Fjerne dryp af plasmaling fra et klinkegul~
Fra : Henning

Dato : 21-12-03 11:51

Hej

Trods megen afdækning er der alligevel kommet nogle dryp af
maling på mit fine nye klinkegulv. Klinken er hårdtbrændt og
lysebrun - og malingen hvid.

Det gik let at skrabe klatterne væk, men tilbage sidder der
stadig hvidlige skygger på klinkene.

Er der en i gruppen, der ved hvad der skal til for at fjerne
disse 'skygger', vil jeg meget gerne bede om det gode råd.

På forhånd tak.

Henning

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-12-03 12:16

"Henning" <helst@paa.net> skrev i en meddelelse

> Er der en i gruppen, der ved hvad der skal til for at fjerne
> disse 'skygger', vil jeg meget gerne bede om det gode råd.

Jeg har fjernet malingklatter fra klinkegulv med brun sæbe, som jeg smurte
på og lod sidde til næste dag. Så kunne det bare vaskes af.
Men det var altså ikke et nyt gulv.

Hilsen inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-12-03 10:05

Inger Pedersen wrote:

> Jeg har fjernet malingklatter fra klinkegulv med brun sæbe, som jeg
> smurte på og lod sidde til næste dag. Så kunne det bare vaskes af.
> Men det var altså ikke et nyt gulv.
>
> Hilsen inger

Den metode tror jeg på. Brun sæbe, dæk med hosholdningsfilm, lad sidde
24 timer.

Hvis klinkerne skifter farve, skal du måske give hele gulvet en
sæbebehandling.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 13:14

> disse 'skygger', vil jeg meget gerne bede om det gode råd.

Er det ikke eddike, man bruger til, at fjerne fugeslør. Det vil måske også
virke her.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-12-03 14:44

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke eddike, man bruger til, at fjerne fugeslør.

Jo.

> Det vil måske også
> virke her.

Nej.

Fugeslør er kalkaflejring, derfor virker eddike her.
Maling er ikke kalk, og derfor virker eddike ikke.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen

Dato : 21-12-03 15:31

Du skriver ikke hvad slags plast maling det er.
En god facade plast fra flygger får du næppe af uden mekanisk slid, og så
skal det være matte klinker.
:men prøv evt. med brun sæbe tilsat 3d. salmiak og dæk ned med plastic til
næste dag

Hilsen
Jørgen

Fra : Marco

Dato : 21-12-03 18:30

"Henning" <helst@paa.net> skrev:

> [...]
>
> Er der en i gruppen, der ved hvad der skal til for at fjerne
> disse 'skygger', vil jeg meget gerne bede om det gode råd.

Her er endnu et forslag - dog uden at vide om det ødelægger fliserne :(
Prøv med grundrens 1:5 (eller en let opløsning malingsfjerner) og
skurebørste.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-12-03 10:56

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Her er endnu et forslag - dog uden at vide om det ødelægger fliserne :(
> Prøv med grundrens 1:5 (eller en let opløsning malingsfjerner) og
> [...]

Sprit har også en opløsende effekt på ny plastmaling. Man kunne måske væde
køkkenrulle med sprit, og så folie over.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning

Dato : 22-12-03 12:19

Hej i gode folk!

Brun sæbe, dækket med husholdningsfilm - og 12 timer i fred og ro
- det løste problemet 100%

Tak for rådene og en glædelig Jul til alle.

Venlig hilsen

Henning