Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overbelysning EOS 300D
Fra : Knud Bonke

Dato : 20-12-03 17:28

Hej
Hvad sker der med sensoren ved ekstrem overbelysning?
Jeg har nytårsaften og raketter i tankerne. Hvis man nu bare
lader kameraet stå åben i en times tid, og afdækker objektivet
i uinteressante øjeblikke, så har man jo ikke en døjt føling
med hvor meget lys der slipper ind.
Er der nogen der ved om man kan overbelaste og ødelægge sensoren?
Hilsen Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-03 17:36

On 2003-12-20, Knud Bonke <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:
> [...]
> med hvor meget lys der slipper ind.
> Er der nogen der ved om man kan overbelaste og ødelægge sensoren?

CMOS er ikke superfølsomt. Folk der laver astrofoto bruger
typisk 10 minutter åbningstid

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-12-03 17:51

Povl H. Pedersen wrote:

> CMOS er ikke superfølsomt. Folk der laver astrofoto bruger
> typisk 10 minutter åbningstid

Nu er det forhåbentlig heller ikke CMOS men CCD EOS 300D benytter sig af. Om
forskellen "skulle være det samme" ved jeg dog ikke.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-12-03 17:50

300D er CMOS ligesom 10D. Iøvrigt vil billedet blive totalt overbelyst hvis
billedet bliver eksponeret så lang tid.
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-12-03 17:57

Prøv at se her for at få en idé om belysning
http://www.benel.com/powershot/pic-of-the-day.php?month=12&day=13&year=2003
Mvh, Hans

Fra : Knud Bonke

Dato : 20-12-03 18:38

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3fe47f77$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
: Prøv at se her for at få en idé om belysning
: http://www.benel.com/powershot/pic-of-the-day.php?month=12&day=13&year=2003
: Mvh, Hans

Ja det er udemærket, men det jeg vil, er at få et par gode raketter eller
bomber med på samme billede, og her i 1 km's afstand fra Gislev, hvor
kadancen i raketaffyringer ikke er så stor, har jeg et godt udsyn, og kan
ved at afdække objektivet få flere skud på samme optagelse.
At lave et billede på 8 eller10 sek. kan jeg godt finde ud af
Hilsen Knud

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 20-12-03 19:10

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>Ja det er udemærket, men det jeg vil, er at få et par gode raketter eller
>bomber med på samme billede,
Hvorfor ikke bare tage forskellige billeder og så lægge dem sammen i
photoshop bagefter ?
-Bjarne

Fra : Knud Bonke

Dato : 20-12-03 19:37

: Hvorfor ikke bare tage forskellige billeder og så lægge dem sammen i
: photoshop bagefter ?
: -Bjarne

Jo, det bliver nok også resultatet, for det der med at fejre nytår
og være kreativ med kameraet passer vist ikke helt sammen.
Jeg blev nysgerrig da der for nogle dage siden var en her i gruppen
der sagde man ikke kunne lave sådanne langtidsoptagelser. Jeg
har afprøvet teknikken på lysene fra biler fra en motorvejsbro,
og afdækket objektivet når der var for mange biler der kørte imod mig,
og på denne måde fået mere balance mellem de røde og de hvide lygtestriber.
Og med lidt mere øvelse skal det nok lykkes.
Knud

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-03 18:34

"Knud Bonke" skrev
> Er der nogen der ved om man kan overbelaste og ødelægge sensoren?

Jo længere tid et digitalkamera er tændt ad gangen, jo større
varme genereres i chippen. Denne varme leder til større intern
modstand, som igen gi'r risiko for at hotte pixels træder tydeligere
frem. Resultatet kan blive lidt øget støj på billedet.
Chippen tager ikke skade af det.
Dette gælder for ccd'er og antagelig også for cmos'er
selvom de faktisk er bygget lidt mere primitivt op...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Knud Bonke

Dato : 20-12-03 18:40

: "Knud Bonke" skrev
: > Er der nogen der ved om man kan overbelaste og ødelægge sensoren?
:
[...]

Tak, det var egentlig det svar jeg ønskede, har søgt overalt uden at finde noget.
Hilsn Knud

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-03 20:32

"Knud Bonke" skrev
> Tak, det var egentlig det svar jeg ønskede, har søgt overalt uden at
finde noget.

Velbekomme. Men du behøver nu ikke lade lukkeren stå
åben så længe ad gangen. Find det sted på himlen, hvor de dyre
raketter kommer hyppigst, ret kameraet imod stedet, stil på den
ønskede blænde og tryk på udløseren når du ser "halen" far raketten.
Luk lukkeren igen når den er eksploderet. Jo længere lukkeren står åben,
jo længere bliver stregen efter hver enkelt partikel. Det er om at
finde en gylden middelvej.

Fra : Jan F.

Dato : 20-12-03 21:43

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lader kameraet stå åben i en times tid, og afdækker objektivet
> i uinteressante øjeblikke, så har man jo ikke en døjt føling

Nu kender jeg ikke 300D og har ikke manualen, men hvordan vil du rent
praktisk lade kameraet stå åbent en time? På 10D kan lukkeren max sættes på
30 sek. og på BULB skal udløseren holde nede, med mindre er ejer af noget
fjern udløserudstyr.

Jan F.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 00:07

On 2003-12-20, Jan F. <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote:
> [...]
> 30 sek. og på BULB skal udløseren holde nede, med mindre er ejer af noget

Fjernudløseren er trviviel. Køb et 2.5 mm micro jackstick, mono.
Forbind de to ben. Og du har en ting der holder udløseren nede :)

Alternativt en i stereo. Når de 2 ben væk fra spidsen er forbundet
svarer det til at triggeren er halvt nede. Og når man også forbinder
det sidste ben (spidsen) tages billedet.

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-12-03 05:05

> [...]
> svarer det til at triggeren er halvt nede. Og når man også forbinder
> det sidste ben (spidsen) tages billedet.

Tak for det, den var rigtigt fin. Jeg har lavet en specialklemme
til at holde udløseren nede, det virker, men ser ikke just elegant ud.

[...]

...Og til Jan F, 300d og 10d virker tilsyneladende på samme måde
hvad "bulb" angår. Hos 300d kun i indstilling "M", og max med bl. 22.
Knud

Fra : Jan F.

Dato : 21-12-03 06:34

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> svarer det til at triggeren er halvt nede. Og når man også forbinder
> det sidste ben (spidsen) tages billedet.

Det lyder smart, men hvor skal jeg bruge micro jackstikket? På min 10D er
der en trebenet fjernudløser-indgang, den eneste indgang til mikro jackstik
er TV-out, det går vel ikke at bruge den?

Jan F.

Fra : Jan F.

Dato : 21-12-03 07:02

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder smart, men hvor skal jeg bruge micro jackstikket? På min 10D er
> der en trebenet fjernudløser-indgang, den eneste indgang til mikro
jackstik
> er TV-out, det går vel ikke at bruge den?

10D er åbenbart anderledes, kræver et specielt 3-benet stik.

Link til side med 300D remote:
http://www.chantalcurrid.com/remoteControl.htm

Jan F.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 09:29

On 2003-12-21, Jan F. <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote:

> Det lyder smart, men hvor skal jeg bruge micro jackstikket? På min 10D er
> der en trebenet fjernudløser-indgang, den eneste indgang til mikro jackstik
> er TV-out, det går vel ikke at bruge den?

Pro kamera kræver pro stik :)

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-12-03 10:11

: Pro kamera kræver pro stik :)

Ja, og en pro-coolnes når man så eksperimenterer med en stump ledning for at se hvad der er hvad

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 11:53

On 2003-12-21, Knud Bonke <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

>: Pro kamera kræver pro stik :)
>
> Ja, og en pro-coolnes når man så eksperimenterer med en stump ledning for at se hvad der er hvad

Du kan ikke ødelægge noget hvis der kun er 3 ben.

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-12-03 12:40

: Du kan ikke ødelægge noget hvis der kun er 3 ben.

Jeg kan, skal vi vædde ( ?
I hvert fald har vi vel konstateret, at man kan undgå at købe en dyr fjernbetjening, som (for 300d's vedkommende) kun virker i
indtil 5 m's afstand, eller et udløserkabel på 60 cm, som bare i virkeligheden er et kortsluttet stik?
Hilsen Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 13:44

On 2003-12-21, Knud Bonke <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

> [...]
> indtil 5 m's afstand, eller et udløserkabel på 60 cm, som bare i virkeligheden er et kortsluttet stik?

De fleste universalfjernbetjeninger kan angiveligt bruges.
MGA TV skulle man kunne bruge på power-knappen. Så jeg skal have
købt supermarkedets billigste - Og det er til noget under 100 kr.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-12-03 12:47

> Du kan ikke ødelægge noget hvis der kun er 3 ben.

Skal vi vædde? Har du et 10D, du vil stille til rådighed, så skal jeg
gerne ødelægge det ved at pille ved stikket beregnet til tre ben.

--
-Jens B.