Editor, igen igen...
Fra : Ostekongen

Dato : 18-12-03 01:06

Hej ng.
Dette spørgsmål har sikkert været oppe at vende tusindvis af gange.

Hvilke editorer anbefaler I, eksperterne?
Jeg er meget interesseret i gode og dårlige sider ved de forskellige og i
forhold til hinanden.
Jeg har før brugt JCreator, men vil gerne orienteres om hvad der findes på
markedet, og hvad der er godt.

Mvh. Ostekongen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-03 02:11

"Ostekongen" <ostekongen@hotmail.com> writes:

> Hej ng.
> Dette spørgsmål har sikkert været oppe at vende tusindvis af gange.

Ja!

Har du prøvet
<http://groups.google.com/groups?as_q=editor&safe=off&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.programmering.java&lr=&hl=en>
(søgning på 'editor' i indeværende gruppe)?

> Hvilke editorer anbefaler I, eksperterne?

Jeg bruger GNU Emacs fordi den kan jeg også bruge til alle mine andre
tekst-redigeringsopgaver, fx at skrive dette indlæg. På den måde
behøver jeg kun at kende til en enkelt kraftfuld editor uanset hvilken
type maskine jeg tilfældigvis sidder ved.

--
Jacob - www.bunk.cc
Life is cheap, but the accessories can kill you.

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 02:51

Ostekongen uttered:
> Hvilke editorer anbefaler I, eksperterne?

"Ekspert"...nu smigrer du :)

Mit førstevalg ville være Emacs. Den har det hele, inklusive en
indbygget newsklient (og tetris).

Hvis du mere er ude i et decideret IDE, så er jeg for nylig blevet
omvendt til Eclipse. Det har dog et par irritationsmomenter, såsom at
den ikke har adgang til clipboardet så man ikke kan copy/paste ting
ind i den fra andre applikationer, samt at scrollhjulet på musen ikke
virker i den.

\\kristian
--
PROGRAMMER [n]: a device for converting coffee into software.

Fra : Michael Legart

Dato : 18-12-03 10:09

On 2003-12-18, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:
> [...]
> den ikke har adgang til clipboardet så man ikke kan copy/paste ting
> ind i den fra andre applikationer, samt at scrollhjulet på musen ikke

Det maa vaere en bug i Lunix udgaven saa...? Har du checket om der
er oprettet en bugreport paa det eller om det evt er rettet i en nyere
version? Det virker i hvert fald fint i 3.0Mx under Windows.

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 11:24

Michael Legart uttered:
> Det maa vaere en bug i Lunix udgaven saa...? Har du checket om der
> er oprettet en bugreport paa det eller om det evt er rettet i en nyere
> version? Det virker i hvert fald fint i 3.0Mx under Windows.

Jeg har ikke lige haft tid til at bugreporte pga. projekttravlhed. Men
3.0M5 er i hvert fald heller ikke særlig stabil her. Næste gang jeg
skal nå at lave et 4-ugers projekt installerer jeg nok ikke unstable
builds :)

Nu har jeg fået downloaded 2.1.2, så må vi se om hjulet virker...

\\kristian
--
78% of all statistics are made up on the spot.

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 12:12

Kristian Thy uttered:
> Nu har jeg fået downloaded 2.1.2, så må vi se om hjulet virker...

No such luck :(

\\kristian
--
I am in shape. ROUND is a shape.

Fra : Michael Legart

Dato : 18-12-03 19:29

On 2003-12-18, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Jeg har ikke lige haft tid til at bugreporte pga. projekttravlhed. Men
> 3.0M5 er i hvert fald heller ikke særlig stabil her. Næste gang jeg
> skal nå at lave et 4-ugers projekt installerer jeg nok ikke unstable

3.0M5 er ogsaa paent defekt hos mig, M4 virker fint og M6 tegner til at
blive lige saa stabil, den burde vaere til download i morgen.

Virker hjulet under andre GTK applikationer?

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-12-03 19:33

Michael Legart uttered:
> 3.0M5 er ogsaa paent defekt hos mig, M4 virker fint og M6 tegner til at
> blive lige saa stabil, den burde vaere til download i morgen.

Lyder godt. I morgen skal jeg også aflevere, så der burde blive tid
til at fiddle med Eclipse i weekenden :)

> Virker hjulet under andre GTK applikationer?

Kører motif-Eclipse...og jeg er egentlig ikke lige klar over om jeg
har andre motif-apps. Nej, jeg kan ikke få 3.0M5-gtk til at køre.

\\kristian
--
78% of all statistics are made up on the spot.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-03 12:05

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> Mit førstevalg ville være Emacs.

Også mit

.... men der er lige nogen der mangler at nævne JDEE -
<http://jdee.sunsite.dk/>, som gør Emacs til noget nær et IDE.

> Den har det hele, inklusive en indbygget newsklient (og tetris).

.... og en psykolog når det hele ramler sammen

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to think I was indecisive, but now I'm not so sure.

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 18-12-03 18:15

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Også mit

Emacs var også tidligere mit førstevalg. Efter at jeg er begyndt at bruge
Eclipse, vil jeg meget nødig vende tilbage til Emacs igen som
udviklingsværktøj. Emacs er en meget kraftfuld editor, men det er altså ikke
en IDE. Jeg er i hvert flad blevet meget mere produktiv efter at jeg er
begyndt at bruge Eclipse.

Det er muligt at Netbeans eller IntelliJ vil være et lige så godt valg som
Eclipse.

> ... men der er lige nogen der mangler at nævne JDEE -
> <http://jdee.sunsite.dk/>, som gør Emacs til noget nær et IDE.

Du får nogle af IDE funktionerne gennem JDEE, men det er ikke nær så
intuitivt og let at bruge som en "rigtig" IDE. Det er muligt at du kan kode
dig ud af det, hvis du er god til Emacs Lisp, men det er jeg ikke.

/Anders

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-03 18:44

"Anders K. Olsen" <akol_dk@hotmail.com> writes:

> Emacs var også tidligere mit førstevalg. Efter at jeg er begyndt at bruge
> Eclipse, vil jeg meget nødig vende tilbage til Emacs igen som
> udviklingsværktøj.

Jeg tror også det handler om hvor troende man er.

Jeg koder mange forskellige sprog til hverdag, og der synes jeg det er
en stor fordel at jeg kan bruge en editor til det hele, og ikke skal
slås med at lære en ny editor bare fordi man i dag gerne vil kode
Perl, i morgen gerne vil kode Java, og i overmorgen koder C mens jeg
skriver et dokument i LaTeX.

> Det er muligt at Netbeans eller IntelliJ vil være et lige så godt valg som
> Eclipse.

Det antager jeg i vid udstrækning er et spørgsmål om smag.

> Du får nogle af IDE funktionerne gennem JDEE, men det er ikke nær så
> intuitivt og let at bruge som en "rigtig" IDE. Det er muligt at du kan kode
> dig ud af det, hvis du er god til Emacs Lisp, men det er jeg ikke.

Emacs LISP er relativt simpelt og enormt godt dokumenteret, så det er
dejlig let at lave den funktionalitet man evt. lige måtte mangle i sin
favoriteditor.

--
Jacob - www.bunk.cc
He who minds his own business is never unemployed.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-03 09:18

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Emacs LISP er relativt simpelt og enormt godt dokumenteret, så det er
> dejlig let at lave den funktionalitet man evt. lige måtte mangle i sin
> favoriteditor.

Jeg tror "dejlig let" nok ikke er helt dækkende for at opnå den dybe
forståelse af din kode som et moderne IDE tilbyder.

Lille eksempel: I Eclipse, hvis du stiller musen uden at klikke over en
identifier vises den tilhørende javadoc i en popup. Denne lille detalje
kræver at der holdes komplet styr på alting i ens kildetekst, og det er
ikke helt så nemt at lave.

Jeg bruger glad og gerne Emacs, men ikke til at skrive Java :)

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas Winterberg

Dato : 19-12-03 01:09

Man skal nok gøre op med sig selv hvilke krav man stiller til editoren. Skal
den kunne lave JSP sider, J2EE, AspactJ eller J2ME. Jeg brugte førhen
JCreator og var ok glad for den. Men JCreator har desværre ikke endnu et
plugin til JSP og heller ikke til AspectJ. Det har Ecipse derimod. Så nu
bruger jeg Eclipse. Så hvad er kravet til editoren. Skal den bare kunne
compile din kode og kunne køre den. Eller vil du gerne have at editoren der
har plugin til forskellige teknologier indenfor Java osv.

Emacs: Er god idet man har en editor, der kan bruges til forskellige
programmeringssprog. Emacs er også et tekstbehandlingsprogram, email klient
osv. Det er ikke det man kan få emacs til. Emacs er dog ikke særlig grafisk.

Jcreator: Nem og grafisk editor. Har desværre ikke plugins til forskellige
teknologier indenfor Java

Eclipse: Grafisk editor. Virker tungere og langsommere end JCreator, men den
har derimod plugins til f.eks. JSP, AspectJ, ANT osv..

JBuilder: Komerciel og meget DYR grafisk editor. Har sine egne
klasser/pakker med hendsyn til databaseadgang. JBuilder supporterer JSP,
J2EE, ANT osv. Når man første har lært JBuilder bliver man glad for den.

Netbeans/Forte eller hvad de nu kalder den. Er Suns egen IDE til
programmering af Java. Værktøjet er meget grafisk, men det er et TUNG
værktøj. Det kræver en hugtig computer med meget ram og stadigvæk er det
virkeligt tung.

Det er de erfaringer jeg har draget i forbindelse med de editorer jeg har
brugt i tidernes løb. Det

MVH

Thomas Winterberg

Fra : Ostekongen

Dato : 19-12-03 22:27

Tak for svaret, ja og tak til alle de andre svar også.
Jeg tror jeg forløbig holder mig til JCreator, har indtil videre ikke brug
for diverse plugins.

JBuilder har jeg også arbejdet medfør, og jeg må sige, at det ikke er min
kop te.

Jeg kunne måske godt finde på at prøve Eclipse, bare for lige at se vad det
er for noget.

Har du, eller andre, nogle erfaringer med og kommentarer til VisualAge??

Mvh. Ostekongen.

Fra : Dennis

Dato : 22-12-03 13:14

"Ostekongen" <ostekongen@hotmail.com> wrote in message

> JBuilder har jeg også arbejdet medfør, og jeg må sige, at det ikke er min
> kop te.

Der er vist også en del forskel på JBuilder i de forskellige størrelser af
samme version.

Jeg har også lagt mærke til at disse java editorer og ide'er har været under
en rivende udvikling de sidste par år. Så når man genser en gammel bekendt,
så har den godtnok fået en del nye rare features indenbors.

Den JBuilder jeg benytter mig af lige nu (vers.9), den har et par rare
features som jeg nødig ville undvære. Heldigvis er flere af disse featuers
snart standard i de fleste IDE'er som er sig selv bekendt.

hvis jeg stiller markøren på en Class ( eksempelvis HashMap xx = new
Hashmap()) og markøren står på hashmap så kan jeg højreklikke og vælge view
definition.
Derefter vises sourcen for hashmap. hvis jeg klikker UML får jeg et UML
diagram med HashMap i midten, klasser og interfaces den nedarver fra og
implementerer står ovenover, og klasser der nedarver fra den nedenunder.
Klasser med associations står på siderne. Det er rart, at man sådan direkte
fra source kan komme over i et diagram (som opdateres automatisk ved hver
recompilering)

en lidt mere brugbar feature er hvis du klikker på javadoc fanen. Så har du
javadoc dokumentationen til samme klasse. Det betyder at jeg ikke mere
behøver at fare rundt på sun's sider i min browser for at se dokumentationen
til suns API. JBuilder har javadoc'en fra sourcen jeg bruger, og viser den
når jeg vil se den.

En anden meget brugbar ting er, at JBuilder understreger ting der ikke vil
kunne compileres med rødt mens du skriver kode. Ihvertfald for mig, så er
det en stor fordel, da jeg så opdater slåfejl og dumheder uden at skulle
besvære mig med compilering først

en anden meget brugbare ting, jeg har bidt mærke i, er ved debugging, at man
som default kan se alle variabler i scope nederst i vinduet. De optræder med
this som objekt i et objekthieraki. klik et objekt og vælg show as text, og
du får ToString() værdien vist.

Jeg ville gå ud fra at de fleste andre større kommercielle IDE'er har
lignende features, og måske et par stykker som JBuilder ikke har. Jeg har
eksempelvis ikke kunnet finde ud af hvordan jeg kan markere en private
variabel, og så få jbuilder til at skrive getter og setter metoder til mig.
Det er anstrengende at skulle skrive dem selv.

åhja - CVS integrationen er ret lækker. Når du har sat din cvs server op, så
kan du comitte , kommentere, sammenligne og så videre inde fra IDE'et. Med
mit ikke så avancerede CVS forbrug, så virker det faktisk ganske produktivt,
i forhold til hvis jeg skulle vedligeholde tingene fra wincvs eller en cvs
kommandolinieprompt.

Man skal nok arbejde for et firma, eller være godt betalt konsulent før
JBuilder er aktuelt - det koster en bondegård for de større versioner, og
typisk har du kun brug for nogle af de ekstra features. Der findes en gratis
JBuilder - man kan jo tage en kigger, og se om de features der tilbydes er
noget værd.

Jeg ville gerne se folk kommentere tilsvarende IDE'er - gerne billige eller
gratis versioner.. Altid rart at have en liste over alternative kandidater,
når dagen kommer og man skal opgradere eller skifte.

Dennis

Fra : Ostekongen

Dato : 30-12-03 14:28

Tak fo din udførlige beskrivelse. Det ser unægteligt ud som om JBuilder har
udviklet sig meget, siden jeg arbejdede lidt med version 6 eller noget i den
retning.
Det er sgu nogle fine features, du beskriver.
Men er det stadigt MEGET tungt at arbejde med??

Ja, det ville jeg også gerne.

Mvh. Ostekongen

Fra : Dennis

Dato : 31-12-03 15:49

> Det er sgu nogle fine features, du beskriver.
> Men er det stadigt MEGET tungt at arbejde med??

På min maskine, som vel er en genration bagude (2ghz amd, 500mb ram) - der
går alting hurtigt nok til at der ikke er noget at genere sig over. Jeg har
også et rimeligt grafikkort (nvidea gforce4) - men der er stadig tale om
komponenter som er langsommere end det billigeste du kan finde på
www.edbpriser.dk Så hvis du har for 6000 kroner computer, så er JBuilder
hurtig nok. Jeg er nogenlunde forvent med hastighed i mine
udviklingsmiljøer - så når jeg skriver at det er hurtigt nok, så betyder det
at det ikke på noget tidspunkt generer mig når jeg sidder og koder 5-10
timer om dagen.

Jeg ku' godt forestille mig at det ville være meget irriterende at arbejde
med på en 500mhz, 256mb tnt2 grafikkort maskine. Men på min maskine virker
JBuilder næsten ligeså hurtig som office og andre programmer.

Med det store fald dollaren har udvist de sidste par uger, så ku' jeg godt
forestille mig at vi får nogle interessante rampriser og intel hardware
priser i løbet af januar, så det er måske et godt tidspunkt at opgradere?

Anyway - jeg vil stadig gerne høre om erfaringer med de andre IDE'er der
findes derude.

Dennis

Fra : Ostekongen

Dato : 01-01-04 06:15

Ok, det lyder godt. Så er der også på det område sket ting og sager. Version
6 var mådeligt tung at arbejde med. Men det var måske også på en gammel
maskine....
Tak for svaret,,,

Mvh. Ostekongen