Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera
Fra : Jan Andreasen

Dato : 21-12-03 10:44

Hej. Har lige set i Bilkas tilbudsavis, at de har et:

Dantax - SX 5200Z

Er der nogen, der har positive/negative erfaringer med dette kamera/mærke??

Mvh Jan Andreasen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 11:47

On 2003-12-21, Jan Andreasen <affaldspost@get2net.dk> wrote:
> Hej. Har lige set i Bilkas tilbudsavis, at de har et:
>
> Dantax - SX 5200Z
>
> Er der nogen, der har positive/negative erfaringer med dette kamera/mærke??

Mener det er det samme som diverse Medion. Dantax navnet er kun
kendt i Danmark. Så det er altsammen re-labelled produkter.

Nogle behøver ikke et skarp billede, og kan leve med de billige.
Andre vil gerne have gode skarpe billeder.

Som hovedregel anbefales her i gruppen, at man ikke køber de
billige (som har dårligere optik, muligvis 2. sorterings komponenter).

Jeg har eksempelvis en vidvinkel til min videokamera, og det giver
totale skodbilleder på et digitalt kamera som har højere krav. Så
optik kan betyde meget. Eksempel er her:
http://home.terminal.dk/DSCN0873.JPG (1.1MB)

Når man bevæger sig væk fra midten, så mister man fokus, og farverne
bliver trukker fra hinanden. Det er samme man ser i mere eller mindre
udpræget grad med almindelige billige digitalkameraer.

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 21-12-03 21:02

Det er ofte et problem at de "ikke kendte" mærker bruger mange batterier.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 21:22

On 2003-12-21, Jan Vesterlund <jan@???vesterlund.dk> wrote:
> Det er ofte et problem at de "ikke kendte" mærker bruger mange batterier.

Alle digitale kameraer sluer da almindelige batterier.
3-20 billeder er meget normalt på et sæt nye Duracel.

Derfor skal man købe genopladelige der typisk holder 100-500
billeder.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-12-03 21:55

Povl H. Pedersen skrev i et indlæg på usenet:
> Alle digitale kameraer sluer da almindelige batterier.
> 3-20 billeder er meget normalt på et sæt nye Duracel.

Ja - hvad det angår, så er der vist ikke større forskel på kendte og
ikke kendte mærker, der bruger standard-batterier ?

Men mange (især dyrere) kameraer bruger så nogle hammer-dyre
special-batterier, der kan tage rigtig mange billeder.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Deaster

Dato : 21-12-03 22:40

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Alle digitale kameraer sluer da almindelige batterier.

Øhh nej.

Deaster

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-03 14:52

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Alle digitale kameraer sluer da almindelige batterier.

Nej.

> 3-20 billeder er meget normalt på et sæt nye Duracel.

Nej.

> Derfor skal man købe genopladelige

Ja.

--
-Jens B.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 16:55

On 2003-12-22, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

OK, mine erfaringer er Agfa ePhoto 308, Canon Powershot A20,
samt lidt diverse jeg ellers har lånt. Hvad kan du nævne som
tager mange billeder på 2-4 AA batterier ?

> Nej.

Hvad er dine erfaringer ? Til mit A20 stod der i manualen
at man ikke kunne forvente mere end 10-20 billeder.

> Ja.

> Nej.

Nå ? Jeg har ikke prøvet noget kamera endnu som ikke
kunne tage 100 billeder på 2-4 AA batterier. Og mit
Nikon + mit Canon (proprietære batterier) holder
til ihvertfald 150 billeder (Nikon) og Canon angiveligt
til 3-600.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-12-03 17:14

> OK, mine erfaringer er Agfa ePhoto 308, Canon Powershot A20,
> samt lidt diverse jeg ellers har lånt. Hvad kan du nævne som
> tager mange billeder på 2-4 AA batterier ?

Havelåge! Din påstand er slynget lige ud i luften og du kan alene udtale
dig om helt specifikke kameraer, som du kender til. Desuden vil
strømforbrug afhænge af så mange forskellige faktorer. Forresten så
introducerer du nu pludselig et specifikt antal og type, som du ganske
givet har haft i tankerne, da du skrev dit tidligere indlæg, men som ikke
fremgik nogetsteds.

> Hvad er dine erfaringer ? Til mit A20 stod der i manualen
> at man ikke kunne forvente mere end 10-20 billeder.

Jeg har ingen erfaringer med et A20, men du påstår, at du normalt kan tage
3-20 billeder på et sæt nye Duracell-batterier. Igen en fuldstændig
udokumenteret og iøvrigt ganske fejlagtig påstand, når du bare sådan
slynger den ud som en eviggyldig sandhed, der skulle gælde for digitale
kameraer sådan helt generelt. Jeg har f.eks. taget langt, langt over 20
billeder med mit Nikon Coolpix 5700 på et enkelt sæt Duracell-batterier
(seks styk AA).

> Nå ? Jeg har ikke prøvet noget kamera endnu som ikke
> kunne tage 100 billeder på 2-4 AA batterier.

Hvorfor lige netop 2-4 styk AA? Du introducerer igen et specifikt antal og
type, som ikke fremgik af dit tidligere indlæg.

> Og mit
> Nikon + mit Canon (proprietære batterier) holder
> til ihvertfald 150 billeder (Nikon) og Canon angiveligt
> til 3-600.

Der kan man bare se. Jeg har genopladelige batterier der yder dårligere
end selv de dårligste ikke-genopladelige skod-batterier fra Fætter BR, og
jeg har også genopladelige batterier der yder næsten lige så godt som
f.eks. Duracell og ligendende kvalitetsbatterier. Jeg har endnu ikke
oplevet genopladelige batterier, der helt har haft samme ydelse som gode i
kke-genopladelige, alene af den grund, at potentialet er mindre (1,2V hhv.
1,5V pr. celle).

--
-Jens B.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-03 18:03

On 2003-12-22, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> [...]
> introducerer du nu pludselig et specifikt antal og type, som du ganske
> givet har haft i tankerne, da du skrev dit tidligere indlæg, men som ikke

Det er normalt, at digicams bruger så meget strøm, at de reelt kortslutter
almindelige brunstens- og alkaline batterier, og sådanne dør før man har
brugt det antal mAh som de kan levere under lavere belastning.

Jeg kan se nedenfor, at du bruger Nikon 5700. Den tager IKKE AA
batterier, men man kan få en ekstern batteripakke hertil. Så nu
udvider du omfanget af hvad vi taler om.

> [...]
>
> Hvorfor lige netop 2-4 styk AA? Du introducerer igen et specifikt antal og
> type, som ikke fremgik af dit tidligere indlæg.

Du er åbenbart en af dem der gerne vil diskutere. Det er fordi
at det er det normale antal batterier i et digicam. Nu begrænser
jeg mig igen til måske 90% af de modeller på markedet der bruger
AA batterier, en begrænsning der ikke var der før.

Nu introducerer du pludselig eksterne batteripakker, som man
kan lave med tusinder af AA batterier, og det er klart at man
med 1000 AA batterier kan tage over 20 billeder.

Med 6 AA batterier kan dit kamera tage 0 billeder, medmindre
du også anskaffer andet tilbehør.

> [...]
> kke-genopladelige, alene af den grund, at potentialet er mindre (1,2V hhv.

Potentialet er en ting, men strømmen er en anden, og kapaciteten
i mAh er noiget helt 3die. Genopladelige NiMH har typisk 1600-2000 mAh
i dag. Duracell er vist nok 2200 mAh, men vil dø før tiden pga
det høje effekt som digicams bruger.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-12-03 09:58

Jens Bruun skrev:
> [...]
> introducerer du nu pludselig et specifikt antal og type, som du ganske
> givet har haft i tankerne, da du skrev dit tidligere indlæg, men som ikke

OK - så fordi du synes der manglede nogen oplysninger i Povls indlæg så
synes du det var på sin plads at lægge et indlæg som glimrede ved sit
fravær af anvendelig og fornuftig argumentation?

Tag og spørg efter informationen i stedet for at lægge et flamebait ud
næste gang, så slipper du for selv at komme med et bjerg af misinformation.

Min erfaring på området (fra egne og lånte digicams) kommer fra Canon
A40 og A70

Erfaringen er at et sæt (4 stk) standard noname billige batterier holder
til 4-10 billeder, Duracell batterier til 25 eller 15 billeder (jeg har
prøvet et sæt med hvert kamera) og 1600-2000 mah genopladelige
battterier holder til 400-600 billeder.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-12-03 10:22

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> OK - så fordi du synes der manglede nogen oplysninger i Povls indlæg så
> synes du det var på sin plads at lægge et indlæg som glimrede ved sit
> fravær af anvendelig og fornuftig argumentation?

Du læste vist ikke hele mit indlæg. Desuden blev jeg en smule provokeret
af Povls indledende påstande, der er faktuelt forkerte, hvorefter hans
argumentation falder noget til jorden.

> [...]
> til 4-10 billeder, Duracell batterier til 25 eller 15 billeder (jeg har
> prøvet et sæt med hvert kamera) og 1600-2000 mah genopladelige

Det er langt fra mine erfaringer. Med Canon A70 og fire stk. Duracell AA
opnår jeg langt over 100 billeder, også indendørs med blitz. Med Nikon
Coolpix 5700 og seks stk. Duracell AA opnår jeg langt over 200 billeder
også med konstant fokusering slået til. Med alm. Energizer NMh (1200 mAh)
kan jeg slet ikke trække min Coolpix, men kan lige klemme et dusin
billeder ud af et Olympus C-700UZ eller et Canon A70 (begge fire styk).
Selv 2100 mAh kan ikke hamle op med alkaliske kvalitetsbatterier. Man skal
ikke købe genopladelige med den begrundelse, at de giver bedre ydelse, for
det gør de ikke. Medtager man pris og bekvemmelighed, er der dog ikke
noget at rafle om.

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet (inaktiv indtil det