Piaggio Zip i pit
Fra : KlausB

Dato : 17-12-03 19:14

Hej NG

Jeg opserverede under rengøring af diverse dele på min New Zip, at der i
luftfilteret sidder en plade med en 5-6 huller i. Pladen sidder lige efter
karben og er lidt brunlig.
Jeg har spurgt tidligere om den overhovedet fandtes, hvilket jeg fik mange
gode svar på. Men!!!! hvad skal jeg gøre hvis jeg fjerner den, skal jeg dyse
om eller hvad.
Jeg har lidt i tankerne at hvis jeg fjerner det lille gummi/plastik
indsugningsrør, så skal jeg dyse om. Er det mon det samme der sker?

Håber nogen vil tage sig tid til at svare.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : H-J M

Dato : 17-12-03 22:54

"KlausB" <h51@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har lidt i tankerne at hvis jeg fjerner det lille gummi/plastik
> indsugningsrør, så skal jeg dyse om. Er det mon det samme der sker?

Du skal dyse om både når du fjerner "tutten" og når du fjerner risten.
Jeg vil til enhver tid anbefale at du får smidt den rist af helvede til da
det jo er en begrænsning og ikke giver din knallert det luft den skal have.

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : KlausB

Dato : 17-12-03 23:58

Hej H-J-M

Dvs. At det ikke er en forøgelse af nogen kræfter som scooteren reelt ikke
har, men blot mere luft?

Scooten larmer jo lidt mere hvis jeg fjerner tutten, gælder det samme for
risten eller dem begge på samme tid.

Hvilken dyse mon jeg skal have fat i. Aner ikke en dej om hvad der sidder i
nu, som standart.

Tak for hjælpen, det er dejligt at lære noget nyt.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : H-J M

Dato : 18-12-03 13:11

> Dvs. At det ikke er en forøgelse af nogen kræfter som scooteren reelt ikke
> har, men blot mere luft?
Jo i form af at det jo er en begrænsning

> Scooten larmer jo lidt mere hvis jeg fjerner tutten, gælder det samme for
> risten eller dem begge på samme tid.

Nej larmen forøges ikke (jo måske minimalt = ikke hørbart) hvis du fjerner
risten.
Når du fjerner tutten er det jo klart den brummer lidt mere da der er større
hul luften kan komme ind af og derved lyden kan komme ud af.

> Hvilken dyse mon jeg skal have fat i. Aner ikke en dej om hvad der sidder
> nu, som standart.
Kan helt ærligt ikke sige det! Det er meget forskelligt fra scooter til
scooter. Selv de gamle maxier blev leveret med forskellige dyser fra std.
Prøv dig frem. Start med at køb en der er 5 numre større. Hvis den firtakter
(du er ikke i tvivl hvis den gør det) skal du ned af i dyse hvis den ikke
brokker sig tager du 5 numre igen.
Du bliver kortsagt ved med at dyse op indtil den begynder at firtakte i
topfart. Når den gør det dyser du lige 2 numre ned og ser om den stadig gør
det.
Du skal have så stor dyse i som muligt uden den firtakter. Bemærk at mange
scootere godt kan æde en dyse der er 1-2 numre større mens der er vinter så
hvis den begynder at brokke sig til sommer ved du hvorfor. Dog skal du ikke
gå på kompromis og dyse 1-2 numre for lavt allerede nu!
Håber du forstår hvad jeg mener.

> Tak for hjælpen, det er dejligt at lære noget nyt.
Det er jo det vi er her for ;)

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : KlausB

Dato : 18-12-03 21:42

Hej HJM

Hvilken effekt giver begge dele?, risten giver vel ikke noget i sig selv.
Karben er en 17,5mm original delorto. Er det umagen værd?

Hvad kan politiet risikere at gøre ved min scooter, hvis jeg bliver stoppet.
Kan de snuppe min karburator selvom den egentlig er original som sådan. jeg
er lidt en kylling ville dæleme være træt af at blive stoppet, er mest bange
for de her raids de kører rundt omkring. For jeg mener da at jeg kører pænt
og scooten lugter ikke ligefrem af 25 heste, hvis kørte op på siden af mig.
Jeg er 16 og det er jo så en 30´er.
Kan de skrælle min scooter totalt selvom jeg ikke har en eneste ulovlig del
på.
Tager de for eksempel min standart udstødning fordi blindrøret er svejset?
Den koster jo fandme 3500kr eller sådan noget.

Fra : H-J M

Dato : 20-12-03 13:47

"KlausB" <h51@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken effekt giver begge dele?, risten giver vel ikke noget i sig selv.
> Karben er en 17,5mm original delorto. Er det umagen værd?

Ja 17.5'eren er aller helvedes nice Ja det er umagen værd.

> [...]
mig.
> Jeg er 16 og det er jo så en 30´er.
> Kan de skrælle min scooter totalt selvom jeg ikke har en eneste ulovlig

De må godt tage din vario men det er de færreste der gør det. Hvis de
stopper dig så sig til dem at du kun har pillet ringene. Lad være med at
ævle om at du har fjernet rist og pis og lort så bliver de forvirrede og
ripper hele din scooter.

> Tager de for eksempel min standart udstødning fordi blindrøret er svejset?
> Den koster jo fandme 3500kr eller sådan noget.

Ja det gør de. Og hvis du får den taget så spar de 3500 og køb en Basic
udstødning på www.protuna.dk Katalysatoren (slangen der går ned til udst.)
skal lige lukkes med en prop af en art. Mange bruger en forlygte pære.
Fatningen fra sådan en passer lige i
Den er billigere og du får mere effekt og så larmer den ikke synderligt
meget. Der findes også andre lovligt lignende udstødninger men de larmer
mere og giver mest på ex. sport kits som Malossi Sport, TP Trophy, Polini
Sport (og til dels Corsa) og andre i den klasse.
Hvis du skal planlægger at smide et lille tun på din scooter vil jeg KLART
anbefale at du købte dig et TP Trophy Kit og en TP Powered udstødning. Der
er mest smæk for skillingerne og du skal kun dyse lidt op og smide nogle
lidt lettere ruller i. Tap, karburator og generelt resten af scooteren kan
sagtens "æde" det ;)

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : KlausB

Dato : 20-12-03 16:17

Hej H-J-M

Det lyder sku da monster nice at det giver godt. den går 55 lige nu (gps),
men det giver vel ikke så meget på toppen, måske mere i optræk.

Jeg er ikke interesseret i at hælde en anden cylle på og den slags, men
ellers tak. Jeg har overvejet det før, men jeg har kun 2 kilometer til skole
så det er nok ikke lige mig.

Jeg tænker også på hvis jeg engang skal sælge scooteren, så er der vel ingen
der vil købe en scooter der er mere eller mindre voldet. Kan man sætte
risten i igen, røret kan jo bare lige puttes i og så smække den gamle dyse
i?

Der er mange der synes min scooter er grim men den har fandme en okay motor

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-12-03 20:24

> [...]
> i?
>
> Der er mange der synes min scooter er grim men den har fandme en okay

Tjae. men det billigste tunning der virkelig giver noget er at smide en
større cyl. på. Har selv en zip. Den har vist en basic udstødning, og en
45mm cylinder. Den render 70 på speedometeret.... Plus den letter forhjulet,
ved acc.

cylinderen kostede 399

mvh Tommy Fer

Fra : KlausB

Dato : 20-12-03 21:04

Hej Tommy

Er det den nye model zip du har?

Min render omkring 65 på speedo, og som skrevet før 55 målt med gps.

Hvis du har den nye model så må den da rende en del hurtigere når man tænker
på at der er delorto 17.5 mm eller Mikuni 18mm på originalt.

en basic skulle os give en del hvis det er den nye model.

Motoren på min er anderledes end på de tidligere modeller.

Men du har ret det er billigt nok, Min hensigt er bare at putte så lidt tun
på som muligt. Indtil videre har jeg fundet 4 begrænsninger (hvoraf de 2 er
fjernet) så der skal nok komme skub i den lille, til foråret. Selvom der
ikke er noget tun på.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : KlausB

Dato : 21-12-03 11:59

Hej

Nu hvor røret og pladen er fjernet bliver den så ikke meget svær at
indstille med dyser og sådan.

For at kunne mærke om den kører ordentligt, så skal den jo være varm og
sådan. Lige nu står den med alle skjoldene pillet af. Men når den bliver
samlet igen, kan man så godt, få en anden dyse i uden at man skal have den
"skrællet" igen bare for at sætte en ny dyse i.

Jeg har fundet ud af at den dyse der sidder i er en 56ér jeg vil prøve med
en 62, men jeg bor så jeg nemt kan købe nogen andre, hvis ikke jeg er heldig
at finde den rigtige størrelse.

Det er jo selvfølgelig svært at sige om det er nok med en 62ér, men er det
mere sandsynligt at jeg skal højere op, når det er jeg har taget røret og
pladen?

Fra : H-J M

Dato : 21-12-03 18:47

> Det er jo selvfølgelig svært at sige om det er nok med en 62ér, men er det
> mere sandsynligt at jeg skal højere op, når det er jeg har taget røret og
> pladen?

Nej 62 lyder meget fornuftigt.
Knald den i. Hvis den ikke firetakter (pga for stor dyse = for fed blanding)
så kør den varm og slul så motoren.
Lad den evt. køle af. Pil tændrøret ud og se på farven. Jo mørkere jo mere
benzin får den. Det skal helst være kakao brunt. (Cocio) eller lidt mørkere.
Hellere mørkere end lysere.
Det må ikke være hvidt/gråt. Så får den for lille en dyse.

Du kan sagtens skifte dyse med skjoldende på. Men det bliver lidt sværere at
komemt til. Jeg vil anbefale først at smide bagskjoldende på når du er
sikker på dysen. Altså knald evt. kun sædet på mens du tester.

Pas på med at spare på kvaliteten på tun. Isæt Cylinder kittet. Jeg vil til
enhver tid hellere smide de ekstra par hundrede og få et kit der bare
holder. Et kit som er blevet testet af rigtig mange andre danskere med
postiv respons, et kit jeg ren faktisk kender producenten på og et kit som
Trophy i støbejern der kan køre mange 1000km

Hvis du har nogle spørgsmål så skriv da endelig. Evt. lav en ny tråd med
spørgsmålet. Vi er her jo for at hjælpe hinanden :D

--
Mvh.
Hans-Jacob