Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Naturoptagelser
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 17-12-03 11:31

Hej NG
Her i efteråret er mange af de optagelser jeg har foretaget ikke noget
særligt at skrive hjem om. De er meget triste at se på og formidler ikke den
stemning der herskede på optagelsestidspunktet, og det på trods af et påsat
pol-filter.

Er der nogen der ligger inde med gode ideer til filtre der kan bruges evt.
kombineres
mvh
Kurt

Fra : max

Dato : 17-12-03 13:21

"Kurt Pedersen"
> [...]
> pol-filter.
>
> Er der nogen der ligger inde med gode ideer til filtre der kan bruges evt.

Hvis bare det var så let - hehe. Det er ligesom at lave frikadeller,
selv med det fineste kød smager de a h.. til hvis man glemmer at
putte salt, peber og løg i farsen, blandings forholdet ja det er så
kunsten. Til et halv kg. gris god kvalitet men med min. 10% fedt
en tsk. salt en halv tsk peber, 2 gode løg, et æg halvanden spk mel
og vædske (vand, øl, mælk, ligegyldigt) til farsen er rigtig. hvile en
halv time og steg ved jævn varme.

Fotografering er det samme, et flot område, godt lys, gerne tidlig
morgen mens disen endnu ligger eller sen eftermiddag når solen er
rigtig lav og varm. Lyset ind fra siden eller ind fra ryggen, modlys
gemmer du til senere, det er svært. Lav en god komposition og
den rigtige exponering. Og du har et godt stemnings mættet billede.
Pol filteret er ikke nødvendigt, men du kan jo lave billeder med og
uden, så lærer du også hvad det kan og specielt hvad det ikke kan.

Hvis du følger den opskrift garanterer jeg dig du får billeder der
sparker røv. Dit mantra skal være lys, lys og atter lys, så svært
er det altså heller ikke. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-12-03 19:45

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en tsk. salt en halv tsk peber, 2 gode løg, et æg halvanden spk mel
> og vædske (vand, øl, mælk, ligegyldigt) til farsen er rigtig. hvile en

Anbefaler at bruge porter som væske, og evt krydre med hvidløg og kapers...

-ellers er jeg enig: der er ikke filtrene, der gør det. Hvis motivet
(råvaren) er der, er det et spm om lyslægning (krydder) og
komposition/beskæring (tilberedelse), der skiller naturoptagelser ud fra
almindelige billeder.

Bo //
p.s. jeg har mange perfekte naturbillede´r, der er kedelige

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-03 19:57

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Anbefaler at bruge porter som væske, og evt krydre med hvidløg og
kapers...

Og et par finthakkede chili gør såmænd også underværker.

--
-Jens B.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-12-03 20:47

> "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> kapers...
>
> Og et par finthakkede chili gør såmænd også underværker.

Kort sagt: det der skiller billeder fra fotografier er af sammen
beskaffenhed, som det, der skiller kantinemad fra gastronomi )

Bo //

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-12-03 20:58

On Wed, 17 Dec 2003 19:56:34 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

>kapers...
>
>Og et par finthakkede chili gør såmænd også underværker.

Glem ikke havregryn, som er brugt siden krigen,
gi'r en god smag
mvh Ebbe

Fra : KNL DtP

Dato : 17-12-03 13:31

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ligger inde med gode ideer til filtre der kan bruges evt.
> kombineres

Jeg kan kun tilslutte mig Max' indlæg - det er lyset der er altafgørende. Det
flotteste naturmotiv kommer til at se kedeligt ud, hvis lyset er gråt og fladt
(medmindre man naturligvis kan udnytte dette).

http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=7&id=4658

Hele weekenden var vejret rigtigt trist. Grå himmel, regn, blæst og ingen sol.
Pludselig kom solen igennem, og i en kort periode var det virkelig flot. Det fik
lige efterårsfarverne frem i marehalmen og græsset.

Prøv og se her i eftermiddag omkring kl. 15-17, altså lige når solen er på vej
væk. Nogle gange kan man være heldig at få det flotteste og varmeste lys i måske
20 min, så det gælder om at være klar og få taget billederne i en fart.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 17-12-03 17:44

> [...]
den
> stemning der herskede på optagelsestidspunktet, og det på trods af et

Hej Kurt

Nu kender jeg jo ikke den stemning der herskede - men polfiltre tilføjer jo
ikke varme til billedet - medmindre du har købt et af de varme (altså i
farvetemperatur). Derimod fjerne man reflekser - både dem man ønsker at
fjerne, men også dem som egentlig er med til at gi billedet lidt liv.
Polfilter skal imø kun benyttes når det kan tilføre billedet noget, eller
evt. rede en fra nogle uønskede reflekser.

> Er der nogen der ligger inde med gode ideer til filtre der kan bruges evt.
> kombineres

Du skulle måske hellere se om du kunne få fat i et filter der tilføjer lidt
varme - f.eks. et 81A. Men igen - benyt det kun hvis der er behov. F.eks. er
der ofte meget blåt (køligt) i en skygger - der kan et 81A opveje det ellers
kolde lys. Iøvrigt kan filteret kombineres med et pol.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 21:24

Kurt Pedersen wrote:

> [...]
> pol-filter.
>
> Er der nogen der ligger inde med gode ideer til filtre der kan bruges evt.

Hej Kurt

Det med at lave gode billeder, er ikke det samme som at trykke på
knappen hver gang man ser noget pænt, og filtre er ikke noget man
bevidstløst bruger til alle optagelser, det er faktisk kun et få-
tal motiver, hvor div. filtre kan tilføje noget som forbedrer det
pågældne billede.

Du skal lære at tænke i billeder, det er en diciplin hvor man går
efter og focuserer på det enkle, og så skal du lære at se lyset,
og bruge det bevidst, når du komponerer dine billeder.

Lyset er det der skaber billeder, og hvis det er dødt, kedeligt
og fladt, ja så falder det bedste motiv til jorden, prøv at se flg.
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=53558 - det er et
smadder spændende motiv, men det dør på grund af det flade og
kedelige lys, og hoved elementet er næsten camufleret i baggrunden
som er lige så skarp som forgrunden.

Se til gengæld http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=50603
det har struktur, stoflighed og sprøjt i farverne, og focus er
koncentreret om det bærende i motivet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-12-03 14:16

Hej NG
Fantastisk
Tak for jeres gastronimiske redegørelser krydret med filosofiske
betragtninger der bringer en nærmere det perfekte billede.

Jeg bryder sammen og må ærligt tilstå at jeg ikke har været helt ærlig over
for jer.
Til forskel fra jer bruger jeg et videokamera som arbejdsredskab, og er
derfor heller ikke på jagt efter øjebliks-billeder, men mere på jagt efter
at fortælle om f. eks. Dåhjortens færten i skoven i brunsttiden. Dåhjorten
er ikke god til at posere lige når lyset er allerbedst, men har for vane
altid at stille sig de mest ugunstige steder.
Jeg blev henvist til news:dk.teknik.tv+video,dk og denne gruppe, men min
nyhedsserver kan ikke klare førstnævnte.
Jeg vil prøve nogle af jeres forslag herunder også filteret 81A. Jeg synes
ligesom at det er nødvendigt at prøve sig frem med diverse filtre da jeg har
en fornemmelse af at det ikke vil lykkes mig at få lyset og Dåhjortene til
at spille sammen.
Tak for jeres svar
Glædelig Jul
Kurt Pedersen
PS: Det er rart at besøge en nyhedsgruppe der holder hvad den lover.

Fra : Deaster

Dato : 18-12-03 14:58

Kurt Pedersen wrote:
> [...]
> Jeg blev henvist til news:dk.teknik.tv+video,dk og denne gruppe, men
> min nyhedsserver kan ikke klare førstnævnte.

Du skal ihvertfald slette ,dk i ovennævnte link før det virker.

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-12-03 15:16

Deaster wrote:

> Du skal ihvertfald slette ,dk i ovennævnte link før det virker.

Og det er det sidste "dk" der skal slettes linket skal se sådan
ud news:dk.teknik.tv+video

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-12-03 15:47

Bingo
Men jeg tror nu nok at den ekspertise jeg har brug for ligger her i gruppen
Tak