/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
main eller navigation først
Fra : Lars Olesen


Dato : 18-12-03 15:39

Jeg har med stor interesse læst lidt på www.diveintoaccessibility.org
efter at have set linket på en anden fremragende side www.hintzmann.dk.

Kapitel 10 viser at man skal præsentere sit primære indhold først og
lade navigationen følge efter.

http://diveintoaccessibility.org/day_10_presenting_your_main_content_first.html

Har jeg ikke ret i, at det er vanskeligt at lave med helt flydende
layout, hvor man blot lader elementerne komme relativt efter hinanden og
helst ikke vil placere noget absolut?

Heldigvis giver han også et alternativ:

http://diveintoaccessibility.org/day_11_skipping_over_navigation_links.html

--
Lars Olesen
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk
www.discimport.dk      www.vih.dk


 
 
Martin Hintzmann And~ (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Hintzmann And~


Dato : 18-12-03 16:06

Lars Olesen wrote:

> Jeg har med stor interesse læst lidt på www.diveintoaccessibility.org
> efter at have set linket på en anden fremragende side www.hintzmann.dk.
>
> Kapitel 10 viser at man skal præsentere sit primære indhold først og
> lade navigationen følge efter.
>

Det vil søgemaskiner, tekst- og tale-browsere være glade for. Man skal bare huske et #-link til
sin menu.

> http://diveintoaccessibility.org/day_10_presenting_your_main_content_first.html
>
>
> Har jeg ikke ret i, at det er vanskeligt at lave med helt flydende
> layout, hvor man blot lader elementerne komme relativt efter hinanden og
> helst ikke vil placere noget absolut?
>

Det kan godt lade sig gøre, men kan være svært at styre.

Hvis vi antager et 2-spalte layout, hvor spalte 1 skal vises til højre og stå først i HTML-koden
og spalte 2 skal vises til venstre men stå sidst i HTML-koden.

Så skal man benytte sig af float left og right på de 2 spalter.

ex.
<div id="spalte-1">
   <p>indhold</p>
</div>
<div id="spalte-2">
   <ul><li>Menu</li></ul>
</div>

<style type="text/css">
#spalte-1 {
   width:69%;
   float:right;
}
#spalte-2 {
   width:29%;
   float:left;
}
</style>

NB. Jeg har med vilje ikke brugt 100% af vidten.

> Heldigvis giver han også et alternativ:
>
> http://diveintoaccessibility.org/day_11_skipping_over_navigation_links.html

Det er også et godt alternativ.


Hintzmann c",)


Christian (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 18-12-03 16:25


> >
>
> Det kan godt lade sig gøre, men kan være svært at styre.
>
> Hvis vi antager et 2-spalte layout, hvor spalte 1 skal vises til højre og stå først i HTML-koden
> og spalte 2 skal vises til venstre men stå sidst i HTML-koden.
>
> Så skal man benytte sig af float left og right på de 2 spalter.
>
> ex.
> <div id="spalte-1">
>    <p>indhold</p>
> </div>
> <div id="spalte-2">
>    <ul><li>Menu</li></ul>
> </div>
>
> <style type="text/css">
> #spalte-1 {
>    width:69%;
>    float:right;
> }
> #spalte-2 {
>    width:29%;
>    float:left;
> }
> </style>
>
> NB. Jeg har med vilje ikke brugt 100% af vidten.
>
> > Heldigvis giver han også et alternativ:
> >
> > http://diveintoaccessibility.org/day_11_skipping_over_navigation_links.html
>
> Det er også et godt alternativ.
>
>
> Hintzmann c",)
>


Ja hintzman prøv at kigge på din side øverst oppe i venstre hjørne der står din øverste del af
dit XHTMl document. Og så har din side ingen title

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Lars Olesen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Olesen


Dato : 18-12-03 16:58

> Ja hintzman prøv at kigge på din side øverst oppe i venstre hjørne der står din øverste del af
> dit XHTMl document. Og så har din side ingen title

Øh, hvad mener du. Øverst i venstre hjørne ser jeg et baggrundsbillede,
hvor Hintzmann har brugt noget tekst, som bl.a. indeholder
XHTML-deklarationen. Og siden har da en titel, nemlig
"hintzmann.dk/forside".

--
Lars Olesen
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk
www.discimport.dk      www.vih.dk


Christian (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 18-12-03 17:53

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Ja hintzman prøv at kigge på din side øverst oppe i venstre hjørne der står din øverste del af
> > dit XHTMl document. Og så har din side ingen title
>
> Øh, hvad mener du. Øverst i venstre hjørne ser jeg et baggrundsbillede,
> hvor Hintzmann har brugt noget tekst, som bl.a. indeholder
> XHTML-deklarationen. Og siden har da en titel, nemlig
> "hintzmann.dk/forside".
>
> --
> Lars Olesen
> www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk
> www.discimport.dk      www.vih.dk
>


Ja, men det er jo nok ikke meningen der skal være den XHTML-deklarition. Det er sikkert en fejl, da
hans title også står der, så den virker ikke.

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Soeren Nielsen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 18-12-03 18:20

Christian wrote:
> Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > > Ja hintzman prøv at kigge på din side øverst oppe i venstre
> > > hjørne der står din øverste del af dit XHTMl document. Og så
> > > har din side ingen title
> >
> > Øh, hvad mener du. Øverst i venstre hjørne ser jeg et
> > baggrundsbillede,
> > hvor Hintzmann har brugt noget tekst, som bl.a. indeholder
> > XHTML-deklarationen. Og siden har da en titel, nemlig
> > "hintzmann.dk/forside".
> >

> Ja, men det er jo nok ikke meningen der skal være den
> XHTML-deklarition. Det er sikkert en fejl, da hans title også står
> der, så den virker ikke.

Hvad mener du?
Tænker du på dette billede
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/css/logo.gif ?

Hvad er det der ikke virker? Der er da titel i de browsere som jeg
bruger.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


Lars Olesen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Olesen


Dato : 18-12-03 18:28

> Ja, men det er jo nok ikke meningen der skal være den XHTML-deklarition. Det er sikkert en fejl, da
> hans title også står der, så den virker ikke.

Jeg tror du misforstår mig :) Det er et billede du ser oppe i toppen.
Indholdet i billedet er noget html, som hintzmann synes giver lidt liv
til hans side. Titlen virker også :)

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk
www.discimport.dk      www.vih.dk


Christian (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 18-12-03 19:52

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Ja, men det er jo nok ikke meningen der skal være den XHTML-deklarition. Det er sikkert en fejl, da
> > hans title også står der, så den virker ikke.
>
> Jeg tror du misforstår mig :) Det er et billede du ser oppe i toppen.
> Indholdet i billedet er noget html, som hintzmann synes giver lidt liv
> til hans side. Titlen virker også :)
>

Tjaa men at give den titlen der er da underligt, hvad med at spørge manden slev. Hintzmann er det
meningen?

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Martin Hintzmann And~ (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Hintzmann And~


Dato : 18-12-03 23:20

Christian wrote:
> Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
>>>Ja, men det er jo nok ikke meningen der skal være den XHTML-deklarition. Det er sikkert en fejl, da
>>>hans title også står der, så den virker ikke.
>>
>>
>>Jeg tror du misforstår mig :) Det er et billede du ser oppe i toppen.
>>Indholdet i billedet er noget html, som hintzmann synes giver lidt liv
>>til hans side. Titlen virker også :)
>>
>
>
> Tjaa men at give den titlen der er da underligt, hvad med at spørge manden slev. Hintzmann er det
> meningen?
>

Godt observeret, jeg troede ikke at der var nogen der lagde mærke til
det

Det er rigtigt at DOCTYPEn og titlen i billedet i toppen, ikke helt
passer overens med det faktiske der står i selve HTML-dokumentet.

Jeg lavede billedet, da min side var XHTML1.0 Transitional og har aldrig
fået lavet den om, da jeg gik til XHTML1.0 Strict.

Men jeg orker ikke at lave den om nu, da jeg er i gang med min nye side.

Den vil komme til at ligge på en ny server, hvor jeg får adgang til
serverside kodning og der kommer også et helt nyt layout/design.

Hintzmann c",)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste