Utaknemmelige skarn - bilen vil ikke start~
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 19:14

Hej!

Jeg har i den senere tid bemærket at bilen ikke startede så velvilligt som den
plejede. Dette tilskrev jeg ikke nogen videre betydning idet min autoradio er
koblet lidt kreativt på batteriet, i.e. både permanent og switched
forsyningsspænding er til permanent 12V (radioen er semidefekt og dette er for
at den ikke glemmer radiokanalerne m.m.).

Her til middag ville jeg lige flytte bilen, men der var stort set ikke noget liv
i krabaten - lamper var på kvart styrke og startrelæet magtede ikke at trække.
Jeg fik starthjælp af en venlig gut i en VR6'er og jeg kørte i ca. 45 minutter
og ladede batteriet.

Så blev det aften og krølbassen (mig ville have rødt oksekød m.
bearnaissesovs og pomme louisiana ovnkartofler! Damn, ikke mere bearnaisesovs så
jeg ville lige trille ned til tanken. Men damn, batteriet er 97.2% fladt!
Startrelæet klikker nogle gange og så er det dét

Nå, så skal der jo fejlfindes, og jeg mener umiddelbart at batteriet er
synderen, men det er dog "kun" 3½-4 år gammelt...

Først og fremmest vil jeg hente batteriet og lade på det natten over. Hvis det
ikke kan holde lige omkring 12V er det ihvertfald dårligt.

Jeg havde også overvejet at måle strømforbruget i standby med en strømtang, men
der skal trækkes ret stor strøm for at aflade batteriet på 4 timer.

Generatoren er vel ok når bilen kører upåklageligt når den først er igang? Jeg
har ikke fået målt ladespændingen...

Gode idéer?

Har et "gennemsnits"-værksted normalt en batteritester e.lign. som kan fortælle
noget om dets tilstand?

Hvad koster et batteri iøvrigt sårn ca?

Køretøjet: Escort 1.6i (Zetec-E motor) fra '96

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 19:34

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Gode idéer?

din akku er klappet sammen

>Har et "gennemsnits"-værksted normalt en batteritester e.lign. som kan fortælle
>noget om dets tilstand?

Ja.

>Hvad koster et batteri iøvrigt sårn ca?

i Hjem og fusk, kan du vist få et med FORD poler for et par hundrede

Men kvaliteten ? Det jeg købte til spirilen sidste efterår, er
allerede klappet sammen .....

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 20:01

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> din akku er klappet sammen

Godt, så er løsningen jo simpel...!

> Ja.

Okay, det har vi "nok" også nede på værkstedet så. Men hvis du er skråsikker på
akku'en så orker jeg ikke, at køre derned

> i Hjem og fusk, kan du vist få et med FORD poler for et par hundrede
>
> Men kvaliteten ? Det jeg købte til spirilen sidste efterår, er
> allerede klappet sammen .....

Hmm, mit batteri kom fra Ford. Men det er altså ikke unormalt at det kan
risikere kun at holde 3-4 år?

Så vil jeg få starthjælp mandag morgen og køre til Ford, som jeg håber har et
batteri til mig :)

Thanx!

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 20:08

> Hmm, mit batteri kom fra Ford. Men det er altså ikke unormalt at det kan
> risikere kun at holde 3-4 år?

Unormalt?
Mine batterier har nu altid holdt en 6-7 år med 2-4 start HVER dag. Men jeg
har også kun kørt med farisær' batterier fra Opel

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 20:12

Hej!

Tom wrote:

> Unormalt?

Så "usandsynligt" istedet da :)

> Mine batterier har nu altid holdt en 6-7 år med 2-4 start HVER dag. Men jeg
> har også kun kørt med farisær' batterier fra Opel

Hmm, jeg holder mig nu til Ford's varer :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 20:17

> Så "usandsynligt" istedet da :)

> Hmm, jeg holder mig nu til Ford's varer :)

så siger lidt lommefilosofi
- jans biltema batterier = 1 år
- dine ford batterier = 4 år
- mine opel batterier = 7 år

......så er der alligevel mere økonomi i at købe opel batterier

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 21:46

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>.....så er der alligevel mere økonomi i at købe opel batterier

Hehe - det sidste "Opel" batteri jeg købte, kostede 1000 kroner, så
fulgte der nu også en Rekord med til det ....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 22:02

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hehe - det sidste "Opel" batteri jeg købte, kostede 1000 kroner, så
> fulgte der nu også en Rekord med til det ....

og konklusionen er klar:
Køb hele bilen, smid alt andet end batteriet ud...............

var det ikke det du mente ?

<gemmer_mig _for_flyvende_genstande.avi>

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (med et Bilka batteri til 230,-)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 22:08

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>og konklusionen er klar:
>Køb hele bilen, smid alt andet end batteriet ud...............

Åehhh nej - der er sgu' masser af gode detaljer at gemme, fra sådan en
komplet bil.

>var det ikke det du mente ?

Nøehhh - det får stå for din egen regning

><gemmer_mig _for_flyvende_genstande.avi>

<<smider_en_virtuel_sierra_efter_Uffe.avi>>

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 22:11

> <<smider_en_virtuel_sierra_efter_Uffe.avi>>

Hvis den har alu'er på, skynder jeg mig hen for at gribe den

mvh Uffe
Sierra 2,0i (uden alubasser....)

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 22:17

> Hvis den har alu'er på, skynder jeg mig hen for at gribe den

--
Tom.

Vil du da købe mine med f1 dæk?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 22:26

> --
> Tom.
>
> Vil du da købe mine med f1 dæk?

JEG ville gerne, tror ikke finansministeren vil ................

Hint: Er på SU

Men af bar nysgerrighed, hvad er det for nogle og hvad prisleje ?

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 22:31

> JEG ville gerne, tror ikke finansministeren vil ................

Nå ja

> Hint: Er på SU
>
> Men af bar nysgerrighed, hvad er det for nogle og hvad prisleje ?

--
Tom.
DBV m 12 egre, med goodyear eagle f1 205/50-15 der kun har kørt <5.000 Km
(som nye). ca 5000,-

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 08:07

On Sat, 13 Dec 2003 20:16:54 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>så siger lidt lommefilosofi
>- jans biltema batterier = 1 år
>- dine ford batterier = 4 år
>- mine opel batterier = 7 år
>.....så er der alligevel mere økonomi i at købe opel batterier

Problemet er jo, at Stevns har flere biler, hvorfor det er en hård
belastning for batteriet ikke at blive brugt. Det har netop bedre af
at blive brugt.

Hvorfor sælger du dine alu/F1-dæk efter 5.000 km?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 09:43

> Hvorfor sælger du dine alu/F1-dæk efter 5.000 km?

Fordi jeg gerne ville have nogle 17" i stedet for

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-12-03 20:43

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Unormalt?
> Mine batterier har nu altid holdt en 6-7 år med 2-4 start HVER dag.
Men jeg
> har også kun kørt med farisær' batterier fra Opel

Mit batteri til Xantia'en skiftede jeg for nogle uger siden. Det så ud
til at være det originale der sad i (teksten var på fransk og hvis
det er tilfældet så var batteriet 8 år gammelt. Det har da også været i
brug hver dag (stort set) med 2+ starter dagligt. Jeg har dog ikke kørt
så lange ture, men åbenbart lange nok til at batteriet var tilfreds

Jeg var selv meget tæt på at købe de meget billige batterier i Jem&Fix
(tænker nogen stoffer her og nu er jeg da glad for det ikke blev
sådan et. Jeg ville ikke risikere at skulle skifte batteri allerede
næste år igen så jeg købte mig et Deta vedligeholdelsesfri batteri.
Dyrt, men forhåbentligt et batteri der holder.

Det gamle batteri havde givet nogle tegn til at det ikke var så godt
mere og morgenen efter jeg havde købt det nye batteri kunne jeg ikke
starte med det gamle. Godt det ikke tager lang tid at skifte et batteri
for jeg var da ved at komme noget sent til et møde...

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 20:46

> [...]
> starte med det gamle. Godt det ikke tager lang tid at skifte et batteri
> for jeg var da ved at komme noget sent til et møde...

jep men det tager laaang tid at programmere radioen igen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-12-03 20:58

> jep men det tager laaang tid at programmere radioen igen

LOL ja, det tog næsten lige så lang tid at få låst radioen op. Først
gætter man på fremgangsmåde og kode. Så prøver man at nulstille for at
prøve igen. Så finder man manualen frem. Kode nulstillet. Så leder man
papirer igennem efter den rigtige kode. Kode indtastet. Radio virker

Fik dog en klemmelus ved at tage kabelskoen af det gamle batteri. Jeg
prøvede at vriste den løs og så gav den sig lige pludselig og min finger
kom i klemme. *AV*

Der står godt nok jeg skal køre nogenlunde pænt efter et batteriskift så
motorstyringen har en chance for at lære motoren at kende igen. Det var
der så ikke rigtig tid til

mvh Bernhard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 20:18

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Så vil jeg få starthjælp mandag morgen og køre til Ford, som jeg håber har
et
> batteri til mig :)

Mon ikke det er billigere at købe andet sted...

Prøv lige at lade batteriet op. Hvis det kan holde 12,5 V, så start bilen og
mål, om der stiger....
Hvis ikke, så køb roligt et nyt batteri.
Der er jo ingen grund til at købe et nyt batteri, hvis det er generatoren
der er synderen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 20:41

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Mon ikke det er billigere at købe andet sted...

Tjo, men jeg vil gerne køre hen hvor jeg ved varen er. Jeg kan ikke stoppe bilen
uden at behøve starthjælp hvilket gør shopping besværligt...

> [...]
> Hvis ikke, så køb roligt et nyt batteri.
> Der er jo ingen grund til at købe et nyt batteri, hvis det er generatoren

Men ville bilen ikke have andre symptomer med defekt generator? Hvis
akku-spændingen falder vil der vel blive motorproblemer af den ene eller anden
art oder was?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 22:00

> [...]
> Men ville bilen ikke have andre symptomer med defekt generator? Hvis
> akku-spændingen falder vil der vel blive motorproblemer af den ene eller

Hvis batteriet er helt nede, vil motoren sætte ud...

Men der er stor forskel på, hvor meget strøm motoren kræver og så hvor meget
strøm startmotoren kræver...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 22:07

meddelelse news:brfuld$e4n$1@sunsite.dk...
> [...]
>

> Hvis batteriet er helt nede, vil motoren sætte ud...
>
> Men der er stor forskel på, hvor meget strøm motoren kræver og så hvor

Rullestart er en god ting (vi har en lille bakke udenfor
Hvis bilen starter og lyset bliver kraftigere = nyt batteri
Bilen starter og lyset er stadig lige svagt = defekt generator (sikkert kun
kul)

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 22:12

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Rullestart er en god ting (vi har en lille bakke udenfor

Kan også anbefales når man har tabt sin startermotor ;)

Been there, done that ... got the T-shirt

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 22:15

> Kan også anbefales når man har tabt sin startermotor ;)

TABT?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 22:22

> TABT?

Som taget ud af min mund.
Hvordan kan man tabe sådan en ?
Nå-jo, hvis den tabes på gulvet og går i stykker, kan ikke forestille mig
andet.
og da slet ikke ved Jan............

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 00:11

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Som taget ud af min mund.

Ha!

>Hvordan kan man tabe sådan en ?
>Nå-jo, hvis den tabes på gulvet og går i stykker, kan ikke forestille mig
>andet.
>og da slet ikke ved Jan............

Nej - det var sjovere end som så :

Jeg havde været oppe i nordjylland for at bytte en gammel bil til en
nyere Rekord, (hos noget familie) - på tilbagevejen holdt vi ind nede
ved Randers for at tanke op, og da bilen skulle startes der skete der
ikke en skid - lukker op for at kigge, og opdager at der mangler
noget..... nemlig en starter.

Min onkel havde glemt at skrue de 2 store bolte fast, så den havde kun
hængt i bøjlen bagest - hvilket jeg så, fordi bøjlen var knækket.
Vi havde ikke hørt noget, fordi vi havde temmeligt godt fart på
sydover - skulle jo nå natfærgen fra Ebeltoft

Anyway - vi måtte løbe lortet igang - og holde motoren igang til
ombordkørsel på færgen..
Hvordan vi så startede fra færgen - tjaehhh ... skubbet ud over
kanten, ned ad rampen, og vupti.

Det grinte de meget af - det år !

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 22:51

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Hvis batteriet er helt nede, vil motoren sætte ud...

Ok.

> Men der er stor forskel på, hvor meget strøm motoren kræver og så hvor meget
> strøm startmotoren kræver...

Mjaeh, nu hører jeg som regel Kylie Minogue når jeg er ude og køre og der er ret
god bund i bassen hvis jeg selv skal sige det*1. Ergo bruger jeg en del strøm :)

Men ok, jeg henter akkuen og lader på den her i weekenden. Når den kommer i
mandag kan jeg jo måle ladespændingen.

Hvor meget skal den være på for at generatoren kan siges at være ok?

12-12.3V oder so?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-12-03 22:53

> 12-12.3V oder so?
>
> --

Nærmere en 13,6 stykker ville jeg mene.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 22:58

Hej!

"Andreas M. Hansen" wrote:

[Om ladespænding]

> Nærmere en 13,6 stykker ville jeg mene.

Ok, så vil jeg se, om der kan komme så høj spænding.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-12-03 09:44

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, så vil jeg se, om der kan komme så høj spænding.

Når du lader på den kan du godt få spændingen op over 13 V. Når du piller
laderen af, skal du derfor lige lade den stå til spændingen er nede omkring
12,6 V.. Herefter starter du bilen. Hvis spændingen stiger, lader
generatoren, hvis den ikke stiger, lader den ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-12-03 21:45

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Hmm, mit batteri kom fra Ford. Men det er altså ikke unormalt at det kan
>risikere kun at holde 3-4 år?

Jeg har ofte skiftet batterier, der kun er 3-4 år gamle ;(

>Så vil jeg få starthjælp mandag morgen og køre til Ford, som jeg håber har et
>batteri til mig :)

Er du interesseret i et Sierra batteri gratis - så ved du hvor der
står et ;) (det passer sgu' nok fint i din gryde)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 22:52

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Jeg har ofte skiftet batterier, der kun er 3-4 år gamle ;(

Ok

> Er du interesseret i et Sierra batteri gratis - så ved du hvor der
> står et ;) (det passer sgu' nok fint i din gryde)

Hehe, det kan nok ikke svare sig

(Sagde manden, som i mandags kørte til Falster for at hente et 32" widescreen
tv. Jeg havde kørt 290km da jeg kom hjem 3 timer senere :))

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 23:07

> (Sagde manden, som i mandags kørte til Falster for at hente et 32"
widescreen
> tv. Jeg havde kørt 290km da jeg kom hjem 3 timer senere :))

Hvorfor i h***** stak du dog ikke snuden ind til Jan ved samme lejlighed ?

Du kan forresten lave en prøve mere.
Få øsen startet
Tænd for nærlyset
Pil minus af akkuen

Afhængigt af hvordan bilen opfører sig ved du hvor fejlen er

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-03 23:25

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Stop kværnen
smid et amperemeter mellem minuspolen på akku og stelkablet.
Read and weep...
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-12-03 23:36

Hej!

"Uffe Bærentsen" wrote:

> Hvorfor i h***** stak du dog ikke snuden ind til Jan ved samme lejlighed ?

Bilen fejlede intet i mandags, og jeg anede ikke han havde et ekstra batteri.
Grunde nok?

Det er selvfølgelig rigtigt :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-12-03 00:54

> Bilen fejlede intet i mandags, og jeg anede ikke han havde et ekstra
batteri.
> Grunde nok?

Det er jeg nu ikke sikker på.
Han har vist double-up af næsten alt
Det er lige før jeg vil påstå, at han ikke lægger mærke til om der er 1 bil
mere eller mindre.

> Det er selvfølgelig rigtigt :)

Husk endelig det med at tænde lyset, ellers risikerer du at spændingen går
gennem loftet.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 01:21

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Det er lige før jeg vil påstå, at han ikke lægger mærke til om der er 1 bil
>mere eller mindre.

Ork jo - den dag jeg ikke skal flytte noget først ;)

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-03 23:22

> [...]
>
> i Hjem og fusk, kan du vist få et med FORD poler for et par hundrede
>
> Men kvaliteten ? Det jeg købte til spirilen sidste efterår, er

Jeg købte et mærkevare-batteri til Camaro'en som klappede sammen, det
jeg fik på garantien lavede samme stunt året efter....
moralen er : batterier der ikke bruges om vinteren tilter....
Det der for mig var undtagelsen er et Optima som jeg stadig har på
lager.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 00:14

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev :

>Det der for mig var undtagelsen er et Optima som jeg stadig har på
>lager.

Her er det et gammelt Opel batteri - der kunne starte en gammel
rekord, der havde stået stille et årstid

Det sidder i Spirilen nu ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-12-03 13:38

Nu da Kim jo nok efterhånden har fået smidt ca. en 30Ah på akkuen, ville
det da også være relevant at kigge i cellerne, hvis det viser sig at 5
af cellerne bobler og én af dem ikke gør, eller bobler markant mindre,
så er den celle klappet sammen.

Og hvis Kim mangler et ampermeter, kan han jo bruge et tyndt startkabel
som shunt, og forbinde et voltmeter hen over det..

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 14:10

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Og hvis Kim mangler et ampermeter, kan han jo bruge et tyndt startkabel
>som shunt, og forbinde et voltmeter hen over det..

Jep .... underligt iøvrigt et et så brugt instrument i gamle dage er
gået af mode, og højst erstattet af et nytteløst voltmeter.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-12-03 17:54

Hej!

Synderen er fundet - det er akku'en. Ved ladning er der een celle som slet ikke
bobler og et par andre som kun bobler en anelse...

Så jeg vil håbe akku'en kan give mig een ekstra start og køre mig til en
forhandler af akku'er :)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-12-03 18:59

> [...]

> bobler og et par andre som kun bobler en anelse...
>
> Så jeg vil håbe akku'en kan give mig een ekstra start og køre mig til

Det kan den sikkert, hvis du altså fortsætter med at lade lige indtil du
skal bruge den

Mvh.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-12-03 19:09

Hej!

Uffe Ravn wrote:

> Det kan den sikkert, hvis du altså fortsætter med at lade lige indtil du
> skal bruge den

Vi får se i morgen tidlig... Min lader er desværre ikke så kraftig :-/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 19:21

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Vi får se i morgen tidlig... Min lader er desværre ikke så kraftig :-/

Parker på toppen af en bakke ;)

(der er jo en lige ved og næsten)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-12-03 20:03

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Parker på toppen af en bakke ;)

Det er da vist ikke sundt for katalysatoren?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-12-03 20:11

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev

> Det er da vist ikke sundt for katalysatoren?

Hvis bakken er stejl og lang nok, og du kan findt ud af starte bilen, er
der intet problem.

Men hvis du halvhjertet forsøger at skubbe en bil langsomt i gang, vil
den uforbrændte benzin, som udstødes ved de forgæves startforsøg,
ophobes i katalysatoren, som derved bliver for varm når bilen så endelig
kommer i gang.

Mvh.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 23:20

On Sun, 14 Dec 2003 20:10:42 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev

>Hvis bakken er stejl og lang nok, og du kan findt ud af starte bilen, er
>der intet problem.

Hvordan vil det virke?, på samme måde som når at man skubber en bil igen
eller?
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 23:35

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Hvordan vil det virke?

Som skrevet andetsteds - hvordan motoren bringes op på det
omdrejningstal, svarende til en normal startermotor giver - er
ligemeget

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 20:25

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Det er da vist ikke sundt for katalysatoren?

HvisdetikkekræverhelevejennedadGeelsBakke,førdenstarter-skerderikkenoget

Hov!hvemharstjåletminemellemrum?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-12-03 21:55

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!

> Det er da vist ikke sundt for katalysatoren?

Hvis ellers tænding og indsprøjtning fungerer, hvordan skulle motor og
katalysator nogensinde få at vide at motoren var blevet tørnet i gang af
gearkassen istedet for af startmotoren ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-12-03 11:52

Hej!

Så fik jeg ny akkumulator i bilen, og nu starter den perfekt igen :)

Det fordømte gamle batteri kunne ikke få liv i bilen i morges, så jeg
måtte få starthjælp endnu engang... Heldigvis havde Ford et nyt og
opladet batteri til mig, så det var jo godt nok. Desværre koster sådan
en fætter 600,-

Anyway, bilen kører igen og starter med det samme! :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-12-03 13:44

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Anyway, bilen kører igen og starter med det samme! :)

Lige indtil det batteri er afladet og det viser sig, at det VAR
generatoren...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-12-03 14:10

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:brkaaf$18n$1@sunsite.dk...

> Lige indtil det batteri er afladet og det viser sig, at det VAR
> generatoren...

Følger du ikke med i tråden, Morten?

Kim har jo netop ladet på det gamle batteri hele natten uden at det
har været i stand til at starte bilen efterfølgende - hvordan kan det på
nogen måde være lig med en defekt generator?

/Jakob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-12-03 15:10

Hej!

Jakob Jeppesen wrote:

> Følger du ikke med i tråden, Morten?

Det gør han sikkert, men han håber sikkert at kunne være ret skadefro
når jeg imorgen tidlig sidder og bander over at bilen ikke vil starte
igen

> Kim har jo netop ladet på det gamle batteri hele natten uden at det
> har været i stand til at starte bilen efterfølgende

Jepper. Iøvrigt så smager batterisyre ganske surt! Don't ask

--
Mvh, Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-12-03 18:17

Jo, men denne var den sidste nye, da jeg sendte, derfor havde jeg ikke set
andet.

> Det gør han sikkert, men han håber sikkert at kunne være ret skadefro
> når jeg imorgen tidlig sidder og bander over at bilen ikke vil starte
> igen

"I told you so"... ligger klar i mailbokse på vej ud... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-12-03 23:02

> Jepper. Iøvrigt så smager batterisyre ganske surt! Don't ask

og vi hilser lige på den nyeste model akkutester......................

Hej Kim

<dukker_mig_for_flyvende_ting_og_sager.avi>

og for god ordens skyld: Jeg spurgte IKKE.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (der har startet fejlfrit efter den fik ny akku)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-12-03 23:08

Hej!

"Uffe Bærentsen" wrote:

> og for god ordens skyld: Jeg spurgte IKKE.

Hehe, nej :)

> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC (der har startet fejlfrit efter den fik ny akku)

Kender det

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-12-03 02:04

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev

> Jepper. Iøvrigt så smager batterisyre ganske surt! Don't ask

Hvorfor føler jeg lige pludselig, at jeg har lidt ansvar for din dårlige
smag i munden?*G*

Jo, jeg vil gern vide det! Jeg er altså for nysgerrig til at lade være
med at spørge.

Mvh.