Kapitalpension.
Fra : == J E N S ==

Dato : 16-12-03 23:17

Hej.
Jeg har lige talt med min søn, der fortæller at han har fået besked i
banken om at han har haft en kursgevinst på 25.000 kr. i år og at banken
skal tilbageholde et X antal kroner i skat.
Det er altså han kapitalpension som han har sat i aktier.
Kan det være rigtig.
Hilsen Jens

Fra : Brian

Dato : 16-12-03 23:26

Hej Jens

Se den nedenstående tråd.

Det er pensionsafkastskat på 15% der betales af kursgevinsten.
Så vidt jeg husker, så er den allerede bogført??
Det hele foregår på kapitalpensionen. Den har tidligere ikke måttet gå i
minus overhovedet, men på det område er reglerne ændret, så de ikke behøver
at blive inddækket straks f.eks. af aktiesalg.

Mvh
Brian

Fra : Leonard

Dato : 27-12-03 15:19

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:

>Det er pensionsafkastskat på 15% der betales af kursgevinsten.

Og hvor er det dejligt at få lov til at betale skat af at ens aktier i
år er steget det de faldt sidste år.

Det er den slags der får mig til at overveje, endnu engang, om ikke
det er bedre at investere i endnu et fritidshus eller anden fast
ejendom. Der beskattes jeg da ikke af en værdistigning før den
realiseres.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Brian

Dato : 28-12-03 21:54

Det kommer til at gå op i sidste ende alligevel.

Kurstab bliver modregnet i kursgevinster - og heldigvis videreføres kurstab
år for år.

Såfremt man skal udregne evt. gevinst ved investering i fast ejendom, så
skal du medregne slitage, rentestigninger/rentefald, husprisernes udvikling
m.v.

På en pensionskonto kan du være garanteret en udvikling på ca. 4-6 % netto
pr. år.

Med den risikoprofil du sammenligner med (investering i fast ejendom), så
kan jeg forstå, at du har investeret din pensionsordning udelukkende i
aktier. Det er omtrent ligeså risikofyldt, jeg vil dog våge den påstand, at
der er større gevinstmuligheder at hente i aktier på en pensionsordning
fremfor at spekulere i fast ejendom (og udlejning heraf?).

Forresten så bliver du jo også brandbeskattet ved realisering af den ekstra
ejendom du snakker om. Den ryger ind som personlig indkomst, som - så vidt
jeg husker - beskattes med mere end 15%.

Mvh
Brian

Fra : Leonard

Dato : 28-12-03 22:03

> [...]

>der er større gevinstmuligheder at hente i aktier på en pensionsordning
>fremfor at spekulere i fast ejendom (og udlejning heraf?).

Næh, jeg har både aktier, obligationer, investeringsforening og
kontanter i min kapitalpension, delt ca. 25% til hver.

Og det udligner sig ikke, når jeg begynder med at betale 15% for en
værdistigning som jeg ikke har en krone ud af, tværtimod nu er jeg
slået 15% tilbage, så der er endnu længere til de 4-6%

Fra : Brian

Dato : 28-12-03 22:37

> Og det udligner sig ikke, når jeg begynder med at betale 15% for en
> værdistigning som jeg ikke har en krone ud af, tværtimod nu er jeg
> slået 15% tilbage, så der er endnu længere til de 4-6%

Lad os antage at dine investeringer er steget med 6% - herfra trækkes 15% i
pensionsafkastskat - så er vi på 5,1% (som jo sådan set, er en
nettostigning).
Hvis du samlet havde et kurstab sidste år, så betalte du sidste år ikke
pensionsafkastskat. Derimod er det samlede tab fra sidste år overført til i
år, hvor det fratrækkes din gevinst, så du skal betale mindre
pensionsafkastskat.

Vær opmærksom på det er kun af afkastet der bliver beregnet skat - ikke af
indbetalinger og samlet værdi af pensionsordningen.

Jeg er vist meget "fag-dum". Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare at
pensionsopsparing er rigtigt godt. Det er skisme nemmere, når man sidder
face to face med noget papir foran, så man kan tegne og fortælle!!

Mvh
Brian

Fra : Leonard

Dato : 28-12-03 23:22

> [...]

>Lad os antage at dine investeringer er steget med 6% - herfra trækkes 15% i
>pensionsafkastskat - så er vi på 5,1% (som jo sådan set, er en

Samlet set er min investering nået i nul over de 2 sidste år, altså
har mine aktier samme værdi nu, som i slutningen af 2001.
Men da aktierne var langt nede i kurs i slutningen af 2002 ca. 50% og
de i løbet af 2003 er vendt tilbage til overfladen, så skal jeg betale
15% af denne "gevinst", dvs. ca. 7,5% af den samlede værdi, så ligenu
er jeg altså 7,5% under.

(Udregningen er kun for den del der er i aktier, det er jo det der er
afgift på)

> [...]
>pensionsafkastskat. Derimod er det samlede tab fra sidste år overført til i
>år, hvor det fratrækkes din gevinst, så du skal betale mindre

Og hvornår trådte dette i kraft?
- er det banken der har styr på hvormeget jeg har tabt og vundet
undervejs, for jeg kan ikke se at de har trukket noget fra for tabet i
2002.

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-12-03 23:44

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote in

> [...]
> - er det banken der har styr på hvormeget jeg har tabt og vundet
> undervejs, for jeg kan ikke se at de har trukket noget fra for tabet i

Banken skulle meget gerne have modregnet tabet på aktierne i 2002 i renter
m.v fra obligationer og kontantbeholdning for 2002. Hvis tabet oversteg
indtægterne skal den negative efter reglerne fremføres til 2003.

Dette er ikke nye regler men findes i § 18 i
pensionsafkastbeskatningsloven, som findes på:

http://www.retsinfo.dk/index/SKA/AN003052.htm

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Brian

Dato : 29-12-03 19:25

> (Udregningen er kun for den del der er i aktier, det er jo det der er
> afgift på)

Nej, det gælder alle afkast. Dvs. dine obligationer og renter for
kontanterne skal også tælles med.

> Og hvornår trådte dette i kraft?
> - er det banken der har styr på hvormeget jeg har tabt og vundet
> undervejs, for jeg kan ikke se at de har trukket noget fra for tabet i
> 2002.

Banken har helt styr på det. Alt foregår elektronisk, og der burde ikke være
nogle problemer.
Med en lommeregner kan du kontrollere det, når du får din årsudskrift fra
banken i starten af januar. D

Det er godt humøret er på vej opad - nu mangler vi lige nogle
aktiestigninger, så det kommer helt i top? Nåh nej, så skal du jo
beskattes -

Mvh
Brian

Fra : Leonard

Dato : 29-12-03 20:12

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:

>Det er godt humøret er på vej opad - nu mangler vi lige nogle
>aktiestigninger, så det kommer helt i top? Nåh nej, så skal du jo
>beskattes -

Jeg har faktisk ikke noget imod at betale skat, jeg synes bare denne
regel er noget skrammel og endnu en skatteregel der ikke hjælper på at
gøre det simpelt.
Men nu har jeg kigget efter i de forrige år, og det ser godt nok ud,
jeg har bare fået et større afkast end jeg regnede med.

Fra : Leonard

Dato : 29-12-03 20:14

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:

>Nej, det gælder alle afkast. Dvs. dine obligationer og renter for
>kontanterne skal også tælles med.

Og der er vel lukket for det hul der kunne være ved at jeg solgte alle
mine værdipapirer dagen før der bliver talt sammen og så køber igen
kort tid efter?

Fra : Leonard

Dato : 29-12-03 00:31

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:

>Vær opmærksom på det er kun af afkastet der bliver beregnet skat - ikke af
>indbetalinger og samlet værdi af pensionsordningen.

Hvad regnes med i afkast?
- kursstigning - ja
- aktieudbytte ?
- renter ?
- modregnes gebyrer ved handel osv. ?

Måske hjælper det lidt på mit humør efterhånden som jeg forstår dette.

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-12-03 12:54

> [...]
> - renter ?
> - modregnes gebyrer ved handel osv. ?
>
> Måske hjælper det lidt på mit humør efterhånden som jeg forstår dette.

I afkastet indgår:
- positive og negative kursændringer i årets løb
- renter
- aktieudbytter
- fradrag for formueforvaltning

Handelsomkostninger ved køb tillægges anskafelsesprisen, mens omk. ved salg
fragår i salgsprisen, dvs der er fradrag for disse omk.
Se eventuelt:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=109678&ov_id=200309&i=83&top=10
1898&action=vis#i109678.
Dette link fører til en side i ToldSkats generelle vejledning vedr.
pensonsafkastbeskatningsloven.

Håber julehumøret bliver reddet..........
-
Med venlig hilsen
Poul C
poulchr03@ofir .dk