Solgt virksomhed .. Skat 60 %
Fra : Sælger

Dato : 18-12-03 21:21

Min svigerfar har solgt sin personligt ejede virksomhed for et beløb.

Han fortæller mig så i dag at han skal betale 60 % i skat af pengene.

Han er 64 år gammel, og vil gerne fortsætte med at være selvstændig.

Kan han skyde pengene i et selskab ? altså investere dem ?

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 21:56

"Sælger" <rj@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Min svigerfar har solgt sin personligt ejede virksomhed for et beløb.
>
> Han fortæller mig så i dag at han skal betale 60 % i skat af pengene.
>
> Han er 64 år gammel, og vil gerne fortsætte med at være selvstændig.

Har han indtil nu brugt virksomhedsskatteordningen? I så fald bør han kunne
fortsætte med det og udskyde skatten og udjævne indkomsten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-12-03 22:20

> Har han indtil nu brugt virksomhedsskatteordningen? I så fald bør han
kunne
> fortsætte med det og udskyde skatten og udjævne indkomsten.

Ved ophør af VSO, bliver man beskattet af den udskudte skat, som i værste
tilfælde kan ligge på ca. 63% (dog med fradrag af den betalte acontoskat på
mellem 30%-50%)

Disse penge er skat af "opsparet overskud" og burde i sin tid at være
beskattet med de givne 63%, hvis man dengang lå i topskat.

En måde man kan undgå denne beskatning (indtil videre) er ved at fortsætte
med at holde adskillelsen mellem privat og erhverv. Fx skal man holde
snitterne helt væk fra erhvervskreditten. Man skal derefter

1) Inden for kalenderåret, hvor virksomheden ophører, starte en ny
virksomhed
2) Indenfor 6 måneder efter oprette et selskab gennem skattefri
virksomhedsomdannelse.

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 22:38

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ved ophør af VSO, bliver man beskattet af den udskudte skat, som i værste
> tilfælde kan ligge på ca. 63% (dog med fradrag af den betalte acontoskat

> mellem 30%-50%)

Meningen er jo, at VSO ikke skal ophøre. Det kan man jo arrangere på mange
måder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-12-03 22:50

> Meningen er jo, at VSO ikke skal ophøre. Det kan man jo arrangere på mange
> måder.

Ja, ovenstående var for at forklare lidt om VSO, men som jeg skrev i
indlægget, så kan man vælge indenfor kalenderåret, hvor virksomheden ophører
(HVIS man holder snitterne HELT væk fra erhvervskontoen), at starte en ny
virksomhed eller indenfor 6 måneder at oprette et selskab efter loven om
skattefri virksomhedsomdannelse

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 23-12-03 18:00

> Kan han skyde pengene i et selskab ? altså investere dem ?

Hvis han opfylder alle betingelser i Pensionsbeskatningsloven § 15 A, så har
han mulighed for at indskyde en del (eller det hele) på en ratepension med
fradrag i samme år, som salget af virksomheden beskattes.

Den komplette lovtekst er at finde på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030081629-REGL Se under § 15 A

ALLE (!!) punkter skal være opfyldt. Der er ingen dispensation. Reglen kan
også bruges, hvis man kun sælger en del af firmaet.

/Jørgen