Peugeot 405 - Ø.D.-giver??
Fra : Johnny

Dato : 11-12-03 21:44

Jeg har købt min fatters gamle 405 2.0 sri fra 1992. Den har gået godt
140.000km.

Mens han havde bilen fik den pludseligt problemer med at starte. Dvs.
den kørte fint når den var kommet igang - den skulle bare "tørne"
længere tid end den plejede. Det gik ham på nerverne, og hos Peugeot
satte man blot en dims på der "aflæste" hvordan motoren havde det - og
det så fint ud. Eneste råd derfra: "lev med det - det er en skavank de
har".

Mit fatter ringede til peugeot og en i telefonen sagde ØD-giveren?
(sådan siger min fatter ihvertfald til mig at de sagde). Men hos
peugeot var ØD-giverne blevet testet og fejlede intet.

Jeg købte som sagt bilen, og den starter stadig dårligt (folk direkte
kigger på en og laver lige "håndsvinget" medens der grines)

Pludselig en dag vil den ikke starte overhovedet! Jeg sætter den til
peugeot og hvad bliver skiftet?? ØD-giveren!

MEN bilen starter STADIG dårligt! Så går der en måned, så vil den
pludselig ikke holde tomgang. Den dør simpelthen når man slipper
speederen? Jeg piller tændrør af - de er ellers nye men meget sorte!
Jeg sætter nye i igen og bilen kan nu køre tomgang - starter dog
dårligt satdigvæk.

...Og nu, 3 uger siden jeg skiftede tændrør, vil den dæleme ikke køre
tomgang igen?

Skal jeg leve med det eller er der mon nogen der kan hjælpe lidt her
(for det vill sq være lykken :)

mvh/Johnny

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 11-12-03 21:47

hvad med batteriet? hvordan har det det?

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 22:25

> Mit fatter ringede til peugeot og en i telefonen sagde ØD-giveren?
> (sådan siger min fatter ihvertfald til mig at de sagde). Men hos
> peugeot var ØD-giverne blevet testet og fejlede intet.

Hva' er en ØD giver? Det lyder som go' værkstedshumor.
Kør til et andet værksted og få dem til at finde fejlen.....SÅ kompliceret
er det heller ikke at finde en motorfejl.
Man da ret simpelt måle og tændrørene tænder når de skal eller om der er
fejl i benzin systemet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-03 22:38

> [...]
> er det heller ikke at finde en motorfejl.
> Man da ret simpelt måle og tændrørene tænder når de skal eller om der er

ØD = ØvreDødpunkt (stempel nr 1 i top)
Bare et gæt.........
Men hvis det ikke er føleren, så er det måske det der skal trigge føleren ?
Det lyder meget som om det er et eller andet ved tændingen, og så er netop
ØD vigtigt.

Håber det hjælper dig videre.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Johnny

Dato : 12-12-03 14:35

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message news:<3fd8e3cd$0$29367$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> Det lyder meget som om det er et eller andet ved tændingen, og så er netop

Batteriet er nyt og har ikke endnu vist svaghedstegn ved start af
bilen.

Et problem er jo start-"problemet", som jeg jo iflg. peugeot blot skal
leve med. Det kan jeg da også nok - det er sådan set bare et
irritationsmoment da bilen kører fint når først den er kommet igang.
Den accellererer ihvertfald fint ved overhaling i 5. gear uden bøvl.

Det problem jeg har nu, med at den ikke vil gå tomgang, er nok et
eller andet med tændingen at gøre. Jeg var lige ude nu og prøve lidt:

I kold tilstand synes der ikke at være problemer med at holde tomgang.

I varm tilstand kan jeg kan få bilen til at gå tomgang ved at trykke
let på speederen når jeg starter og ganske, ganske langsomt slipper
speederen. Det er som om at den går langt længere ned i omdr. end den
plejer før den "opdager" at der skal nok ske et eller andet for at
ungå motorstop? Den plejer at ligge på 9000 omdr i tomgang - men nu
kommer den helt ned på 5000 omdr. før der er noget der "tager over" og
lissom forsøger at hæve omdr til de 9000.

Desuden kan jeg høre en "anderledes, nærmest snurrende" lyd i boksen
lige under dér hvor speederkablet går på når den går i tomgang. Når
jeg rykker ganske let i speederkablet, forsvinder denne lyd, og
motoren mister omdr kan man høre og vil sandsynligvis gå ud hvis ikke
man rykker lidt mere end det. Rykker man lidt mere gasser motoren op
uden problemer.

Jeg synes faktisk det er lidt spændende det her motorsjov - har lidt
fortrudt at jeg blev kontorlus istedet for mekaniker :))

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-12-03 18:30

On 12 Dec 2003 05:35:05 -0800, fluktion@hotmail.com (Johnny) wrote:

> Den plejer at ligge på 9000 omdr i tomgang - men nu
>kommer den helt ned på 5000 omdr. før der er noget der "tager over" og
>lissom forsøger at hæve omdr til de 9000.

Fyføj for en motor. Ved 9000 er min motor for længst fløjet til
Bloksbjerg. Ved 5000 plejer jeg at skifte til et højere gear.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : kr

Dato : 12-12-03 20:53

ØD giveren sidder på koblingshuset og måler grundlæggende om motoren kører
rundt.

Af sikkerhedsmæssige årsager tænder boksen først for den elektriske
benzinpumpe når den er sikker på at motoren drejer, så der kan sagtens være
en sammenhæng mellem startbesvær og ØD giveren.

Dine øvrige problemer kunne tyde på lufttilskudsglideren, som på din bil
fungerer som tomgangsmotor, de har en tendens til at blive trætte med tiden.

Keld

Fra : Johnny

Dato : 14-12-03 21:17

"kr" <nospam.khr@ofir.dk> wrote in message news:<brd606$j7t$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> fungerer som tomgangsmotor, de har en tendens til at blive trætte med tiden.

Nu ved jeg ikke hvor lufttilskudsgiveren sidder og hvordan den lige
fungerer, men til venstre for gaspjældet sidder der en lille rund
tingest, som jeg lige i taget troede var en lille elektrisk motor. Men
da jeg skruede den af, viser det sig at være en slags magnetventil,
med en lille stang og et konisk hoved, der passer lige ind i et hul
ind til der hvor gaspjældet lukker af til. Såvidt jeg kan se er ideen
at denne skal kunne åbne/lukke for luft (over/undertryk ?) og må i
princippet fungere som et slags "sekundært gaspjæld".

Denne tingest går utrolig trælst. Den var nogenlunde nem at skubbe
ind, men at få ud krævede en tang. Jeg gav den lidt olie og puttede
den i igen.

Motoren kørte nu højer omdr. i tomgang - og gik tilmed ret rytmisk op
og ned i omdr (mellem 1500 og 2000 omdr) - men den går ikke ud som før
:)

Efter at have kørt lidt i bilen idag, er dan faktisk begyndt at opføre
sig ganske fint. Jeg vil lige prøve at køre lidt og se hvad der sker.
Måske kører jeg til Kaj-Hugger og finder en brugt magnetventil hvis
det opstår igen.

?: Der sidder noget lige under gaspjældet der også ligner en elektrisk
motor - denne er bare noget større. Er det mon en motor - og hvad
laver den?

Tak for jeres svar - I er nogle guttermænd :)

mvh/Johnny

Fra : Johnny

Dato : 13-12-03 12:34

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message news:<082280a084b7f729bd522604dc9436e3@news.teranews.com>...

> Fyføj for en motor. Ved 9000 er min motor for længst fløjet til
> Bloksbjerg. Ved 5000 plejer jeg at skifte til et højere gear.
>
> Fly

hehehe - ja her går det stærkt :)

Nej, jeg er, igen, kommet til kort grundet min uvidenhed om biler.
Dividér venligst mine omdr-tal i denne post med 10 så ligner de vist
virkeligheden lidt mere :)

mvh/JOP

Nej