XP / win2000 og win98, problem med baggrun~
Fra : VIP

Dato : 19-12-03 10:17

Jeg oplever et problem med baggrundfarver på ikoner / formens farve efter at
jeg har skiftet til XP pro på den maskine jeg udvikler på.

Jeg har taget en ikon fra MSComm eksemplet på VB cdén, der ligner en rød
lysdiode, og placeret på en ny form, skrevet noget kode.
På XP har omridset om "lysdioden" samme farve som formens baggrund og det
ser pænt ud.
Men afvikles den samme applikation på en Windows 2000 så er omridset omkring
den runde del af ikoner lysere en formen, og det ser
underligt ud.
Jeg har også prøvet placere en *.bmp med samme baggrund farve som formen på
en cmdbutton, på XP ser det OK, men på Windows 2000
er bmpéns baggrund lysere en resten af cmdbutton.

Er det mig der gør noget galt ?
Er der andre der oplevet det ?
Hvad er løsningen ?

--
Venlig hilsen

Viggo
Erstat "punktum" med . i email adresse

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 19-12-03 10:58

"VIP" <netbroker@mail punktum dk> skrev i en meddelelse
> Jeg oplever et problem med baggrundfarver på ikoner / formens farve efter
at
> jeg har skiftet til XP pro på den maskine jeg udvikler på.

Standardfarverne er forskellige - der er også forskel på f.eks. en forms
baggrundsfarve mellem Win98 og W2K.

Har man 'billeder' (bmp'er eller lignende), som skal falde i ét med
baggrunden, ser jeg to muligheder:
1) Have flere forskellige versioner af billedet med farve efter
Win-versionen.
eller 'omvendt':
2) Sikre sig at formens baggrundfarve matcher billedets baggrundsfarve
(Me.BackColor = [farve])

Har man kontroller, der skal matche, er der et par ting at huske:
1) Label-kontroller kan/skal have transparent baggrund.
2) Du kan i Form_Load lave noget, der ligner dette (skal tilpasses,
error-tjekkes m.v.):
Dim c As Control
On Error Resume Next
For Each c in Controls
c.BackColor = Me.BackColor
Next

Jeg ved selv af bitter erfaring, hvor DUMT!, det ser ud, når man f.eks. har
glemt at lave label-kontroller transparente - men der ses nu af og til
eksempler på dette i mange programmer.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : VIP

Dato : 19-12-03 22:47

Hvordan finder jeg ud af hvad standard farven hedder i win xp, 2000 og 98 ?

eller hvordan finder jeg ud af hvilket windows version programmet afvikles
på ?

Fra : Harald Staff

Dato : 20-12-03 19:39

Hei Viggo

Fra MSDN:
Using System Colors
When setting the colors of controls or forms in your application, you can use colors
specified by the operating system instead of specific color values. If you specify system
colors, when users of your application change the values of system colors on their
computers, your application automatically reflects the user-specified color values.

Each system color has both a defined constant and a direct color setting. The high byte of
direct color settings for system colors differs from those of normal RGB colors. For RGB
colors, the high byte equals 0 whereas for system colors the high byte equals 8. The rest
of the number refers to a particular system color. For example, the hexadecimal number
used to represent the color of an active window caption is &H80000002&.

When you select color properties at design time with the Properties window, selecting the
System tab lets you choose system settings, which are automatically converted into the
hexadecimal value. You can also find the defined constants for system colors in the Object
Browser.

--
HTH. Beste hilsen Harald
Followup to newsgroup only please.