Långsamma uppdateringar?
Fra : Marcus

Dato : 20-12-03 15:08

Har märkt att de senaste dagarnas uppdateringar tar så oootroligt tid på
sig för installationen + optimeringen!
Visserligen är ingen av mina maskiner av den allra snabbaste sorten, men
när det närmar sig en timme blir man misstänksam...

http://mac.abc.se/~pictor/dump.html

Fler som märkt av detta fenomen? Vad kan det tänkas bero på?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-12-03 15:21

Marcus <NOSPAMpictor@abc.se> wrote:

> [...]
>
> http://mac.abc.se/~pictor/dump.html
>
> Fler som märkt av detta fenomen? Vad kan det tänkas bero på?

Mine var fine. Optimization tager altid lidt tid, men ikke en time! God
jul!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Jon Aalborg

Dato : 20-12-03 17:03

In article <1g69uks.1s4lem21m65b8gN%fornavn@efternavn.org>,
fornavn@efternavn.org (David Blangstrup) wrote:

>Mine var fine. Optimization tager altid lidt tid, men ikke en time! God
>jul!

Riktig internasjonalt etterhvert her, jo!

God jul til alle.

/Jon

Fra : Marcus

Dato : 20-12-03 17:16

> Riktig internasjonalt etterhvert her, jo!

Varför inte? Skandinaver förstår varandra - och kan man ställa en fråga (som
rör alla tre språkgrupperna) till kanske tre gånger så många är chansen tre
gånger så stor att få ett bra svar...

> God jul til alle.

Ja god jul!

> /Jon

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : kristian ragndahl

Dato : 20-12-03 17:53

:
[...]

Vad innebär denna 'optimering' egentligen?

--
kristian ragndahl

Fra : Jon Aalborg

Dato : 20-12-03 19:22

In article <slrnbu8vk8.st.ragndahl@iBook.local>, kristian ragndahl
<ragndahl@postmaster.co.uk> wrote:

> [...]
>: jul!
>
>Vad innebär denna 'optimering' egentligen?

Det gikk en tråd her på niomd for et par dager siden som handlet litt om
det. Det handler vissst om noe som heter (pre-)binding, som man også kan
gjøre på kommandolinjen. Kanskje noen unix-geeks med talent for
popularisering kan fortelle hva det egentlig er for noe og hva som er
poenget med det? Vi er nok flere som lurer.

/J

Fra : Jonas Åkesson

Dato : 20-12-03 22:30

Den 03-12-20 19.21, i artikeln
aalborg.fjerndette-2012031921530001@ti211310a080-4101.bb.online.no, skrev
"Jon Aalborg" <aalborg.fjerndette@ogdette.mac.com>:

> [...]
> popularisering kan fortelle hva det egentlig er for noe og hva som er
> poenget med det? Vi er nok flere som lurer.

Optimering. Anpassa till rådande förhållanden kan jag tänka mig, alltså
anpassa efter rådande förutsättningar....

Fra : Jon Aalborg

Dato : 21-12-03 13:44

In article <BC0A7DD3.74A%jonas_akesson@comhem.se>, Jonas
=?ISO-8859-1?B?xQ==?=kesson <jonas_akesson@comhem.se> wrote:

> [...]
>
>Optimering. Anpassa till rådande förhållanden kan jag tänka mig, alltså
>anpassa efter rådande förutsättningar....

Den språklige betydningen av ordet er grei nok, men hva det betyr teknisk
når en installerer gjør det under Mac OS X er det vi lurer på - i alle
fall jeg.

/J

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-12-03 14:18

Jon Aalborg <aalborg.fjerndette@ogdette.mac.com> wrote:

> Den språklige betydningen av ordet er grei nok, men hva det betyr teknisk
> når en installerer gjør det under Mac OS X er det vi lurer på - i alle
> fall jeg.

Det står her:

http://developer.apple.com/documentation/ReleaseNotes/Prebinding.html

Kort sagt betyr det vel at når du bruker en applikasjon vil denne
benytte et sett med ferdigkompilerte biblioteker. Disse må det være
mulig å lokalisere for at det skal fungere.
Lokaliseringen kan gjøres på 2 måter.

1: Applikasjonen spør OSet om hvor biblioteket er hver gang dette skal
brukes (ikke prebinding). Dette vil gjøre oppstartsprosedyren for
applikasjonen svært langsom da hver gang en applikasjon spør om en
rutine i et bibliotek første gang må den be om å få dette fra OSet hver
gang.

2: Applikasjonen vet hvor bibliotekene er (hvilke adresser de bruker).
Da kan det bare aksessere denne adressen direkte og ikke spøree OSet
hver gang. Hver gang noe i OSet oppdateres vil plasseringen av
bibliotekene i hukommelsen endre seg, og dette må applikasjonene få
beskjed om. Det er dette som skjer ved en prebinding - alle
applikasjonene på disken blir "gjort oppmerksomme på" hvor bibliotekene
nå ligger slik at oppstarten av applikasjonene skal gå fortere.

Dette var *veldig* kort og uvitenskapelig, men det burde ikke være alt
for galt.

Terje

Fra : Terje Kvernes

Dato : 21-12-03 14:44

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

[ om pre-binding ]

> Dette var *veldig* kort og uvitenskapelig, men det burde ikke være
> alt for galt.

det var slettes ikke så ille. det er dog kanskje verdt å nevne at
glibc-folk vil kjenne igjen det samme under navnet "pre-linking".
forskjellen i oppstartstider varierer dog veldig, avhengig av
filecache og mye annet rusk. at det går fortere med pre-binding
eller tilsvarende er dog sikkert -- ulempen er som du sier at man må
kjøre slike rutiner på nytt hver gang et bibliotek installeres på
nytt.

--
Terje

Fra : david bonde

Dato : 03-01-04 17:43

Terje Kvernes <terjekv@math.uio.no> wrote:

> [...]
> eller tilsvarende er dog sikkert -- ulempen er som du sier at man må
> kjøre slike rutiner på nytt hver gang et bibliotek installeres på

Någon som kan förklara varför man _inte_ behövde göra detta på Mac OS
9-tiden, och så vitt jag vet, inte heller gör det under windows?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Terje Kvernes

Dato : 04-01-04 17:47

i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) writes:

[ om prelinking / prebinding ]

> Någon som kan förklara varför man _inte_ behövde göra detta på Mac
> OS 9-tiden,

vel, jo flere delte biblioteker man har, jo mer nyttig er rutiner
som prebinding. OS 9 hadde vel ikke allverden av delte
biblioteker.

> och så vitt jag vet, inte heller gör det under windows?

DLL-er har en noe annen struktur enn .so-filer, men med mindre de
tilbyr den samme funksjonaliteten så vil også Windows tjene på noe
slikt.

--
Terje

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 04-01-04 18:13

[david bonde]

| Någon som kan förklara varför man _inte_ behövde göra detta på Mac OS
| 9-tiden,

sier «gjenoppbygging av skrivebordet» deg noe?

| och så vitt jag vet, inte heller gör det under windows?

man burde det.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : david bonde

Dato : 17-01-04 17:19

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@aqualene.uio.no> wrote:

> sier «gjenoppbygging av skrivebordet» deg noe?

Ja, det återskapade skrivbordsdatabasen. Denna innehöll bara information
om vilka program som hade vilken symbol, vilka program som kunde öppna
vilka typer av dokument etc.

Står lite om detta (man jämför Mac OS 9 och Mac OS X) i System
Overview-boken som ingår i Developer Tools.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?