Fast størrelse på hele siden?
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 20-12-03 08:27

Hej

Jeg har lavet en web side med frames (se evt. www.oz1hmn.dk). Det virker ok
med den skærmstørrelse (1024) jeg er gået efter, men med mindre skærme (fx
med min HP720) kommer der jo scrollbars på alle frames. Kan man ikke lave så
der kommer een scroolbar til højre på siden (jo det kan man, det gør andre
i GoLive 6?
Jeg vil stadig gerne have frames indeholdt, så jeg bare skifter indholdet ud
i en frame, når man vælger et link.

--
Venlig hilsen / Best Regards
Lars Rasmussen

Fra : Christian

Dato : 20-12-03 09:37

Lars Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> i GoLive 6?
> Jeg vil stadig gerne have frames indeholdt, så jeg bare skifter indholdet ud

Øh du kan angive det i procenter og så i dit css prøve
owerflow: auto;

og ellers lave det skalerbart, det er vejen frem.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-03 17:46

"Lars Rasmussen" <lr@oz1hmn.nospam.dk> skrev

> [...]

> i GoLive 6?
> Jeg vil stadig gerne have frames indeholdt, så jeg bare skifter indholdet

Hvorfor vil du fastholde frames - med alle de ulemper, det giver:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Hvis du inkluderer en enkelt menufil på alle dine sider, for du fordelen fra
frames (kun en menu at rette i) uden at få ulemperne med:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 21-12-03 09:04

Hejsa

> [...]
fra
> frames (kun en menu at rette i) uden at få ulemperne med:

Grunden til at jeg ville fastholde mine frames, var nok at jeg ikke vidste
bedre

Det ser ret interessant ud det du linker til her.
Min udbyder understøtter SSI. Hvad er at foretrække, SSI eller Java?
Kan jeg stadig linke til, og få vist, en side som ikke ligger på min igen
site?

mvh Lars

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-12-03 11:27

Lars Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Det ser ret interessant ud det du linker til her.
> Min udbyder understøtter SSI. Hvad er at foretrække, SSI eller Java?

SSI (Server Side Include) er at foretrække frem for javascript og
javaapplets fordi det foregår serverside, og dermed ikke stiller nogen
krav til brugerens maskine/browser udover standard html.

De fleste har javascript slået til, men det er ikke alle, så SSI er at
foretrække - det bruger heller ikke maskinkraft ude hos brugeren, men
kun på serveren (måske er det så lidt så det er ubetydeligt - jeg har
aldrig mødt en side med adskillige javascript includes )

> Kan jeg stadig linke til, og få vist, en side som ikke ligger på min igen
> site?

Hvis jeg forstår dig ret så mener du at du vil trække en side ind så den
kommer frem sammen med elementer fra dine egne sider, og under din URL.

Svar: Ja, men du skal være opmærksom på at du i endnu højere grad end
med frames 'udvisker' skellet imellem hvad der er vis, og dermed ret let
kommer meget tæt på ophavsrettens grænser. Du bør kun gøre det med ting
som du har ophavsret eller brugsret på .

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 21-12-03 09:23

Hej

Jeg kan se du anvender Webwriter 4 (har selv brugt en meget tidlig udgave af
webwriter).
Vil du anbefale den til sådanne ting istedet for fx GoLive som jeg bruger
nu?

mvh Lars

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-12-03 11:44

Lars Rasmussen skrev:

> [...]
> webwriter).
> Vil du anbefale den til sådanne ting istedet for fx GoLive som jeg bruger

Det vil jeg i hvert fald - helt afgjort - GoLive har det med at lave en
del ekstra kode, så du kan få meget pænere kode ved at bruge webwriter 4

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-03 13:49

Jesper Brunholm skrev:

> Hvis jeg forstår dig ret så mener du at du vil trække en side
> ind så den kommer frem sammen med elementer fra dine egne
> sider, og under din URL.
>
> Svar: Ja,

Med almindelig SSI? Det kan ikke gøres med en normal include-linje
- jf. fx html.dk's tutorial:
<http://html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp> (se nederst på siden).

Man kan gøre noget med asp og sikkert også med php - men i
almindelig SSI kan man ikke hente indhold fra andre webservere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-12-03 16:39

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Med almindelig SSI? Det kan ikke gøres med en normal include-linje
> - jf. fx html.dk's tutorial:
> <http://html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp> (se nederst på siden).

OK - jeg tænkte ganske rigtigt på php, og troede at man havde samme
muligheder i anden SSI - tak for rettelsen.

mvh

Jesper Brunholm