IE / Mozilla ?
Fra : RuneStone

Dato : 16-12-03 13:48

http://www.rtk-design.dk/rod/rtk/

I IE ser siden pæn ud (vuderings sag :D )
men i mozilla er siden placeret helt i toppen af vinduet, why? why?

Mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk || www.vinperlen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-03 13:56

RuneStone skrev:

> http://www.rtk-design.dk/rod/rtk/
>
> I IE ser siden pæn ud (vuderings sag :D )
> men i mozilla er siden placeret helt i toppen af vinduet, why?
> why?

1) Indsæt en doctype-erklæring
2) Valider din side
3) Kig tilbage i gruppen efter indlæg om doctype swicthing (der er
mange af dem)

ad1) Prøv fx med denne:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

ad2) Prøv <http://validator.w3.org>. Kig evt. på checky til Mozilla
- så kan du validere både css og html ved tryk på en knap.

ad3) Start fx her:
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : RuneStone

Dato : 16-12-03 16:33

> ad1) Prøv fx med denne:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Den siger "Fatal Error: No DOCTYPE specified!"
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk%2Frod%2Frtk
%2Findex.htm

Jeg har ellers lige indsat denne kode som da sagde jeg skulle bruge:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

mvh. Rune Thougaard

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-12-03 16:36

RuneStone wrote:

> [...]
>
> Jeg har ellers lige indsat denne kode som da sagde jeg skulle bruge:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Du kan se nogle templates her med forskellige DOCTYPER her:
http://www.webstandards.org/learn/templates/

Så burde du gerne selv kunne finde ud af fejlen

Hintzmann c",)

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-12-03 21:21

On Tue, 16 Dec 2003 16:32:59 +0100, RuneStone wrote:

> [...]
>
> Jeg har ellers lige indsat denne kode som da sagde jeg skulle bruge:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Svjv. skal doctypen stå før <html> tag'et.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-12-03 22:40

Jens Stadsgaard skrev:

> Svjv. skal doctypen stå før <html> tag'et.

Jeps - den skal helst komme allerførst.

(læs evt mere...
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>
)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-03 15:38

RuneStone skrev:

>I IE ser siden pæn ud (vuderings sag :D )
>men i mozilla er siden placeret helt i toppen af vinduet, why? why?

Bibemærkning:

Hvis du laver siderne så de ser pænt ud i Mozilla, ser de
sandsynligvis også pæne ud i IE. Det omvendte er - som du selv
har oplevet - ikke altid tilfældet. Derfor kan det svare sig at
bruge en standardtro browser mens man udvikler.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-03 16:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du laver siderne så de ser pænt ud i Mozilla, ser de
> sandsynligvis også pæne ud i IE.

Sandsynligheden er nok højere end omvendt, men uanset hvilken
browser man benytter, kan man ikke vide sig sikker på andre
browseres opførsel medmindre man validerer koden.

Samtidig er der også forskelle mellem quirks mode i Mozilla og IE -
derfor bør man bruge standardmode når man laver nye sider.

> Derfor kan det svare sig at bruge en standardtro browser mens man
> udvikler.

Det kan svare sig
- at starte med en doctypeerklæring der sætter standardmode i alle
browsere med doctype switching

- at validere sin kode (html og css) mens man udvikler (ikke først
når man er færdig)

- at tjekke siden i flere forskellige browsere mens man udvikler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen