Juleferie
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-12-03 15:32

Ih, hvor er det dog dejligt, vi lærere nu kan holde 16 dages ferie, mens
de andre knokler videre.
Det er et godt job.

VH Birgitte - overlærerinde.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-12-03 15:41

Ha!

16 dage?

Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl.

hilsen og god "ferie". Har du slet ikke noget arbejde du kunne tage med
hjem?

Niels Aage

Fra : Rømer

Dato : 19-12-03 17:00

Ja - og hvis man indkalkulerer den uge før jul, hvor alt arbejde på skolerne
ligger mere eller mindre stille fordi man alligevel ikke kan forberede noget
til efter ferien - og den uge efter nytår, hvor ingen rigtig er kommet i
gang endnu, så bliver det til en del rolige dage.

Bortset fra det - så rigtig god jul og forhåbentligt et nyt, godt år til
alle!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-12-03 19:06

Du kan da vist ikke vide ret meget om skole.
Så sent som på mandag har min 9. klasse koncentreret regnearkstræning i
problemløsning. Der er jo allerede terminsprøver i uge 3.
Første uge efter nytår starter 3 nye hold i teknisk IKT og
multimedieværksted. Det trækker søm ud at få det til at køre samtidig med at
skolens EDB-lokaler skal klargøres til terminsprøverne.

Hvordan er det nu med den politiske ...osv.

Julehilsen Niels Aage

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-12-03 19:52

Hej

Jeg har lige lært mine 5.klasses elever at læse mellem linierne.

Det kan se sådan ud

VH Birgitte

Fra : Rømer

Dato : 20-12-03 15:30

> Det kan se sådan ud

Det er nemlig så sandt som det ikke er sagt !

Tak!

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-12-03 00:50

Birgitte Abkjær wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige lært mine 5.klasses elever at læse mellem linierne.
>
> Det kan se sådan ud
eller: Det sorte er bogstaverne - det hvide giver meningen

/carsten

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-12-03 17:05

> Ha!
>
> 16 dage?
>
> Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl.

Hva' mener du? Om det er elevfrie dage eller ferie eller hvad? Vi fik
juleferie i dag. Fra 20/12 - 31/12 = 12 dage + 1/1 - 4/1 = 4 dage = 16 dage.

Jo, der er nok noget jeg kan lave - hånden på hjertet har jeg endnu slet
ikke forberedt undervisningen til perioden efter jul. Det gør jeg
selvfølgelig i min juleferie. Jeg mangler også at rette 23 stile og andre
opgaver, men det er jo ren fornøjelse, og kan slet ikke sammenlignes med
arbejde, jeg kan jo gøre det herhjemme ved spisebordet, og selv bestemme
tidspunktet - dette gælder ikke for andre jobs

VH Birgitte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-12-03 10:06

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
>
> 16 dage?
>
> Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl.
>
> hilsen og god "ferie". Har du slet ikke noget arbejde du kunne

Ak, N.Aa. - der tabte jeg alt for dig - der er juleferie for
eleverne fra 20.12.-4.1. =16 dage - er du ikke matematiklærer?

(Nu er det jo sådan at der faktisk ikke er juleferie i
skoleverdcnen for lærere - der er blot tale om afspadseringer, som
skal ligge på elevsvage dage (jf. overenskomsten) - ferie er 1 uges
efterårsferie og 1 uges vinterferie (evt. konverteret til længere
sommerferie) samt 3 ugers sommerferie (nu snart 4 p.g.a. de
forskellige aftaler på arbejdsmarkedet) - altså 5 ugers ferie som
alle andre på arbejdsmarkedet med 37 timers arbejdsuge.

Vores gennemsnitlige arbejdstid er omkring 42 timer om ugen,
svarende til de godt 1672 timer på årsbasis. Derefter er der så
ferien, søgne-helligdagene, der går fra - så vi bliver nok nødt til
at sige til dem, der herinde stadig tror at vi ikke laver noget,
men altid har ferie (misundelse er en grim ting), at den holder
ikke i virkelighedens verden.

Men det er da korrekt som BA skriver at vi i højere grad selv kan
tilrettelægge vores arbejdstid - og det er dér misundelsen kommer
ind.i billedet - især fordi der altid er en, der kender en lærer,
der aldrig laver noget, aldrig forbereder sig etc, og som derfor
kommer til at udstrække sig til at gælde alle lærere.
Men det er altså faktuelt forkert - iht. aftalerne - at tale om at
vi har juleferie - at børnene har det, er derimod en kendt sag.

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-12-03 10:15

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> tage
>
> Ak, N.Aa. - der tabte jeg alt for dig - der er juleferie for
> eleverne fra 20.12.-4.1. =16 dage - er du ikke matematiklærer?

Læs lige mit svar igen.
For det første har vi juleafslutning på min skole d. 23/12 kl. 11.30, så
hvor er de 16 dage??

For det andet markerer jeg tydeligt med "ferie", at det ikke har noget med
ferie at gøre!
Så hvor er problemet.
Jeg arbejder selv med TR2000 til tjenestetidsplanlægning, så jeg ved nok,
hvor feriedagene ligger!

hilsen og god Arbejds-Jul

Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-12-03 12:21

Niels Aage Schmidt wrote:

> Læs lige mit svar igen.
> For det første har vi juleafslutning på min skole d. 23/12 kl.
11.30,
> så hvor er de 16 dage??

Du skriver:

"Ha!

16 dage?

Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl."

Du går jo automatisk ud fra at alle har "juleferie" fra den 23/12 -
det gælder ikke alle, ellers ville du næppe svare som du gjorde.
For det andet: hvis I har "juleferie" fra den 23.12 - så har i
dagene et andet sted, f.eks. i forbindelse med dagen efter
kr.luftfartsdag eller i forbindelse med længere sommer-"ferie".
Dit svar indikerer at hun har talt forkert - og det har hun ikke.
Der ligger problemet.

> Jeg arbejder selv med TR2000 til tjenestetidsplanlægning, så jeg
ved
> nok, hvor feriedagene ligger!

Det er noget sludder - skolebestyrelserne kan sagtens aftale noget
andet - ingen vil betvivle din kompetence på området med TR2000,
men det er noget sludder at du "ved nok, hvor feriedagene ligger" -
det gør du altså åbenbart ikke i denne sag: vi har - som jeg
skrev - ikke "ferie", men afspadsering eller hvad du vil kalde det,
og vi har altså ikke ens "ferie-tidspunkter" overalt i landet.
Nogle har vinterferie, andre har ikke. Nogle har vinterferie i uge
7, andre i uge 8 - nogle har skoledage med længere
sommerferier,andre har valgt at lægge dem anderledes. Det betyder
at nogle skoler skal begynde 1.august, medens andre skal begynde
senere - sådan er der så meget.

Kan vi altså være enige om, at der er forskellige lokale aftaler,
der gør at billedet ikke er så ens som dit svar lægger op til?

I hvert fald: god jul og godt nytår - DET må man da kunne få lov
til at ønske dig! Og i øvrigt: hvorfor overså du mine smileys, som
skulle indikere en mere munter tone end det, du tilsyneladende har
opfattet det som?

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-12-03 13:28

> [...]
>
> Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl."
>
> Du går jo automatisk ud fra at alle har "juleferie" fra den 23/12 -

Næh. Deri bestod netop ironien/misundelsen &-:)< (Smileyironi)

> det gælder ikke alle, ellers ville du næppe svare som du gjorde.

Jo netop sådan. (Overlærerironi med oprindelse i 1967)

> [...]
> kr.luftfartsdag eller i forbindelse med længere sommer-"ferie".
> Dit svar indikerer at hun har talt forkert - og det har hun ikke.

Hej Arne!
Min kommentar var til Birgitte
Var spøgefuld ironisk
Var en julehumoristisk stikpille til Birgitte, der tilsyneladende påstod, at
vi har juleferie i 16 dage.
Vi har ikke ferie!! |
På min skole har vi ikke 16 dage!! )
Det er da træls, at vi først har sidste skoledag før Jul d. 23/12.
Når næsten alle andre stopper d. 19/12 ;-(

Stadig: Der ligger ingen feriedage i julen. Hvad jeg også kraftigt antydede!
..-) |
De er anbragt alle mulige andre steder.

> ved

Joh! Og jeg ved, at de ligger alle andre steder end i Julen. §-) ROFL

> Det er noget sludder - skolebestyrelserne kan sagtens aftale noget
> andet
Men vel ikke at lægge 16 dage i Julen.

> [...]
> vi har - som jeg
> skrev - ikke "ferie", men afspadsering eller hvad du vil kalde det,

Det har jeg heller aldrig sagt!! Vel????????
Du drager alt for vidtrækkende konklusioner! Husk din sokratiske logik.
(Ikke alle gyldne bjerge er gyldne )

> og vi har altså ikke ens "ferie-tidspunkter" overalt i landet.

Hvem har påstået det. (Bliv nu ikke som JHP, der ikke har sans for logik.
Fred være med ham i mit filter).

> [...]
> sommerferier,andre har valgt at lægge dem anderledes. Det betyder
> at nogle skoler skal begynde 1.august, medens andre skal begynde

Og: Hvem har påstået det modsatte?? Ikke jeg!

> Kan vi altså være enige om, at der er forskellige lokale aftaler,
> der gør at billedet ikke er så ens som dit svar lægger op til?

Det er kun dig, der ikke har benyttet din logiske sans korrekt. Læs lige
Wittgensteins "Tractatus" igen.

> [...]
> til at ønske dig! Og i øvrigt: hvorfor overså du mine smileys, som
> skulle indikere en mere munter tone end det, du tilsyneladende har

Jeg havde ikke tid til smileys. Men denne gang får du så til gengæld lidt
flere. ) $-) 8-} 6-]

> --
> ahw

naas

Glædelig baghjul.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-12-03 14:32

Hej

Ok, naturligvis var mit indlæg ment som rent juledrilleri ( provokation)
overfor alle de, der altid har ondt i r...., og mener vi laver for lidt, for
dårligt og for .....

Det var ikke ment at skulle provokere folk inden for egne rækker - vi ved
jo, at lige meget hvordan vi vender og drejer det - om vi har "fri" om
onsdagen, "fri" kl 10 om torsdagen, vinterferie eller "you name it", så
arbejder vi (mindst) præcist lige så meget, som alle andre her i kongeriget,
det har vores arbejdstidsaftale jo sørget for.

Så god jul da, og venlig hilsen

Birgitte

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-12-03 14:46

> Hej

<snip>

> Så god jul da, og venlig hilsen
>
> Birgitte

Og godt nyt år samtidig til dig og alle andre kolleger.

fra
Den gamle overlærer fra Varde

Fra : PR

Dato : 20-12-03 21:59

> [...]
kongeriget,
> det har vores arbejdstidsaftale jo sørget for.

tænk det er alligevel er kommet så vidt, at man ikke kan ønske folk god jul
med lidt ironi. Eller sandhed!

Glædelig jul og godt nytår.
(og så hold dog op med al det klynk! Hvis I endelig har så god samvittighed,
så behøver I vel ikke forklare tjenesteregler, elevfridage, afspadsering
osv.forfra igen og igen. "Jeg forbeholder mig ret til at forsvare
lærerne..." Det sætter vi også stor pris på, men lidt humor og selvironi
ville måske hjælpe lidt.)

---

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-12-03 22:23

"PR" <rofus@firefly.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> osv.forfra igen og igen. "Jeg forbeholder mig ret til at forsvare
> lærerne..." Det sætter vi også stor pris på, men lidt humor og selvironi

Ja men glædelig Jul da.
Det er da den første anonyme Julehilsen jeg har set.

Hvem klynker? og over hvad? Julen er da dejlig.

- og godt nytår

Niels Aage Schmidt (Jeg tør godt underskrive mig )

Fra : PR

Dato : 21-12-03 11:25

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvem klynker? og over hvad? Julen er da dejlig.
>
> - og godt nytår
>
> Niels Aage Schmidt (Jeg tør godt underskrive mig )

Det gør jeg også

Beklager

vh
Peter Rasmussen

---

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-12-03 11:49

> Det gør jeg også
>
> Beklager
>
> vh
> Peter Rasmussen

Fint!

Hvis du så vil fortælle, hvem der klynker og over hvad, så er det helt fint.

Jeg drillede bare Birgitte lidt med en indforstået kendsgerning blandt
lærere (at juleferie ikke er ferie og slet ikke ferie i 16 dage, når vi er
en del, der først har sidste skoledag d. 23/12)

Men dejligt, at du nu fægter med åben pande. (Som vi sang i landsbyskolens
gymnastiksal til taktfast rundmarch.) 0:-}

Når du har svaret, så hav en rigtig dejlig Jul og kom godt og sikkert ind i
det nye år.

Niels Aage Schmidt

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 06:50

Niels Aage Schmidt <nielsaa@c.dk> wrote:

> For det første har vi juleafslutning på min skole d. 23/12 kl. 11.30, så
> hvor er de 16 dage??

Skolerne /skal/ give undervisning et vist antal dage om året. Man kan
dog vælge at afkorte sommerferien for at give vinterferie, og hvis man
giver eleverne »ramadan-fri« må dagene nødvendigvis tages et andet sted
fra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 06:50

Niels Aage Schmidt <nielsaa@c.dk> wrote:

> Hvordan får du det fra 24/12-4/1 begge incl.

Juleferien startede for os 19/12 [sidste skoledag]. Sidste fridag:
søndag 4/1. Men det drejer sig dog om en gymnasieskole.
--
Per Erik Rønne