løbende skat ratepension
Fra : Lindstroem

Dato : 16-12-03 15:39

Spørgsmåle til en skattekyndig.
Jeg er blevet ringet op af min bank hvor jeg gennem et par år har indbetalt
max. beløb til en ratepension. Et beløb som jeg har sat i aktier.
Aktierne er de selv samme som jeg købte på dag et ved ratepensionens
oprettelse. De er altså aldrig blevet handlet.
Den venlige bankdame fortæller mig, at der hvert år laves en opgørelse af
aktiens kurs. Ud fra den opgørelse skal jeg betale skat idet aktierne er
steget.
Først troede jeg der var tale om udbytteskatten som hun jo bare kunne
trække, men nej.
Det er skat af en ikke realiseret kursgenvinst. Kan det passe? Det tvinger
mig jo til at sælge af mine aktier i pensionsopsparingen for at betale denne
skat. det vil banken have penge for eller også må jeg finde pengene af mine
frie midler.
Jeg troede det hele var et lukket system indtil den dag om 30 år hvor jeg
går på pension subsidiært til jeg solgte mine aktier for at forsøge mig med
nogle andre.

Betyder det omvendt at kurstab der er ikke er realiseret kan give
skattefradrag.

En eller anden må gøre mig klog på det her inden jeg atter i år betaler ind
på ratepensionen. Og det skal ikke være bankdamen som gentog, "at det er
skattevæsnet der laver regler og ikke os". Det lyder helt skørt at
skattevæsnet ikke venter med at interessere sig for aktierne før de
realiseres. Sikken et bøvl.

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-12-03 21:58

"Lindstroem" <test@mail.dk> wrote in

> [...]
> forsøge mig med nogle andre.
>
> Betyder det omvendt at kurstab der er ikke er realiseret kan give

Ja - således at du får en negativ skat der kan modregnes i positiv skat i
senere år.

> [...]
> lyder helt skørt at skattevæsnet ikke venter med at interessere sig
> for aktierne før de realiseres. Sikken et bøvl.

Al pensionsafkast beskattes med 15 pct. Skattegrundlaget er både
realiserede renter og aktieudbytter samt realiserede og urealiserede
kursgevinster/-tab på obligationer og aktier. Reglerne findes i
pensionsafkastskatteloven.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Brian

Dato : 16-12-03 22:58

Ja, kurstabet kan jo kun modregnes i evt. kursgevinst eller renteindtægt -
det kommer ikke til at berøre din "almindelige skat.
Som Poul skriver, så er det pensionsskatteloven der råder.

Du bør i stedet for at lave den årlige indbetaling, lave månedlige
indbetalinger. Det giver dig mest for pengene, da der jo er en klar
afkastfordel ved at have pengene på pensionsordningen fremfor som frie
midler. Hvis du er i tvivl om du kan undvære op til opfyldningsfradraget, så
sæt f.eks. kr. 2000 ind pr. måned og supler derefter evt. i december.
En yderligere fordel kunne være, at lave den via arbejdsgiver. Så får du den
ekstra procent i SP at råde over. Der er et par ekstra fordele, men det kan
vi tage en anden gang.

Mvh
Brian

Fra : Lindstroem

Dato : 17-12-03 00:03

Tak skal I begge to have!
Det kommer noget bag på mig at det faktisk forholder sig således at der en
gang årligt foretages et fiktivt salg af aktierne.
Mine erfaringer stammer udelukkende fra investering af frie midler i aktier.
Her er det som bekendt først ved salg, at skattevæsnet er interesseret.
Skal jeg selv holde øje med, hvor meget jeg har af henholdsvis over og
underskud på min ratepension og påføre det selvangivelsen? Eller sørger
banken for at informere om det?
Kan jeg fradrage kurstab på udbytteskatten eller er det kun i f.t.
kursgevinster at kurstab har værdi?

mvh
lindstrom

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-12-03 18:19

> [...]
> selvangivelsen? Eller sørger banken for at informere om det?
> Kan jeg fradrage kurstab på udbytteskatten eller er det kun i f.t.

Banken klarer hele regnskabet med opgørelsen af skattegrundlaget i depotet
og fremførelse af underskud m.v.
Der opkræves ikke udbytteskat af udbytte til aktier i pensionsdepoter.

Poul C
poulchr03@ofir .dk