WUF - knive fra Netto
Fra : Morten DH

Dato : 21-12-03 16:15

Jeg blev henvist til denne gruppe - angiveligt skulle der husere en del
"amatørkokkenørder" her

Mit spørgsmål går på om de knive som man kan købe i Netto er noget værd...
jeg mener ikke om de er de 99kr værd; men om de er gode? Jeg er nemlig vild
med designet; men har min tvivl om hvad man får for 99kr i dagens Danmark...

Andre forslag til knive i fedt design modtages gerne (nb Global har ingen
interesse)

Fra : Flemming Kold

Dato : 21-12-03 18:49

til dit nb. Global er ikke bare et fedt design, men også en virkelig god
kniv, lavet i et ordentlig materiale!!

Ellers Zwilling.....

Hilsen Flemmig Kold

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-12-03 19:05

"Flemming Kold" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> til dit nb. Global er ikke bare et fedt design, men også en virkelig god
> kniv, lavet i et ordentlig materiale!!

Måske.
Men grebet er ikke godt at holde på.
OBH har et knaldgodt greb og er ikke særligt dyre, når de er på tilbud.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-12-03 00:30

Inger Pedersen wrote:

> Måske.
> Men grebet er ikke godt at holde på.
> OBH har et knaldgodt greb og er ikke særligt dyre, når de er på
> tilbud.

OBH kan jeg tilslutte mig...... gode knive! godt greb!....

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Morten DH

Dato : 22-12-03 16:48

> til dit nb. Global er ikke bare et fedt design, men også en virkelig god
> kniv, lavet i et ordentlig materiale!!

Det er jeg slet ikke i tvivl om; men jeg hører til de mennesker der bare
skal have noget der er anderledes og Global har haft en (velfortjent) succes
i de danske hjem efterhånden - Jeg synes knivene fra Netto er rigtig
flotte... men omvendt ønsker jeg også en kniv af en ordentlig kvalitet og
det lader prisen på 99kr mig lidt i tvivl om desværre...

> Ellers Zwilling.....

Det har jeg hørt andre steder, men de laver jo mange forskellige serier -
hvilken er den bedste?

Fra : Padmé Amidala

Dato : 22-12-03 17:01

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message

> Det har jeg hørt andre steder, men de laver jo mange forskellige serier -
> hvilken er den bedste?

Five star, helt klart..

VH
Padmé

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-12-03 17:07

Padmé Amidala wrote:

> Five star, helt klart..

Forskellen på fire- og femstjernet Zwilling er udelukkende ergonomien i
håndtagene. Og den slags er ret individuelt. Hvis man bedre kan lide
firestjernet, så er det bedste køb.

/David

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-12-03 00:39

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen writes:
>Men grebet er ikke godt at holde på.
>OBH har et knaldgodt greb og er ikke særligt dyre, når de er på tilbud.

Tjaaa, det er jo smag og behag. Jeg kender en kok, der over et par år
forsøgte sig med en hel del forskellige knive, før han fandt den der
passede netop til ham. For ham var en Global det rigtige, andre ville
vælge en Zwillingen med træhåndtag af den gamle skole, og atter andre vil
vælge en med et såkaldt ergonomisk håndtag.

Pointen i alt dette her er, at netop valget af knive er yderst individuelt
- eksempelvis har det betydning hvor meget man bruger kniven, hvordan man
bruger den osv. osv. Bruger man den på kokkemaner eller på husmodermaner
(uden at der noget nedladende i det).

Det bedste man kan gøre er naturligvis at afprøve kniven - men med priser
fra 600,- og opefter, så er det jo ret begrænset hvor mange fejlslagne
forsøg der er plads til

Mit råd er at se sig om i vennekredsen, prøv nogle af de knive de har,
find ud af hvad der føles rigtigt og vælg ud fra det. Som
tommelfingerregel kan man gå ud fra et en ordentlig kniv ikke fås under
2-300 kroner. Jeg har også set den Netto har - den ville jeg ikke stole på
- bladets fleksibilitet føles forkert (uden at jeg rigtig kan definere
hvad det er der galt - det virker for kleint eller noget i den retning).

De helt billige knive kan desuden være farlige. Jeg husker stadig en
udsendelse hvor Claus Meyer havde inviteret en kniv-sliber (ikke en
skærslipper) i studiet til en test af en række knive. Manden stod i
TV-studiet med de halve af fingrene pakket ind i plaster - en eller to af
de billige knive var simplethen knækket i klingen - pyha, det skulle
nødigt ske hjemme i mit køkken. Så vidt jeg husker var forklaringen at
stålet simpelthen var af for ringe en kvalitet.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Rømer

Dato : 22-12-03 10:17

> [...]
> nødigt ske hjemme i mit køkken. Så vidt jeg husker var forklaringen at
> stålet simpelthen var af for ringe en kvalitet.

Og lige netop den oplevelse har jeg haft med en globalkniv - jeg skulle
skære en kylling ud og da vingerne skulle bruges til fond ville jeg lige
snuppe de yderste led - ramte ved siden af ledbrusken og splintrede æggen,
da jeg lagde lidt vægt på kniven.
Nu vil nogen nok påstå, at det var ukorrekt brug af kniven - jeg skar jo
ikke. Til gengæld har jeg aldrig før eller siden haft problemer med andre
knive.
Hvis ret skal være ret, så finder jeg dog, at Globalknivene er gode knive -
håndtaget passer mig, de kan gøres pænt skarpe og der nemme at rengøre.
Jeg har dog også et par netto-knive - en brødkniv jeg er glad for og en
brie-kniv. Husets frue er dog ike glad for brødkniven.
De bedste knive er nogle gamle 50+ år gamle jernknive med træhåndtag -
skarpe som ind i ... og solide og uopslidelige...

Fra : Peter Weis

Dato : 22-12-03 18:42

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> De bedste knive er nogle gamle 50+ år gamle jernknive med træhåndtag -
> skarpe som ind i ... og solide og uopslidelige...

Gebrüder Herder fra Solingen?

mvh
Peter

Fra : Rikke Mors

Dato : 22-12-03 21:56

Rømer wrote:

> [...]
> da jeg lagde lidt vægt på kniven.
> Nu vil nogen nok påstå, at det var ukorrekt brug af kniven - jeg skar jo

Jeg har oplevet noget af det samme med en Globalkniv engang. Bortset fra
at jeg rent faktisk skar og endda i noget så blødt som optøede
baconskiver. Knivbladet smuldrede simpelthen. Retfærdigvis skal det
siges at den rare mand i isenkramforretningen havde hørt om problemet
før - det var noget med en fejl i et bestemt parti knive grundet en
eller anden teknisk fejl under produktionen - og straks sendte kniven
ind til fabrikken på trods af at vi hverken havde bon eller æske og i
øvrigt havde haft kniven i flere år. Kort efter kom en helt ny kniv med
posten direkte i vores postkasse og den har nu holdt i 3 år - flittigt
brugt ligesom de andre Globalknive, vi har. Derudover kan jeg absolut
kun anbefale Zwilling - de laver også en serie udelukkende i metal -
ligner lidt dem fra Netto, men er garanteret klasser bedre. Kan du få
fat i det, så er gammeldags knive af "rigtigt" stål også gode. De kan
til en hver tid slibes op og blive meget skarpe.

Rikke Mors

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-12-03 19:32

On Sun, 21 Dec 2003 16:15:08 +0100, Morten DH wrote:

> [...]
>
>Andre forslag til knive i fedt design modtages gerne (nb Global har ingen

Sabatier (Har en Global look-a-like serie der IMO rent designmæssigt er
mere blæret end Global serien) og Zwilling er kram.

Selv er jeg faldet for Swing knivserien (Af Bent Falck) .... for at sige
det rent ud er det ikke nogle specielt gode knive i forhold til de
ovennævnte mærker - men jeg kan forbandet godt lide designet...........

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
To whom the gods destroy, they first teach Windows...

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-12-03 19:51

> [...]

> Andre forslag til knive i fedt design modtages gerne (nb Global har ingen

Jeg har Sabatier med sort håndtag - de gode og til at betale.

Hvis du bor i København, så kan du få dem i isenkrambutikken ved siden
af Prima på Jægersborg Allé.

Jeg har næsten alle deres varianter og er yderst tilfreds.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/