Stege flæsk i microen..
Fra : Allig8or

Dato : 18-12-03 10:33

Kan huske der var en tråd,for længe siden om emnet,
men er der nogen der har nogen ca. tider,og hvordan...?

God Jul til alle i Ng'en......

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 12:26

Allig8or wrote:
> Kan huske der var en tråd,for længe siden om emnet,
> men er der nogen der har nogen ca. tider,og hvordan...?
>
> God Jul til alle i Ng'en......

Det kan man ikke. En microovn kan kun koge, ikke stege.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Gitte og Claus

Dato : 18-12-03 12:54

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> Det kan man ikke. En microovn kan kun koge, ikke stege.
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....

mystisk vi kan ellers stege bacon i microen uden problemer, 100 G bacpm
lægges i lag med køkkenrulle og 5 min på fuld power på microen og man har
sprødt bacon, uden alt stegefedt og bacon lugten i køkkenet

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-12-03 13:01

Gitte og Claus wrote:
> [...]
> lægges i lag med køkkenrulle og 5 min på fuld power på microen og man har
> sprødt bacon, uden alt stegefedt og bacon lugten i køkkenet

Det er rigtigt at man får noget der svarer til stegning når man putter
bacon i microen, men det korte og det lange er at en micro kun kan koge.

Hvorfor?
Fordi den fungerer vha. microbølger, der sætter vandmolekylerne i
svingninger (ved deres resonansfrekvens) hvorfor de "koger".

Det sætter også en begrænsning på hvor høj en temperatur der kan opnås
ved jordoverfladen, nemlig ca. 100 grd. Celsius.

Stegning er "ægte" varmepåvirkning og typisk højere end 100 grd. Celsius.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Gitte og Claus

Dato : 18-12-03 13:44

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> [...]
> ved jordoverfladen, nemlig ca. 100 grd. Celsius.
>
> Stegning er "ægte" varmepåvirkning og typisk højere end 100 grd. Celsius.

ifølge hvad i siger så vil det svare til at jeg tager en gryde med vand og
kommer min bacon der ned i og får det samme resultat, det gør jeg ikke, det
er meget tættere på stegt bacon og derfor vil jeg mene at man godt kan
"stege" i en micro, specielt fedtholdige ting som bacon og flæsk.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 14:41

Gitte og Claus wrote:

> ifølge hvad i siger så vil det svare til at jeg tager en gryde med
> vand og kommer min bacon der ned i og får det samme resultat, det gør
> jeg ikke,

Måske hvis du fortsætter til du har bortkogt alt vandet.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 19-12-03 09:43

"Gitte og Claus" <xxx@lerbech.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er meget tættere på stegt bacon og derfor vil jeg mene at man godt kan
> "stege" i en micro, specielt fedtholdige ting som bacon og flæsk.

Ja, kogt i eget fedt - ligesom pomfritter i frituren.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Gitte og Claus

Dato : 18-12-03 14:00

> [...]
> ved jordoverfladen, nemlig ca. 100 grd. Celsius.
>
> Stegning er "ægte" varmepåvirkning og typisk højere end 100 grd. Celsius.

her er der i følge jer tale om en opskrift der ikke kan lade sig gøre
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4966

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 14:44

Gitte og Claus wrote:
> her er der i følge jer tale om en opskrift der ikke kan lade sig gøre
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4966

Opskriften virker sikkert udmærket, men resultatet er ikke en *stegt*
kylling, så overskriften er en smule misvisende.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-12-03 23:32

> [...]
> ved jordoverfladen, nemlig ca. 100 grd. Celsius.
>
> Stegning er "ægte" varmepåvirkning og typisk højere end 100 grd. Celsius.

Med mindre man altså KOGER - - - f.eks. klejner i palmin eller olie!

God jul!

Benny Andersen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-12-03 23:58

Benny Andersen wrote:

> Med mindre man altså KOGER - - - f.eks. klejner i palmin eller olie!

Ja... OK.
Min definition af kogning var implicit "at koge i eller med vand".. det
holder ikke helt.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-12-03 00:29

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

Celsius.

> Ja... OK.
> Min definition af kogning var implicit "at koge i eller med vand"..
> [...]
Stegning/kogning i microbølgeovn kan ikke sammenlignes med kogning i
vand. Der foregår jo vitterlig en bortkogning af vand.
Så i princippet vil bacon altså køle sig ned på trods af at ovnen er
på efter at alt vandet er bortkogt og total gennemtør?

Jeg mener faktisk også det er en kogning/tørring der foregår når man
ovnsteger bacon i en almindelig ovn, om ikke andet, hvis man glemmer
bacon i ovnen så det begynder at mørkne smager det ikke godt mere. Så
bacon skal altså ud af den almindelige ovn før tørringen ændrer sig
til opvarmning over 100 grader.
mvh
Jørgen

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-12-03 02:37

> olie!

> det

Nej men det var osse bare lidt juledril

Mvh Benny Andersen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 14:38

Gitte og Claus wrote:

> mystisk vi kan ellers stege bacon i microen uden problemer, 100 G
> bacpm lægges i lag med køkkenrulle og 5 min på fuld power på microen
> og man har sprødt bacon, uden alt stegefedt og bacon lugten i køkkenet

Dit bacon er ikke *stegt*, det er nærmere *tørret*.
Nu var overskriften også "Stege flæsk".

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Gitte og Claus

Dato : 18-12-03 14:57

> [...]
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

ja men der er stadig meget langt fra tørret bacon og til som i siger kogt
bacon, og da flæsk faktisk er det samme som bacon bare i tyggere skiver så
er det ikke så svært at lave dem i microen, med et god resultat, om det så
tidsmæssigt kan betale sig er noget helt andet da jeg vil tro at de skal ha
10-12 min inden de er gode sprøde som de skal være, og ikke bløde som de
bliver hvis man koger dem.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 15:26

Gitte og Claus wrote:

> [...]
> jeg vil tro at de skal ha 10-12 min inden de er gode sprøde som de
> skal være, og ikke bløde som de bliver hvis man koger dem.

OK, når du siger det. Det må testes ;)
Næste gang jeg skal stege flæsk, ryger der et par skiver i microen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Allig8or

Dato : 18-12-03 21:03

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> OK, når du siger det. Det må testes ;)
> Næste gang jeg skal stege flæsk, ryger der et par skiver i microen.

Jep,det var også det,Jeg prøvede,det var bare for at få nogle ca-tider,og
andre tricks................
Alt det Fluek....... om det er kogt eller stegt,betyder mindre,bare det
smager godt.
Mener at den gamle tråd,handlede om at få flæsket .lige så
godt,(læs=sprødt)som på den på Fyn verdensberømte Restaurant "Carlslund"

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-12-03 21:34

Allig8or wrote:
<KLIP noget om stegning af flæsk>

> Mener at den gamle tråd,handlede om at få flæsket .lige så
> godt,(læs=sprødt)som på den på Fyn verdensberømte Restaurant "Carlslund"

Det kræver sin person at spise dét flæsk, synes jeg.
Det er som om det er stegt i en "tønde" med svinefedt og er derfor ret
friture-agtigt i det. Det tager ikke mange mundfulde før man har fået
nok - selvom man er ret glad for flæsk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-03 19:17

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> Allig8or wrote:

> Det kan man ikke. En microovn kan kun koge, ikke stege.

Definer stegning!

Jeg opfatter det som en varmebehandling over 100 grader, hvor fedtstoffet
branker.
Og så steger f.eks. bacon glimrende.

Og mikrobølgeovne kan så vidt jeg husker også virke på nogle af de
hydrogen-oxygenbindinger, der er i fedtstoffet.

vh
Jan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-12-03 19:58

Jan Bøgh wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> Definer stegning!

Jeg har ikke lyst til at starte/deltage i en 'religionskrig' omkring
stegning/kogning.
I dette tilfælde (stegt flæsk) opfatter jeg stegning som en sprød
overflade, sprød svær og stadigvæk 'struktur' indeni.

> Jeg opfatter det som en varmebehandling over 100 grader, hvor
> fedtstoffet branker.
> Og så steger f.eks. bacon glimrende.

Det er sikkert rigtigt når du siger det.

> Og mikrobølgeovne kan så vidt jeg husker også virke på nogle af de
> hydrogen-oxygenbindinger, der er i fedtstoffet.

Det er rigtigt at microbølgerne også påvirker fedtmolekyler, og man
derfor formodentlig kan opnå temperaturer på over 100 grader når vandet
er fordampet. Det er opvarmningsmetoden der er forskellen.
Stegning = høj overfladetemperatur og lav kernetemperatur.
Microovn = 'Næsten' ensartet temperatur hele vejen når vi taler om kød i
skiver.

mødes med en gunstig lejlighed....