"Last Christmas" - spillet hvor meget???
Fra : Andrew

Dato : 20-12-03 20:28

Hej

"Last christmas, i gave you my heart, but the very next day, you gave it
away - aaaooaoaaahhhh..."

Hvor meget tjener Hr. Michael egentlig hvert år på den sang??? Den bliver jo
VOLDSPILLET i tide og utide! Det skulle ikke undre mig om han ville kunne
leve FEDT resten af sit liv bare pga af den ene sang, den bliver spillet
sindssygt meget og er med på HVER og EN af disse endeløse jule-compilations,
men findes der tal på hvor meget han tjener på det/hvor meget sangen spilles
worldwide?

Mvh Anders

Fra : Ralph

Dato : 20-12-03 21:49

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jule-compilations,
> men findes der tal på hvor meget han tjener på det/hvor meget sangen

Der skal ikke ret meget airplay til at udløse en fed check, så Mr. Georgus
Michaokulis, får sikkert i omegnen af 1 mill. U$ pa for denne ene sang. Jeg
ved det ikke, MEN jeg ved at Sting fik 4 mill.U$ for at "finde på" koret
"dont stand so close to me" i Dire Straits hittet "Money for nothing"
teksten er dog Marc Knopflers "I want my MTV"
Jeg vil også skyde på at McEjnar får en temmelig stor check ved juletid
hvert år.
En anden ting jeg VED er at komponisten til "Oles nye autobil" får ca.
10.000 hvert kvartal, min mor kendte ham - Hansen tror jeg - og han gav
altid gammel dansk og kaffe hvert år når han fik sin check.
Er Bent Fabricius Bjerre ikke god for flere 100 millioner pga. Alley Cat?

Så et godt råd hvis du er misundelig, skriv et hit, der holder............

--
venligst
Ralph

Fra : Andrew

Dato : 20-12-03 21:50

> Så et godt råd hvis du er misundelig, skriv et hit, der holder............

Hej

Det vil jeg så sætte mig ned og gøre, hvor svært kan det være?!

God Jul!

/anders

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-12-03 10:23

> Jeg vil også skyde på at McEjnar får en temmelig stor check ved juletid
> hvert år.

Nope....77 % af indtjeningen går til ham der har skrevet den lille
melodistump der indgår. Tror nok det var Politiken jeg læste det i. Der
falder nu nok alligevel lidt af til den gode Einar, men altså kun lige under
en fjerdedel.

--
Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-12-03 14:39

Mads Thorning Pedersen wrote:
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nope....77 % af indtjeningen går til ham der har skrevet den lille
> melodistump der indgår.

Hvem "ham" så end er efterhånden.
Så vidt jeg kan finde frem til stammer Sleighride (som melodistumpen
kommer fra) fra 1948:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70311141203243260&sql=B5xk0ikp6bb39

"In the middle of a particularly hot 1947 summer, Anderson began work on
the piece that would become "Sleigh Ride"; completed the following year,
the tune would become a Christmas classic"

Men mon han stadig har rettighederne.

http://www.the-north-pole.com/carols/sleighride.html (vent til efter
Jingle Bells introen).

Fra : Akalias

Dato : 20-12-03 22:17

> [...]
jule-compilations,
> men findes der tal på hvor meget han tjener på det/hvor meget sangen

Jeg mener at have læst, at alle pengene går til velgørenhed og at han skrev
sangen i pausen af en engelsk fodboldkamp.
Manden har et kæmpe talent.

---

Fra : -V-

Dato : 21-12-03 11:13

Akalias wrote:
> Manden har et kæmpe talent.

Det fandt undercoverpolitimanden også ud af.....

-V-

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-12-03 11:58

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det fandt undercoverpolitimanden også ud af.....

Jeg kan ikke lade være med at grine, når jeg hører Father Figure ......

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Michael-7500

Dato : 20-12-03 22:24

Hvor meget tjener Hr. Michael egentlig hvert år på den sang???

Mener der sidste år blev nævnt, at han tjener ca. 40 mio. kroner pr. år...!

Mvh
Michael

Fra : Per Moreau

Dato : 20-12-03 23:57

"Michael-7500" <michael7500@mail.dk> wrote in

> [...]
>>
> Hvor meget tjener Hr. Michael egentlig hvert år på den sang???
>

> Mener der sidste år blev nævnt, at han tjener ca. 40 mio. kroner pr.

Wow så må Hr Brandenburg dælme have tjent godt på Søren Banjomus
sidste år sådan som den blev voldspillet på alle radiostationer landet
over

Mvh
Per M.

Fra : Poul Erik

Dato : 21-12-03 01:43

On Sat, 20 Dec 2003 20:27:37 +0100, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>men findes der tal på hvor meget han tjener på det/hvor meget sangen spilles

Blev rettigheder til netop den sang givet til LiveAid fonten eller en
anden velgørende organisation.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 21-12-03 03:12

> Blev rettigheder til netop den sang givet til LiveAid fonten eller en
> anden velgørende organisation.

Du tænker ikke på Band Aid - Do they know it's christmas?

/Troels

Fra : Akalias

Dato : 21-12-03 04:14

"Troels Lund Laursen" <lundlaursen@[spamstopper]stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe5018b$0$27332$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Du tænker ikke på Band Aid - Do they know it's christmas?

Følgende oplysninger er fundet et på nettet:

"Charity Wham!
Wham! was busy during 1984. Aside from Wham! World Tour 1984, the Pop
Darlings' videos were heavily rotated on MTV. Andrew and George were each
doing charity work: Andrew and George with Live Aid and George with Band
Aid.

The group's single Last Christmas (included on 1986's The Final/Music From
The Edge of Heaven album) reached Number two on the charts in 1984, second
only to Band Aid's relief, "Do They Know It's Christmas?". Both The Boys
from Wham! donated the royalties from Last Christmas to charity and both
continue to do so today."

---

Fra : Dallemusen

Dato : 21-12-03 12:34

hmmm. hørte et eller andet om at Fuzzy har skrevet jinglen til DSB (den der
bliver spillet på banegården inden der komme en besked).... Sjovt nok består
den af tonerne d es og tjaeh B

Håber da ikke de skal betale royalty ;) Det kunne da blive dyrt.
¨
De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Søren Olsen

Dato : 21-12-03 15:24

"Dallemusen" <dvnielsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
består
> den af tonerne d es og tjaeh B
>
> Håber da ikke de skal betale royalty ;) Det kunne da blive dyrt.

Hvis man da kan tale om at have skrevet noget, der er så kort.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-12-03 15:33

"Søren Olsen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvis man da kan tale om at have skrevet noget, der er så kort.

Mener du så også at Shubidua ikke skal have noget når "Chinese Pin Fight"
bliver spillet, den er også kort

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Søren Olsen

Dato : 21-12-03 18:04

"Ivan V. Klattrup" <ivanklattrupnospamming@webspeed.dk> wrote in message
> "Søren Olsen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Mener du så også at Shubidua ikke skal have noget når "Chinese Pin Fight"
> bliver spillet, den er også kort

Det ved jeg nu ikke, men jeg synes, at selve problemstillingen om, hvornår
noget kan kaldes "et værk", er interessant.

Fra : Lars Rosenmeier

Dato : 24-12-03 05:32

Fight"

> Det ved jeg nu ikke, men jeg synes, at selve problemstillingen om, hvornår
> noget kan kaldes "et værk", er interessant.

Det står der bl.a. en masse om i 'Om ophavsretlig beskyttelse af
musikværker' af Morten Rosenmeier. Så vidt jeg husker bliver der bl.a. nævnt
i bogen, at DSB-temaet ikke er beskyttet.

Lars

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-12-03 21:15

"Dallemusen" <dvnielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> bliver spillet på banegården inden der komme en besked).... Sjovt nok

Phew...det blev en lang overskrift

Nå, men det jeg ville spørge om var, om den xylofon-treklang der er med på
Humleriddernes (IMHO) eminente remix af Poul Krebs' ellers lettere banale
"På en kaj i Kalundborg" ikke er de samme toner som i DSBs jingle? Jeg kan
godt høre at de ikke kommer i samme rækkefølge, men jeg synes det lyder som
de samme toner.

Mvh Mads

Fra : Dallemusen

Dato : 23-12-03 11:25

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:bs57j9$bfn$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> godt høre at de ikke kommer i samme rækkefølge, men jeg synes det lyder

Har ikke kunne finde nummeret med humleridderne, men poul krebs version (og
ja den er temmelig banal) går i Edur og hvis vi snakker om de samme toner så
er tonerne i Poul Krebs sang Eb E og B DSB bruger D Eb og Bb så det er ikke
de samme toner, men afstanden er den samme så jo det er samme jingle bare en
halv tone højere.....

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-12-03 01:02

> [...]

ikke
> de samme toner, men afstanden er den samme så jo det er samme jingle bare

Jeg har lagt en lille bitte stump af nummeret på dk.binaer under
overskriften "Treklang i Poul Krebs-nummer" - kan jeg ikke få dig til at
checke den ud? Det er efterhånden ved at blive lidt af en "fiks ide" hos
mig, og det ville da være rart at få den bekræftet eller afkræftet.

Mvh Mads

Fra : Dallemusen

Dato : 28-12-03 22:38

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:bskii6$29p8$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> checke den ud? Det er efterhånden ved at blive lidt af en "fiks ide" hos
> mig, og det ville da være rart at få den bekræftet eller afkræftet.

Hej så kom jeg over julen og fik lyttet til lydklippet. Det der bliver
spillet på klippet er tonerne:

E-Eb-E-Eb-E-(Eb-E-B)-Db hvis man "klipper" tonerne i parentesen ud har du
DSB "temaet" bare en halv tone højere oppe i registret, men når du mener at
kunne høre at det er det samme så er det det også, at tonearten er en anden
er kun vigtigt hvis de to ting skal spilles samtidig.... Håber at det gav
lidt mening.....

Med ønsket om en god jul og et godt nytår
De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Dallemusen

Dato : 28-12-03 22:58

Det skal lige tilføjes at der naturligvis er en tone mere på spil på dit
lydklip, men jeg valgte at censurere den fra da den ikke var vigtig i denne
sammenhæng

DSB "temaet" har altså tonerne: D Eb (udtales S) og B smart ikke ?

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 29-12-03 19:51

> er kun vigtigt hvis de to ting skal spilles samtidig.... Håber at det gav
> lidt mening.....

Skulle lige læse det et par gange - men så fangede jeg den også

Jeg siger pænt tak for hjælpen.

Mvh Mads

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-03 00:02

> [...]
jule-compilations,
> men findes der tal på hvor meget han tjener på det/hvor meget sangen

Aner det ikke, men det er sgu nogle sprøde akkorder, de der
"jule-akkorder" - ret lette at spille, men jeg prøvede lige at skrive dem
ned, så ser de GODT nok svære ud

Det må være noget lign. dette:

Cmaj9 C6 Cmaj9 C6 Cmaj9 C
Am11 Am7 Am11 Am7 Am11 Am
Dm11 Dm7 Dm11 Dm7 Dm11 Dm
G13 G9 G13 G9 G13 G9

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Søren Olsen

Dato : 29-12-03 08:31

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
> Aner det ikke, men det er sgu nogle sprøde akkorder, de der
> "jule-akkorder" - ret lette at spille, men jeg prøvede lige at skrive dem
> [...]

Utroligt hvor meget langhalm, der kan tærskes på en udvidet
"æblemand-turn-back"

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-03 11:06

> Utroligt hvor meget langhalm, der kan tærskes på en udvidet
> "æblemand-turn-back"

Hehe, ja