Nytårsmenu?
Fra : Davidsen

Dato : 17-12-03 20:55

En lille nem én:

Jeres bedste forslag til en 3-retters nytårsmenu til ca. 10 pers. udbedes.

- Ingen fisk/skaldyr
- Normalt køkken & køkkengrej
- 1-2 erfarne amatør-kokke

Lad mig høre!

Mvh
Davidsen

Fra : PiaR

Dato : 17-12-03 21:06

Det er ikke helt et forslag, men det er det vi skal have:

Blinis med lakserogn, creme fraiche og hakkede løg.

Champagne

Krebsehalesuppe med låg.
Champagne

Filet af kronvildt, serveret med honning/balsamico glaserede æbler,
tyttebær, baconindsvøbte bønner, ristede champignon, kartoffelgratin og
svampesauce.
Amarone

Kage - noget med jordbær, hvid chokolade og mere namnam.
Sauterne

Champagne og kransekage kl 12

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-12-03 02:33

> Champagne og kransekage kl 12

Det lyder som en god menu Pia, men vi har de sidste par år kl. 00:00:01
med stort held og tilfredshed spist kransekage og drukket irsk kaffe til.
Faktisk syntes jeg at netop kransekage og champagne passer dårligt sammen,
og dem der har været ude i kulden og skyde af, elsker at varme sig med
den irske kaffe.

Mvh Benny Andersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-12-03 10:55

"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> wrote in message news:<3fe103a3$0$9812$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Faktisk syntes jeg at netop kransekage og champagne passer dårligt sammen,

Sandsynligvis fordi den champagne du har fået har været den tørre
(brut). Af uransalige årsager insisterer rigtig mange danskere på at
drikke champagne brut. Og hvis det er det du har fået, har du ganske
ret: det smager ikke særlig godt sammen med kransekage.

Jeg har i mange år drukket champagne (okay, noget der ligner rigtig
godt hele vejen igennem nytaårsaften. Til mad foretrækker jeg en
sec. Den kan også gå an til kransekagen men her vil en demi-sec af god
kvalitet være bedre.

Ebbe

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-12-03 23:20

> [...]
> drikke champagne brut. Og hvis det er det du har fået, har du ganske
> ret: det smager ikke særlig godt sammen med kransekage.

Ja, det vil jeg da ikke afvise, men nu er det med den irske kaffe faldet
så godt til i nattens smagsløg, at det giver panderynker hos gæsterne
hvis jeg antyder at man jo også kunne prøve med champagne igen.

Benny A

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-12-03 10:20

Ehhhhhh, har godt nok kun gået i skole i 10 år, men mener alligevel at have
læst: INGEN FISK & SKALDYR........

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-12-03 16:33

"PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> skrev i en meddelelse

> Blinis med lakserogn, creme fraiche og hakkede løg.
>
> Krebsehalesuppe med låg.

Sig mig, læste du slet ikke det indlæg, du svarede på?

--
-Jens B.

Fra : Helle

Dato : 19-12-03 17:09

> "PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> skrev i en meddelelse

> Sig mig, læste du slet ikke det indlæg, du svarede på?
>
> --
> -Jens B.

Gjorde du ?
Pia skrev rent faktisk at det ikke var forslag, men hvordan HENDES menu
nytårsaften ser ud. Og det synes jeg var en god idé. For jeg blev selv
inspireret og spørgeren er faktisk også selv blevet det.

--
Venligst
Helle

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-12-03 17:18

"Helle" <hellesadrtilnyheder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Pia skrev rent faktisk at det ikke var forslag, men hvordan HENDES menu
> nytårsaften ser ud. Og det synes jeg var en god idé. For jeg blev selv
> inspireret og spørgeren er faktisk også selv blevet det.

Nu blev der konkret udbedt et _forslag_ uden fisk og skaldyr og ikke en
generel gennemgang af netop Pias nytårsmenu, hvorefter Pia kaster sig ud i
noget, der for det første _ikke_ er et forslag, og dernæst indeholder
såvel fisk som skaldyr. En smule respektløst, hvis du spørger mig. Hvorfor
overhovet svare på et indlæg, når man ikke ønsker at respektere det, der
bliver spurgt om?

--
-Jens B.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-12-03 20:22

> [...]
> noget, der for det første _ikke_ er et forslag, og dernæst indeholder
> såvel fisk som skaldyr. En smule respektløst, hvis du spørger mig.

Det er da ikke det mindste respektløst *S*

Der er OGSÅ plads til indlæg om fisk og skaldyr. Pia springer de indlæg
over, der går i fisk og nøjes med dem, hun kan bruge. Vi, der også elsker
fisk og skaldyr bliver inspireret det hele.

> Hvorfor overhovet svare på et indlæg, når man ikke ønsker at respektere
det, der
> bliver spurgt om?

Hvorfor dog ikke?

Forleden spurgte jeg i en anden gruppe til konkrete erfarínger med tre
navngivne slyngplanter, som jeg overvejer at anskaffe til min udestue. En
fortalte mig så om en 4. slyngplante, jeg end ikke havde overvejet - og den
ender det sandsynligvis med. Så hurra, at folk ikke kun svarede på det jeg
spurgte om!

Mvh. Lisbeth

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-12-03 21:15

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> En lille nem én:
>
> Jeres bedste forslag til en 3-retters nytårsmenu til ca. 10 pers. udbedes.
>
> - Ingen fisk/skaldyr
> - Normalt køkken & køkkengrej
> - 1-2 erfarne amatør-kokke

Vi bliver seks-otte stykker. Og efter et par kompromiser her og der bliver
det vist som følger:
Forret bestående af små portionstærter eller butterdejsdimser med spinat og
måske noget mere.
Hovedret http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0510172.html eller noget der
ligner
Dessert http://www.inspiration.dk/nyt_design/viewpage.asp?pageid=94 - hvor
vi laver nogle almindelige pandekager med is til dem, der ikke bryder sig om
orangesmagen.

Det er vist en total sammenblanding af alt muligt, men vi er overbevist om,
at vores gæster vil elske det - og at det vil se pænt ud, smage godt og ikke
være voldsomt kompliceret at smække sammen.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk - nu med jul

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-12-03 21:33

> En lille nem én:
>
> Jeres bedste forslag til en 3-retters nytårsmenu til ca. 10 pers. udbedes.
>
> - Ingen fisk/skaldyr
> - Normalt køkken & køkkengrej
> - 1-2 erfarne amatør-kokke
>
> Lad mig høre!
>
> Mvh
> Davidsen

Hejsa,

Ja, den er nem....

Traditionen tro:

Grønlangkål
Gammeldags Hvidkål
Brune og hvide kartofler
Hamburgerryg
Fersk flæsk (Hmmm)
Røget flæsk
Medister
Kålpølser
Rødbeder og sennep
Masser af Øl og brændevin (stuetempereret...

Citronfromage har altid været den foretrukne dessert, men min mand "hader"
fromage, derfor er det nådigst lavet om til Tiramisu....(Sådan noget
nymodenskram...

Velbekomme!

Mvh. Renate

Fra : Nette

Dato : 17-12-03 22:23

"Renate Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Grønlangkål
> Gammeldags Hvidkål

Ok, nu vil jeg altså vide det.
Jeg har i mange mange år været tro overfor den sønderjyske nytårsmennu med
grønlangkål, kålpølser og det hele. Men jeg har altså aldrig før end i år
hørt om den der "gammeldags hvidkål".
Hvorfor har jeg mon ikke det?
Er der noget historie bag den eller er det specielle steder i sdr. jylland
den er brugt?

Nette

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 18-12-03 06:44

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvorfor har jeg mon ikke det?
> Er der noget historie bag den eller er det specielle steder i sdr. jylland

Hej Nette,

Nej - Det er blot et sært islæt hos os. Jeg tror kun det er mig der laver
det, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
Jeg synes det er et godt alternativ for dem som synes at grønlankålen er for
tung....
Jeg har ikke undersøgt det nærmere, så jeg ved ikke om der er andre der også
bruger det??

Mvh. Renate

Fra : Nette

Dato : 19-12-03 18:43

> [...]
for
> tung....
> Jeg har ikke undersøgt det nærmere, så jeg ved ikke om der er andre der

Oki, mange tak

Jeg blev blot lidt nysgerrig.
Min kærestes familie kommer fra Venstjylland, hvor de spiser stuvet hvidkål
med kanelsukker på.
Jeg har ( i Østjylland) altid været vant til et stykke kød, evt. en stærk
pølse til hvidkålen og har aldrig hørt om kanelsukker til.

Nette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-12-03 19:31

Nette wrote:

> [...]
> Jeg har ( i Østjylland) altid været vant til et stykke kød, evt. en
> stærk pølse til hvidkålen og har aldrig hørt om kanelsukker til.

Nu bliver jeg også nysgerrig.
Kanelsukker på hvidkål!!!

Hvor udbredt er det?
Jeg kender til kanelsukker på grønlangkål, men til hvidkål (stuvet eller
kryste) er jeg kun stødt på peber.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-12-03 19:42

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse >
> Nu bliver jeg også nysgerrig.
> Kanelsukker på hvidkål!!!

Ja.

> Hvor udbredt er det?

Jeg ved ikke dag, men da jeg var barn, var det udbredt i Midtjylland.
Jeg har nu aldrig brudt mig om det - foretrækker paprika.

> Jeg kender til kanelsukker på grønlangkål,

Den variant har jeg til gengæld aldrig hørt om.

Hilsen Inger

Fra : Heidi

Dato : 20-12-03 09:16

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Nu bliver jeg også nysgerrig.
> Kanelsukker på hvidkål!!!
>
> Hvor udbredt er det?
> Jeg kender til kanelsukker på grønlangkål, men til hvidkål (stuvet
> eller kryste) er jeg kun stødt på peber.

Det er i hvert fald så udbredt i Midtjylland, at vi får det til
julefrokosten
hos mine forældre hvert år. Ifølge min far er det ikke jul før han har
fået sin hvidkål med kanelsukker...
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-12-03 19:46

> [...]
> grønlangkål, kålpølser og det hele. Men jeg har altså aldrig før end i år

Se, DET kan jeg ikke fortælle dig...

> Er der noget historie bag den eller er det specielle steder i sdr. jylland
> den er brugt?

Min afdøde svigermor serverede den.
Den eneste forskel fra almindelig stuvet hvidkålvar for mig at se, at den
gammeldags var kørt en tur gennem kødhakkeren og tilsat en sjat fløde oven i
mælkestuvningen.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-12-03 19:49

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Min afdøde svigermor serverede den.

Glemte lige at fortælle, at hun hele sit liv boede i Midtjylland.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-12-03 21:04

Inger Pedersen wrote:

> Min afdøde svigermor serverede den.
> Den eneste forskel fra almindelig stuvet hvidkålvar for mig at se, at
> den gammeldags var kørt en tur gennem kødhakkeren og tilsat en sjat
> fløde oven i mælkestuvningen.

Så har du nok overset noget af processen :)
Se evt. en tidligere tråd :

'Fidusen' er, at fjerne så meget vand fra kålmassen som muligt og
erstatte det med smør og fløde. Hvis det skal være helt rigtigt, skal
kålen vist en tur gennem kødhakkeren.
Personligt synes jeg det er synd at hakke kålen. Jeg vrider den kogte
kål i et viskestykke, der så får et ekstra vrid en gang imellem. Det
tager en times tid at få alt vandet ud :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-12-03 12:36

Renate Jacobsen wrote:

> Traditionen tro:
>
> Grønlangkål
> Gammeldags Hvidkål

Gammeldags hvidkål?
Er det "Krystekål", 'kogt drænet hvidkål' kogt op med fløde ?.

"Jeg har mundvand nok til en sø!" :)

Godt nytår

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 18-12-03 17:12

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> Renate Jacobsen wrote:
<Snip>

> Gammeldags hvidkål?
> Er det "Krystekål", 'kogt drænet hvidkål' kogt op med fløde ?.

Hej Carsten,

Ja, det er. Og naturligvis med smør....

<snip>

> "Jeg har mundvand nok til en sø!" :)
>
> Godt nytår
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....

Selvtak!

Mvh. Renate

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 22:19

> En lille nem én:
>
> Jeres bedste forslag til en 3-retters nytårsmenu til ca. 10 pers. udbedes.
>
> - Ingen fisk/skaldyr
> - Normalt køkken & køkkengrej
> - 1-2 erfarne amatør-kokke
>
> Lad mig høre!

Heh, det er sådan ca. også den problemstilling "vi" har haft de seneste år.

De sidste par år er det så blevet til indbagt svinemørbrad med
flødekartofler, pastasalat og grøn salat, samt flüte.

Forret har været laksemad til dem der ville have det, og dem af os der ikke
spiser fisk, har spist en lille portion grøn salat med kylling, bacon,
ananas og karrydressing.

Dessert: Vi har både været rundt om citronfromage OG chokolademousse, is,
samt frugtsalat (
http://www.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=310453&side
=&webside=2784991).

En god nytårsdessert kan være at bage en god nøddekage, og anrette den med
en god vanilleis og purerede hindbær. Det smager så englene synger.

Og så en god kransekage, selvfølgelig.

Tina

Fra : Davidsen

Dato : 18-12-03 22:10

> En lille nem én:
>
> Jeres bedste forslag til en 3-retters nytårsmenu til ca. 10 pers. udbedes.
>
> - Ingen fisk/skaldyr
> - Normalt køkken & køkkengrej
> - 1-2 erfarne amatør-kokke
>
> Lad mig høre!
>
> Mvh
> Davidsen

Mange tak for bidragene - der er ikke nogen af jer, jeg ikke ville spise hos

I mellemtiden er jeg faldet over en opskrift på Peberstegt højrebssteg med
østershatte og rodfrugter, som jeg næsten ikke kan vente med at prøve...
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/festmad/visopskrift-festmad.php?id=582

Og så er jeg faktisk ret lun på Pias Blinis med rogn og løg, så det ender
nok med to forretter.
Dessert har aldrig været min stærke side, hverken at tilberede eller
spise...

Men fortsæt endelig - altid rart med inspiration.

Godt nytår til alle.
Mvh
Davidsen

Fra : connie-toft

Dato : 19-12-03 21:48

Jeg ville lave:

En god cremet svampesuppe m/ godt brød

Indbagt kalve el- oksemørbrad med bagt kartoffelmos, rødvinssovs og div
grønsager

Hjemmelavet dessertkage med is og friske frugter

--
Connie