Hjælp - min blæser er gået i selvsving !
Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-03 23:14

Blæseren på Scorpio'en kører konstant på det helt lave automatiske trin,
forbruget er ca. 4A og så holder batteriet ikke strøm ret længe.....

Hvordan fixer jeg problemet - er der evt. nogen der har været udsat for
det samme, jeg mener systemet også anvendes på nogle Sierra'er.

Det ville være dejligt med et hurtigt svar, da jeg tager til Sjælland
hele næste uge og konen skal bruge bilen.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-12-03 00:59

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Blæseren på Scorpio'en kører konstant på det helt lave automatiske
trin,
> forbruget er ca. 4A og så holder batteriet ikke strøm ret længe.....

Nu kører blæseren ikke længere på det aut. trin, men der er et eller
andet der knurrer omkring blæserhuset og der er et strømtræk på ca 1,75A

Jeg orker ikke mere lige nu....

Batteriet ryger ud imorgen, så er det nemmere at komme til derinde, jeg
skal også lige have snuden i Haynes manualen.

Det første jeg gør er at fjerne sikringen til blæseren for at
kontrollere jeg har fat i den rigtige strømkreds.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-12-03 19:23

> [...]
trin,
> forbruget er ca. 4A og så holder batteriet ikke strøm ret længe.....

Jeg har nu haft snuden lidt længere nede i Scorpio'en...

Når bilen er slået fra tænding og nøgken taget ud, kører blæseren
lystigt videre på det lave "extra-trin" og ligeledes på trin "I" - slår
jeg den over på trin "II" stopper den og begynder istedet at knurre -
forbruget er så stadig ca. 1,75A-

Hvis jeg drejer fordelingsknappen helt til venstre (lukket) kører
blæseren ikke - der er bare lige den hage at knappen ikke kan holde den
position uden lidt assistance fra en mønt der sættes i klemme i
instr.bordet.

Nu har jeg gået og tænkt lidt over problemet, og det virker for mig som
om der stadig er strøm på et eller flere kredsløb selvom tændingen er
slået fra og der ikke burde være strøm disse steder.

Jeg hælder nu mere til en dårlig tændingslås eller hvad... ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : bme

Dato : 14-12-03 20:28

snip strømforbrug der ikke skal være der

Hej Brian

1) Er der automatisk klima i den??

I nogle klimaanlæg sidder der en temperaturføler og en lille blæser der
suger luften hen over føleren. I den gamles bil kørte den altid, hvilket
kunne aflade bilen når den stod i længere tid i f.eks lufthavnen. Et relæ og
så var den potte ude af verdenen.

2) Hvorfor skulle det egentlig være bundstykket, når den slukker på trin II?
Det lyder mere som en overgang ved kontakterne der ikke skal være der.

/bo

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-12-03 22:47

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
> snip strømforbrug der ikke skal være der
>
> Hej Brian
>
> 1) Er der automatisk klima i den??

Nope...

> 2) Hvorfor skulle det egentlig være bundstykket, når den slukker på
trin II?
> Det lyder mere som en overgang ved kontakterne der ikke skal være der.

Det er muligt du har ret, jeg har bare ikke tid til at se på det nu, jeg
skal med flyveren til Kbh. imorgen tidlig.
Konen er blevet instrueret i at afmontere stelklemmen på batteriet og i
at bruge startkabler.
Optimabatteriet er smidt ind foran pass.sædet - så kan kablerne nå uden
hun skal løfte på batteriet, hun er jo gravid i 8 måned.....

Så må jeg se på problemet når jeg kommer hjem til weekenden.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : bme

Dato : 14-12-03 22:58

> [...]
> Optimabatteriet er smidt ind foran pass.sædet - så kan kablerne nå uden
> hun skal løfte på batteriet, hun er jo gravid i 8 måned.....

det var ALDRIG gået her i husstanden. Hun havde sgu nok solgt bilen inden
jeg kom hjem.

> Så må jeg se på problemet når jeg kommer hjem til weekenden.

aldrig fri, aldrig fri, altid noget der skal laves.

/bo