imac og stofanet
Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 11:03

Jeg har problemer med at bruge stofanet sammen med min iMac. Er der evt.
problemer med dhcp på system 9.22?

Mvh Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 03:45

Hej Henrik

Det er du ikke den eneste, der har! - Siden Stofa gik over til ren DHCP,
har der stort set ikke været andet end bøvl! - Jeg har klaget så mange
gange over det, så e nok er ved at være trætte af mig derinde.. - Så
kan jeg ikke logge på, - så bliver jeg smidt af, trods idletime på 0, -
så kommer der pludselig en fejlln o,t eg har flere maskiner på net
osv.osv...... Det er dog blevet en smule bedre her i Århus midby på det
seneste, men jeg skal dog stadig logge på, hver gang jeg bruger Mozilla,
men ikke når jeg bruger Netscape 4.8/128bits US. På min hjemmeadresse
har jeg nøjagtig de samme problemer med min 9600/350. - Pt kan jeg slet
ikke få den på net.. - hverken med Netsape eller nogen anden browser
eller mailklient. - Alle programmer melder 'Connection Refused' /
'Access Denied'..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 12:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er du ikke den eneste, der har! - Siden Stofa gik over til ren DHCP,
> har der stort set ikke været andet end bøvl!

Prøv OSX OS 8 og 9' s TCP/IP netværksstak (OpenTransport) har det
ikke godt med DHCP.

--
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 16:09

Hej Morten

Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? - Når Stofa har indrømmet, at det
er deres fejl, og at det skyldes, at de har "...fået så mange nye
kunder, at vi ikke ha tid til at følge med..." - Og desuden er det jo nu
ved at fungere ét sted, så det kommer vel også de andre steder her. Hert
område er delt op i sektioner, - og et eller andet må gå galt, når de
får mere end 30.000 nye kunder på en måned og ikk har den fornødne
kapacitet til at kunne følge med.

Og det samtidig med, at de har været ved at indkøre og tilpasse et helt
nyt antivirus / antispam system, der er ret effektiv!

Og mht. om det er OS X eller 9.x, så r det flintrende ligegyldig. Jeg
kender X-brugere her, der har / har haft nøjagtig de samme problemer!

Og du kan lige så godt spare dig dine X-prædikener... Jeg/vi, der bruger
hhv. 8.x eller 9.x, går på X den dag, det passer os!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-12-03 13:13

Morten<spam@reippuert.dk> writes:
>OS 8 og 9' s TCP/IP netværksstak (OpenTransport) har det
>ikke godt med DHCP.

Har de ikke?
Jeg bruger Cybercity, det er da DHCP og der er aldrig problemer.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 14:27

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Har de ikke?

Nej

> Jeg bruger Cybercity, det er da DHCP og der er aldrig problemer.

Problemerne afhænger selvfølgelig også af DHCP's serverens opsætning.

--
Morten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-12-03 15:23

Morten<spam@reippuert.dk> writes:
>Problemerne afhænger selvfølgelig også af DHCP's serverens opsætning.

OK, jeg læste det blot som et generelt problem, og det var det, der
undrede mig. Jeg har nemlig aldrig haft problemer med DHCP-servere,
hverken i forhold til Cybercity eller nogle af de øvrige steder hvor jeg
har koblet op mod en DHCP server (bl.a. med min goe gamle PB3400 med 9.2.2)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-12-03 16:45

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
>Og du kan lige så godt spare dig dine X-prædikener... Jeg/vi, der bruger
>hhv. 8.x eller 9.x, går på X den dag, det passer os!

Uha, pas nu på blodtrykket - der såguda ingen der er kommet med
X-prædikener. Der er nogle der foretrækker X, nogle ville gerne men
mangler knasterne (mig bl.a.), og andre afviser blot. Morten svarer da
fint både i forhold til de gamle systemer og i forhold til X - og at han
har set lyset i X og derved "glemmer" (drille-drille) sin tidligere
begejstring over de gamle OS'er, er ikke urimeligt. Jeg synes du ind i
mellem skulle tælle til ti - hjælper det ikke, så tæl til noget mere.
Og kan vi så få noget julefred

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-03 02:23

Hej Frank

Problemet er, at både jeg og en hel del andre er godt og grundig trætte
af hele tiden at få den stukket i næsen med, at OS dit (8.x) eller dat
(9.x) er 'død', når de lever i bedste velgående... Men uha da, der er
sandelig intet andet under solen end X..!

Prøv lige at lægge mærke til, når der kommer spørgsmål / problemer med
fx. OS 8.x eller 9.x, hvor mange - eller rettere hvor få, - der her fra
gruppen gider forsøge at hjælpe / svare på indlæggene!

Jeg fatter ikke hvorfor, der er nogle, der absolut hele tiden skal
forsøge at presse andre til at skifte system = til OS X, - når de ellers
er tilfredse med fx. OS 9.2 - eller sågar 8.1! - især når det opfylder
de behov, som vedkommende har. - Jeg kender mange, der bruger Mac, men
mærkelig nok kender jeg kun ganske få, der bruger OS X. - that's a fact!
- Det er jo lige før, at Mac brugere især her i gruppen - efterhånden er
værre end Win brugere, når det gælder opdateringer...

Lad os dog for himlens skyld få lov at bruge det system, vi er tilfredse
med og først skifte, når behovet opstår!

Ret skal også være ret, Frank, du er ikke den, der hele tiden kommer med
al den X-prækeri, - men du er blot blevet katalysatoren til noget, jeg
længe har tænkt på, og som jeg jævnligt - ja, næsten dagligt møder fra
ikke-X brugere!

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 11:11

> [...]

> fx. OS 8.x eller 9.x, hvor mange - eller rettere hvor få, - der her fra
> gruppen gider forsøge at hjælpe / svare på indlæggene!

Før du fornærmer størstedelen af gruppens brugere, bør du overveje om
det ikke er et 'kan' istedet for et 'vil'. Når man har brugt et radikalt
anderledes system i et stykke tid, er det svært at holde specialviden om
et gammelt system ved lige - specielt da hvis man ved, at man aldrig
skal bruge det igen. Du bør også overveje om vi, der i modsætning til
dig har brugt begge systemer, måske kunne have ret i, at X er et godt
system.

Jeg er i hvert fald yderst taknemmelig for det nye system. Jeg har lige
bestilt en eMac til min far og det er da en befrielse, at jeg fx ikke
skal til at tildele ekstra RAM til programmer for at den kører optimalt.
Og nej, det er hverken en prædiken eller presseri. Det er blot en
personlig glæde over, at Apple har opfyldt mine behov.

> [...]
> de behov, som vedkommende har. - Jeg kender mange, der bruger Mac, men
> mærkelig nok kender jeg kun ganske få, der bruger OS X. - that's a fact!

Er det ikke fordi, dine bekendte bliver serviceret af dig og lytter til
dine råd?

> - Det er jo lige før, at Mac brugere især her i gruppen - efterhånden er
> værre end Win brugere, når det gælder opdateringer...

I så fald er det altså pudsigt, at det kun er dig, der beklager dig over
det. Du skulle hellere glæde dig over, at der er nogen der villige til
at smide over 1000 kroner, når systemet bliver opdateret - det er altså
dem, der holder Apple i live pg ikke brugerne af klassiske OS'er.

Det er da trist, at du oplever stemningen som så dårlig og at du føler
dig forfulgt, men siden du ikke har smækket med døren, kan det vil
alligevel ikke være så slemt.

--
Christian

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-12-03 09:00

> [...]
>(9.x) er 'død', når de lever i bedste velgående... Men uha da, der er
>sandelig intet andet under solen end X..!

Det kan jeg ganske enkelt ikke genkende. Jeg kan se at der er nogle af de
øvrige brugere i gruppen, der er glade for X og gerne deler ud af den
glæde. DEsuden kan jegs e at der er mange tråde der er X-orienteret,
hvilket vel er helt naturligt, det er jo det nye OS til vores platform.

>Prøv lige at lægge mærke til, når der kommer spørgsmål / problemer med
>fx. OS 8.x eller 9.x, hvor mange - eller rettere hvor få, - der her fra
>gruppen gider forsøge at hjælpe / svare på indlæggene!

Tjaa, jeg synes da ikke jeg har oplevet andet end at få hjælp eller svar
på mine spørgsmål. Der har da været et par stykker, der har spurgt hvorfor
jeg ikke har skiftet til X - men disse spørgsmål har jeg nu opfattet som
interesserede, fremfor noget som helst andet. Når jeg så har svaret at
jeg ikke har skiftet fordi det i softwareudgifter vil koste spidsen af en
jetjager, ja så nikker folk i forståelse.

> [...]
>forsøge at presse andre til at skifte system = til OS X, - når de ellers
>er tilfredse med fx. OS 9.2 - eller sågar 8.1! - især når det opfylder

Jamen det er nok her filmen knækker - der er netop ingen der presser
nogen. Jeg har lagt mærke til, at du ofte tager godmodigt drilleri meget
alvorligt.
Nå bortset fra det, så kommer den tid jo hvor hverken 8.x eller 9.x er
brugbart i nogen større udstrækning. Browserne er et glimrende eksempel.
Så vidt jeg ved udvikles der ikke nye versioner til netop 8.x eller 9.x,
og det vil helt oplagt resultere i at der er stadigt flere internetsteder,
man ikke kan bruge. Det er da et seriøst problem.

> - Jeg kender mange, der bruger Mac, men
>mærkelig nok kender jeg kun ganske få, der bruger OS X. - that's a fact!

Det eneste der er et fact i den forbindelse er, at dem du kender ikke
bruger X - der hvor jeg kommer, er overgangen da i fuld gang - men der er
en del der gør det i steps, blandt andet fordi der er en del software der
skal skiftes/opgraderes og det er dyrt!
Og jeg skal ærligt indrømme at jeg glæder mig til at få skrabt skillinger
nok sammen til at skifte.
Og det bliver helt sikkert med en brugt maskine, der både kan køre X og
classic - derved kan jeg jo netop strække opgraderingerne af dyr software.
Ikke en optimal løsning, men den der er mulig pt.

>Lad os dog for himlens skyld få lov at bruge det system, vi er tilfredse
>med og først skifte, når behovet opstår!

Som skrevet tidligere: Der er ingen der vil forhindre dig i at bruge det
OS du ønsker. Der er nogle der påpeger at X er bedre osv. Det kan jeg ikke
se noget forkert i

> [...]
>al den X-prækeri, - men du er blot blevet katalysatoren til noget, jeg
>længe har tænkt på, og som jeg jævnligt - ja, næsten dagligt møder fra

Det er i hvert fald et billede jeg slet slet ikke kan genkende.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-03 22:33

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> glæde. DEsuden kan jegs e at der er mange tråde der er X-orienteret,
> hvilket vel er helt naturligt, det er jo det nye OS til vores platform.

Det er jo hellr ikke det, jeg 'langer ud efter' - så at sige. - Men prøv
lige at læse udgangspunktet for tråden her, så var det et spørgsmål om
OS 9.x + Stofanet + DHCP. Jeg er den eneste, der er kommet med et
regulært svar, mens der har været et par stks., der påstår, at man skal
opg. til OS X, fordi DHCP + OpenTransport + 9.2.x ikke kan køre sammen.
- Det til trods for, at andre kan bruge den kombination, og at Stofa nar
indrømmet, at fejlen er på deres side.

Jeg har - igen - haft fat i Stofas teknikere - altså ikke de nokkefår,
der sidder på kundesupporten... OK, der er da heldigvis et par stykker
dér, der har visdst noget om, hvad fejlen var, og det var netop dem, der
satte mig i forbindelse med Stofas tekniske stab. Den ene tekniker, jeg
snakkede med, indrømmede, at det primært skyldes, at deres IP-generator
og DNS servere ikke kan følge med det boom, de har haft med deres
seneste priskampagne, - 99kr. i opr. for FlexRate! - Hvilket har givet
dem ca. 40.000 nye kunder på 2 måneder! - Og når så deres teknikere og
programmører ikke kan følge med, så _må_ det jo gå galt - Og så har det
intet med OS 9.x at gøre!

> [...]
> jeg ikke har skiftet fordi det i softwareudgifter vil koste spidsen af en
> jetjager, ja så nikker folk i forståelse.

Tja.: - jeg véd da, at jeg er en af de få, der forsøger at hjælpe
classic brugerne... Og når der kommer div. hentydninger og spørgsmål,
hvorfor man ikke går på X, så kommer det jo temmelig megt a på, hvordan
det skrives...

- Og hvad angår omk. ved at skifte, så tror jeg godt, du kan tage både
cockpit og mindst den ene vinge med... - Jeg har løselig regnet på,
hvad det vil koste mig i rene licenser, - det bliver godt og vel
100.000kr.! - Og så givtig er det nu heller ikke at have en
enkeltmandsfirma....

> Jamen det er nok her filmen knækker - der er netop ingen der presser
> nogen. Jeg har lagt mærke til, at du ofte tager godmodigt drilleri meget
> alvorligt.

Der er forskel på, på hvilken måde tingene formuleres, - og der er
forskel på, fra hvem det kommer. Det er ikke bare noget, jeg skriver, at
der er et pres. Presset består jo bl.a. også i det, jeg skrev ovenfor,
at der enten ingen er - eller meget få, - der gider svare på
spørgsmål/problemer med klassiske Mac OS. - For ikke længe siden havde
jeg selv etspørgsmål omkring den her G3/400, at den lavede nogle
underlige ting og var ret ustabil. - Svjh. kom der reelt ingen
løsningsforslag - bortset fra "opgrader til OS X"... - Så jeg står
stadig me roblt med, at maskinen fryser jævnligt...

> [...]
> og det vil helt oplagt resultere i at der er stadigt flere internetsteder,
> man ikke kan bruge. Det er da et seriøst problem.

Svjv. kommer da både iCab og Opera stadig i klassiske versioner, men
hvorvidt de fortsætter med opd. af Mozilla 1.2.x i klassisk, véd jeg
ikke. Så det er da rigtig, at det kan være et problem....

Her fatter jeg så til gengæld ikke Apples politik, - de kunne endda
meget let lave en classic ver. af Safari, - især nu, hvor fx. MSIE ikke
videreføres til Mac. Apple burde da vide, at man ikke i løbet af
nul-komma-nul kan få alt og alle over på et nyt styresystem. De burde
vide, at der ihvertfald vil gå _mindst_ 5-6 år, før man kan sige, at
klassiske systemer er så lille en minoritet, at de/man kan tillade sig
at droppe dethelthad agår div. opdateringer...

> [...]
> en del der gør det i steps, blandt andet fordi der er en del software der

Nej, temmelig mange af dem har følt sig presset til at gå over til OS X,
men de er åbenbart lige så stædige [] som jeg er og vil ikke lade sig
presse. Jeg siger da også til dem, at de ikke skal lade sig presse, men
først skifte den dag, behovet er der, og de mener, de har råd til det.

> [...]
> classic - derved kan jeg jo netop strække opgraderingerne af dyr software.
> Ikke en optimal løsning, men den der er mulig pt.

Hm, om jeg glæder mig eller ikke, det véd jeg faktisk ikke, men det
bliver jo nødvendig på et tidspunkt. Og det vil da også for mit
vedkommende blive med brugt udstyr - evt. noget opg. af noget, jeg
allerede har....

G5 er selvfølgelig en 'ønskedrøm' også for mig, men sålænge de ikke kan
boote og køre ren OS 9.x, så er de uinteressante for mit vedkommende, -
netop da 90% af mine klienter er handicappede, og der ikke udv.
X-software til dem i samme tmposom der stadig gør til OS 9.x.

Hvorvidt det passer eller ikke, skal jeg lade være usagt, men iflg.
flere af dem, jeg jævnligt har kontakt med i vore Nisus grupper, så er
der lagt pres på Apple for at få dem til at lave mindst de 2 små G5 om,
så man kan installere ren bootable OS 9.2.2 på dem - med eller uden X
installeret. Og det sidste, jeg har hørt hertil, er, at den lille
G5/1400 nu kommer i en version, hvor man kan installere en ren OS 9.x
_uden_ OS X. - Det skulle blive under BTO systemet. - Merprisen skulle
iflg. ham, jeg ik det at vide af, - blive ca. 12-1300kr.. - Hvis det er
rigtig, så vil det ogåre mit datue ogle af de klassiske Linux pakker til
Mac - Mandrake og Yellov Dog...

> Som skrevet tidligere: Der er ingen der vil forhindre dig i at bruge det
> OS du ønsker. Der er nogle der påpeger at X er bedre osv. Det kan jeg ikke
> se noget forkert i

Forhindre mig og andre, nej, det kan de ikke... Ikke direkte i det
mindste, - men indirekte ved fx. ikke at ville svare på OS 8/9 indlæg -
eller ved at komme med både dumme og dårlige kommentarer. - At ignorere
andre system-brugere er jo også en slags pres...

Men la os nu se....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>