Quickgrill anmeldelse og den er ontopic
Fra : Dan

Dato : 20-12-03 23:35

Jeg betragter nedenstående tekst som on-topic for denne gruppe, så nu følger
en minianmeldelse. For god ordens skyld skal nævnes at jeg ikke er ansat hos
OBH og har ingen økonomisk interesse i produktet.

Nedenunder denne anmeldelse følger en forklaring på hvorfor det er ontopic
(er DU ikke bare uendelig træt af det her?)

Altså: OBH Quickgrill Easy Clean.

Så vidt jeg forstår, findes den i 2 modeller: Gourmet og Easy Clean,
sidstnævnte til vejl. pris 599,-men jeg fik den i Magasin til 499,- hvilket
undrede det mig meget. Det lykkedes mig dog at holde munden lukket, skulle
jeg protestere over prisen? Forskellen er, at EC har aftagelige grillplader
(til nemmere vask) og en timer, dog uden afbryder. I starten troede jeg det
var et minus, men det viste sig, at det kan man sagtens leve med, for den er
kun ment som en vejledende funktion. Foruden pladerne er der også en
plasticdrypbakke til kødsaft, der ligeledes kan tages af.

I kassen er der apparat, manual og en plasticskraber. Apparatet er større i
virkeligheden end man skulle tro, så det gjaldt om at rydde bordet
derhjemme. Det er vigtigt at læse den manual, idet der er nogle ret gode råd
om opstart og tilberedning.

Foreløbig er grillen blevet testet med kyllingebrystfileter og
frikadeller/hamburgere af kalve-svinekød og resultatet har været meget
tilfredsstillende. Grillen tager ca. 5 min. at varme op og filetterne var
færdige på 10 min, vel at mærke uden at skulle vendes. Det hakkede kød tog
ca. 8 minutter, men jo tyndere jo bedre. Tænk grillbarer, men uden fedt! Om
kødet bliver "forseglet" eller ej , som det står i reklamerne skal jeg ikke
udtale mig om, men fakta er, at noget kødsaft fra hakkekødet blev siet fra
og maden blev tilberedt helt uden olie og uden at hænge i.

Jeg kan ikke udtale mig om Gourmet-modellen, men Easy Clean er forholdsvis
nem at rengøre. Pladerne skal nærmes klikkes af (dog med et smæld, idet de
sidder godt fast) og rengøring foretages normalt, dog uden metalredskaber.

Ud fra et slankesynspunkt er dette en god måde at tilberede kød på og det
går hurtigere end man skulle tro. To minusser er, at der ikke er nogen
afbryder på selve grillen, men at stikket skal ud, samt at timeren ikke kan
slukkes og er batteridreven.

Fra : Dan

Dato : 20-12-03 23:45

Anmeldelsen er ontopic, fordi der står i fundatsen til denne gruppe:

"Til bred debat samt udveksling af viden om sund ernæring og levevis,
sunde/usunde madvarer og -vaner, ernæring, motion, kropsidealer,
fedmeforsking, vægtproblemer, slankekure, slankekursprodukter etc"

Jeg håndplukker lige:

"Udveksling af viden"......jeg udveksler viden og råd med andre om ting, der
kan gøre kure/livsstilsændringer nemmere.

"om sund ernæring og levevis"....igen - det handler om tilberedning af mad
uden olie og jeg vil venligst frabede mig teorier om hvorvidt fedt opsuges
eller ej. Måske gør den det, måske gør den det ikke. Personligt tror jeg på,
at det er bedre uden fedt eller olie, ergo vil jeg gerne gøre folk opmærksom
på et apparat, der kan gøre det lettere at stege kød uden olie.

Afsluttende: jeg er klar over, at grill-emnet er på kanten af fundatsen,
hvis vi skal slå hinanden i hovedet med den. Ikke desto mindre synes jeg,
den er relevant. Ejheller har jeg et ønske om at provokere folk, men føler
mig bare træt og sulten. Jeg kan høre oksebøffen kalde fra køleskabet.

God jul alle sammen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 09:31

"Dan" <langenaese@R E M O V E T H I S yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "om sund ernæring og levevis"....igen - det handler om tilberedning af mad
> uden olie og jeg vil venligst frabede mig teorier om hvorvidt fedt opsuges
> eller ej.

Hvorfor frabeder du dig debat om det?

Det er i allerhøjeste grad relevant at gøre folk opmærksom på, at det er
ualmindeligt dumt at hoppe på en påstand om, at den omtalte grill er god til
fedtfattig madlavning.... netop fordi fedt ikke opsuges i nævneværdig grad.

"Teori" er der i øvrigt ikke tale om. Det er dokumenteret via grundige
undersøgelser.

> Måske gør den det, måske gør den det ikke. Personligt tror jeg på,
> at det er bedre uden fedt eller olie,

Grundige undersøgelser har dokumenteret, at du tager fejl. At man roligt kan
glemme alt om at stege uden at bruge fedtstof. Er det ikke bare herligt?
*S*
http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2002008/rapport.txt

Jeg synes det er rart at vide, at man for det første ikke behøver købe et
specielt apparat med begrænset nytteværdig, bare fordi man er på slankekur?
En ganske almindelig god stegepande opfylder behovet. Også hvis man vil
stege fedtfattigt.

For det andet er det da 'fedt', at man med god samvittighed kan stege i
smør/olivenolie eller andet fedtstof og dermed øge smagsværdien ganske
betragteligt - også på en fedtfattig slankekur.

> ergo vil jeg gerne gøre folk opmærksom
> på et apparat, der kan gøre det lettere at stege kød uden olie.

Man kan stege kød uden fedtstof på mange måder. Men hvorfor i alverden
skulle man dog?

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai

Dato : 27-12-03 20:29

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
kan
> glemme alt om at stege uden at bruge fedtstof. Er det ikke bare herligt?

Kan det passe, at den undersøgelse er fra januar 2002 eller ser jeg forkert?

D.v.s. at denne viden været tilgængelig i snart 2 år og alligevel snakker
alle om tørstegning af kød.

> Mvh. Lisbeth

Nic

Fra : sune vuorela

Dato : 27-12-03 21:55

En der kalder sig "Nicolai" <Waiting@forone.dk> skrev:

>D.v.s. at denne viden v?t tilg?elig i snart 2 ?og alligevel snakker
>alle om t?gning af k?

Ja desværre. der er også folk der stadig skyller kødet!

--
Sune

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-12-03 00:34

Dan wrote:
> Jeg betragter nedenstående tekst som on-topic for denne gruppe, så nu
> følger en minianmeldelse. For god ordens skyld skal nævnes at jeg
> ikke er ansat hos OBH og har ingen økonomisk interesse i produktet.

hvorfor?? altså hvorfor mener du det er ontopic i denne gruppe...... 5
linier i bunden af et indlæg gør ikke resten af indlægget ontopic....
hvis du er i tvivl om hvorfor jeg nævner det, synes jeg du skal forsøge at
læse indlæg af en vis hr. Bo Warming... som også ynder at poste off-topic
indlæg som har enkelte ord der muligvis kunne være on-topic, men blot fordi
ordet slank er nævnt gør det altså ikke at indlægget er ontopic i
dk.helbred.slank......

> Nedenunder denne anmeldelse følger en forklaring på hvorfor det er
> ontopic (er DU ikke bare uendelig træt af det her?)

jeg er mest træt af at du ikke kan se at det er offtopic.....
indlægget her handler ikke om slankemad eller tilberedning af slankemad, men
om en OBH-grill som tilsyneladende er god nok i sig selv..... uanset om
maden er slank eller ej......

> [...]
> vejledende funktion. Foruden pladerne er der også en plasticdrypbakke
> til kødsaft, der ligeledes kan tages af.

hvilket sikkert var enormt interessant, hvis denne gruppe handlede om
madlavning.....

> [...]
> det står i reklamerne skal jeg ikke udtale mig om, men fakta er, at
> noget kødsaft fra hakkekødet blev siet fra og maden blev tilberedt

fint nok.... men off-topic her.....

> [...]
> forholdsvis nem at rengøre. Pladerne skal nærmes klikkes af (dog med
> et smæld, idet de sidder godt fast) og rengøring foretages normalt,

hertil er indlægget 100% offtopic i denne gruppe..... derfor synes jeg i
stedet du skal sende til dk.kultur.mad+drikke ......
jeg er sikker på at du vil have langt mere glæde af at føre denne debat i
den anden gruppe, hvor indlæg som disse er både velsete og ønskede...... jeg
er overbevist om at du vil få den type svar du ønsker i den gruppe, frem for
her.....

> [...]
> nogen afbryder på selve grillen, men at stikket skal ud, samt at
> timeren ikke kan slukkes og er batteridreven.

jeg gentager lige.... ordet slank gør ikke indlægget on-topic i denne
gruppe...... derfor sætter jeg Follow Up To til dk.admin.netikette

som fodnote og svar på dit andet indlæg.....
udveksling af viden.... ja... _hvis_ den viden var startet inden for
gruppens emne...... det mener jeg ikke den er..... der er tale om en
anmeldelse af et køkkenredskab.... ikke en slankemaskine eller andet der er
direkte beregnet til slank levevis........
sund ernæring og levevis..... den strækker du MEGET tyndt...... der er intet
belæg for at mene at en grill er sundere end andre tilberedningsmåder... og
slet ikke i lyset af at vi efterhånden også bliver tudet ørerne fulde af at
branket kød er kræftfremkaldende......
og hvis du ved at indlægget er på kanten af fundatsen.... hvorfor så poste
den??....
hvis du ellers havde respekt for denne gruppe og fundatsen, ville du have
postet indlægget i den korrekte gruppe.... derefter stod det dig frit for,
evt at smide en lille henvisning til det i denne gruppe, feks i et andet
ontopic indlæg, sådan at de der ønskede det kunne følge debatten der.......

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Dan

Dato : 21-12-03 01:33

suk....

Citat et sted i OBH Quickgrill-tråden:

"Ja det er noget kedeligt noget med den mærkværdige debat.

Nå, men det kan være jeg tager mig sammen og køber den og vender tilbage med
en udførlig anmeldelse - bare for at drille de små sheriffer her."

God jul og godt nytår allesammen!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-12-03 01:57

Dan wrote:
> suk....

jamen suk du bare..... det skal du have lov til....

> [...]
>
> Nå, men det kan være jeg tager mig sammen og køber den og vender
> tilbage med en udførlig anmeldelse - bare for at drille de små

at du har varslet at du ville gøre det, gør det ikke mere rigtigt....... og
slet ikke når du er helt bevidst om at det er galt....... jeg er egentligt
ret beæret over at du tillader dig at kalde mig for en sheriff..... jeg
betragter slet ikke mig selv som sådan.....

> God jul og godt nytår allesammen!

i lige måde..... og til en anden gang..... lad dog være med at gøre noget du
ved er forkert bare for at provokere..... det virker latterligt og
barnligt...... sådan noget man gjorde da man var 14 år og ikke vidste
bedre..... ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 09:38

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret beæret over at du tillader dig at kalde mig for en sheriff..... jeg
> betragter slet ikke mig selv som sådan.....

Okay, jamen det er vi mange andre som gør!

> [...]
> ved er forkert bare for at provokere..... det virker latterligt og
> barnligt...... sådan noget man gjorde da man var 14 år og ikke vidste

Og det du har gang i kaldes, Voksent? Vil nu mene at du er meget, meget
overlegen når det kommer til at være latterlig og barnlig....

> --
> Knus, Sabina.

HP

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-12-03 17:59

"Dan" <langenaese@R E M O V E T H I S yahoo.com> wrote in message

> Nå, men det kan være jeg tager mig sammen og køber den og vender tilbage
med
> en udførlig anmeldelse - bare for at drille de små sheriffer her."

Mega-modent!

Hvordan kan du forlange at andre skal holde en god debat og seriøs tone, når
du selv skriver sådan noget pladder.

- Mikkel

FUT: dk.admin.netikette

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : mus

Dato : 21-12-03 01:53

> [...]
> går hurtigere end man skulle tro. To minusser er, at der ikke er nogen
> afbryder på selve grillen, men at stikket skal ud, samt at timeren ikke

Alletiders Dan

Hmmm... tror også jeg køber den - men jeg venter vist til en lidt billigere
måned *SS*

Laila

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 09:16

> [...]
hos
> OBH og har ingen økonomisk interesse i produktet.

Hej Dan

Tak for anmeldelsen, det lyder som om, at det er en rigtig god måde at
tilberede sin mad på hvis man ønsker et fedtfattigt resultat.

Mvh
HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 09:44

<BogH> skrev i en meddelelse

> Tak for anmeldelsen, det lyder som om, at det er en rigtig god måde at
> tilberede sin mad på hvis man ønsker et fedtfattigt resultat.

Konklusionen er helt forkert - og desværre er det en udbredt misforståelse,
som med held misbruges af producenter af diverse køkkenudstyr.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2002008/rapport.txt
Hermed et par af resultaterne fra ovenstående undersøgelse:

Krebinetter med et fedtindhold på 18% i det rå kød blev stegt i 75 gram
margarine - men tabte ikke desto mindre 2,7 g fedt under stegningen. Det
samme var tilfældet ved stegning uden fedtstof. Altså samme resultat uanset
der blev stegt i fedt eller uden.

Gennemsnitligt optog kød, der blev taget fra panden umiddelbart efter det
var stegt i rigeligt fedtstof, 1,1 g fedt pr. 100 g råt kød. Laveste optag
var 0,4 g fedt pr. 100 g råt kød.

Du sparer med andre ord meget lidt på at stege uden fedtstof. Så lidt, at
det er helt uden betydning - også på en fedtfattig slankekur. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 10:03

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du sparer med andre ord meget lidt på at stege uden fedtstof. Så lidt, at
> det er helt uden betydning - også på en fedtfattig slankekur. *S*

Hej Lisbeth

Jamen er slet ikke uening med dig, kender godt undersøgelsen. Men ønsker
folk at stege uden fedtstof og sorterer den overskydene fedt fra, er grillen
jo udemærket.

Mvh
HP

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 10:21

<BogH> skrev i en meddelelse

> Jamen er slet ikke uening med dig, kender godt undersøgelsen. Men ønsker
> folk at stege uden fedtstof og sorterer den overskydene fedt fra, er
> grillen jo udemærket.

Den omtalte grill er muligvis god til mange ting. Det kan og vil jeg ikke
udtale mig om.

Men at hævde at den er særligt god til folk på slankekur eller bare specielt
god hvis man vl stege fedtfattigt, er altså noget frygteligt sludder!

Min støbejernsgrillpande og min almindelige stegepande kan også stege
fedtfattigt. Både med og uden brug af fedtstof. *S*

Steger man på en almindelig pande, kan man sortere overskydende fedt fra ved
at løfte kødet fra panden over på tallerknen med en paletkniv. Fedtet bliver
dermed sorteret fra kødet med et snuptag og bliver liggende på panden,
hvorfra det nemt kan fjernes.

Min støbejernsgrillpande har iøvrigt skrå sider... overskydende fedt løber
ned mod midten, væk fra kødet og kan nemt hældes fra bagefter.

Der er ingen grund til at købe særlige køkkenredskaber i dyre domme bare
fordi man vil leve fedtfattigt og/eller tabe sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 21-12-03 11:10

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
løber
> ned mod midten, væk fra kødet og kan nemt hældes fra bagefter.

Det har min nu ikke

> Der er ingen grund til at købe særlige køkkenredskaber i dyre domme
bare
> fordi man vil leve fedtfattigt og/eller tabe sig.

Folk må vel selv bestemme hvilke køkkenredskaber de køber.
Hvis Dan og andre synes, det er nemmere at spare fedt på denne
måde, end ved at bruge paletknive og specielle grillpander,
er det vel i orden?
Jeg har feks aldrig kunnet se fidusen ved æggekogere.
Men hvis køberne er glade for dem, kan jeg ikke se
nogen grund til at andre skal blande sig i det. Folk er jo forskellige.

Til Dan: Tak, for anmeldelsen.
Rart at vide, hvordan den fungerer i praksis

Vh JH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 14:55

"JH" <JH@no.spam> skrev i en meddelelse

> Det har min nu ikke

Det er også helt uden betydning, om din grillpande får fedtet til at løbe
væk. Der hænger alligevel så lidt ved kødet under stegningen, at der er uden
betydning for slankekuren, om det løber nogen steder.

> Folk må vel selv bestemme hvilke køkkenredskaber de køber.

Ja bestemt må de det!

> Hvis Dan og andre synes, det er nemmere at spare fedt på
> denne måde, end ved at bruge paletknive og specielle
> grillpander, er det vel i orden?

Det er bestemt helt i orden!

Er det i orden, at jeg synes, at Dan og andre skal vide, at en almindelig,
billig stegepande er lige så god til at stege fedtfattigt.

> Jeg har feks aldrig kunnet se fidusen ved æggekogere.
> Men hvis køberne er glade for dem, kan jeg ikke se
> nogen grund til at andre skal blande sig i det. Folk er jo
> forskellige.

Jeg blander mig ikke i, om folk vil købe æggekogere, elektriske grillstegere
eller andet køkkengrej. Jeg forholder mig ene og alene til argumenterne for
at gøre det.

Jeg blander mig ene og alene fordi Dans påstande kan få folk til at tro, at
der er tale om et apparat, der sikrer mere fedtfattig stegning end den
stegepande folk allerede har i køkkenet.

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 21-12-03 15:25

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Er det i orden, at jeg synes, at Dan og andre skal vide, at en
almindelig,
> billig stegepande er lige så god til at stege fedtfattigt.

Selvfølgelig er det i orden.
Men du skrev:
"Der er ingen grund til at købe særlige køkkenredskaber i dyre domme
bare
fordi man vil leve fedtfattigt og/eller tabe sig."
Det er en noget bombastisk udtalelse.
Folk opfatter jo argumenter og grunde forskelligt.
Hvis nogen synes det er lettere at bruge quickgrillen,
skal de vel have lov til det, uanset at du mener noget andet.
Du har din mening, andre har en anden, sådan er det.

> Jeg blander mig ene og alene fordi Dans påstande kan få folk til at
tro, at
> der er tale om et apparat, der sikrer mere fedtfattig stegning end den
> stegepande folk allerede har i køkkenet.

Hvilke påstande fra Dan tænker du på?
Jeg kan ikke se nogen steder, hvor han siger Quickgrillens metode
er bedre end stegepande metoden.

Vh JH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 15:41

> Hvis nogen synes det er lettere at bruge quickgrillen,
> skal de vel have lov til det, uanset at du mener noget andet.

Jeg ved ikke, om det er lettere at bruge quickgrill end andre
stegeredskaber! Den debat hører ogås mere hjemme i dk.kultur-mad+drikke.

Jeg forholder mig primært til, om det er nødvendigt med specielle apparater
for at stege fedtfattigt! Samt, om den omtalte grill er værd at beskæftige
sig med ud fra et slankemæssigt synspunkt.

> Du har din mening, andre har en anden, sådan er det.

Ja bestemt *S*

Det handler dog ikke kun om MENINGER - men først og fremmest om faktuelle
kendsgerninger vedrørende stegemetoder.

> Hvilke påstande fra Dan tænker du på?

Flere deltagere i debatten har læst Dans indlæg og er på den baggrund nået
til at konkludere, at det er en grill, der er velegnet til fedtfatttig
stegning. En af dem har blandt andet skrevet: "det lyder som om, at det er
en rigtig god måde at tilberede sin mad på hvis man ønsker et fedtfattigt
resultat."

Hvad det helt konkret er i Dans indlæg, der får folk til at bilde sig ind,
at det er en særlig fedtfattig løsning ved jeg selvfølgelig ikke med
sikkerhed, men følgende citater fra Dans indlæg kunne være forklaringen:

> [...]

gøre det lettere at stege kød uden olie."

> Jeg kan ikke se nogen steder, hvor han siger Quickgrillens metode

Ligger det ikke implicit i hans anmeldelse *S*
Hvis den ikke er BEDRE end andre metoder, hvorfor så anbefale den?

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 21-12-03 16:05

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> for at stege fedtfattigt! Samt, om den omtalte grill er værd at
beskæftige
> sig med ud fra et slankemæssigt synspunkt.

Men hvad der er nødvendigt, er jo ikke en endegyldig sandhed.
Jeg synes feks, at min microovn er *nødvendig for mig*,
hvis jeg skal tabe mig.

> Det handler dog ikke kun om MENINGER - men først og fremmest om
faktuelle
> kendsgerninger vedrørende stegemetoder.

Nogle synes, at det at ryge er en absolut nødvendighed for,
at de har det godt - på trods af faktuelle kendsgerninger.
Faktuelle kendsgerninger er ikke noget, der automatisk
definerer/medfører et bestemt behov, eller mangel på samme.

> Ligger det ikke implicit i hans anmeldelse *S*
> Hvis den ikke er BEDRE end andre metoder, hvorfor så anbefale den?

Nææeh - så vidt jeg kan se, siger Dan bare,
at det er en *anden* måde, at tilberede fedtfattig mad på.

Vh JH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 16:15

> Men hvad der er nødvendigt, er jo ikke en endegyldig sandhed.
> Jeg synes feks, at min microovn er *nødvendig for mig*,
> hvis jeg skal tabe mig.

Synes du det er nødvendigt at have et bestemt redskab - så køb det! *S*

Jeg har imidlertid ikke talt om, hvad der for den enkelte kan føles
nødvendigt
- men om, hvad der helt konkret er nødvendigt for at stege fedtfattigt.

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 21-12-03 16:58

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Synes du det er nødvendigt at have et bestemt redskab - så køb det!
*S*

Nemlig - du har jo selv købt en grillstegepande,
og det er forskelligt fra individ til individ,
hvad der er nødvendigt.
Det er feks ikke nødvendigt at eje en stegepande,
for at lave fedtfattig mad.

> Jeg har imidlertid ikke talt om, hvad der for den enkelte kan føles
> nødvendigt
> - men om, hvad der helt konkret er nødvendigt for at stege
fedtfattigt.

Jamen, "hvad der helt konkret er nødvendigt for at stege fedtfattigt".
er (igen) ikke nogen endegyldig sandhed.
For nogen er det konkret nødvendigt med en stegepande,
for andre er det konkret nødvendigt med en quickgrill.
Sådan er vi heldigvis så forskellige

JH
(som ikke vil købe en quickgrill,
men respektere at andre gør det).

Fra : mus

Dato : 21-12-03 11:19

> Der er ingen grund til at købe særlige køkkenredskaber i dyre domme bare
> fordi man vil leve fedtfattigt og/eller tabe sig.
>
> Mvh. Lisbeth

Det er jo et personligt valg. Og ikke noget man kan pådutte andre hverken at
købe eller ikke købe grillen.
Hvis det har min interesse - er det grund nok for mig.

Laila

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 14:57

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo et personligt valg.

Det er et personligt valg, om man vil eller ikke vil købe særlige
køkkenredskaber fordi man vil tabe sig.

Men ikke et personligt valg, om man BEHØVER købe særlige køkkenredskaber for
at tabe sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 21-12-03 15:42

> [...]
> køkkenredskaber fordi man vil tabe sig.
>
> Men ikke et personligt valg, om man BEHØVER købe særlige køkkenredskaber

"Vil" eller "behøver" er vel op til folk selv. Og den eneste der afgør om
man behøver en bestemt ting, er en selv!

Nu er du vis ude i ordfloskler.

Man køber jo også parfumer, men ikke behøver.

Laila

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 15:48

> "Vil" eller "behøver" er vel op til folk selv. Og den eneste der afgør om
> man behøver en bestemt ting, er en selv!

Ja. Men det er ikke den enkeltes mening, der afgør, om den ene stegemetode
er bedre end den anden, når man vil tabe sig. *S*

> Nu er du vis ude i ordfloskler.

Nej. *S*

Jeg er derimod ude i ordkløveri fordi jeg finder det vigtigt at skelne
mellem fakta og meninger.

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 21-12-03 16:23

> [...]
>
> Nej. *S*
>
> Jeg er derimod ude i ordkløveri fordi jeg finder det vigtigt at skelne

Hvad der er et behov for mig kan være unødvendigt for dig!

Og ja ordkløveri *S*

Lad os stoppe denne diskussion selv om jeg finder den lidt morsom. Vi to
bliver alligevel aldrig aldrig enige - og det skal vi heldigvis heller ikke
være.

Laila

Fra : Peter M

Dato : 22-12-03 15:22

> [...]
>
> Min støbejernsgrillpande har iøvrigt skrå sider... overskydende fedt løber
> ned mod midten, væk fra kødet og kan nemt hældes fra bagefter.

Jeg er imod at købe alle mulige køkkendimser, det er min kæreste desværre
ikke :) Jeg kan ikke lave noget på grillen som jeg ikke ville kunne med en
pande, men jeg er utrolig overrasket over, hvor hurtig den er til at
stege/grille kød,- og let at gøre ren (mindst lige så let som en stegepande
hvis ikke lettere/hurtigere). Dog kommer stegepanden frem, hvis jeg skal
lave mad til mere en 2 personer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 09:05

"Dan" <langenaese@R E M O V E T H I S yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ud fra et slankesynspunkt er dette en god måde at tilberede kød på

Hvorfor? På hvilken måde er netop denne måde at tilberede kød på god i
forhold til en slankekur?

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 21-12-03 10:30

> "Dan" <langenaese@R E M O V E T H I S yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? På hvilken måde er netop denne måde at tilberede kød på god i
> forhold til en slankekur?
>
> Mvh. Lisbeth

Det er jo også et spørgsmål at om at fjerne en del af det animalske fedt fra
kødet, der skulle noget mere usundt end det vegatatbilske fedt.

Det er jo ikke kun et spm om at tabe sig, men også om at tabe sig på en sund
måde.

Hvis man vil kan man jo tabe sig på kager og slik.

Laila

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-03 10:40

> Det er jo også et spørgsmål at om at fjerne en del af det
> animalske fedt fra kødet, der skulle noget mere usundt end det
> vegatatbilske fedt.

Stegning på en almindelig stegepande fjerner (animalsk) fedt fra det kød,
der steges.... Vil man fjerne animalsk fedt fra sin kost er der imidlertid
langt mere effektive metoder end stegning.

> Det er jo ikke kun et spm om at tabe sig, men også om at tabe > sig på en
sund måde.

Ja bestemt ... men den omtalte grill bidrager ikke til at tabe sig på en
sund måde i højere grad end en helt almindelig stegepande gør det *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : mus

Dato : 21-12-03 11:16

> [...]
>
> Ja bestemt ... men den omtalte grill bidrager ikke til at tabe sig på en
> sund måde i højere grad end en helt almindelig stegepande gør det *S*

jeg er i hvert fald overrasket over hvor meget fedt der ligger mellem
rillerne på en grillpande - selv ved en 8-10 % hakkebøf og det er bare
ulækkert.

Og kan heller ikke få det til at hænge helt sammen. Mine frikadeller i ovn
bliver betydeligt mindre end dem jeg tidligere lavede på en alm pande stegt
i smør. Jeg vejer nemlig det kød af jeg spiser.

Men det der er undersøgt i den test du omtaler, er det ikke også kød stegt
på alm pande med og uden fedtstof. dvs mængden af det fedt der suges op og
ikke mængden af det fedt der kan komme væk fra kødet ved en anden
tilberedningsform?

Jeg steger også ofte på en alm. stegepande og tørrer kødet med en
køkkenrulle bagefter. Men jeg synes det andet er lækrere. Men sådan er vi jo
så forskellige. Det er jo nok også derfor grillen har stor relevans for mig
i mit "taber" forløb - og ikke har relevans for dig.

Laila