/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
erfaringer med Saab 900i
Fra : Thomas


Dato : 11-12-03 08:39

Hej,

Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der nogle
der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
tendens til at ruste osv.
Ellers nogle kommentarer?

Mvh
Thomas



 
 
Ukendt (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-03 08:48



> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
nogle
> der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
> tendens til at ruste osv.
> Ellers nogle kommentarer?

De ruster nu ikke særlig meget.
Skulle du komme til at mangle 4 sommerdæk på stålfælge og en tagbagagebærer
så har jeg det til salg for en billig penge.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



bme (11-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 11-12-03 10:20


> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
nogle
> der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
> tendens til at ruste osv.
> Ellers nogle kommentarer?

Generel en temmelig solid bil. Man plejer at sige at den "ruster ærligt",
dvs at der ikke er de store tendenser til skjult rust. Den har dog et svagt
punkt omkring vangerne ved forbroen, da de nogle steder er direkte udsat for
vandpåvirkning fra forhjulet, så vær ekstra grundig her.

Gearkassen har en tendens til tidlig slid (i saabmålestok altså), især ved
nedgearing til 2. gear.

Men det er jo selvfølgelig en ca 15 år gammel bil, så den skal selvfølgelig
tjekkes grundigt overalt, men som sagt ikke nogle specifikke rustproblemer.

/bo



Jens Borchert Peders~ (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Borchert Peders~


Dato : 11-12-03 11:07

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:

>
>> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
>> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
>> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.

Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
Saab biler bruger meget benzin.


>> Ellers nogle kommentarer?
>
> Generel en temmelig solid bil. Man plejer at sige at den "ruster
> ærligt", dvs at der ikke er de store tendenser til skjult rust. Den
> har dog et svagt punkt omkring vangerne ved forbroen, da de nogle
> steder er direkte udsat for vandpåvirkning fra forhjulet, så vær
> ekstra grundig her.

Ja, og dette er en dyr reperation ca kr 8.000-10.000,-. Var lige igennem
det med min gamle SAAB 900 5g fra 87. Saab mekanikeren sagde, at mange
gamle Saab'er døde på den fejl. Min blev lavet af en "perlegrus mekaniker"
til under det halve, ellers var den nu også blevet skrottet.

>
> Gearkassen har en tendens til tidlig slid (i saabmålestok altså), især
> ved nedgearing til 2. gear.

Ja - min gearkasse er lidt tung i 1 og andet gear. Der står også 375.000Km
på triptælleren

>
> Men det er jo selvfølgelig en ca 15 år gammel bil, så den skal
> selvfølgelig tjekkes grundigt overalt, men som sagt ikke nogle
> specifikke rustproblemer.
>
> /bo
>
>
>

Spurgte Saab mekanikeren om min bil's generelle sundhedstilstand.
Den var Ok, hvis ellers krone/spidshjulene i differentiale var skiftet.
"Motoren kunne sagtens køre 10 år mere" som han udtrykte det.

Krone Spidshjulene hyler, så de er ikke skiftet. Mekanisk holder de længere
end jeg kan holde ud at høre på det hyleri, så det bliver ikke rettet
foreløbig.

Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i 1.ste
gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før lyset
skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel
pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!

Det lyder lidt negativt altsammen, men jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds
med den gamle slæde. En gang Saab - altid Saab, så pas på hvad du gør :)


--
Med venlig hilsen

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

bme (11-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 11-12-03 11:23

>
> Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
> Saab biler bruger meget benzin.

Hmm, da jeg fik kørekort havde mine forældre en 87'er 900 karburator. den
gik snildt 11km/l, selv med lidt pisk.

>
> Spurgte Saab mekanikeren om min bil's generelle sundhedstilstand.
> Den var Ok, hvis ellers krone/spidshjulene i differentiale var skiftet.
> "Motoren kunne sagtens køre 10 år mere" som han udtrykte det.
>
> Krone Spidshjulene hyler, så de er ikke skiftet. Mekanisk holder de
længere
> end jeg kan holde ud at høre på det hyleri, så det bliver ikke rettet
> foreløbig.

du har ret, de er også et svagt punkt (igen i saabmålestok), så vidt jeg
husker skal hele motoren ud for at lave det, da gearkassen ligger under
motoren.


>
> Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
1.ste
> gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før
lyset
> skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel
> pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!

Det skulle nok kunne lade sig gøre.

>
> Det lyder lidt negativt altsammen, men jeg er faktisk rigtigt godt
tilfreds
> med den gamle slæde. En gang Saab - altid Saab, så pas på hvad du gør :)
>

De er specielle, kræver lidt tilvænning, men derefter er de svære at give
slip på.

/bo



Henrik B. (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-12-03 23:41

bme wrote:
::: Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
::: Saab biler bruger meget benzin.
::
:: Hmm, da jeg fik kørekort havde mine forældre en 87'er 900
:: karburator. den gik snildt 11km/l, selv med lidt pisk.

Ja, det er vist mere reglen end undtagelsen, at de kører 10-11 km/l i snit -
sommer som vinter. 16V-motorerne endda 2-3 km mere pr. liter.

M.v.h.



Torben E (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 11-12-03 14:53





"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
>
> Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
1.ste
> gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig selv, før
lyset
> skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,- i reservedel
> pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!

Værsågod

885 Sek. ved www.speedparts.se


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Jens Borchert Peders~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Borchert Peders~


Dato : 12-12-03 12:06

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
news:3fd876c2$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>
>
>
>
> "Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
> news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
>>
>> Nu er koblingscylinderen lige gået. Jeg kan ikke holde den udkoblet i
>> 1.ste gear ved et lyskryds uden at den langsomt kobler til af sig
>> selv, før lyset skifter til grønt. En ny cylinder ligger på ca 2.000,-
>> i reservedel pris.... Jeg skal have fundet en brugt!!!
>
> Værsågod
>
> 885 Sek. ved www.speedparts.se
>
>
Takker



--
Med venlig hilsen

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Bo Lynnerup (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Lynnerup


Dato : 11-12-03 17:18

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message
news:Xns944E7116E1547jbpvipcybercitydk@194.255.237.193...
> "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:
>
> >
> >> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
> >> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
> >> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.
>
> Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
> Saab biler bruger meget benzin.

Så burde du nok overveje at få karburatoren justeret.. eller skifte til en
lidt mindre "pedalen i bund eller top" kørestil..
Min svogers tidligere bil, en Saab 900 fra 87 (også karburator) med 2
dobbelt webere eftermonteret gik mellem 8 og 12 på literen alt efter
kørselmønster og kørestil.. men tørstig kunne den godt være.. sådan en
hurtig nedgearing til 3. og så 2 lastbiler der skulle overhales på landevej,
så kunne du se benzinnålen bevæge sig :)

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..
Kom og snak med i dfb chatten på quakenet http://dfb.homeip.net/irc.htm



Jens Borchert Peders~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Borchert Peders~


Dato : 12-12-03 12:05

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> wrote in
news:bra8rj.ehc.1@zeffez.homeip.net:

> "Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message
>>
>> Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin.
>> Saab biler bruger meget benzin.
>
> Så burde du nok overveje at få karburatoren justeret.. eller skifte
> til en lidt mindre "pedalen i bund eller top" kørestil..
> Min svogers tidligere bil, en Saab 900 fra 87 (også karburator) med 2
> dobbelt webere eftermonteret gik mellem 8 og 12 på literen alt efter
> kørselmønster og kørestil.. men tørstig kunne den godt være.. sådan en
> hurtig nedgearing til 3. og så 2 lastbiler der skulle overhales på
> landevej, så kunne du se benzinnålen bevæge sig :)
Tja - har nu prøvet nogle måneder at køre meget pænt (meeeget pænt altså),
og så når jeg op på 9 måske 10 km/liter..... så det er nok en karburator
justering.


--
Med venlig hilsen

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Aadam Heelms (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Aadam Heelms


Dato : 16-12-03 05:32

On Thu, 11 Dec 2003 10:07:01 +0000, Jens Borchert Pedersen wrote:

> "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in news:br9cqf$o4i$1@sunsite.dk:
>
>
>>> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er
>>> der nogle der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan
>>> en? Hvor de har tendens til at ruste osv.
>
> Min Saab 900 er med karburator, den går ca 8Km/liter benzin. Saab biler
> bruger meget benzin.
>
Men indsprøjtningsmodellerne kører noget længere pr. liter. Jeg kørte
heller ikke meget mere end 7-8 km pr liter i min med karburator. Ud over
det så er karburatormodellerne arvesløve. Indsprøjtningsmodellerne
virker noget hurtigere (18 flere heste) og kører 10-12 km pr liter.

Sådan en gammel 900i 89 skal ikke koste mere end 10.000 kr hvis den er i
rimelig god stand.

Mvh
Aadam
ex, 90, 900, 900i, 900 turbo16v s

TGD (11-12-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 11-12-03 15:07


"Thomas" <tdsedb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fd81f2a$0$9833$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg er nu rimeligt tæt på at købe en Saab 900i 2.0 fra 1988-89. Er der
nogle
> der ved hvad man skal være speciel opmærksom på ved sådan en? Hvor de har
> tendens til at ruste osv.
> Ellers nogle kommentarer?

Vi har haft sådan en model og det er den SAAB der har kostet os mindst i
mekker udgifter vi havde den omtrent 220K Km og 7 år og er den SAAB vi har
været mest glade for. Det eneste jeg husker der var irriterende med den var
at små vedligeholdelse var svært at skifte bremseklodser på den tog
LAAAAAAANNNNNGGGG tid.

Reservedele køber du i Sverige så sparer du 20-30%.

Benzinøkonomien lå i mellem 11,5-8 km den kan godt lide at køre 130 Kmt der
har den en ganske god økonomi.

3 dørs modellen har lidt rust problemer på dørene men det er kosmetik som
kan ordnes med lak - ellers husker jeg intet om at der var rust på den.

Rep. har vi altid fået fortaget hos Stenners Auto i Kbh. (gammel SAAB aut.
mekker)



Henrik B. (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-12-03 23:44

TGD wrote:
:: Vi har haft sådan en model og det er den SAAB der har kostet os
:: mindst i mekker udgifter vi havde den omtrent 220K Km og 7 år og er
:: den SAAB vi har været mest glade for. Det eneste jeg husker der var
:: irriterende med den var at små vedligeholdelse var svært at skifte
:: bremseklodser på den tog LAAAAAAANNNNNGGGG tid.

Vrøvl...du skal bare bruge det rigtige stykke værktøj til at dreje caliperne
tilbage med... )
Og f.eks. koblingsskift er jo en ren fornøjelse på sådan en svend...

M.v.h.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste