Stegning med fedt...eller ej?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 21:02

Men ærligt Lisbeth er det så ikke mere passende at starte en ny tråd, til
det emne med stegning i fedt, du har bragt på bane.

Laila

Hej Laila

Nu gør jeg det i stedet for, så bliver der da ikke ballade over det

Laila skrev i en anden tråd (som svar på mit indlæg):

"Det er jo ikke kun spørgsmålet om at suge fedt, men også at fedt fra kødet
kan løbe fra på denne grill. Idet animalsk fedt efter sigende er usundt i
forhold til vegatabilsk fedt."

Det har du helt ret i Laila, men det som jeg gav Lisbeth ret i var, at kød
optager meget lidt fedt under stegningen. Altså påstod jeg ikke, at
vegatabilsk fedt er sundt og ikke bør begrænses i det omfang det er muligt.

Men for at få andres erfaringer med stegning af kød på den mest fedtfattige
måde, vil jeg da gerne spørge om hvordan I gør det? For at der ikke skal
opstå panik og misforståelser må jeg hellere udybe mit spørgsmål lidt. Det
jeg gerne vil vide er:

Hvordan I steger kødet?
Med fedtstof, i så fald hvilket?
Kender nogle noget godt udstyr til stegning af kød på en FEDTFATTIG måde?
(Nu er det vel klart nok, at der menes på en fedtfattig måde og at det
derfor er relevant i denne NG?) *S*

Håber på nogle gode svar som man kan bruge til noget.

Mvh.... og god jul til alle *S*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-03 21:55

<BogH> skrev i en meddelelse

> Men for at få andres erfaringer med stegning af kød på den mest
fedtfattige
> måde, vil jeg da gerne spørge om hvordan I gør det?

Jeg grillsteger på en grillpande af jern, når jeg steger i meget lidt
fedtstof.
Men jeg steger hyppigst i smør eller i en blanding af smør og olivenolie.

Hvorfor overhovedet gå op i at stege fedtfattigt, når det ikke har
betydning for den slanke linje? Jeg steger på den måde, jeg synes er bedst
for smagen.

> Kender nogle noget godt udstyr til stegning af kød på en FEDTFATTIG måde?
> (Nu er det vel klart nok, at der menes på en fedtfattig måde og at det
> derfor er relevant i denne NG?) *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-12-03 22:33

[<BogH> | Wed, 17 Dec 2003 21:01:43 +0100]

>Hvordan I steger kødet?

Jeg steger næsten altid kødet i fedtstof, med mindre at det er fedt kød
så steger jeg det på en grillstegepande.

>Med fedtstof, i så fald hvilket?

Jeg steger næsten altid i ren olivenolie, jeg kan nemlig godt li'
smagen. Hvis jeg steger mere traditionelle ting, som f.eks.
frikadeller, er det i en blanding af olivenolie og smør.

Jeg husker ikke hvem der foretog undersøgelsen, men en
forbrugerorganisation fastslog i en undersøgelse at den mængde af fedt
maden optog under stegning var så uendelig lille, og da det også
tilførte smag, var der ingen væsentlig grund til at forsøge at stege
uden fedt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mimi

Dato : 17-12-03 23:23

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote
> [...]
> maden optog under stegning var så uendelig lille, og da det også
> tilførte smag, var der ingen væsentlig grund til at forsøge at stege

Med mindre altså man har tænkt sig at lave sovsen direkte i stegepanden
bagefter, for så har det jo en vældig betydning! OK, man kan selvfølgelig
hælde lidt af fedtet fra, men derved mister man jo også kødsaft og
grøntsagssafter. Fx. 2 røde bøffer, løg og champignon steges i
olivenolie+smør, hvorefter panden koges af med rødvin. Serveres med masser
af kogte eller ovnbagte grøntsager til. Det kan jeg godt få plads til i min
kostplan - hvis altså jeg har skelet lidt til, hvor meget olie og smør der
røg i panden til at starte med.
Mvh Mimi

Fra : sune vuorela

Dato : 17-12-03 23:22

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

> [...]
>maden optog under stegning var så uendelig lille, og da det også
>tilførte smag, var der ingen væsentlig grund til at forsøge at stege

Kilde:
http://www.foedevaredirektoratet.dk/Publikationer/Arkiv_foedevarenyt/2000nr4/September_2000_Spar_paa_fedtet_hvor_det_batter.htm

og det var fødevaredirektoratet.

--
Sune

Fra : mus

Dato : 18-12-03 02:38

Hej

Jeg tørsteger oftest(bestemt ikke altid) mit kød. Enten på en grill pande så
fedtet løber mellem rillerne eller alm pande og lægger så kødet på
køkkenrulle bagefter for at suge fedtet(og der er som regel meget der hænger
ved kødet).
Jeg steger også meget kød i ovnen på en rist med hullet bagepapir - så det
animalske fedt kan løbe fra - eller igen lægger det bagefter på køkkenrulle.

Laila

Fra : martin bjerre

Dato : 19-12-03 11:32

Hej...
Jeg bruger en pande fra gastrolux der er beregnet til fedtfattig stegning.
Man kan jo sagtens stege i fedt i den, men fedtet lægger sig i små perler på
den så det er unødvendigt. Den er mit bedste våben, fordi så kan man fx lave
helt fedtfri frikkadeller...mums....eller alt havd der ellers har været
bandlyst pga stegningen.

mvh Malle