/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Grænser og regler for anskaffelse af IT Ud~
Fra : Soeren


Dato : 17-12-03 20:35

Jeg har en lille IT virksomhed (i fritiden), og jeg skal til at købe
computer. Jeg har fået at vide i denne gruppe, at grænsen for
småanskaffelser er 10.500 eks moms - altså hvis jeg køber en computer for
under dette beløb, så kan jeg trække det hele fra i indeværende skatteår.

Den computer, som jeg har set mig varm på, er en anelse dyrere og der
medfølger software (Windows XP Home). Kan jeg trække værdien af denne pakke
fra de 10.500 hvis de figurerer på samme faktura?

Hvis ikke, vil det så stille mig bedre, hvis jeg kan lokke firmaet til at
skrive denne på en særskilt faktura - når det er til den computer, som er
købt samme dato ?

Alle kommentarer der kan medvirke til hel eller delvis afklaring er meget
velkomne.

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Søren Dalby



 
 
Michael Sørensen (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 17-12-03 20:51

> Jeg har en lille IT virksomhed (i fritiden), og jeg skal til at købe
> computer. Jeg har fået at vide i denne gruppe, at grænsen for
> småanskaffelser er 10.500 eks moms - altså hvis jeg køber en computer for
> under dette beløb, så kan jeg trække det hele fra i indeværende skatteår.

Korrekt, at den skattemæssige værdi for småanskaffelser, der må
straksafskrives i anskaffelsesåret pt. ligger på kr. 10.500 eksl. moms.

Men nu falder jeg over, at du skriver, at du har en lille IT virksomhed (i
fritiden).

Spørgsmålet er, om skattevæsnet vil tillade dig at trække den fra eller om
de vurderer, at der er tale om en hobbyvirksomhed (forskellen på erhverv og
hobby mht. skat er, at indtægter skal beskattes i begge tilfælde, mens man
kun kan trække udgifter fra i erhverv og ikke hobby)

Hvad er din uddannelse / faglige baggrund? Hvad giver forretningen af
resultat? Har du løn ved siden af? Hvad er erfaringen for tidligere år (hvis
det er en eksisterende virksomhed)? og mange flere spørgsmål. Det er, hvad
skattevæsnet vil spørge sig selv og dig om, når de vurderer dette.

> Den computer, som jeg har set mig varm på, er en anelse dyrere og der
> medfølger software (Windows XP Home). Kan jeg trække værdien af denne
pakke
> fra de 10.500 hvis de figurerer på samme faktura?

Det skal ses som en samlet enhed, hvis det skal fungere samlet. Ligesom en
skærm også er en del af computeren. Dette gælder i øvrigt også, hvis du
venter med at købe det til fx. næste år, da du så skal kigge tilbage på,
hvad den samlede værdi er incl. tidligere køb af det samlede system.

> Hvis ikke, vil det så stille mig bedre, hvis jeg kan lokke firmaet til at
> skrive denne på en særskilt faktura - når det er til den computer, som er
> købt samme dato ?

Jvf. ovenstående så kan du ikke "snyde" eller finde en anden vej. Som sagt
kunne det have været købt året efter, men skal stadig aktiveres. Men husk
på, at du stadig kan straksafskrive de 10.500, og kun skal aktivere, hvad
der ligger udover.



Soeren (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Soeren


Dato : 17-12-03 21:46

Hej Michael.

Tusind tak for dit svar. Jeg er professionel udvikler og firmat har
eksisteret i mange år med større eller mindre indtægter.

Så vidt jeg ved, kan al indkøb af software straksafskrives - er
operativsystemer omfattet af andre regler ?


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
news:3fe0b390$0$27301$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Jeg har en lille IT virksomhed (i fritiden), og jeg skal til at købe
> > computer. Jeg har fået at vide i denne gruppe, at grænsen for
> > småanskaffelser er 10.500 eks moms - altså hvis jeg køber en computer
for
> > under dette beløb, så kan jeg trække det hele fra i indeværende
skatteår.
>
> Korrekt, at den skattemæssige værdi for småanskaffelser, der må
> straksafskrives i anskaffelsesåret pt. ligger på kr. 10.500 eksl. moms.
>
> Men nu falder jeg over, at du skriver, at du har en lille IT virksomhed (i
> fritiden).
>
> Spørgsmålet er, om skattevæsnet vil tillade dig at trække den fra eller om
> de vurderer, at der er tale om en hobbyvirksomhed (forskellen på erhverv
og
> hobby mht. skat er, at indtægter skal beskattes i begge tilfælde, mens man
> kun kan trække udgifter fra i erhverv og ikke hobby)
>
> Hvad er din uddannelse / faglige baggrund? Hvad giver forretningen af
> resultat? Har du løn ved siden af? Hvad er erfaringen for tidligere år
(hvis
> det er en eksisterende virksomhed)? og mange flere spørgsmål. Det er, hvad
> skattevæsnet vil spørge sig selv og dig om, når de vurderer dette.
>
> > Den computer, som jeg har set mig varm på, er en anelse dyrere og der
> > medfølger software (Windows XP Home). Kan jeg trække værdien af denne
> pakke
> > fra de 10.500 hvis de figurerer på samme faktura?
>
> Det skal ses som en samlet enhed, hvis det skal fungere samlet. Ligesom en
> skærm også er en del af computeren. Dette gælder i øvrigt også, hvis du
> venter med at købe det til fx. næste år, da du så skal kigge tilbage på,
> hvad den samlede værdi er incl. tidligere køb af det samlede system.
>
> > Hvis ikke, vil det så stille mig bedre, hvis jeg kan lokke firmaet til
at
> > skrive denne på en særskilt faktura - når det er til den computer, som
er
> > købt samme dato ?
>
> Jvf. ovenstående så kan du ikke "snyde" eller finde en anden vej. Som sagt
> kunne det have været købt året efter, men skal stadig aktiveres. Men husk
> på, at du stadig kan straksafskrive de 10.500, og kun skal aktivere, hvad
> der ligger udover.
>
>



Michael Sørensen (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 17-12-03 22:40

> Tusind tak for dit svar. Jeg er professionel udvikler og firmat har
> eksisteret i mange år med større eller mindre indtægter.

Der kan ikke siges noget entydigt - hverken fra mig, andre herinde eller et
revisionsfirma med hele svineriet inkl. en aut. Problemet ligger i, at der
bliver tale om subjektive skøn og vurderinger fra situatin til situation.
Det kan blive både en dreng eller en pige. Men når virksomheden har
eksisteret i mange år og hvis det indtil nu har fungeret fra skattevæsnets
side som en erhvervsmæssig virksomhed (ikke hobby), så gør den nok også i
år, med mindre de vurderer, at dit køb er købt for at dække overskuddet i
firmaet for at bespare skatten

Så er der iøvrigt også problematikken omkring privat brug af computeren,
hvis det ikke er 100% erhverv.

> Så vidt jeg ved, kan al indkøb af software straksafskrives - er
> operativsystemer omfattet af andre regler ?

Det er rigtig nok - det er mig der evt. huskede / skrev forkert. Hvis jeg
skrev i sidste indlæg, at det skal tillægges computerens værdi er det
forkert. Software kan straksafskrives. Til gengæld - som jeg vidst også
skrev - så skal skærm, printer, netværk osv., hvis det skal fungere samlet,
vurderes som en samlet enhed.



Soeren (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Soeren


Dato : 17-12-03 22:55

Hej Michael,

Endnu en gang tak for at du gider at bruge tid på mine spørgsmål.

Jeg skal blot lige have præciseret: Hvis leverandøren eksplicit angiver
værdien af installeret software, kan jeg da trække det fra computerens
værdi, så det kun computerens pris minus software, der skal være under
10.500 ? Og gør det nogen forskel, om det figurerer på samme faktura eller
skal det være en særskilt faktura ?

PS. Virksomheden er skam seriøs om end i lille skala - jeg så det gerne
anderledes men kunderne vil ikke lytte


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
news:3fe0cd1f$0$17598$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Tusind tak for dit svar. Jeg er professionel udvikler og firmat har
> > eksisteret i mange år med større eller mindre indtægter.
>
> Der kan ikke siges noget entydigt - hverken fra mig, andre herinde eller
et
> revisionsfirma med hele svineriet inkl. en aut. Problemet ligger i, at der
> bliver tale om subjektive skøn og vurderinger fra situatin til situation.
> Det kan blive både en dreng eller en pige. Men når virksomheden har
> eksisteret i mange år og hvis det indtil nu har fungeret fra skattevæsnets
> side som en erhvervsmæssig virksomhed (ikke hobby), så gør den nok også i
> år, med mindre de vurderer, at dit køb er købt for at dække overskuddet i
> firmaet for at bespare skatten
>
> Så er der iøvrigt også problematikken omkring privat brug af computeren,
> hvis det ikke er 100% erhverv.
>
> > Så vidt jeg ved, kan al indkøb af software straksafskrives - er
> > operativsystemer omfattet af andre regler ?
>
> Det er rigtig nok - det er mig der evt. huskede / skrev forkert. Hvis jeg
> skrev i sidste indlæg, at det skal tillægges computerens værdi er det
> forkert. Software kan straksafskrives. Til gengæld - som jeg vidst også
> skrev - så skal skærm, printer, netværk osv., hvis det skal fungere
samlet,
> vurderes som en samlet enhed.
>
>



Michael Sørensen (17-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 17-12-03 23:49

> Endnu en gang tak for at du gider at bruge tid på mine spørgsmål.

Det var da så lidt. Men vent hellere med at takke mig til jeg har fremsendt
revisorregningen...

> Jeg skal blot lige have præciseret: Hvis leverandøren eksplicit angiver
> værdien af installeret software, kan jeg da trække det fra computerens
> værdi, så det kun computerens pris minus software, der skal være under
> 10.500 ? Og gør det nogen forskel, om det figurerer på samme faktura
eller
> skal det være en særskilt faktura ?

Det vil jeg mene. Nu er mit skoleophold i skattemæssige afskrivninger ikke
blevet holdt ved lige her i efteråret, men jeg mener bestemt, at software
altid kan straksafskrives uden sammenhæng til selve systemet.

Samtidig finder jeg det ligegyldigt, om det er på en, to eller flere
fakturaer.

Eksempel 1

Computersystem ex moms: 10.000
Windows: 2.000
I alt ex. moms 12.000
Moms 3.000
I alt 15.000

Her kan du tage det hele med fuld hammer og straksafskrive, da software som
sagt er uafhængig (sådan som jeg husker det - har ikke lige slået det op)

Eksempel 2:

Computersystem ex moms: 13.000
Windows: 2.000
I alt ex. moms 15.000
Moms 3.750
I alt 18.750

Her straksafskriver du først softwaren til 2.000 kr.
Derefter straksafskriver du 10.500 af computerens værdi, hvoraf rest udgør
2.500, som du aktiverer og afskriver med 25% om året, dog kan man
straksafskrive resten næste år, da det jo er under 10.500

> PS. Virksomheden er skam seriøs om end i lille skala - jeg så det gerne
> anderledes men kunderne vil ikke lytte

Endnu engang er det svært at sige, hvad skattevæsnet vil vurdere. Der er
hvert år mange slagsmål mellem klienter og skattevæsnet. 2 sager som
eksempel er her (ikke fordi de har relevans eller sammenligningsgrundlag til
dit tilfælde, blot for at illustrere, at det både kan blive en dreng og en
pige):

TfS 1998, 311 Ø - "køb af båd til udlejning uden kendskab til branchen.
Båden blev købt i 188 og solgt i 1994. Budgetter viste manglende
overskudsmuligheder og var langt fra ejerens normale kompetenceområder"

TfS 1994, 364 HD - "Drift af landbrug ved siden af alm. Erhverv. Havde givet
underskud, men syn og skøn havde vurderet, at landbruget ud fra teknisk og
faglig vurdering vbar drevet forsvarligt. Underskud samt afskrivning blev
godkendt"



Soeren (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Soeren


Dato : 18-12-03 22:44

Det var fantastisk spændende nyheder. Jeg var ikke klar over, at jeg under
alle omstændigheder kunne straksafskrive 10.500 selv om computeren reelt
kostede mere. Det lyder super !!


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
news:3fe0dd3a$0$17624$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Endnu en gang tak for at du gider at bruge tid på mine spørgsmål.
>
> Det var da så lidt. Men vent hellere med at takke mig til jeg har
fremsendt
> revisorregningen...
>
> > Jeg skal blot lige have præciseret: Hvis leverandøren eksplicit angiver
> > værdien af installeret software, kan jeg da trække det fra computerens
> > værdi, så det kun computerens pris minus software, der skal være under
> > 10.500 ? Og gør det nogen forskel, om det figurerer på samme faktura
> eller
> > skal det være en særskilt faktura ?
>
> Det vil jeg mene. Nu er mit skoleophold i skattemæssige afskrivninger ikke
> blevet holdt ved lige her i efteråret, men jeg mener bestemt, at software
> altid kan straksafskrives uden sammenhæng til selve systemet.
>
> Samtidig finder jeg det ligegyldigt, om det er på en, to eller flere
> fakturaer.
>
> Eksempel 1
>
> Computersystem ex moms: 10.000
> Windows: 2.000
> I alt ex. moms 12.000
> Moms 3.000
> I alt 15.000
>
> Her kan du tage det hele med fuld hammer og straksafskrive, da software
som
> sagt er uafhængig (sådan som jeg husker det - har ikke lige slået det op)
>
> Eksempel 2:
>
> Computersystem ex moms: 13.000
> Windows: 2.000
> I alt ex. moms 15.000
> Moms 3.750
> I alt 18.750
>
> Her straksafskriver du først softwaren til 2.000 kr.
> Derefter straksafskriver du 10.500 af computerens værdi, hvoraf rest udgør
> 2.500, som du aktiverer og afskriver med 25% om året, dog kan man
> straksafskrive resten næste år, da det jo er under 10.500
>
> > PS. Virksomheden er skam seriøs om end i lille skala - jeg så det gerne
> > anderledes men kunderne vil ikke lytte
>
> Endnu engang er det svært at sige, hvad skattevæsnet vil vurdere. Der er
> hvert år mange slagsmål mellem klienter og skattevæsnet. 2 sager som
> eksempel er her (ikke fordi de har relevans eller sammenligningsgrundlag
til
> dit tilfælde, blot for at illustrere, at det både kan blive en dreng og en
> pige):
>
> TfS 1998, 311 Ø - "køb af båd til udlejning uden kendskab til branchen.
> Båden blev købt i 188 og solgt i 1994. Budgetter viste manglende
> overskudsmuligheder og var langt fra ejerens normale kompetenceområder"
>
> TfS 1994, 364 HD - "Drift af landbrug ved siden af alm. Erhverv. Havde
givet
> underskud, men syn og skøn havde vurderet, at landbruget ud fra teknisk og
> faglig vurdering vbar drevet forsvarligt. Underskud samt afskrivning blev
> godkendt"
>
>



Michael Sørensen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 18-12-03 22:56

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:3fe21f89$0$69902$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det var fantastisk spændende nyheder. Jeg var ikke klar over, at jeg under
> alle omstændigheder kunne straksafskrive 10.500 selv om computeren reelt
> kostede mere. Det lyder super !!

Jeg har lige slået det op for at være helt sikker. I tilfælde 2, som jeg
lavede som eksempel, så vil jeg ændre til, at du kan afskrive 25% af de
13.000 første år og straksafskrive resten året efter. Beklager fejlen, men
sådan går det, når man ikke har været inde i den problemstilling i et godt
stykke tid og ikke lige "gider" slå det op første gang.



Soeren (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Soeren


Dato : 18-12-03 23:23

Det er helt i orden. Du skal have tusind tak for, at du gad at checke det.


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
news:3fe22262$0$17623$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> news:3fe21f89$0$69902$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det var fantastisk spændende nyheder. Jeg var ikke klar over, at jeg
under
> > alle omstændigheder kunne straksafskrive 10.500 selv om computeren reelt
> > kostede mere. Det lyder super !!
>
> Jeg har lige slået det op for at være helt sikker. I tilfælde 2, som jeg
> lavede som eksempel, så vil jeg ændre til, at du kan afskrive 25% af de
> 13.000 første år og straksafskrive resten året efter. Beklager fejlen, men
> sådan går det, når man ikke har været inde i den problemstilling i et godt
> stykke tid og ikke lige "gider" slå det op første gang.
>
>



Lars (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 20-12-03 00:43

Hej Michael.

Jeg ville råde dig til at få computer og software på to regninger. Man ved
aldrig med skattevæsenet, måske en emsig ansat kunne finde på at grave i
det.

Så få to regninger kontoer dem på to konti hardware og software. Og så tag
det som det kommer.

Mvh Lars

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe22262$0$17623$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> news:3fe21f89$0$69902$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det var fantastisk spændende nyheder. Jeg var ikke klar over, at jeg
under
> > alle omstændigheder kunne straksafskrive 10.500 selv om computeren reelt
> > kostede mere. Det lyder super !!
>
> Jeg har lige slået det op for at være helt sikker. I tilfælde 2, som jeg
> lavede som eksempel, så vil jeg ændre til, at du kan afskrive 25% af de
> 13.000 første år og straksafskrive resten året efter. Beklager fejlen, men
> sådan går det, når man ikke har været inde i den problemstilling i et godt
> stykke tid og ikke lige "gider" slå det op første gang.
>
>



Ukendt (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-12-03 10:00

Lars wrote:
> Hej Michael.
>
> Jeg ville råde dig til at få computer og software på to regninger.
> Man ved aldrig med skattevæsenet, måske en emsig ansat kunne finde på
> at grave i det.

Skattevæsnet behandler software og hardware ens uanset om de står på en
eller ti regninger.

Der imod behandler skattevæsnet ikke software og hardware en. Som hovedregel
kan software straksafskrives, da det som hovedregel ikke har en levetid på
over tre år. Mht. hardware gældre de regler som er under 10.500-kr-reglen.
Jeg har det fra allernærmeste kilde (Mrs Tax herself). Men hun vil ikke
udtale sig generelt da der altid er forskellige ting at tage hensyn.




Michael Sørensen (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 20-12-03 17:13

> Skattevæsnet behandler software og hardware ens uanset om de står på en
> eller ti regninger.
>
> Der imod behandler skattevæsnet ikke software og hardware en. Som
hovedregel
> kan software straksafskrives, da det som hovedregel ikke har en levetid på
> over tre år. Mht. hardware gældre de regler som er under 10.500-kr-reglen.
> Jeg har det fra allernærmeste kilde (Mrs Tax herself). Men hun vil ikke
> udtale sig generelt da der altid er forskellige ting at tage hensyn.

Jeg forstod ikke helt, hvad du mente med første afsnit og første sætning i
2. afsnit, da de for mig lyder til at modsige hinanden.

Men bortset fra det, så er vi da enige, da det er det samme, som jeg har
skrevet i et andet indlæg.

Dog ikke omkring software / dit argument omkring levetid på under 3 år.

Software har netop en ubegrænset levetid (=over 3 år), men man har her sat
en undtagelse ind i afskrivningsloven, der siger, at software kan
straksafskrives, selvom der jo er ubegrænset levetid.

/Michael






Ukendt (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-12-03 00:28

Michael Sørensen wrote:
>> Skattevæsnet behandler software og hardware ens uanset om de står på
>> en eller ti regninger.
>>
>> Der imod behandler skattevæsnet ikke software og hardware en. Som
>> hovedregel kan software straksafskrives, da det som hovedregel ikke
>> har en levetid på over tre år. Mht. hardware gældre de regler som er
>> under 10.500-kr-reglen. Jeg har det fra allernærmeste kilde (Mrs Tax
>> herself). Men hun vil ikke udtale sig generelt da der altid er
>> forskellige ting at tage hensyn.
>
> Jeg forstod ikke helt, hvad du mente med første afsnit og første
> sætning i
> 2. afsnit, da de for mig lyder til at modsige hinanden.

Software og hardware behandles ens uanset om de er på en regning eller
flere, ment på den måde at du ikke kan småanskaffe over flere fakturaer - da
små anskaffelser alligevel betragtes som en anskaffelse (i så fald det er
til samme enhed), hvad måske opdages ved "udgående kontrol".

> Dog ikke omkring software / dit argument omkring levetid på under 3
> år.
> Software har netop en ubegrænset levetid (=over 3 år), men man har
> her sat en undtagelse ind i afskrivningsloven, der siger, at software
> kan straksafskrives, selvom der jo er ubegrænset levetid.

Netop fordi skattevæsnet betragter software som en vare med begrænset
levetid - under 3 år... jeg fatter det heller ikke, men sådan mener
skattevæsnet altså at det skal betragtes - ikke jeg

/karsten



Michael Sørensen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 21-12-03 04:11

> Software og hardware behandles ens uanset om de er på en regning eller
> flere, ment på den måde at du ikke kan småanskaffe over flere fakturaer -
da
> små anskaffelser alligevel betragtes som en anskaffelse (i så fald det er
> til samme enhed), hvad måske opdages ved "udgående kontrol".

I princippet er det ligegyldigt, om det er på en eller flere regninger /
fakturaer, da det - som vi er enige om - handler om, hvad det "samlede
system" koster, uanset om det er anskaffet i flere omgange eller ej. Men det
kan være nok så lige meget med software, da det alligevel kan
straksafskrives.

> Netop fordi skattevæsnet betragter software som en vare med begrænset
> levetid - under 3 år... jeg fatter det heller ikke, men sådan mener
> skattevæsnet altså at det skal betragtes - ikke jeg

Jeg er ikke enig.

Afskrivningsloven (og derigennem også skattevæsnet) opfatter software som
ubegrænset levetid, hvorfor man egentlig ikke kan afskrive overhovedet på
software jvf. afskrivningsloven, der siger, at man kun kan afskrive (= få
fradrag) på "ting" der´værdiforringes.

Dog kommer der en undtagelse:

Edb-software afskrives efter afskrivningslovens kapitel 2, selvom der er
tale om erhvervelse af licens eller tidsubegrænset rettighed.

At resultatet så bliver det samme, som hvis det opfattes som tidsbegrænset,
er en anden sag.



Ukendt (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-12-03 12:24

Michael Sørensen wrote:
>> Software og hardware behandles ens uanset om de er på en regning
> I princippet er det ligegyldigt, om det er på en eller flere
> regninger / fakturaer, da det - som vi er enige om - handler om, hvad

Ganske enig.

>> Netop fordi skattevæsnet betragter software som en vare med begrænset
>> levetid - under 3 år... jeg fatter det heller ikke, men sådan mener
>> skattevæsnet altså at det skal betragtes - ikke jeg
> Jeg er ikke enig.
> Afskrivningsloven (og derigennem også skattevæsnet) opfatter software
....
> tidsbegrænset, er en anden sag.

Jeg har desværre ikke mulighed for at kommentere det yderlige andet end det
er hvad jeg fink at vide på forespørgsel. Så enten har den jeg har spurgt
fået fat i noget forkert eller også er der noget jeg har misforstået.
Men jeg skal nok undersøge sagen og vende tilbage når jeg ved mere

/karsten



Michael Sørensen (20-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 20-12-03 17:09

> Hej Michael.

Hej Lars,

> Jeg ville råde dig til at få computer og software på to regninger. Man ved
> aldrig med skattevæsenet, måske en emsig ansat kunne finde på at grave i
> det.
>
> Så få to regninger kontoer dem på to konti hardware og software. Og så tag
> det som det kommer.

Jeg skal ikke have ny computer, det ´skal soeren derimod...

Om det er på en eller to regninger er i princippet ligegyldigt, men det
praktisk nemmeste vil være på 2 særskilte regninger. Det kan vi godt være
enige om



O. Hansen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : O. Hansen


Dato : 18-12-03 08:31


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
news:3fe0b390$0$27301$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

[...klip]
> > Den computer, som jeg har set mig varm på, er en anelse dyrere og der
> > medfølger software (Windows XP Home). Kan jeg trække værdien af denne
> pakke
> > fra de 10.500 hvis de figurerer på samme faktura?
>
> Det skal ses som en samlet enhed, hvis det skal fungere samlet. Ligesom en
> skærm også er en del af computeren. Dette gælder i øvrigt også, hvis du
> venter med at købe det til fx. næste år, da du så skal kigge tilbage på,
> hvad den samlede værdi er incl. tidligere køb af det samlede system.
[klip...]

Spørgsmålet har før været rejst i denne gruppe i forbindelse med køb af en
printer. Jeg er principielt enig i ovenstående, men jeg er ikke sikker på at
det gælder i alle situationer. Forestil dig at jeg køber et komplet udstyr
for f.eks. 30.000,- kr., herunder også en printer. Jeg bruger printeren til
udskrivning af manualer mm. og den er efter 1 år total udslidt, hvorfor jeg
er nødt til at købe en ny. I det tilfælde mener jeg ikke, jeg skal se
tilbage på køb af hele udstyret. Jeg mener, jeg kan afskrive printeren som
småinventar straks. Det må så også gælde, hvis skærmen går i stykker og jeg
køber en tilsvarende. Har jeg ret i det?
/Ove




morten sorensen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : morten sorensen


Dato : 18-12-03 11:53

O. Hansen wrote:

....

> ... Jeg mener, jeg kan afskrive printeren som
> småinventar straks. Det må så også gælde, hvis skærmen går i stykker og jeg
> køber en tilsvarende. Har jeg ret i det?

Mange printere er osse kopimaskiner, der kan fungere uafhængigt af
PCere. Mon ikke disse kan straksafskrives ?


--


morten sorensen


Michael Sørensen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 18-12-03 16:19

> Mange printere er osse kopimaskiner, der kan fungere uafhængigt af
> PCere. Mon ikke disse kan straksafskrives ?

Jeg tvivler - i hvert fald i tilfælde, hvor den er købt og sættes til en
computer / netværk.



Michael Sørensen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 18-12-03 16:24

> Spørgsmålet har før været rejst i denne gruppe i forbindelse med køb af en
> printer. Jeg er principielt enig i ovenstående, men jeg er ikke sikker på
at
> det gælder i alle situationer. Forestil dig at jeg køber et komplet udstyr
> for f.eks. 30.000,- kr., herunder også en printer. Jeg bruger printeren
til
> udskrivning af manualer mm. og den er efter 1 år total udslidt, hvorfor
jeg
> er nødt til at købe en ny. I det tilfælde mener jeg ikke, jeg skal se
> tilbage på køb af hele udstyret. Jeg mener, jeg kan afskrive printeren som
> småinventar straks. Det må så også gælde, hvis skærmen går i stykker og
jeg
> køber en tilsvarende. Har jeg ret i det?
> /Ove

Både og - jeg vil kalde det en formuleringsvariation, hvor resultatet bliver
det samme.

Efter min opfattelse skal du i første omgang aktivere printeren, hvis det
samlede system har en værdi på over 10.500 kr.

Hvis du så efter 1 år ikke kan bruge den længere og smider den ud / sælger
den, så har du mulighed for at afskrive resten hhv. afskrive et tab ved salg
i forhold til den skattemæssige værdi (eller blive beskattet af en gevinst
ved salg over den skattemæssige værdi)




Kenn Gerdes (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 22-12-03 20:46

"Michael Sørensen" skrev:

> Hvis du så efter 1 år ikke kan bruge den længere og smider den ud / sælger
> den, så har du mulighed for at afskrive resten hhv. afskrive et tab ved
salg
> i forhold til den skattemæssige værdi (eller blive beskattet af en gevinst
> ved salg over den skattemæssige værdi)

Dette forudsætter dog at den skattemæssige saldo kun består af denne
printer.

Driftsmidler (herunder IT-udstyr) afskrives samlet saldomæssigt.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste