/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvad gør man hvis låseboltsadapteren er bl~
Fra : torben andersen


Dato : 09-12-03 18:04

Jeg skulle skifte til vinterdæk, men opdagede at adapteren til låseboltene
var væk.
Har ledt som en sindsyg, men kan ikke finde den.
Hvad gør en klog mand så ???

Mvh Torben 306XSI



 
 
Lars (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 09-12-03 18:29

Man tager en gammel top som lige præcis ikke passer ind over bolten og
klasker den på med en hammer for enden af en forlænger! Lyder voldsomt, men
det virker! I de tilfælde hvor det er den type låsebolt hvor "strålerne"
sidder udvendigt på bolten altså - ellers kan andet måske bruges!!

Mvh. Lars

"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd6002b$0$95108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg skulle skifte til vinterdæk, men opdagede at adapteren til låseboltene
> var væk.
> Har ledt som en sindsyg, men kan ikke finde den.
> Hvad gør en klog mand så ???
>
> Mvh Torben 306XSI
>
>



torben andersen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : torben andersen


Dato : 09-12-03 18:47


"Lars" <hoermann@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:br50oq$mkq$1@sunsite.dk...
> Man tager en gammel top som lige præcis ikke passer ind over bolten og
> klasker den på med en hammer for enden af en forlænger! Lyder voldsomt,
men
> det virker! I de tilfælde hvor det er den type låsebolt hvor "strålerne"
> sidder udvendigt på bolten altså - ellers kan andet måske bruges!!
>
> Mvh. Lars
>
Det kan desværre ikke lade sig gøre.
Låseboltene er runde med 4 huller i, og i adapteren er der tilsvarende 4
tapppe.
De sidder på mine alufælge , og fylder hele bolthullet i fælgen.
Så man kan ikke presse noget ud over bolten da der ikke er plads.

Mvh Torben 306XSI



Niels Bengaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 09-12-03 18:54

> Låseboltene er runde med 4 huller i, og i adapteren er der tilsvarende 4
> tapppe.
> De sidder på mine alufælge , og fylder hele bolthullet i fælgen.
> Så man kan ikke presse noget ud over bolten da der ikke er plads.

Så kan man normalt svejse noget fast på bolthovedet og efterfølgende vride i
det.

Niels



Lars (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 09-12-03 19:00

Beklager, så har jeg ikke nogen råd! Andet end at du nok skal bore skidtet
væk = smadrede fælge!
"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd60a75$0$95058$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lars" <hoermann@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:br50oq$mkq$1@sunsite.dk...
> > Man tager en gammel top som lige præcis ikke passer ind over bolten og
> > klasker den på med en hammer for enden af en forlænger! Lyder voldsomt,
> men
> > det virker! I de tilfælde hvor det er den type låsebolt hvor "strålerne"
> > sidder udvendigt på bolten altså - ellers kan andet måske bruges!!
> >
> > Mvh. Lars
> >
> Det kan desværre ikke lade sig gøre.
> Låseboltene er runde med 4 huller i, og i adapteren er der tilsvarende 4
> tapppe.
> De sidder på mine alufælge , og fylder hele bolthullet i fælgen.
> Så man kan ikke presse noget ud over bolten da der ikke er plads.
>
> Mvh Torben 306XSI
>
>



Hit (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 10-12-03 15:48

Tak skal du have Lars.
Jeg havde det samme problem, og det lykkedes at banke en 17 mm top ca.
2-3 mm ind over låsebolten, så de kunne tages af.
Heldigvis havde boltene fået noget kobberfedt inden monteringen.
Endnu engang tak.

Niels

>Man tager en gammel top som lige præcis ikke passer ind over bolten og
>klasker den på med en hammer for enden af en forlænger! Lyder voldsomt, men
>det virker! I de tilfælde hvor det er den type låsebolt hvor "strålerne"
>sidder udvendigt på bolten altså - ellers kan andet måske bruges!!
>
>Mvh. Lars


Leonard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 09-12-03 19:32

"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote:

>Hvad gør en klog mand så ?

Hvis du vil tro på Jan W. så lader du bare dine sommerdæk sidde på, de
står bedre fast på alt andet end sne og is. Så må du jo undlade at
køre ibilen de få dage hvor der er sne eller is på vejene.

Men det løser jo ikke dit problem.
- jeg ville henvende mig hos det lokale dækcenter, de har helt sikkert
prøvet det før og har sikkert en ny adaptor du kan købe eller noget
andet du kan låne.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Jan W Nielsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 13-12-03 12:09

Leonard wrote:

> Så må du jo undlade at
> køre ibilen de få dage hvor der er sne eller is på vejene.

Hvorfor dog det?

Ofte er det nok bare at køre en anelse mere forsigtigt.

Jeg synes, det er dumt, hvis der går religion i sagligheden.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Leonard (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-12-03 12:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ofte er det nok bare at køre en anelse mere forsigtigt.

Ja, det kommer så an på hvormeget is og hvor brede dækkene er, men da
en anelse er relativt har du ret.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Jan W Nielsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 13-12-03 13:03

Leonard wrote:

>> Ofte er det nok bare at køre en anelse mere forsigtigt.

> Ja, det kommer så an på hvormeget is og hvor brede dækkene er

Naturligvis - jo bredere dækkene er, jo mere forsigtigt kører man.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 13-12-03 13:39

On Sat, 13 Dec 2003 13:03:14 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> jo bredere dækkene er - jo mere forsigtigt kører man.

Mine dæk er 235/45x17 - hvor stærkt må jeg så køre?


/Mogens

Jan W Nielsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 13-12-03 13:47

Mogens Knudsen wrote:

>> jo bredere dækkene er - jo mere forsigtigt kører man.

> Mine dæk er 235/45x17 - hvor stærkt må jeg så køre?

Her gælder samme regler som for al anden bil-kørsel:

Du skal ikke køre hurtigere, end at du kan nå at bringe bilen til standsning
indenfor enhver mulig forhindring.



--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Mogens Knudsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 13-12-03 13:50

On Sat, 13 Dec 2003 13:46:49 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Her gælder samme regler som for al anden bil-kørsel:
>Du skal ikke køre hurtigere, end at du kan nå at bringe bilen til standsning
>indenfor enhver mulig forhindring

Reglen gælder jo ligegyldigt hvad (135 eller 235).
Duer ikke - væk.


/Mogens

Jan W Nielsen (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 13-12-03 13:57

Mogens Knudsen wrote:

>> Her gælder samme regler som for al anden bil-kørsel:
>> Du skal ikke køre hurtigere, end at du kan nå at bringe bilen til
>> standsning indenfor enhver mulig forhindring

> Reglen gælder jo ligegyldigt hvad (135 eller 235).
> Duer ikke - væk.

Eftersom centrale og helt nødvendige oplysninger som hastighed, friktion,
blinde vinkler og afstand til nærmeste forhindring osv er udeladt fra selve
spørgsmålet, lader det det sig ikke besvare ved en entydig hastighed.

Svaret er derfor det eneste rigtige - og er eviggyldigt.

(du´r godt - op af skralderen igen)



--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Leonard (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-12-03 14:05

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Reglen gælder jo ligegyldigt hvad (135 eller 235).
>Duer ikke - væk.

Netop derfor er det den regel der duer.
Men hvis du vil have en fast hastighed, så hold dig nede under 5 km/t,
for med din mangel på oplysninger om resten af faktorerne, så må jeg
jo svare udfra laveste fællesnævner
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Folmer Rasmussen (14-12-2003)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 14-12-03 14:47

On Sat, 13 Dec 2003 12:08:58 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Leonard wrote:
>
>> Så må du jo undlade at
>> køre ibilen de få dage hvor der er sne eller is på vejene.
>
>Hvorfor dog det?
>
>Ofte er det nok bare at køre en anelse mere forsigtigt.
>
>Jeg synes, det er dumt, hvis der går religion i sagligheden.
>
>--

Jaha ja?

Har du kendskab til ét eneste busselskab der indstiller kørslen
p.gr.a. vejens beskaffenhed? Her taler vi naturligvis om at det er
nedfældet i de officielle køreplaner at der ikke køres i tilfælde af
snefald.

Køre mere forsigtigt?

Igen må jeg bede dig om at vise mig publikumskøreplaner hvor der er
forskel på køretiderne i sommer og vinterhalvåret. Det findes ikke,
ligesom der ikke findes det store udvalg af busselskaber der skifter
til vinterdæk.

Der går ikke religion i noget som helst, men der går i høj grad
økonomi i sagligheden.

Nu har jeg som eksempel valgt offentlig transport , fordi de udgiver
trykte køreplaner man kan forholde sig til. Der findes mange andre
former for vejtransport der kører i et køreplansagtigt mønster, hvor
der heller ikke er mere luft i køretiderne fordi det bliver vinter.

Der er fandenhakkeme det samme bøvl med Jer studenterhatte hele tiden.
*LOL*

Teoretikere hele bundtet, og ved ikke en døjt om hvordan det fungerer
ude i den almindelige verden.

Venlig hilsen
Folmer


Jan W Nielsen (14-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 14-12-03 14:57

Folmer Rasmussen wrote:

> Har du kendskab til ét eneste busselskab der indstiller kørslen
> p.gr.a. vejens beskaffenhed? Her taler vi naturligvis om at det er
> nedfældet i de officielle køreplaner at der ikke køres i tilfælde af
> snefald.

Nej.

> Der går ikke religion i noget som helst, men der går i høj grad
> økonomi i sagligheden.

Det er klart. Det idelle er selvfølgelig hele tiden at køre på det bedste
dæk - man kunne sige, at det bedste var at skifte hver morgen alt efter
vejret.

> Der er fandenhakkeme det samme bøvl med Jer studenterhatte hele tiden.
> *LOL*

Ja, vi holder sgu fast (hvis vi har ret)..

Det er dog vigtigt ikke at tillægge argumentationen mere end der faktisk er
i den. Jeg mener, at det meget vel kan give god mening at køre på vinterdæk.
Ellers have jeg heller ikke selv købt dem. Men jeg hopper ikke med på alt
muligt snak.

> Teoretikere hele bundtet, og ved ikke en døjt om hvordan det fungerer
> ude i den almindelige verden.

Jo, jo.. Hvis ikke er der nok hurtigt nogen, der skal fortælle det.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Tom (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-12-03 19:45



> Jeg skulle skifte til vinterdæk, men opdagede at adapteren til låseboltene
> var væk.
> Har ledt som en sindsyg, men kan ikke finde den.
> Hvad gør en klog mand så ???

Det mest logiske ville jo være at henvende sig der hvor man har købt boltene
og bede om en erstatnings-adapter. Det virkede da min var væk og Ford
skaffede mig en ny på 1 dag.

Tom




torben andersen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : torben andersen


Dato : 09-12-03 19:56


"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3fd6184d$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Jeg skulle skifte til vinterdæk, men opdagede at adapteren til
låseboltene
> > var væk.
> > Har ledt som en sindsyg, men kan ikke finde den.
> > Hvad gør en klog mand så ???
>
> Det mest logiske ville jo være at henvende sig der hvor man har købt
boltene
> og bede om en erstatnings-adapter. Det virkede da min var væk og Ford
> skaffede mig en ny på 1 dag.
>
> Tom


Hjulene og boltene er købt brugt gennem den blå avis, så det kan nok ikke
lade sig gøre.
Men jeg vil da prøve og lægge vejen forbi Hjulcentret eller lign.
Mvh Torben 306XSI



Ukendt (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-03 21:46


"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote in message
news:3fd61a7a$0$95003$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hjulene og boltene er købt brugt gennem den blå avis, så det kan nok ikke
> lade sig gøre.
> Men jeg vil da prøve og lægge vejen forbi Hjulcentret eller lign.

Lyder iegentligt meget som de låsebolte jeg har.. er de 4 "pinde" spredt
over det hele eller er der 2 som sider meget tæt sammen ?



Søren Christensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 09-12-03 22:04


"testpersonen" <persontest-snabela-get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd6348b$0$9730$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote in message
> news:3fd61a7a$0$95003$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hjulene og boltene er købt brugt gennem den blå avis, så det kan nok
ikke
> > lade sig gøre.
> > Men jeg vil da prøve og lægge vejen forbi Hjulcentret eller lign.
>
> Lyder iegentligt meget som de låsebolte jeg har.. er de 4 "pinde" spredt
> over det hele eller er der 2 som sider meget tæt sammen ?
>
>

Ser du, disse 4 pinde er kodet og har ikke samme afstand og bredde på andre
sæt sådan lige umiddelbart.
Jeg har også sådan nogle. De er kodet lidt ligesom en nøgle... :)

Venligst



Møller (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 10-12-03 11:33


"testpersonen" <persontest-snabela-get2net.dk> wrote in message
news:3fd6348b$0$9730$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote in message
> news:3fd61a7a$0$95003$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hjulene og boltene er købt brugt gennem den blå avis, så det kan nok
ikke
> > lade sig gøre.
> > Men jeg vil da prøve og lægge vejen forbi Hjulcentret eller lign.
>
> Lyder iegentligt meget som de låsebolte jeg har.. er de 4 "pinde" spredt
> over det hele eller er der 2 som sider meget tæt sammen ?
>

Hvis ikke den lokale dækpucher har en der passer, får du da blot lavet en
ny på et mekanisk værksted:

man tager et aftryk af den siddende bolt. viola: man har stifternes
placering.
Så er det blot at taget et tilpas stort stykke 6-kant stål. dreje de yderste
20 mm ned så det kan gå ind i bolthullet, og så bore hærde stifter ind i
enden på det nye 6-kantstykke, lav det 100 mm langt, så er det lettere at
arbejde med.

God fornøjelse.
--
Møller



torben andersen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : torben andersen


Dato : 10-12-03 15:07


"Møller" <eamhvem@hvad.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd6f679$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >
> Hvis ikke den lokale dækpucher har en der passer, får du da blot lavet en
> ny på et mekanisk værksted:
>
> man tager et aftryk af den siddende bolt. viola: man har stifternes
> placering.
> Så er det blot at taget et tilpas stort stykke 6-kant stål. dreje de
yderste
> 20 mm ned så det kan gå ind i bolthullet, og så bore hærde stifter ind i
> enden på det nye 6-kantstykke, lav det 100 mm langt, så er det lettere at
> arbejde med.
>
> God fornøjelse.
> --
> Møller
>
>
Problemet er bare at boltene sidder ca 50mm inde i fælgen, så det er svært
at måle dem op.
Det er ikke noget problem at lave en ny adapter, da jeg til daglig arbejder
med cnc-fræsere.
Mvh Torben 306XSI



Møller (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 10-12-03 15:20


"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote in message
news:3fd72836$0$95001$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Møller" <eamhvem@hvad.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fd6f679$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > >
> > Hvis ikke den lokale dækpucher har en der passer, får du da blot lavet
en
> > ny på et mekanisk værksted:
> >
> > man tager et aftryk af den siddende bolt. viola: man har stifternes
> > placering.
> > Så er det blot at taget et tilpas stort stykke 6-kant stål. dreje de
> yderste
> > 20 mm ned så det kan gå ind i bolthullet, og så bore hærde stifter ind i
> > enden på det nye 6-kantstykke, lav det 100 mm langt, så er det lettere
at
> > arbejde med.
> >
> > God fornøjelse.
> > --
> > Møller
> >
> >
> Problemet er bare at boltene sidder ca 50mm inde i fælgen, så det er svært
> at måle dem op.
> Det er ikke noget problem at lave en ny adapter, da jeg til daglig
arbejder
> med cnc-fræsere.

Rart at hvide

> Mvh Torben 306XSI

No problem:

- tag et kosteskaft eller st stykke rundt træ der passer ind i hullet: så
har du i hvert fald max yderdiameter.
- for enden af træstykket har du noget du kan tage aftryk på,
hvis du ikke vil bruge lidt modulervox er der en anden metode
- kom et stykke pap for enden, sprøjt lidt maling ind i hullet og tag aftryk
får det bliver tørt.
Bare brug fantasien og børnenes legetøj lidt, så skal du se at det går.

--
Møller



Bo Lynnerup (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Lynnerup


Dato : 10-12-03 19:13

"torben andersen" <bullitproof@andersen.mail.dk> wrote in message
news:3fd61a7a$0$95003$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:3fd6184d$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> >
> > > Jeg skulle skifte til vinterdæk, men opdagede at adapteren til
> låseboltene
> > > var væk.
> > > Har ledt som en sindsyg, men kan ikke finde den.
> > > Hvad gør en klog mand så ???
> >
> > Det mest logiske ville jo være at henvende sig der hvor man har købt
> boltene
> > og bede om en erstatnings-adapter. Det virkede da min var væk og Ford
> > skaffede mig en ny på 1 dag.
> >
> > Tom
>
>
> Hjulene og boltene er købt brugt gennem den blå avis, så det kan nok ikke
> lade sig gøre.
> Men jeg vil da prøve og lægge vejen forbi Hjulcentret eller lign.
> Mvh Torben 306XSI

God ide.. arbejder selv i et dækfirma for tiden, og vi kan som regel altid
finde ud af det.. har du evt. noget papir på det med et typenummer hjælper
det meget, for så kan de store firma'er som regel bare rende ud på lageret
og finde en ny top til dig..

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..
Kom og snak med i dfb chatten på quakenet http://dfb.homeip.net/irc.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste