græskarmos på dåse
Fra : Lise og Søren Hansen

Dato : 20-12-03 12:03

Jeg skal bage græskartærte i dag, og har ikke nok græskarmos i min fryser.
Så jeg ville supplere op med mos på dåse, som jeg har købt i USA.
Spørgsmålet er bare, hvor længe kan grøntsagsmos på dåse holde sig? De er
købt i 2001. Jeg har kigget på dåserne og kan ikke umiddelbart se at der
skulle være angivet en mindst holdbar til dato. Der står nogle tal og
bogstaver på toppen, men ikke noget jeg kan få noget ud af.

VH Lise

Fra : zasha

Dato : 20-12-03 16:11

"Lise og Søren Hansen" <lshansen_@privat.dk> skrev i en meddelelse
´<klip>
> [...]
> skulle være angivet en mindst holdbar til dato. Der står nogle tal og
> bogstaver på toppen, men ikke noget jeg kan få noget ud af.

Hej Lise

Du kan roligt spise mosen, såfremt dåsen ikke er deform/slået ud af form og
derfor bulet ud.
Teoretisk kan en dåse holde i ca. 5 år, men hvis dåsen ikke er lakeret, vil
den langsomt med årene begynde af afgive tin. Men selvom dåsen ikke er
lakeret (det er lavprisvarer typisk ikke) så kan du altså ikke tage skade af
en enkelt dåse der evt. har afgivet lidt til fødevarene.
Og hvis du er i tvivl om indholdet er ok, så åben dåsen og lugt til den :)
Du skriver "købt i 2001" så det er jo svært at vide hvornår den er
produceret. Gider du ikke lige skrive hvad det er der står på dåsen, det
kunne være jeg kunne få noget ud af hiroglyfferne :)
--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/godter.html
(sæsonpræget chokoladeside ;)

Fra : Lise og Søren Hansen

Dato : 20-12-03 17:34

> [...]
> produceret. Gider du ikke lige skrive hvad det er der står på dåsen, det
> kunne være jeg kunne få noget ud af hiroglyfferne :)

Jeg har kastet mig ud i det, og indholdet virker helt ok. Men for en anden
gangs skyld kunne det være rart, hvis man kunne se hvornår indholdet er
produceret, så jeg håber du kan tyde følgende:
800R2/B275B
1726

VH Lise

Fra : zasha

Dato : 20-12-03 21:08

> [...]
> gangs skyld kunne det være rart, hvis man kunne se hvornår indholdet er
> produceret, så jeg håber du kan tyde følgende:

Hej Lise

Hmm..det er det man kalder en LOT-kode. Denne kode bruger producenten til at
identificere partien gennem. Men det er så også kun producenten der ved,
hvornår den er fremstillet. Når den er købt i USA, skal jeg ikke kunne sige
om det er tilladt at sælge uden prod. dato og mht. dato, for det skal fremgå
af varer der sælges i DK.
Disse datoer er som reglen ikke præget på/i dåserne, men står som oftest på
etiketten.
Jeg er ked af ikke at kunne "afkode" koden for dig :o
Har iøvrigt aldrig før hørt om græskarmos på dåse *smil*