ROTK slutning, kan nogen præcisere:-) ***~
Fra : Morten Bowman

Dato : 18-12-03 19:23

Hejsa
Jeg har ikke læst bøgerne så jeg har et spørgsmål.

Den allersidste scene irriterer mig! Den sidste voice-over af Frodo
forvirrer mere end godt er imo.
Er det i tråd med bøgerne?
Jeg var med på at det var svært for Frodo at vende tilbage, men den del med
Sam kunne jeg ikke følge.
Anyway jeg kan ikke helt forklare det, men den slutning irriterer mig

Kan nogen uddybe ?

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-12-03 20:13

Morten Bowman wrote:

> Er det i tråd med bøgerne?

Der er en anden tråd hvor den "rigtige" slutning fra bogen beskrives. Det er
bare at læse lidt tilbage

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-12-03 20:21

Anders Houmark wrote:

Det står i tråden "Kongen vender tilbage" og er beskrevet af Søren
Kongstad.. Men det skader vist ikke at læse hele tråden

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-12-03 20:17

On Thu, 18 Dec 2003 20:13:20 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>Morten Bowman wrote:
>
>> Er det i tråd med bøgerne?
>
>Der er en anden tråd hvor den "rigtige" slutning fra bogen beskrives. Det er
>bare at læse lidt tilbage

Den har jeg læst. Men der står jo ikke specificeret om den sidste scene er
med. Og hvis den er så om nogen kunne uddybe.

Fra : Søren Kongstad

Dato : 19-12-03 09:19

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
> On Thu, 18 Dec 2003 20:13:20 +0100, "Anders Houmark"
> <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:
>
> >Morten Bowman wrote:
> >
> >> Er det i tråd med bøgerne?
> >
> >Der er en anden tråd hvor den "rigtige" slutning fra bogen beskrives. Det
er
> >bare at læse lidt tilbage

Slutningen forløber således i bogen.

Efter at have afsluttet bogen fortæller Frodo Sam at han vil besøge Bilbo,
som har 131 års fødselsdag. Sam har et barn på 6 måneder og kan ikke tage
med Frodo hele vejen. Han vil gerne tage med Frodo men vil helst være
hjemme. Frodo beder ham sige til Rosa at han skal være væk i knap 14 dage.

På vejen møder de Elrond og Galadriel, samt andre elvere og bilbo som er på
vej til gråhavnene. Elrond og Galadriel bærer åbenlyst deres ringe, og
hilser på Frodo idet de siger at ringbærerne bør tage afsted sammen. Da går
det op for Sam hvad der skal ske. Jeg vil lad Tolkien fortælle resten

'Where are you going, Master ?' cried Sam, though at last he understood what
was happening.
'To the Havens, Sam,' said Frodo.
'And I can't come.'
'No, Sam. Not yet anyway, not further than the Havens. Though you too were a
Ring-bearer, if only for a little while. Your time may come. Do not be too
sad, Sam. You cannot be always torn in two. You will have to be one and
whole, for many years. You have so much to enjoy and to be, and to do.'
'But,' said Sam, and tears started in his eyes, 'I thought you were going to
enjoy the Shire, too, for years and years, after all you have done.'
'So I thought too, once. But I have been too deeply hurt, Sam. I tried to
save the Shire, and it has been saved, but not for me. It must often be so,
Sam, when things are in danger : some one has to give them up, lose them, so
that others may keep them. But you are my heir : all that I had and might
have had I leave to you. And also you have Rose, and Elanor ; and Frodo-lad
will come, and Rosie-lass, and Merry, and Goldilocks, and Pippin ; and
perhaps more that I cannot see. Your hands and your wits will be needed
everywhere. You will be the Mayor, of course, as long as you want to be, and
the most famous gardener in history ; and you will read things out of the
Red Book, and keep alive the memory of the age that is gone, so that people
will remember the Great Danger and so love their beloved land all the more.
And that will keep you as busy and as happy as anyone can be, as long as
your part of the Story goes on.'
'Come now, ride with me !'

(10) Then Elrond and Galadriel rode on ; for the Third Age was over, and the
Days of the Rings were passed, and an end was come of the story and song of
those times. With them went many Elves of the High Kindred who would no
longer stay in Middle-earth ; and among them, filled with a sadness that was
yet blessed and without bitterness, rode Sam, and Frodo, and Bilbo, and the
Elves delighted to honour them. [...]

But Sam was now sorrowful at heart, and it seemed to him that if the parting
would be bitter, more grievous still would be the long road home alone. But
even as they stood here, and the Elves were going aboard, and all was being
made ready to depart, up rode Merry and Pippin in great haste. And amid his
tears Pippin laughed.
'You tried to give us the slip once before and failed, Frodo,' he said.
'This time you have nearly succeeded, but you have failed again. It was not
Sam, though, that gave you away this time, but Gandalf himself !'
'Yes,' said Gandalf ; 'for it will be better to ride back three together
than one alone. Well, here at last, dear friends, on the shores of the Sea
comes the end of our fellowship in Middle-earth. Go in peace ! I will not
say : do not weep ; for not all tears are evil.'
Then Frodo kissed Merry and Pippin, and last of all Sam, and went aboard ;
and the sails were drawn up, and the wind blew, and slowly the ship slipped
away down the long grey firth ; and the light of the glass of Galadriel that
Frodo bore glimmered and was lost. And the ship went out into the High Sea
and passed on into the West, until at last on a night of rain Frodo smelled
a sweet fragrance on the air and heard the sound of singing that came over
the water. And then it seemed to him that as in his dream in the house of
Bombadil, the grey rain-curtain turned all to silver glass and was rolled
back, and he beheld white shores and beyond them a far green country under a
swift sunrise.
But to Sam the evening deepened to darkness as he stood at the Haven ; and
as he looked at the grey sea he saw only a shadow on the waters that was
soon lost in the West. There still he stood far into the night, hearing only
the sigh and murmur of the waves on the shores of Middle-earth, and the
sound of them sank deep into his heart. Beside him stood Merry and Pippin,
and they were silent.

(11) At last the three companions turned away, and never again looking back
they rode back slowly homewards ; and they spoke no word to one another
until they came back to the Shire, but each had great comfort in his friends
on the long grey road.
At last they rode over the downs and took the East Road, and then Merry and
Pippin rode on to Buckland ; and already they were singing again as they
went. But Sam turned to Bywater, and so came back up the Hill, as day was
ending once more. And he went on, and there was yellow light, and fire
within ; and the evening meal was ready, and he was expected. And Rose drew
him in, and set him in his chair, and put little Elanor upon his lap.
He drew a deep breath. 'Well, I'm back,' he said.

uddrag af "Lord of The rings: The Return of the King" af J.R.R Tolkien

/Søren

Fra : Lars Funck

Dato : 19-12-03 11:42

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> skrev i en meddelelse

> På vejen møder de Elrond og Galadriel, samt andre elvere og bilbo som er

> vej til gråhavnene. Elrond og Galadriel bærer åbenlyst deres ringe, og
> hilser på Frodo idet de siger at ringbærerne bør tage afsted sammen. Da
går
> det op for Sam hvad der skal ske. Jeg vil lad Tolkien fortælle resten

Og tak for det... nu får jeg helt lyst til at læse bøgerne igen. Ikke det
værste selskab i en juleferie

MVH

Lars

Fra : Morten Bowman

Dato : 19-12-03 13:17

On Fri, 19 Dec 2003 09:19:17 +0100, "Søren Kongstad"
<spamm-soremove-@kongstad.net> wrote:

>"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
>> On Thu, 18 Dec 2003 20:13:20 +0100, "Anders Houmark"
>> <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>> >Der er en anden tråd hvor den "rigtige" slutning fra bogen beskrives. Det
>er
>> >bare at læse lidt tilbage
>>

>Slutningen forløber således i bogen.
>
>Efter at have afsluttet bogen fortæller Frodo Sam at han vil besøge Bilbo,
>som har 131 års fødselsdag. Sam har et barn på 6 måneder og kan ikke tage
>med Frodo hele vejen. Han vil gerne tage med Frodo men vil helst være
>hjemme. Frodo beder ham sige til Rosa at han skal være væk i knap 14 dage.
>
>På vejen møder de Elrond og Galadriel, samt andre elvere og bilbo som er på
>vej til gråhavnene. Elrond og Galadriel bærer åbenlyst deres ringe, og
>hilser på Frodo idet de siger at ringbærerne bør tage afsted sammen. Da går
>det op for Sam hvad der skal ske. Jeg vil lad Tolkien fortælle resten

snip

>uddrag af "Lord of The rings: The Return of the King" af J.R.R Tolkien

Thnx, stort

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-12-03 13:29

Søren Kongstad wrote:
> 'No, Sam. Not yet anyway, not further than the Havens. Though you too were a
> Ring-bearer, if only for a little while. Your time may come. Do not be too

Det undrede mig at man ikke så Sam bære ringen i filmen. Men det kommer
nok med i den lange = rigtige udgave.

/David

Fra : Peter Lind

Dato : 19-12-03 19:39

David Rasmussen wrote:
> Søren Kongstad wrote:
>> 'No, Sam. Not yet anyway, not further than the Havens. Though you
>> too were a Ring-bearer, if only for a little while. Your time may
>> come. Do not be too
>
> Det undrede mig at man ikke så Sam bære ringen i filmen. Men det
> kommer nok med i den lange = rigtige udgave.

Man så ham ikke tage ringen på fingeren, hvilket jeg heller ikke ved om han
gjorde, men han gav ringen tilbage til Frodo, efter at have haft den i
lommen, og det tæller da som ringbærer i min opfattelse.

--
Mvh
Peter Lind

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-12-03 20:38

Peter Lind wrote:

> Man så ham ikke tage ringen på fingeren, hvilket jeg heller ikke ved om han
> gjorde, men han gav ringen tilbage til Frodo, efter at have haft den i
> lommen, og det tæller da som ringbærer i min opfattelse.

Tja. Men han har den jo på i bogen. Og jeg havde glædet mig til at se
deres fortolkning af hvordan han "oplever" det.

/David