god stand mht. bremser osv., og køber en anden.

Bøvl. Papirer, forsikring, vægtafgift, alt sammen frem og tilbage og ind
imellem hinanden.. nej tak

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 18:53

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
> Bøvl. Papirer, forsikring, vægtafgift, alt sammen frem og tilbage og ind
> imellem hinanden.. nej tak

Så meget arbejde er der da heller ikke i det...

Få forsikringsbevis = 2 min.
Omregistrerer bil = 5 min.
Betale ny vægtafgift = 2 min.
Indløse check for tilbagebetaling af overskydende vægtafgift = 2 min.

Samlet 11 min.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-12-03 19:01

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> Omregistrerer bil = 5 min.
> Betale ny vægtafgift = 2 min.
> Indløse check for tilbagebetaling af overskydende vægtafgift = 2 min.

Jo jo, på papiret ser tidsforbruget taknemligt ud.. synes alligevel det er
noget bøvl hver gang... Måske det bare er mig

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 19:16

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jo jo, på papiret ser tidsforbruget taknemligt ud.. synes alligevel det er
> noget bøvl hver gang... Måske det bare er mig

Det er i hvert fald din beslutning. Men det er nu ikke det, der skal få mig
til at lade være med at købe en bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-12-03 19:28

Morten Fruergaard wrote:

> Det er i hvert fald din beslutning. Men det er nu ikke det, der skal få
> mig til at lade være med at købe en bil...

Nej har jeg sagt det? Rolig nu

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 19:36

> Nej har jeg sagt det? Rolig nu

Jeg er helt rolig...
Jeg konstaterede blot at vi havde forskellig opfattelse. Og da det er en
smagssag kan det jo ikke diskuteres længere...
Vi kan nok heller aldrig blive enige om, hvilken bil der er den fedest...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-12-03 19:44

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg konstaterede blot at vi havde forskellig opfattelse. Og da det er en
> smagssag kan det jo ikke diskuteres længere...

Helt enig.

> Vi kan nok heller aldrig blive enige om, hvilken bil der er den fedest...

Det er jo klart en ZX Volcane 2.0i ))

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 20:44

> Det er jo klart en ZX Volcane 2.0i ))

Jeg præciserer: Vi bliver aldrig enige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-12-03 20:49

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg præciserer: Vi bliver aldrig enige...

LOL - det ville sq også være kedeligt hvis det var tilfældet

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 08:32

> Det er jo et år siden !!!

Og du har den stadig?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 21:02

> Dét har jeg til min Alfa -> 15" til vinterdæk og 16" til sommerdæk.

Ja, men nu er du heller ikke normal...

Jeg havde også to sæt alu til nu Peugeot 605.
15" org. alu med vinterdæk og 16" med sommerdæk.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 21:15

On Tue, 16 Dec 2003 21:01:59 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ja, men nu er du heller ikke normal...

Jow, jow - Cossien har da også alu til begge årtider :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 21:28

> Jow, jow - Cossien har da også alu til begge årtider :)

Okay. Thomas er heller ikke normal...

Der er sikkert mange herinde, der ikke er normale...
Men den alm. dansker har ikke 2 x alu. Der er mange der end ikke har et
sæt - med mindre bilen er født med alu...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 22:13

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Der er sikkert mange herinde, der ikke er normale...

Jeg har 4 stk alu under Syncro'en med M+S dæk (den er født med M+S dæk
på stål) så dem regner jeg med at køre på hele året.
Lupo'en er født med magnesiumfælge med eco-dæk og det kører den på og
får så lov at blive hjemme når der ligger sne

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 22:20

On Tue, 16 Dec 2003 22:12:42 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Lupo'en er født med magnesiumfælge

Dét er der så ikke så mange, der har mere

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 22:30

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét er der så ikke så mange, der har mere

Hvorfor ikke?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 22:33

On Tue, 16 Dec 2003 22:29:41 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Hvorfor ikke?

Det var positivt ment

I gl. dage hed det magnesiumfælge, når man ville udskifte til noget
andet "ordentligt", men jeg tror, det er blevet en kende for dyrt.

I øvrigt er der jo gået inflation i alu-fælge - alle mulige kører jo
med dén slags, hvilket ikke var tilfældet i mine unge dage med min
Fiat 125 Special m/Wolfrace-fælge

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 22:48

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>I gl. dage hed det magnesiumfælge, når man ville udskifte til noget
>andet "ordentligt", men jeg tror, det er blevet en kende for dyrt.

Jeg tror stadig de bruger dem på 3L, de vejer nærmest ingenting

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-12-03 22:54

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror stadig de bruger dem på 3L, de vejer nærmest ingenting

Pas på kantstenene. Jeg har hørt VW beregner prisen på nye efter guldprisen

/Mark.

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 23:07

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote:

>Pas på kantstenene. Jeg har hørt VW beregner prisen på nye efter guldprisen

Ja, det gør de jo med alt muligt andet
Nej, det er faktisk ikke så galt med denne bil, den har kørt 85.000 km
uden problemer, har været til service når den beder om det og fået nye
fordæk ved 80.000, hvor den også blev sporet, de var blankslidte på de
inderste 3 cm. En der læser mange bilblade fortalte at det var et
kendt problem at den tabte sporingen, så nu kigger jeg på dæksliddet
jævnligt.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 23:12

On Tue, 16 Dec 2003 23:06:40 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>inderste 3 cm. En der læser mange bilblade fortalte at det var et
>kendt problem at den tabte sporingen, så nu kigger jeg på dæksliddet

Har du en indkørsel med niveauforskel, kan dét være årsagen

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 23:27

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Har du en indkørsel med niveauforskel, kan dét være årsagen

Nu var det på indersiden af begge dæk og min indkørsel er ikke mere
end 40 m og grus, sammenholdt med at jeg udelukkende kører lange ture
(mere end 100 km, hver vej) i den, tror jeg ikke det er indkørslen,
men jeg kan stadig lære nyt

Med nivauforskel mener du vel sideværts fald?
- jeg tror faktisk at den første halvdel falder til den ene side og
den anden til den anden.

Eller er det når den holder stille at den kan blive "afsporet" ved at
holde skævt?
- det er vel en mulighed, den holder oftest med hjulene drejet, da den
parallel-parkeres i en lille garage der også bruges til opbevaring af
møbler og andet skrammel, men på et nogenlunde fladt gulv (det er fra
1870, så helt vandret er det ikke)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 23:33

On Tue, 16 Dec 2003 23:26:34 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>end 40 m og grus, sammenholdt med at jeg udelukkende kører lange ture
>(mere end 100 km, hver vej) i den, tror jeg ikke det er indkørslen,

Det kommer du så til idag :)

>Med nivauforskel mener du vel sideværts fald?

Nope

>- jeg tror faktisk at den første halvdel falder til den ene side og
>den anden til den anden.

Irrelevant :)

>Eller er det når den holder stille at den kan blive "afsporet" ved at
>holde skævt?

Næppe

> [...]
>parallel-parkeres i en lille garage der også bruges til opbevaring af
>møbler og andet skrammel, men på et nogenlunde fladt gulv (det er fra

Ingen betydning:

Min indkørsels tilslutning til vejen sker via en af kommunen dårligt
anlagt adgang. Man kommer til - ved udkørsel - at køre over en rimelig
(jysk) høj kant, som kan ødelægge forhjulsindstillingen på nogle
biler.

Da sønnen havde sin Sierra XR4i, kostede det adskillige udmålinger af
styretøj at holde bilen kørende uden at sporingen blev ødelagt. Når
denne (sporingen) ødelægges slides dækkene meget indvendigt, hvilket
altså er noget skidt. Det koster :)

(på en Alfa skal det i princippet være sådan, men det hænger sammen
med raceregenskaberne, dé biler har indbygget -> den negative camper
som på en racervogn)

Fra : Leonard

Dato : 16-12-03 23:54

> [...]

>anlagt adgang. Man kommer til - ved udkørsel - at køre over en rimelig
>(jysk) høj kant, som kan ødelægge forhjulsindstillingen på nogle

OK, den forstår jeg.
Og heldigvis er jeg flyttet på landet og har ingen kant mellem
indkørsel og vej, men det 1. år boede jeg i byen og kørte over
kantstenen for at komme ind og ud, godt nok med en opkørsel, men det
kan så sagtens være det.
Og det skal da med i planlægningen når jeg forhåbentligt skal have
lagt fliser næste sommer.

Og jeg lærte nyt, dejligt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-12-03 23:43

Morten Fruergaard wrote:

> Der er sikkert mange herinde, der ikke er normale...

Jeg smed et sæt Nardi-fælge (alu) væk - og købte mig fire sorte stål-fælge
sammen med nye vinterdæk. De er flottere.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-12-03 21:18

"Morten Fruergaard" skrev i en meddelelse:

> Ja, men nu er du heller ikke normal...
>
> Jeg havde også to sæt alu til nu Peugeot 605.
> 15" org. alu med vinterdæk og 16" med sommerdæk.

Tjae, jeg må så tilstå jeg kører på OZ-alufælge med 205/55 Z16 Pirelly P7000
sommerdæk om sommeren og originale Citroën-alufælge med 205/60 H 15 Nokian
WR vinterdæk om vinteren.

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 21:19

On Tue, 16 Dec 2003 21:17:50 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Tjae, jeg må så tilstå jeg kører på OZ-alufælge med 205/55 Z16 Pirelly P7000
>sommerdæk om sommeren og originale Citroën-alufælge med 205/60 H 15 Nokian
>WR vinterdæk om vinteren.

Det er da også okay.
De Nokian dér får en rimelig (jysk) kritik - holder dét vand?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-12-03 21:31

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> De Nokian dér får en rimelig (jysk) kritik - holder dét vand?

Det holder ikke vand i alle situationer De er lidt "glatte" i
kombinationen regnvejr og under 5 mm. mønster. Men det er nok bredden og
hastigheden, der driller lidt her. Ellers er de med nye dæk eller + 5 mm.
mønster helt O.K. og indfrier til fulde mine forventninger til vinterdæk.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 15-12-03 22:24

"Anders" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:3fddb9df$0$27317

> 16", 55, 205 vinterdæk - er det en dålig ide?

Helt fint, såfremt du ønsker at bevare din bils køreegenskaber om vinteren.
Selv bruger jeg de originale alufælge, med vinterdæk i 205/60 H 15, hvor et
smallere dæk dog ville give bedre grib på glatte veje.

/Mark.