iMac rev. c Boot
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-12-03 22:30

Hej!
En ældre iMac rev. C med et installeret system 9.2 giver følgende
besked og går ikke videre:

bootr, unknown word
Failed to boot
Apple iMac Open Firmware 3.0.f3 built on 12/02/98 at 10:25:41
Copyright 194-98 Apple Computer, Inc
All Rights Reserved.
ok
0 > _

Jeg har prøvet at smide en disc i og holde C nede for at boote på CD men
resultatet er det samme.

Hvad dælen er der los ??

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-12-03 22:54

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
>

> bootr, unknown word
> Failed to boot
> Apple iMac Open Firmware 3.0.f3 built on 12/02/98 at 10:25:41

Æble + ALT + R + P tasterne holdes nede indtil startlyden høres 2. gang
så var den oppe at køre igen.
jeg fandt det i en Manual til en iMac DV.
Men hvad er det egentligt der gør at denne fejl opstår, og hvad sker der
når man foretager denne opstart ??

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 23:35

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Æble + ALT + R + P tasterne holdes nede indtil startlyden høres 2. gang
> så var den oppe at køre igen.

3x...

> jeg fandt det i en Manual til en iMac DV.
> Men hvad er det egentligt der gør at denne fejl opstår, og hvad sker der
> når man foretager denne opstart ??

nulstiller NVRAM (bestemte OpenFirmware insdstillinger.)

dvs. hvis du kun hørte opstartslyden 2x er det blot PRAM som nulstilles.

(OSX bruger ikke PRAM til noget, men OS9 lager indstilinger om
appltalk, opløsning mm. i PRAM, OS7-8 lagrer endnu mere i PRAM)

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 23:15

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvad dælen er der los ??

Firmwaren kan ikke hitte den definerede bootdisk, nulstil OF.

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-03 12:29

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Firmwaren kan ikke hitte den definerede bootdisk, nulstil OF.

Hej hjælpsomme og aktive Morten

Hvis man nu IKKE ved, at OF står for Open Firmware, og iøvrigt IKKE ved,
hvad firmware i det hele taget er for noget, hvad skal man så gøre?????

Rolig Morten, jeg driller blot for at få dit pædagogiske segment
frem))))))

Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 12:33

Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Hvis man nu IKKE ved, at OF står for Open Firmware, og iøvrigt IKKE ved,
> hvad firmware i det hele taget er for noget, hvad skal man så gøre?????

Betale en der ved det 600kr i timen - eller lade være med at "pille".

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-03 12:57

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Betale en der ved det 600kr i timen - eller lade være med at "pille".

*LOL*
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Christian Bech

Dato : 18-12-03 15:36

> [...]

> bootr, unknown word
> Failed to boot
> Apple iMac Open Firmware 3.0.f3 built on 12/02/98 at 10:25:41

Jeg har den samme på min rev. B, men jeg skriver bare boot i
kommandolinjen så kører den som normalt. Det kom efter jeg opgraderede
til OS X. Jeg vil så også prøve at nulstille NVram og se om det virker,
men det er nok mere sandsynligt, at jeg skal have opdateret firmwaren.
--
Christian