transport af dieselolie
Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 16:19

Hos DK-tanken kan jeg låne en 500kgs trailer med tank og pumpe og
fylde 300 l fyringsolie i den, som jeg kan køre hen med hvor jeg vil.
Men hvad er reglerne for transport af den slags?
- hvis det er benzin, så må jeg højst have 10 liter i godkendte dunke
i bilen.

Må jeg stille en 1200 liters olietank på en trailer og fylde den med
diesel og køre hjem med det?
(forudsat er selvfølgelig at trailer, bil og chauffør må køre med
vægten).

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 13-12-03 19:07

On Sat, 13 Dec 2003 16:19:23 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>diesel og køre hjem med det?
>(forudsat er selvfølgelig at trailer, bil og chauffør må køre med

Nej, det må du ikke. Reglerne for farligt gods skal overholdes.
Kort fortalt må du køre med, max. 500l fyringsolie/ diesel.
Emballeret til detailsalg.
Detailsalg ifølge beredskabsstyrelsen i 1999, var godkendte dunke på
max. 60 l . Efter at have gået dem på klingen mente de, at 200 l
olietønder også kunne gå.
Hvis du overstiger de 500 l, skal køretøjet, trækkende og trailer-
hænger, være godkendt til transport af farligt gods. og fører skal
have ADR- certifikat

Vh Klaus

Fra : BS

Dato : 14-12-03 17:32

> [...]
> Hvis du overstiger de 500 l, skal køretøjet, trækkende og trailer-
> hænger, være godkendt til transport af farligt gods. og fører skal

Må man så køre med 2 200liters tromler på sin trailer ned til flensborg og
hente billig fyringsolie?
mvh MIC

---

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-12-03 11:57

BS skrev:
> Må man så køre med 2 200liters tromler på sin trailer ned til
> flensborg og hente billig fyringsolie?

....du skal betale afgift...
Hans

Fra : Esben Lynnerup

Dato : 15-12-03 14:07

Det skal han da ikke betale afgift af, kan du henvise til et sted hvor det
står i toldloven.?.

Ja når de nu engang accepterer at du må køre med 400 l er 2 + 200L. vel helt
i orden, Olieselskaberne sender Blå benzin i 200 l tromler til bønderne med
fragtmanden, og det er da en del Explotionsfarligere end diesel/fyringsolie
MEN tjek lige vægten på FEKS. en 500 kg*s trailer det vejer ikke helt 1 kg
pr l. men tæt på så du kan risikere at blive taget med overlæs, og det
koster i tyskland
Esben.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-12-03 14:22

Esben Lynnerup skrev:

> Det skal han da ikke betale afgift af, kan du henvise til et sted
> hvor det står i toldloven.?.

....nej, gu ka jeg ej; men dén trafik, der engang var over grænsen efter
fy-olie blev stoppet helt tilbage af Schlüter, dengang da kongen var
knægt: læs=for 15 år siden...
Hans

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 15-12-03 18:49

On Mon, 15 Dec 2003 14:22:26 +0100, "Hans Paulin"
<hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

>...nej, gu ka jeg ej; men dén trafik, der engang var over grænsen efter
>fy-olie blev stoppet helt tilbage af Schlüter, dengang da kongen var
>knægt: læs=for 15 år siden...

Du må hente til eget forbrug, ligesom med energikoks, uden afgift.

Vh Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-12-03 08:46

Klaus Kjærgaard skrev:

> Du må hente til eget forbrug, ligesom med energikoks, uden afgift.

....ja! - er det 5 eller 20 liter, man må ta med af gangen?

....dét er jo noget der rykker!; bare et sted mellem 60 og 240 ture over
grænsen - så er olietanken fyldt op!
Hans