OS9,1 og ONE Aluwriter DVD dual til firewi~
Fra : fenger-olesen

Dato : 16-12-03 21:40

Hej der

jeg står med et lille problen, jeg håber du kan hjælpe med..

Jeg har lade mig lokke til at købe en ONE Aluwriter DVD dual til firewire,
som jeg har instaleret og læst driver inde, og den virker fint, kan både
læse DVD & CDér, så lage jeg toast deluxe ver.4 ind, men den kan ikke finde
brænderen !!!
jeg kører med system 9,1 og vil pt. være ked af at skulle skifte da jeg står
for at skal lave en stører projekt over julen, det var derfor jeg købte mig
en brænder så jeg dels kunne få rydet op og gjort plads, og senerer få
flyttet de photoshop filer jeg gerne skulle få færdig ...

jeg håber der en er som lige kan fortælle mig hvad jeg gør
på forhånd tak

søren

fenger-olesen@mobilixnet.dk

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 22:16

fenger-olesen <fenger-olesen@mobilixnet.dk> wrote:

> Jeg har lade mig lokke til at k?be en ONE Aluwriter DVD dual til firewire,
> som jeg har instaleret og l?st driver inde, og den virker fint, kan b?de
> l?se DVD & CD?r, s? lage jeg toast deluxe ver.4 ind, men den kan ikke finde
> br?nderen !!!

prøv at opdatere til seneste version af toast 4.x. (jeg er iøvrigt
ikke sikker på at Toast 4 understøtter DVD brænding)

Fulgte der ikke OS9 brænder sw med til brænden?

--
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-03 02:02

Hej Søren

fenger-olesen wrote:
> [...]
> en brænder så jeg dels kunne få rydet op og gjort plads, og senerer få
> flyttet de photoshop filer jeg gerne skulle få færdig ...

Du bør opgradere dit system til 9.2.1 eller 9.2.2. Det vil både gøre den
mere stabil og hurtigere, og give en langt bedre understøttelse af både
USB og Firewire. Du kan hente både 9.2.1 og 9.2.2 på Apples download
sites gratis.

> jeg håber der en er som lige kan fortælle mig hvad jeg gør

2 ting mere... Hent QuickTime 6.x og installer den. Det vil gøre din DVD
hurtigere og mere flydende. Det andet er, at Toast 4.x ikke understøtter
de nyeste DVD/CD-RW brændere. Hvis du har købt brænderen fra ny, burde
der ligge en CD, hvorpå Toast Titanium Lite 5.2 er med på sammen med
Direct CD til Mac. Er Titanium Lite ikke med, synes jeg, du bør kontakte
sælgeren og brokke dig over det. Jeg har selv lige købt en LaCie d2 RW
brænder, og her var Titanium Lite med som en selvfølge.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-12-03 23:18

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Er Titanium Lite ikke med, synes jeg, du bør kontakte
> sælgeren og brokke dig over det. Jeg har selv lige købt en LaCie d2 RW
> brænder, og her var Titanium Lite med som en selvfølge.

Du får hvad du betaler for - enkelt!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-12-03 23:18

> [...]

> flyttet de photoshop filer jeg gerne skulle få færdig ...
>
> jeg håber der en er som lige kan fortælle mig hvad jeg gør

Jeg kan ærligt taget ikke huske om 9.1 har disk-burning faciliteter.
Hvis den har det, så var det en idé at prøve at slå det fra først (inden
du splitter systemet helt ad) - det er helt ufarligt!.

Gå i udvidelseskontrol og fjern krydset ud for arkiverne "Disc Burner
Extension", "FireWire Authoring Support", "Authoring Support" og "USB
Authoring Support". Hvis du ikke har disse filer, så er det fordi 9.1
ikke har dem med.

I så fald (og under alle omstændigheder) vil det være en god idé at
følge Richards råd om at opdatere til system 9.2.2.
Under 9.2.2 skal du iøvrigt ikke lægge ekstra drivere ind. Her vil du
imidlertid med stor sikkerhed støde på ovennævnte arkiver, som du så
slår fra.

NB: Dette virker på med en almindelig One CD-brænder, så jeg gætter på
at det også er tilfældet her.

Stig

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-03 04:41

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Jeg kan ærligt taget ikke huske om 9.1 har disk-burning faciliteter.
> Hvis den har det, så var det en idé at prøve at slå det fra først (inden
> du splitter systemet helt ad) - det er helt ufarligt!.

Jo, DiskBurner er en del af OS 9.1. Det virker udmærket med nogle RW
brændere, hvis man ikke har andre brænderprogrammer, men bruger man
Toast 4.1.x / 4.1.xDeluxe, så er det korrekt, som du skriver, - det skal
slås fra...

> [...]
> Extension", "FireWire Authoring Support", "Authoring Support" og "USB
> Authoring Support". Hvis du ikke har disse filer, så er det fordi 9.1

Der ligger også en mappe med nogle supportfiler, det er også en god idé
at trække den manuelt over i 'Udvidelser (slået fra)'. - Og så glemte du
lige 'QuickTime Authoring support' og 'SDAP Authoring Support'.. -
dog kun hvis du har QT 6.x...

> [...]
> Under 9.2.2 skal du iøvrigt ikke lægge ekstra drivere ind. Her vil du
> imidlertid med stor sikkerhed støde på ovennævnte arkiver, som du så

DiskBurner fungerer langt bedre under 9.2.x, så det burde ikke være
nødvendig at slette / slå det fra i den. Tværtimod kan man i visse
tilfælde med god gavn bruge DiskBurner under 9.2.2.

> NB: Dette virker på med en almindelig One CD-brænder, så jeg gætter på
> at det også er tilfældet her.

Hm, jeg tror ikke, det har så meget med OneTechs produkter at gøre, -
nærmere med de drev, de har puttet indeni. - Nogle drevtyper er mere
kritiske / følsomme end andre.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>