læse tekstfil
Fra : sune vuorela

Dato : 11-12-03 01:42

Hjesa!

Jeg har gang i at forsøge at læse en tekstfil med java. Det går også
meget godt - bortset fra når jeg når til slutningen af filen. Så får
jeg NullPointerException

Jeg synes at jeg havde læst at når man nåede til enden af en tekstfil,
så var strengen null, sådan at man bare kunne teste hver linje, men
det virker ikke hos mig.

Jeg får pænt og nydeligt skrevet samtlige linjer af min tekstfil ud på
skærmen, sådan som mine debug-linjer også burde gøre. Fjelen kommer
først erter sidste linje er skrevet ud.

Jeg har inkluderet den del af koden som (jeg tror) er væsentlig:

jeg har markeret der hvor fejlen udprintes- og der hvor den henviser
til

public void readFile()
{
   try{
      FileReader fil= new FileReader("ordfil.sgt");
      BufferedReader ind = new BufferedReader(fil);
      String linje = ind.readLine();
      String art = null;
      while (linje != null)
      {
         try
         {
            while (!linje.equals("") && linje !=
null)
            {
               System.out.println(linje+"
DEBUG 1");//DEBUG
               if(linje.charAt(0)=='[' &&
linje.charAt(linje.length()-1)==']')
               {
                  art =
linje.substring(1,linje.length()-1);

System.out.println(art+" DEBUG2");// DEBUG
               }
               else if(art != null)
               {

System.out.println(art+" DEBUG3");// DEBUG
                  opretOrd(art,linje);
//DENNE FUNKTION FORVENTER TO STRINGS MEN DET ER HER DER ER NOGET GALT
               }
               else
               {
                  //Det der skal gøres
med de ord der står før første kategori.
                  //Det kunne være
forskellige andre data
               }
               linje = ind.readLine();
            }
         linje = ind.readLine();
         }
         catch (Exception u)
         {
            System.out.println("fjel linje
"); //HER SKRIVES FEJLEN UD
            u.printStackTrace();
         }
      }
   }
   catch(FileNotFoundException u)
   {
      System.out.println("Filen kunne ikke findes");
   }
   catch(Exception u)
   {
      System.out.println("Fjel ved læsning af fil "+u);
   }
}

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-03 01:46

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in

> linje = ind.readLine();
> }
> linje = ind.readLine();
> }
> catch (Exception u)

Hvorfor har du to gange readLine() ? - mon ikke det er der den går
galt ?

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : sune vuorela

Dato : 11-12-03 02:21

En der kalder sig Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

>Hvorfor har du to gange readLine() ? - mon ikke det er der den går
>galt ?

Jeg har:

while (linje != null)
{
[...]

Hvis jeg sletter den inderste, så får jeg en uendelig løkke ved første
gennemløb.

Hvis jeg sletter den anden, så far jeg en uendelig løkke i tilfælde af
tom linje.

Måske skulle man lave den inderste while-løkke om til en if - og så
slette den inderste readline...

Det må prøves...

.... det er prøvet... og det var det der skulle til.

--
Sune

Fra : Kristian Rasmussen

Dato : 19-12-03 17:52

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slette den inderste readline...
>
> Det må prøves...
>
> ... det er prøvet... og det var det der skulle til.

En mere elegant løsning ville være at bytte rundt på dine boolske udtryk i
while loopet.

while (!linje.equals("") && linje != null) // Vil altid give en nullpointer
exception når der ikke er mere i din bufferedreader.
Vend dig til at bruge den her istedet:

!"".equals(linje) // Her får du ikke nogen nullpointer da "" aldrig er null

Hvis du vil undgå at læse fra bufferedreader før du når ned i loopet så brug
den her konstruktion:

String linje = null;
while ( (linje = ind.readLine()) != null && !"".equals(linje)) // Her får du
ikke nogen nullpointer da "" aldrig er null
System.out.println(linje);

--
hilsen Kristian
http://www.krconsulting.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-12-03 23:02

Kristian Rasmussen uttered:
> String linje = null;
> while ( (linje = ind.readLine()) != null && !"".equals(linje))
> //Her får du ikke nogen nullpointer da "" aldrig er null

Hvorfor skulle det være nødvendigt med !"".equals(linje)? Java kører
jo med lazy evaluation, så den når aldrig forbi && når der ikke er
mere at læse...

\\kristian
--
A: Top posters
Q: What's the most annoying thing on Usenet?

Fra : Kristian Rasmussen

Dato : 20-12-03 17:18

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skulle det være nødvendigt med !"".equals(linje)? Java kører
> jo med lazy evaluation, så den når aldrig forbi && når der ikke er
> mere at læse...

Du har helt ret. Lidt kopi/paste der :p

--
hilsen Kristian